Forfatter |
|
Hannibals søn Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 07 August 2015 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er Beomasteren, som radio jeg søgte. Jeg har en stående, en del af en større mængde B&O jeg købte for nylig.
Den er ikke kendt på produktsiderne hos Beoworld & Beocentral. Peter's søgninger har jeg også fundet, samt en god omtale på Beoworlds gamle forum: http://forum.beoworld.org/forums/p/16168/139553.aspx#139553
men savner mere annoncemateriale o.l. om den.
Det fremgår af det gamle forums debat, at det som Aristona skriver, var den første rigtige transistormodel og hermed også forløberen for de mere kendte Beomastere 700, 800 (ikke så kendt alligevel)og den mest alm. 900, der er en helt fantastisk garage / værkstedsradio - robust og velspillende.
Pudsigt er at den fra det japanske link faktisk stammer fra Martin (aka Dillen) og i dag er endt i USA via turen til Japan.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 07 August 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 07 August 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 08 August 2015 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nærmer sig en højere videnskab, for som jeg skrev, omtales Beomaster 610K også som Mini, men det må være en misforståelse, for Mini 610K ser sådan ud: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=885, og Mini De Luxe 610K sådan: http://beocentral.com/minideluxe610k. Men at både Beoworld og Beocentral overser Beomaster 610K er nu lidt underligt.
Ja, Beomaster 610K er den første fuldtransistoriserede, og apropos så kan man næsten sige, at det er en "transistor", der blot har fået påsat højttalere. [Forhandleren, der kaldte sig Radiodoktoren, kom personligt hjem og præsenterede vidunderet og talte godt for sagen, men indledningsvis var vi lidt skeptiske. "Skulle en radio nu se sådan ud?", og "kunne så lille et apparat magte lige så meget som den store gamle radio".]
Annoncemateriale, som efterlyses, er nok ikke så ligetil, og som nævnt er tuneren ikke stereo (men forstærkeren er), og der var en udvikling i gang, så de næste modeller kom hurtigt, og måske var 610K også lidt overset dengang. Det er et spørgsmål, om nogle overhovedet nåede at få stereomodulet isat, for så var det bedre at skifte til nyere modeller, og selv om modulet vist nok fremgik af B&O's prisliste, så er det et spørgsmål, om det kunne skaffes. Faktisk tvivler jeg på, at eventuelle annoncer fortæller noget brugbart, og næppe mere end 1964-brochuren, og hvor kan annoncer findes i dag. Avissøgning er besværlig, men i gamle ugeblade kan man være heldig at finde mange sjove radioannoncer.
Det er virkelig ikke let, for se nu her hvad youtubebrugere præsenteres for: https://www.youtube.com/watch?v=E0ZiRChWPOY Bandmaster 610K?, joh, men normalt kender vi modellen som Dirigent 610K http://www.radiomuseum.org/r/bang_dirigent_610k610.html, og den findes også som 609K http://www.radiomuseum.org/r/bang_dirigent_609k609.html. Hvad er forskellen på Bandmaster og Dirigent? - svaret blæser vist i vinden. Og hedder Bandmaster 610K eller 609K. http://forum.beoworld.org/forums/p/6918/62433.aspx. Jeg tror, B&O må have haft et problem med at komme videre i talrækken efter 610 .....
Tak til Peter vedr. LP'en. Vi bør vel have denne med: http://www.discogs.com/Various-Beoparty-1/release/4555943
|
Til top |
|
|
D.Duck Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 10 August 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Et lille bidrag til de sidste par indlæg
LP Plader:
Beoclassic 1 6833.255
Beoclassic 2 6833.172
Bang and Olufsen Presents Vol 4
-   ;   ;Vol 5
-   ;   ;Vol 6
-   ;   ;Vol 7
Bang og Olufsen Verkligheten (Svensk)
Beocenter 2000 Demostrations Plade
Master 610 fra Forhandlermappe 1963-64
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2015 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D.Duck Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
aristona skrev:
Hvad LP'er mv angår selvfølgelig endnu bedre, hvis D.Duck er i stand til at fremvise tingene eller give nogle
link. |
|
|
Hej aristona
Jeg har taget nogle billeder af mine LP'er - 20 billeder, men det er nok for mange at bringe her forum'et. Hvis du er interesseret kan
jeg sende dem til dig jeg skal blot have din mail adr.
Mvh
Per H
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 11 August 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Ikke fordi vinyl er in pt. og lydkvaliteten er super på de gamle grammofon plader som
B&O tidligere har fået fremstiller. - Men fordi historierne om hvorfor og til hvad formål
de blev lavet, syntes jeg kunne være interessant at læse om. Så hvis nogen her kan grave
noget Danske materiale frem fra gemmerne, må i meget gerne lægge det ind her.
Goggle søgninger giver stort set "kun" cover billeder, men ingen historie. Hvad jeg selv
har kunne finde gennem tiden, har jeg allerede lagt ind på denne tråd.
PS. Der er også nogle CD'er som blev produceret sammen med Bang & Olufsens
produkt udgivelser, der ikke er beskrevet her på tråden. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter. Man kunne jo forvente, at relevant info om disse udgivelser var lige til at trække ud af B&O, men sådan er det åbenbart ikke. Er det et emne, der er taget med på B&O-museet, eller ser man det som en ligegyldig detalje? Eller er der måske bare ikke så meget andet at sige, end at det meste er lavet som demonstration af anlæggenes ydelse med forskelligartet musik?
Mht at lave en slags katalog vil jeg foreslå, at du laver en særskilt tråd til det, så man ved, hvor man kan søge det. Som vi har været inde på, er enhver tråd svær at holde ren, men trods det vil det være bedre. Det eneste forbehold er, at aktiviteten omkring så specifikt et område vil være tilfældig, og jeg forstår, at der skal være aktivitet for at opretholde tråden. Men den kan jo udvides til at omfatte andet B&O-materiale af den type, som netop mest er af generel informativ karakter og ikke vedrører debat, men som det er rart at få frem i lyset. Jeg har fået billederne fra D.Duck (nævnt ovenfor), og de kunne jo godt lægges ind i en sådan tråd, hvorimod de fylder rigeligt her(?).
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2015 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig aristona, men det giver ikke historierne, og dem kan jeg IKKE finde. Såeee __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2015 kl. 02:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er, hvad du forventer at finde. B&O ønsker at præsentere et anlæg eller andet og producerer så LP/cd med udvalgte musikeksempler. Mon der er mere i det?
Hvad begrebet Lyttervalsen angår, kan man sige, at der er lidt fortælling om det her: http://www.gellin-borgstrom.ca/page-36.html
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2015 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske OT, men bær over med mig. pft.
Er den her mon værd at bruge?
http://www.ebay.de/itm/Bluetooth-fur-Bang-Olufsen-Ouverture- Adapter-Set-fur-Beosound-Beo-AUX-Buchse-/271956341685?hash=i tem3f51dc73b5
Den er billig nok til at købe nogle stykker, så der er en i hvert B&O bestykket rum.........
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 16 August 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2015 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
610 er tilsyneladende prototyperne for 700,800,900 serien
Glemte at takke Anders A for info - helt perfekt.
|
Til top |
|
|
D.Duck Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2015 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
.Ja man kan godt sige at Master 610 var en prototype for Beomaster 900. Forklaringen skal nok nærmere findes i at B&o begyndte at navngive deres
produkter på en anden måde. Før 1965 var der i navnet indbygget en kode der angav sæsonen den blev solgt i. 610 er f.eks. lig med sæson 1964
(apparatet kunne godt være fremstillet i 1963, da den nye sæson startede om efteråret). Fra 1965 bortfalder denne kode og erstattes af nogle
"tilfældige" tal.
Master 610 stereo bliver til Beomaster 900. Beocord Stereomaster 610 bliver til Beocord 2000 osv. Hermed var det (desværre for os samlere) slut
med at kunne aldersbestemme B&o's produkter direkte.
Sæson 610 - 1964 - er også sidste årgang med radiorør i radiomodellerne
En lille forskel er der dog mellem Master 610 og Beomaster 900, man kan ikke montere stereo dekoder ved hjælp af en stikprop i Master 610 Stereo
(ihvertfald ikke på de tidligste udgaver)
Mvh
Per H
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2015 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min har nok ikke stereodekoderen indsat - den bliver tavs, når stereoknappen trykkes ind - den har endnu ikke været åbnet her i huset.....
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hannibal: Men stereo er vel ikke tavs, hvis du har grammofon tilsluttet?
Duck: "Master 610 stereo bliver til Beomaster 900. Beocord Stereomaster 610 bliver til Beocord 2000 osv." og "En lille forskel er der dog mellem Master 610 og Beomaster 900" -- Af hensyn til forståeligheden, også hvis nogen ser dette på et senere tidspunkt, bør det vel lige anføres, at der ikke var tale om de samme apparater, der fik et andet navn. Sådan kan man godt komme til at forstå dine ord. Lighederne er store, det er rigtigt, men det er dog nyproduktioner, der også blev præsenteret sådan. Og beomaster 900 er stereo fra starten.
|
Til top |
|
|
D.Duck Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2015 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
aristona skrev:
Duck: "Master 610 stereo bliver til Beomaster 900. Beocord Stereomaster 610 bliver til Beocord 2000 osv." og "En lille forskel er
der dog mellem Master 610 og Beomaster 900" -- Af hensyn til forståeligheden, også hvis nogen ser dette på et senere tidspunkt,
bør det vel lige anføres, at der ikke var tale om de samme apparater, der fik et andet navn. Sådan kan man godt komme til at
forstå dine ord. Lighederne er store, det er rigtigt, men det er dog nyproduktioner, der også blev præsenteret sådan. Og beomaster
900 er stereo fra starten. |
|
|
Hej aristona.
Her er vi så nok lidt uenige.
Udvendig set er der borset fra navnet ikke nogen synlig forskel. Højttaler systemet
er også det samme. Indvendig kan man heller ikke umiddelbart se nogle forskelle. Hvis
man nærstuderer diagrammerne er der lidt forskel omkring omskifteren og så som nævnt en
fatning til stereo dekoderen. Selve kredsløbene i radiodelen, forstærker og netdel er
helt ens, så at kalde det en ny konstruktion er i mine øjne at stramme den lidt.
Ved at studere manualen over Master 610 kan man se at den findes i 2 serier. Serie 1
op til nr. 761000 og serie 2 starter ved nr. 822100
I den første serie ser det ikke ud som om der er tænkt på en dekoder. I anden serie
er omskifteren ændret så det er muligt at indbygge en dekoder (dog ingen stik-bøsning).
Ikke alle Beomaster 900 var med dekoder. Det var valgfrit. Jeg har i min tid som
radiomekaniker efter monteret rigtig mange dekodere
Hannibals søn : I diagrammet står der:
“OBS! Modtageren bliver tavs på AM og FM ved indtrykning af stereoknappen”
så ingen fejl her
Mvh Per H
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.Duck skrev:
[QUOTE=aristona]
Hannibals søn : I diagrammet står der:
“OBS! Modtageren bliver tavs på AM og FM ved indtrykning af stereoknappen” så ingen fejl her
Mvh Per H |
|
|
Vi er nok enige, men stereodekoderen mangler vel bare, ellers burde den spille på FM om ikke andet - eller...
Må hellere åbne den en dag og kigge indenfor.........
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 01 September 2015 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|

Beosystem 10 en stereo radio/cassette recorder. Type numbers: 1521, 1523. (År 1984-1991). Er en transportabel radio og kassettebåndoptager, der er designet af David Lewis med den sædvanlige Bang & Olufsen flair, og alt i sort.
Den blev indført fire år efter den sidste Beolit bærbar radio model blev taget ud af markedet og omfattede FM og LW / MW modtagelse med tre forudindstillede knapper til øjeblikkeligt indkalde dine foretrukne radiostationer. Usædvanligt for en bærbar kassettebåndoptager. Beosystem 10 var i stand til at håndtere alle tre typer af kassette-bånd til salg på det tidspunkt: jernoxid, Chrom dioxid og Metal.
Et vægbeslag var en valgfri og kunne købes ekstra, så køberen kunne hænge den diskret på væggen og der var forbindelser til at forbinde en rekord dæk eller ekstra kassettebåndoptager. Ekstre højttalere kan tilsluttes til at supplere de to passive højtalere. Hovedtelefon stik gav mulighed evt. tilslutning af Form 2 stereo hovedtelefoner. En indbygget mikrofon var også nyttigt for hjemmet optagelser. Beosystem 10 har vist sig at blive et samlerobjekter i årenes løb. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|