Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 September 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også sådan en Beosystem10 og vægbeslaget og har haft den i mange år sammen med 2 CX50. Det lyder ganske udmærket i soveværelset, men jeg forstår ikke at du skriver den har indbygget mikrofon, jeg har aldrig opdaget den ihvertilfælde?
carsten
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 01 September 2015 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ligegodt satans, mere end 30 år og aldrig opdaget det, men hvor sidder de henne. Kan ikke checke det lige nu da jeg er i kolonihaven.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 01 September 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal nok sidde placeret inde under frontstoffet. Det er jo ellers meget normalt med kassette radioer, at der er indbygget mikrofoner og tit 2, hvis radioen er i stereo. Så hvorfor skulle B&O så ikke have dem.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for oplysningen Allan, så er det jo nok også fordi jeg aldrig har haft brug for at optage med micks på den. Har altid bare afspillet mine bånd som var optaget på min Nakamichi ZX7 på den.
carsten
|
Til top |
|
|
Hannibals søn Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
Sendt: 01 September 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er vejledningen - godt på meget vestjysk, men mon ikke det går.....
Det er den så ikke, for den er som pdf, som ikke kan puttes ind her.
Men der skrives ,at de sidder i venstre & højre hjørne, så mon ikke du finder dem.....
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2015 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, jeg kigger på det når jeg flytter hjem fra kolonihaven.
carsten
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 21 September 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ambiophonic Stereo Adapter System producerede en ambiophonic eller 'pseudo-surround' til dine passivt Bang & Olufsen højttalersystemer, når det bruges med separate baghøjttalere.
I midten af 1970'erne var der en hel del af disse enheder fra forskellige producenter til rådighed. B&O producerede også deres passive enhed som give den samme ambiophonic effekt, når man ikke havde råd, eller ikke ønskede at købe et Kvadrofoni musiksystemer, som også var til salg.
Receivere og forstærkere med Ambio-funktionen var produkter som bortset fra stereo, også til at kunne gengive atmosfære lyd til rummet. Ambient oplysninger blev inkluderet på de fleste stereo vinyl optagelser, men kunne ikke reproduceres af et lydsystem med to højttalere eller en almindelig stereoforstærker.
Bang & Olufsen's systemer med Ambio funktion havde faciliteter, som elektronisk trækker forskellige signal frem. (dvs. forskellen mellem venstre og højre kanal), som indeholdt omgivende oplysninger. Disse oplysninger sendt til de to ekstra højttalere, som blev placeret som sidehøjttalere i et værelse. Ambiophony var en forlængelse af stereo reproduktion som gav og øget følelse af realisme. Den kunne bruges med næsten alle stereo programmet materialer.
Martin skrev kort og godt: Denne eksterne Ambio adapter faktisk var beregnet til brug med Beomasters (og andre forstærkere), der ikke havde Ambio funktionen indbygget. Adapteren er til bruge med alle Beomaster. Den blot tilføjer en ekstre udgang (= to parallelle udgange) afledt af venstre og højre faser. Med andre ord, Ambio højttalerne spillede blot forskellen fra venstre og højre kanal. I mono vil de være tavse. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 September 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Os der er opvokset med en Beomaster 4000 på kammeret, kender godt til ambiofoni-virkningen, den er god nok.
Min opsætning var der tilbage fra 1973 med Pioneer CS-r 700 som front og nogle (billigere) ITT som bag. På mange LIVEplader var virkningen overraskende: Støj fra dem omkring, ekko & genklang fra div. vægge o.l.
Noget tæt på den senere surround sound.
Udover 4000'eren har også Beolab 1700, Beomaster 1001 og 4400 denne funktion - som jeg lige husker det...
Må hellere få sæt dem sammen med nogle af mine Beovox 100 og lege med det igen.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 21 September 2015 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Systemet blev faktisk opfundet af David Hafler og markedsført første gang som Dynaquad i 1969.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 22 September 2015 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet til en plade serie fra Decca, med navnet Plase 4 stereo, jeg købte engang i halvfjerdserne. De er indspillet med henblik på Ambiofoni, Stereo 4 lyden fra denne speciale indspilnings teknik lyder da stadig godt, i indstillingen ProLogic 5.1surround.
Her lidt billeder.
Det er ikke ledt at holde en Beogram TX støvfri, når den står på en hylde.
Serien fra Decca, med navnet Plase 4 stereo.
Her en forklaring på den ambiofoniske indspilnings teknik.
Før jeg i sin tid fik min BeoMaster 4400 med ambiofoni, byggede jeg selv to volumepotmeter ind i en cigar kasse med div. DIN stik. Jeg lavede sådan at baghøjttalerne var fase vendt. Når membranerne går ud på front højttalerne, går de ind på baghøjtalerne. På potmeterne kunne jeg så regulere lyd styrken.
Det virkede rigtigt fint, og var en oplagt gør-det-selv opgave. 
Decca, Plase 4 stereo lyden med denne speciale indspilnings lyder stadig godt, også i indstillingen ProLogic 5.1surround. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2015 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 November 2015 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
Sendt: 22 November 2015 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har købt en Beomaster 3000-2 som skulle være i fin stand undtagen pærerne som skal skiftes.
Er det noget der er til at gøre sådan forholdsvis nemt?
Hvor kan man købe pærer?
__________________ mvh Ning
|
Til top |
|
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 22 November 2015 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den FINLUX der er da godt nok kommet i fint selskab. Det var tider den gang at selv et almindeligt TV kostede en del, det holdt liv i
radioværkstederene. Nu rager man bare et TV ned af hylden i ALDI, og smider det væk få år senere.
-med mindre det er en B&O... Så er der lidt at gøre med.
exrumpyt __________________ EXRUMPYT.
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 23 November 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit LX5500 fra 1989 virker stadig uden problemer ligeledes 1998 AV9000 men den har været til service engang i mit ejerskab.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 23 November 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anderz
Du har jo god erfaring med de gamle B&O modeller. Så du indlæget fra ning ? Måske du kan give han et godt råd. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 November 2015 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ning: Det med pærer til den serie Beomaster (3000, 3000-2, 4000, men ikke 4400) er lidt tricky, for de to i tunerafstemningen indgår i selve kredsløbet.
Du skal åbne den - løsn 4 skruer til låget bag ved kølepladen, 2 stk. i hvert hjørne, tage pærerne ud, kigge på deres værdier - skriv det op, og ud i byen for at finde de rigtige. Pas lige på ikke at mosle for meget med den fleksible printplade, der går til de 6 preset - det er lidt følsomt for buk.
Husker jeg korrekt så: Er den ene til viser belysning er 6volt 0.03A, de andre er 12volt 0.03Ampere
6 volten sidder i serie med den ene 12 - ON pæren, så sætter du 2 stk. 12 volt her, sker der ikke andet, end at lyset bliver svagere. De sidder direkte i serie med en 220ohm modstand (tror jeg) på 22 volt trafo-spolen.
Med lidt held - hvis den ikke har været åbnet før, ligger diagrammet i kuverten, der er limet indvendigt på låget.
der kan du finde værdierne - 2 lige ved trafoen - 2 lidt til højre herfor samt den sidste for stereo længere til højre, der hvor diagrammet slutter. Alt frit efter baghovedet.....
Jeg kan se du bor i Aarhus. Hvordan er det nu med de gamle løsdelsbutikker: Aarhus Radiolager (i Jægergaardsgade?)
Lavprisbutikken?, der skulle også ligge en mellem Den gamle By og ind mod centrum - er det Elextra, den hedder nu?
Kniber det lokalt, så spørg hos Vejle-RC.dk i Ildved ved Jelling om der er flere hos dem. Flinke, dygtige og sender hurtigt.
HUSK: Sæt spændingsomskifteren på 240volt. Ved 220v får den nok 10% overspænding - alt efter hvor du bor, burde der være mindst 230v i vægkontakten. Det er mere skånsomt for de gamle elektrolytter. Strømforsyningen regulerer fint med 240v ind.
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2015 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den detaljerede info, Jeg har desværre ikke fået hentet radioen endnu. Der går nok lige en dag eller 2.
Radiolageret (mange år siden den flyttede fra Jægergårdsgade :-) ))og den butik inde ved det gamle Ceres er vist lukket.
Glæder mig til at få gang i den, havde en for omkring 30 år siden sammen med et sæt Cervin Vega U12.. DET var et godt match
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået hentet dyret. Må sige at den er i rigtig fin stand, selv klappen til de 6 presets er der :-)
Har taget de fire af lamperne ud, men kan ikke lige gennemskue hvordan jeg får den ud bag styrkeindikatoren.
Mangler desværre Din-stik til højttalerne og lamperne så får ikke lyd på før mandag.
Trækabinettet skal nok ha en fransk rens og strygning, hvad vil i anbefale? Søbespåner måske? eller en meget fin omgang
sandpapir og en gang olie?
|
Til top |
|
|