Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: B&O nostalgi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 30 September 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtigt, det husker jeg faktisk godt det der med 5000 systemet, jeg kan huske at forstærkeren i  5000 systemet var de ikke lige så heldige med, den tålte knap nok at man udtalte ordet 4ohm, før den gik grasat.

Men det er jo også underligt når de årene før leverede Beomaster 4400/6000/8000 som spillede med alle højtalere, og pludselig laver man en så dårlig effektdel i 5000 systemet.

Jeg taler også selv omkring starten af firserne, men jeg har haft et Beocenter 9500 og det var jeg faktisk meget glad ved, men igen var effektdelen ikke at råbe hurra for, bare en lidt vanskelig højtaler på og det skruede konstant automatisk ned for lyden, indtil jeg fandt ud af at koble min NAD 302 på som effektforstærker, så kørte det.

Forresten, den der F3Trapez er det selvbyg, jeg mener at kunne huske et sted at have læst om dem.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jep,det er selvbygger højttalere.Jeg har selv skruet dem sammen i maj 1986.De spiller suverænt.Det er model X.De lavede også en model Xi,men den lyder ikke godt....

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Nu skal det ikke være malurt altsammen.Jeg har faktisk haft en sjov oplevelse med B&O Jeg havde for ca 18-19 år siden det største Tandberg anlæg.Min kammerat var blevet lun på et B&O 5000 anlæg.Jeg sagde at han skulle få det hjem på prøve.Men han var for genert,til at spørge.Så jeg lånte det i Riedl TV og Radio her i Skovlunde og fik det herhjem ved siden af mit Tandberg anlæg.Inkl Penta'erne med forstærker i bunden.Resultatet af dysten kender I vist allerede? Jeg havde det her i en uges tid.En aften tog vi den tilhørende fjernbetjening under armen og gik op til radioforretningen efter lukketid.Der stod et anlæg mage til i forretningen(ikke dårligt,for en by af Skovlundes størrelse).Og anlægget var sørme sat til.Så vi tændte det og spillede den cd der lå i.Fyrede helt op for anlægget og så skred vi........vi var færdige af grin Det lo vi meget af den sommer
Jeg har aldrig siden været i tvivl om at Tandberg lavede den tunge lyd.Jeg ville ikke have noget der ligner nydelse,ved at have et B&O anlæg.

P.S.Han købte trods adskillige advarsler anlægget

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Sig mig lige Tante, har du mistet din støttepædagog? Når nu du lige pludselig har fået så meget fritid, kunne du så ikke smutte over på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44401&P N=1 og fortælle din veninde hvordan man får den "tunge"  lyd tilbage...

- and right auntie, your' nobody...

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Stouenberg skrev:

Sig mig lige Tante, har du mistet din støttepædagog? Når nu du lige pludselig har fået så meget fritid, kunne du så ikke smutte over på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44401&P N=1 og fortælle din veninde hvordan man får den "tunge" lyd tilbage...

Sjov er sjov Stouenberg, og jeg kan godt ta' lidt røg - men den der er ihvertfald over min grænse. Jeg henstiller mindeligt til at du lige finder kammertonen igen.

-Og hvis du ikke kan se det sjove i den historie, så er der sgu' ikke meget gods i dig..

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej S.R Vaughan.

Tak for dit svar. Jeg kan se at i har nok at se til med det gamle Tandberg "hi-fi", men bliv nu ikke så stresset at du lader det gå udover Stouenberg uden grund.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej Peter,

jeg købte lige en gammel Beomaster 3000 (den fra 1969) for en 100,-, og den virker sku.

Hvad der overrasker mig totalt er at der ved siden af din stikkene er phono stik, de er godt nok gule men jeg prøvede at tilslutte min NAD 616 båndoptager med et par phono stik, og tro mig det virkede.

det undre mig virkeligt da det aldrig har været B&O før de kom op til Beomaster 8000 mener jeg.

Der er også udgang til 3 sæt højtalere som jeg ikke rigtigt forstår, de fleste spiller amb. med 1 sæt,  skal vi kalde det front og et sæt til amb., men her er 3-sæt.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Hej S.R Vaughan.

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Tak for dit svar. Jeg kan se at i har nok at se til med det gamle Tandberg "hi-fi", men bliv nu ikke så stresset at du lader det gå udover Stouenberg uden grund.

Hej Peter

Ja, der er lidt at se til - lader det nu ikke stresse mig, da det bare er prisen for at køre med gammelt grej.

- Men jeg vil ikke refereres til som nogens "veninde" . Stouenberg burde være gammel nok til at vide hvordan man taler til folk i en ordentlig tone..

God fornøjelse med din tråd.

S.R

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Hej Peter,

jeg købte lige en gammel Beomaster 3000 (den fra 1969) for en 100,-, og den virker sku.

Hvad der overrasker mig totalt er at der ved siden af din stikkene er phono stik, de er godt nok gule men jeg prøvede at tilslutte min NAD 616 båndoptager med et par phono stik, og tro mig det virkede. Det undre mig virkeligt da det aldrig har været B&O før de kom op til Beomaster 8000 mener jeg.

Der er også udgang til 3 sæt højtalere som jeg ikke rigtigt forstår, de fleste spiller amb. med 1 sæt,  skal vi kalde det front og et sæt til amb., men her er 3-sæt.

Tillykke med den. Jeg mener at kunne huske at der i bunden sidder en omskifter for Phono eller DIN tilslutninger, det er noget med tilpasning af indspilnings niveau for båndoptagere.

Ambiofoni skabes i H/V højttaler bøsning, ved at fasevende baghøjtaler i forhold til front højttalerne. Jeg har 5 grammofonplader der er indspillet til dette system, og de lyder meget godt, da fasevendingen giver en smule forsinkelse i bag HT'erne.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Stouenberg:Ved ikke om du har glemt/overset trådens spørgsmål/overskrift?Prøver bare at fortælle hvorfor jeg IKKE har B&O.Det taler ikke til mit fintfølende instinkt for lyd.That's all.Tandberg derimod er F A N T A S T I S K Måske den fiser ind en dag???Selv hos en Stouenberg.....?Who knows?

Du har iøvrigt ikke meget at byde på,mht hvorfor i alverden man skulle vælge B&O(kun med pistol for panden ville jeg 'vælge' B&O).Er du smagsdommer in spe?Måske ansat hos B&O......?Sur røv hvis du er.Det må være en lydmæssig ørkenvandring.Med masser af :'ih,åh,og fedt design der,altzå......' Det bliver hurtigt lidt for fimset,ik'? Du kan næste selv se det,ikke?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Stouenberg skrev:

Sig mig lige Tante, har du mistet din støttepædagog? Når nu du lige pludselig har fået så meget fritid, kunne du så ikke smutte over på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44401&P N=1 og fortælle din veninde hvordan man får den "tunge"  lyd tilbage...

Right,buddy,but I'm f***ing perfect Yeaaaaaah,Tandberg sparker 'Ørv'!!! Fatter ikke B&O-folket,de stakler

P.S.Min makker købte faktisk det 5000-anlæg,og har det den dag idag.Han lytter ikke meget til musik mere,som han siger.....Intet under,der er ikke skabt L Y D i det.Havde han haft Tandberg ville begejstringen ingen ende tage,selv ikke efter 20 år.Jep,Tandberg har evighedsgaranti for begejstring B&O passer bare godt til den jævne dansker,der giver fanden i lyd,men føler at han/hun dog må signalere 'noget',hvad det end er(det ønsker jeg faktisk ikke at finde ud af)...... Og dette 'noget' er så en opvisnig i elendig lyd i 'bragende flot' design.......hahahaha Jeg køber den ikke!

Det er noget med at vælge.B&O-folket virker som om de er hypnotiserede.De LYTTER ikke,men køber med øjnene.Det er meget interessant,faktisk.På den måde vil man kunne sælge hvad som helst i et 'smart' design(personligt er jeg ikke til fals for det 'rigtige' design )

Jeg har ikke meget godt at sige om B&O,medgivet.Det irriterer mig volsomt når jeg læser en auktion:'Tandberg til salg.Norges svar på B&O..........'Det er godt nok en dårlig sammenligning,og det må B&O'erne vel gi' mig ret i??Skidt er det,for Tandberg og B&O er to yderpunkter på den samme skala,med tandberg oppe i det røde felt

.......og min begejstring for min FEDE TR2075'er bliver ikke mindre af at jeg nu har min hifi-stereo videomaskine koblet på recieveren Phillips,men okay i mangel af Tandberg......

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Tante Berg han du også historien om hvorfor Tandberg er gået neden om og hjem for llllllllang tid siden ??
den vil jeg se du skrev lidt om. På forhånd tak.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Ja,det er en tragedie.Det var i allersidste ende skidt lyd og design(skidt kombination når man skal sælge anlæg).De var sgu ringe de sidste 3-4 år.Helt sikkert.Det gjorde lidt nas at se på........Så fik man andre interesser,så det gik.Jeg er meget mere ærgerlig over det idag,end dengang.For det var ringe,det sidste der kom fra dem.......ville dog godt høre deres 'Troll'..........Og hele deres 'bagkatalog' sparker sgu røv,den dag idag!!! Det er ikke så ringe endda Jeg er ikke i tvivl om hvorfor at de krakkede.Tandberg var dårligt ledet,og mennesket er blevet meget mere til det visuelle,desværre.Jeg tror at det er parametre der havde afgørende betydning. Lige så flot Tandberg lavede deres apparater førhen,lige så dårligt designede var de til allersidst.Jeg var faktisk lidt rystet over deres dårlige design.Ved ikke noget om kvaliteten i apparaterne.De apparater var ikke-eksisterende dengang,for mig (De sidste i 3000-serien,og det sidste i 4000.......det var skidt)

Men så er det vel nok godt at ha' en TR2075'er ,med høflig let-røven-betjening og jeg ku' blive ved

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Tak for en fin beskrivelse Tante Berg.

Stouenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2006
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Sjov er sjov Stouenberg, og jeg kan godt ta' lidt røg - men den der er ihvertfald over min grænse. Jeg henstiller mindeligt til at du lige finder kammertonen igen.

-Og hvis du ikke kan se det sjove i den historie, så er der sgu' ikke meget gods i dig..

S.R

UNDSKYLD SiR Vaughan - havde bare fået den opfattelse at du var medlem af Tanteklubben...

og historien er da sjov, det har nok lydt s....godt i den forretning .

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Alles klar, Stouenberg - og jo jeg er medlem af tanteklubben . Brød mig bare ikke lige om den med veninden, men den var vist ikke ment så slemt som jeg tog den. No hard feelings!

S.R

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

arrrrh, plidder pladder, man kan altid tale om de "gode gamle dage", hvor man idyliserer de gamle dimser. Nå, men noget af tandberg er okay med mig, og noget B&O (mest det gamle) er helt okay med mig. Så hvis jeg en dag skulle snuble over noget tandberg, så skulle det være en TD20Ase high speed. Al deres reciever knald må de godt beholde for mig... tak.
Næ tak, en Beomaster 8000 med et sæt MS150.2 til mig til mit ekstra værelse, tak. Se DET spiller sgu fint, jf. alle mine tidl. indlæg om B&O. Jeg gider ikke skrive dem ige. Men bevarres, nogle i familen har da haft tandberg, en reciever og en båndoptager, og de var da okay, ikke noget særligt. Faktisk spillede båndoptageren helt utroligt mørkt og formummet.
En beskeden Beocord 9000 er LYSÅR bedre. Sådan er det bare, og 1.000.000 indlæg om det modsatte kan ikke ændre på sandheden.
Meget af det moderne B&O samt det sidste tandberg og for den sags skyld meget andet, f.eks. Luxman, er ikke lige mig, så lyder deres gamle ting bedre.
Og hvem i alverden gider dog have to oversize skotøjsæsker af nogle ML monoblokke stående og suge hele blokken tom for el? Gaaaab, det bliver ikke mig, og de giver efter min ydmyge mening ikker en dyt mere spilleglæde end mit gamle bras.
Men bevarres, sådan satsre vi jo så forskelligt. Jeg vil altså have god lyd til nogenlude rimelige penge, og netop her kommer der mange gamle fine apparater, som kan købes til en billig penge, og som giver en rigtig god lyd, og det er vel det det handler om. Om man så får et design, som man kan lide, er jo straks en anden sag. Lyd først, derefter looks.
RedFox.
Bare min 2 øre.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Ja,heldigvis er vi forskellige.Det mener jeg.Det ville være dødkedeligt hvis vi alle havde samme lyd......med mindre alle i så fald havde Tandberg

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hahahahahahha, nej det vil aldrig ske, ikke engang hvis helvede fryser over... Og ej heller hvis Hr. Fjog pludselig skulle finde på at tildele børne og ungeområdet 10 mia. ekstra, og DET er ret usandsynligt. Men hold du bare på dit tandberg, for så er jeg jo fri for det... hihi. No offence.
Hm, næ lidt godt B&O, specielt det GLIMRENDE MX5500 til mig, kombineret med lidt engelske kasser, til lyden, så er den fjong.
RedFox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bare, jeg stille og roligt vil gå hen og kysse min Luxman

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske