Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad er levetiden på rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Hvordan så egentlig når sådanne NOS rør er blevet testet - kan man så forvente at de også er holdbare over længere tid? Det jeg tænker på er at hvis en del af dem slet ikke virker, så er det vel de på et eller andet tidspunkt er gået i stykker - og hvordan ser det så ud med dem der har "overlevet"?

Dem der ikke virker, har normalt enten aldrig virket (dårlig kvalitetskontrol), eller også har de langsomt mistet deres vakuum. Hvis du køber testede rør, vil de normalt blive ved med at virke i mange år - eller dø næsten med det samme

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 December 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Hvis du køber testede rør, vil de normalt blive ved med at virke i mange år - eller dø næsten med det samme

Høh - en smule lotto i forhold til at NOS koster det de koster

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

mcs_5 skrev:
Men hvis det er et rør man betaler en del penge for, er det vel en fordel det er testet (= brudt emballage). Det er ikke alle NOS rør der virker. Jeg er stødt på en del nye "gamle" europæiske og amerikanske rør der ikke har virket...

Hvordan så egentlig når sådanne NOS rør er blevet testet - kan man så forvente at de også er holdbare over længere tid? Det jeg tænker på er at hvis en del af dem slet ikke virker, så er det vel de på et eller andet tidspunkt er gået i stykker - og hvordan ser det så ud med dem der har "overlevet"?

Jeg er sikker på at der er langt større sandsynlighed for at NOS-rør ikke fejler. Man lavede dem simpelthen bedre i gamle dage - og brugte nogle bedre materialer. Og var mere omhyggelig med at opnå et godt vakuum.

Se bare på almindelige elpærer. De gamle kunne holde i årevis. I vore dage er der åbenbart ingen der længere kan finde finde ud af at lave en ordentlig elpære. Det er gammelkendt teknologi, men det kniber åbenbart... (Eller også laver de med vilje disse sølle produkter?).

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 December 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
(Eller også laver de med vilje disse sølle produkter?).

Ja. Når de fleste kunder ikke vil betale det kvalitet koster, bliver resultatet som man kan forvente...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
som jeg har forstået det, har det meget at gøre med hvordan du indstiller bias.. stille bias lavt = længde levetid men kedelige lyd.. stille bias højt = kortere levetid men fed lyd.. men nu er jeg ikke noget geni på området..

Og det passer så ikke..

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 December 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
Mads57 skrev:
som jeg har forstået det, har det meget at gøre med hvordan du indstiller bias.. stille bias lavt = længde levetid men kedelige lyd.. stille bias højt = kortere levetid men fed lyd.. men nu er jeg ikke noget geni på området..

Og det passer så ikke..

kig ned i audio consoult og få en snak med os om det runde bord..

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Sendt: 18 December 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej lige lidt indput.

Jeg har leget lidt med bias på min kineser. Fabrikken anbefaler 0,6 volt. Jeg har justeret spændningen ned til 0,45 volt uden hørbar forskel. Standard KT88 røret som fulgte med skulle nu kunne leve 4 gange så lang tid ifg en engelsk tråd, som jeg har læst.

Om det er rigtigt ved jeg ikke med der må nødvendigvis være noget logik i at røret holder længere, hvis det er mindre belastet. Det samme gælder en glødepære. Med en lysdæmper monteret holder pæreren nærmest uendligt. Hvis man ikke tror på det, bør man studere vores gamle kulturradikale kæmpe : Poul Henningsen- han vidste alt om Glødepæreren.

Hov Der tabte jeg vist tråden

Jeg har mullard/Philips samt utallige andre rør fra slut halvtresserne som stadig måler og lyder som nye. 

Jeg ville købe gamle/brugte men udmålte rør og droppe embalage og andet pop.

Venligst

priboj skrev:
priboj skrev:
Mads57 skrev:

Og det passer så ikke..

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Mht til BIAS så er der i forhold til lyd 2 ting denne har betydning for. Den første ting er cross over. Det er lige der hvor rørene deles om arbejdet. Bias må aldrig blive så lav at der opstår cros over.

Det næste er at bias strømmen bør være så høj at røret kommer ind i den liniære del af rørets arbejds område. Jeg har lavet forsøg med min Brüel&Kjær analyzer som viser at BIAS har direkte indflydelse på 3.harmonisk forvrængning...ingen på 2.harmonisk.

Her viste det sig at jeg var nødt til at forøge strømmen til jeg var på 80% af rørets max anodetab. Det var ikke muligt at se forskel via oscilloskop  på sinussen hvad enten jeg var på 50% eller 80%, men forvrængnings analysatoren viste til gengæld at der var en faktor 10 forskel på 3. harmonisk (skarpere lyd ved lavere strøm) og derfor intet incitament til at køre med mindre BIAS strøm.

Dette er ikke unikt for min forstærker , men gælder for alle forstærkere.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
priboj skrev:
Mads57 skrev:

Og det passer så ikke..

sorry jeg kom til at skrive i indlægget, om en tilsyneladende en "røverhistorie" jeg har hørt nede på havnen.. var bare sådan jeg havde forstået at det generelt var.. men jeg er åbenbart fået ståkket en løgnhistorie..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 19 December 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg har mullard/Philips samt utallige andre rør fra slut halvtresserne som stadig måler og lyder som nye. 

Jeg bruger udelukkende "gamle" Telefunken rør (ECC82/83 og EF86).

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
priboj skrev:
priboj skrev:
Mads57 skrev:

Og det passer så ikke..

sorry jeg kom til at skrive i indlægget, om en tilsyneladende en "røverhistorie" jeg har hørt nede på havnen.. var bare sådan jeg havde forstået at det generelt var.. men jeg er åbenbart fået ståkket en løgnhistorie..

fær nok sådan er livet.. jeg ved heller ikke alt om rør.. eller hifi for den sags skyld..

en af grundene til det runde bord..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes