| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt inspiration til trådstarter: Rør
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Lidt inspiration til trådstarter:
Rør
|
|
|
Rigtig fedt link Virous __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad Svetlana angår, så er mange tilhængere af dem der kaldes "Winged C", dvs. det fine lille billede mcs_5 har vist.
Signal-rørene slides ikke meget, hvis ellers forstærkeren ikke kører dem for varmt. Power-rørene, dvs. dine EL34, er dem der skal trække højttalerne, og de slides - igen alt efter hvor varmt de køres.
Du vil ikke umiddelbart opdage at nu er lyden ringere - det sniger sig ind over tid, hvor det en dag går op for dig at lyden er mindre "frisk" end den var tidligere. Du kan med fordel allerede nu købe det næste sæt rør, og kommer du så i tvivl med tiden, så skifter du lige kort til de nye for at finde ud af om og hvor stor forskel der er.
Et andet godt sted at læse om rør er http://www.jacmusic.com/. Priserne ser rimelige ud, og jeg har selv handlet hos dem - det gik fint, det kræver dog at du på forhånd overfører pengene via netbank e.l.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Det er altså noget vrøvl. De fleste rør der er brugt industrielt rundt omkring blev leveret i store kasser med 50 eller 100 stk. i. Der er altså ikke nogen "original karton", og rør bliver altså ikke bedre af at ligge i en fin kasse. Nogle af de store kasser beskytter faktisk rørene bedre...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Nogen gange er du så klog at du rent faktisk kunne undvære hovdet, Ja gu fanden blev rør til industrien leveret i store bulk pakker, hvor de var puttet ned i dertil indrettede rum. Men rent faktisk så ved du også at man kan købe individuelle rør pakket i et stk. karton med deres logo på.
PS: du har måske købt en hel kasse rør til din kære simple Bastard rørforstærker, drevet af 24 eller 48 Volt. Måske du skulle prøve min balancerede pre-amp i stedet. De helt vilde printudlæg, jeg har lavet vil jeg skåne dig for, med mindre du har købt rør i kassevis.
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er for i øvrigt forklaringen på Svetlana versionerne (klippet fra JacMusic). Desværre står der ikke noget om det ene er bedre end det andet...
The never ending confusing story of "Winged C" and "S" logo
 S-LOGO
|

C-LOGO |
There are two factories that make Svetlana tubes, even today as we write those lines in 2008.
Print out this sentence and nail it on the wall: There is the" Reflector" factory, in the Ukraine, useing the S-LOGO, and there is the "Svetalana" company in Petersburg, using the C-LOGO. Also called winged C.
They used to partners, but now are competitors. To make a long story short, they agreed that the S-LOGO tubes are not be imported any more to Europe. So we don't get any new supply of S-Logo, of KT88, 6550 and EL34. We're selling off old stock until it's gone.
After that we need to worry about buying C-Logo tubes. However at this moment the sales channel for C-LOGO is still unclear to us, saying it carefully. We do have some NOS C-logo EF86 and 5U4G.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Her er for i øvrigt forklaringen på Svetlana versionerne (klippet fra JacMusic). Desværre står der ikke noget om det ene er bedre end det andet...
 S-LOGO
|

C-LOGO |
There are two factories that make Svetlana tubes, even today as we write those lines in 2008.
Print out this sentence and nail it on the wall: There is the" Reflector" factory, in the Ukraine, useing the S-LOGO, and there is the "Svetalana" company in Petersburg, using the C-LOGO. Also called winged C.
They used to partners, but now are competitors. To make a long story short, they agreed that the S-LOGO tubes are not be imported any more to Europe. So we don't get any new supply of S-Logo, of KT88, 6550 and EL34. We're selling off old stock until it's gone.
After that we need to worry about buying C-Logo tubes. However at this moment the sales channel for C-LOGO is still unclear to us, saying it carefully. We do have some NOS C-logo EF86 and 5U4G.
|
|
|
Jamen, man bliver så klog så klog
Jeg skal nok lære mysterien om rør - bare rolig __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
| Nogen gange er du så klog at du rent faktisk kunne undvære hovdet, |
|
|
Ja, når man tænker med røven behøver man jo ikke hovedet! 
Citér:
| Ja gu fanden blev rør til industrien leveret i store bulk pakker, hvor de var puttet ned i dertil indrettede rum. Men rent faktisk så ved du også at man kan købe individuelle rør pakket i et stk. karton med deres logo på. |
|
|
Ja. Men der er da ingen grund til at opfordre folk til at betale mere for en værdiløs papkasse - det er vel rørene der tæller.
Citér:
| PS: du har måske købt en hel kasse rør til din kære simple Bastard rørforstærker, drevet af 24 eller 48 Volt. |
|
|
Nej. Men jeg har da nogle stykker i flotte papkasser hvis du mangler... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
 S-LOGO
|

C-LOGO |
There are two factories that make Svetlana tubes, even today as we write those lines in 2008. |
|
|
Den historie er ikke helt korrekt. Svetlana er en rørfabrik i St. Petersborg, og de har altid brugt "C" logoet (C er det kyrilliske S). Engang i 90'erne blev der så startet et "Svetlana" firma i USA, der opfandt "S" logoet. De solgte mest Svetlana rør, men solgte også rør fra Voskhod og Ulyanov med S logoet. Da Svetlana USA så gik på røven, købte New Sensor navnet og logoet i USA. De rør der nu bliver solgt i USA som Svetlana, er altså fra New Sensor, som også sælger rør med navnene Elektro Harmonix, Sovtek, Tung-Sol, Mullard og Golden Lion. New Sensor's EL34 rør er lavet på de gamle maskiner fra Mühlhausen, og er ikke dårlige. Men ifølge mange er de "ægte" Svetlana rør stadig bedre. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Ja. Men der er da ingen grund til at opfordre folk til at betale mere for en værdiløs papkasse - det er vel rørene der tæller.
|
|
|
Det svar viser netop at du tænker med røven, og i guder hvor må den være stor. Det svar opforder jo netop til at ofre mange penge, når du skriver at de skal købe rør i papkasser, jeg skrev karton og ikke papkasser.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på at denne tråd ikke får en uheldig drejning med mudderkast og andre uheldige udtalelser. Så hellere stop tråden administrator.
Vi gider ikke læse det ævl og kævl. klar jeres mudderkast på en PB istedet
(Ja, og det var mig som startede tråden) __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Wymax skrev:
|
 S-LOGO
|

C-LOGO |
There are two factories that make Svetlana tubes, even today as we write those lines in 2008. |
|
|
Den historie er ikke helt korrekt. Svetlana er en rørfabrik i St. Petersborg, og de har altid brugt "C" logoet (C er det kyrilliske S). Engang i 90'erne blev der så startet et "Svetlana" firma i USA, der opfandt "S" logoet. De solgte mest Svetlana rør, men solgte også rør fra Voskhod og Ulyanov med S logoet. Da Svetlana USA så gik på røven, købte New Sensor navnet og logoet i USA. De rør der nu bliver solgt i USA som Svetlana, er altså fra New Sensor, som også sælger rør med navnene Elektro Harmonix, Sovtek, Tung-Sol, Mullard og Golden Lion. New Sensor's EL34 rør er lavet på de gamle maskiner fra Mühlhausen, og er ikke dårlige. Men ifølge mange er de "ægte" Svetlana rør stadig bedre.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Et er at læse, noget andet er at have 25 års erfaring med rør, i den tid har jeg set en hel del rørgrej, så lidt kender jeg til rør, og sjovt nok hvilke rør der er dårlige samt gode.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Pas nu på at denne tråd ikke får en uheldig drejning med mudderkast og andre uheldige udtalelser. Så hellere stop tråden administrator.
Vi gider ikke læse det ævl og kævl. klar jeres mudderkast på en PB istedet
(Ja, og det var mig som startede tråden)
|
|
|
Jeps du har helt ret, jeg vil ikke mere kommentere indlæg i denne tråd.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til jeg har fornærmet Solvin. Jeg ved ikke helt hvad det er jeg har gjort der er så slemt. Måske er problemet at jeg kun har arbejdet med rør i 20 år  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender en VVS-mand, tæller det med  .
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Det ser ud til jeg har fornærmet Solvin. Jeg ved ikke helt hvad det er jeg har gjort der er så slemt. Måske er problemet at jeg kun har arbejdet med rør i 20 år 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Dit første indlæg, hvor du kalder Solvins input for noget vrøvl, er i bund og grund overflødigt. Der er desuden ingen der betvivler din ekspertise - jeg har selv i andre tråde nyt godt af den, men jeg forstår godt at Solvin bliver lidt fornærmet over dit sprogbrug.
De venligste hilsner
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
| Dit første indlæg, hvor du kalder Solvins input for noget vrøvl, er i bund og grund overflødigt. Der er desuden ingen der betvivler din ekspertise - jeg har selv i andre tråde nyt godt af den, men jeg forstår godt at Solvin bliver lidt fornærmet over dit sprogbrug. |
|
|
Jeg var (og er) bare uenig med Solvin om en lille ting, og derfor skrev jeg som jeg gjorde. Jeg var ikke ude på at fornærme nogen. Sådan som jeg forstod det jeg kommenterede, skrev Solvin at rør i papæsker med pænt tryk (= NIB), er bedre at købe end de samme rør i hvide eller ingen æsker. Det mener jeg stadig er vrøvl, uden jeg på nogen måde vil betvivle Solvins ekspertise iøvrigt... Og Solvin, hvis jeg på andre tidspunkter har fornærmet dig, beklager jeg også det. Jeg kan ikke huske noget, men du må da gerne genopfriske min hukommelse i en besked  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Citér:
| Ja gu fanden blev rør til industrien leveret i store bulk pakker, hvor de var puttet ned i dertil indrettede rum. Men rent faktisk så ved du også at man kan købe individuelle rør pakket i et stk. karton med deres logo på. |
|
|
Ja. Men der er da ingen grund til at opfordre folk til at betale mere for en værdiløs papkasse - det er vel rørene der tæller. Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Der kan da ligge en vis sikkerhed for korrekt (og autentisk) vare hvis den er i original og måske forseglet lemballage. Der er jo mange fake NOS-rør på markedet. Jo, jeg véd godt at der også laves 'nye' kopier af gammel rør emballage. Man skal lave masser af research for at være sikker på at få det man betaler for...hvis det er "fine" rør det drejer sig om. Det værste ved nye rør er sådan set ikke, at holdbarheden og stabiliteten er sølle, men at de almindeligvis lyder af l*** i forhold til de gamle af samme type! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Der kan da ligge en vis sikkerhed for korrekt (og autentisk) vare hvis den er i original og måske forseglet lemballage. Der er jo mange fake NOS-rør på markedet. |
|
|
Enig. Men hvis det er et rør man betaler en del penge for, er det vel en fordel det er testet (= brudt emballage). Det er ikke alle NOS rør der virker. Jeg er stødt på en del nye "gamle" europæiske og amerikanske rør der ikke har virket... Det handler nok om at handle med nogen man kan stole på. Forfalskningerne (inkl. de "autoriserede" fra New Sensor), ligner nogen gange de originale ret godt... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
| Men hvis det er et rør man betaler en del penge for, er det vel en fordel det er testet (= brudt emballage). Det er ikke alle NOS rør der virker. Jeg er stødt på en del nye "gamle" europæiske og amerikanske rør der ikke har virket... |
|
|
Hvordan så egentlig når sådanne NOS rør er blevet testet - kan man så forvente at de også er holdbare over længere tid? Det jeg tænker på er at hvis en del af dem slet ikke virker, så er det vel de på et eller andet tidspunkt er gået i stykker - og hvordan ser det så ud med dem der har "overlevet"?
|
| Til top |
|
| |