Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til forståelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 15 September 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Clinton skrev:

Eller en Harman Kardon. De plejer at være vildt strømstærke. Jeg har dog ikke hørt på HK siden jeg selv havde en for 15 år siden. Den her ser ikke dum ud:

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=AMP& ser=&prod=HK%20990/230&sType=C

Den gamle Citation 16 var absolut ikke stabil i reaktive belastninger (læs højttalere)  papirwatt er noget væmmeligt noget da de ofte kun holder hvad de lover med en laboratoriemodstand som belastning 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 September 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg var godt klar over at min uvidenhed og søgen efter viden i denne tråd ville genere nogen herinde... men det er jo heldigvis fåtallet. De fleste af jer har hjulpet mig meget.

Jeg er da udemærket godt klar over at jo flere Watt ikke er lig med bedre lyd... jeg leder blot efter en måde at finde ud af hvordan tingene passer sammen, inden jeg tager ud og lytter. For jeg ved jo godt at ørene er vigtigste redskab i denne sag...

Mit budget ligger omkring 6000-7000 kr og gerne brugt...

...I kunne jo overveje en kravlegård til os med "dumme spørgsmål", så vi kan komme op i niveau, inden vi slippes løs herinde!

Til top Vis Geoff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geoff

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Der er jo kun en måde at lære på - luft det område man savner viden på - og håb på venlig modtagelse.

Vi er alle startet et sted, og har lært hen ad vejen.

Derfor - spørg bare løs. Spørgsmål er ikke dumme - de er lærerige.
Kigger lige lidt i KSB og ser om der munne være noget interessant til dig - Geoff. Så kan du efterflg. overveje hvad du gør - om muligt tager hjem og lytter til i dit setup i dit rum.

Mvh. Offcourse

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Har besluttet mig for at teste en Cayin 252B... den ser rigtig lækker ud og mange af jer herinde roser den. Så den skal have en chance.

Har også været igennem KSB nogle gange, men må jo hellere holde et vågent øje derinde.

Kan da lige smide specifikationerne ind for 252'eren:

Tekniske specifikationer:

Udgangseffekt: 2 x 150 Watt / 8 Ohm.
Spændingsforsyning: 750 Va.
Kapacitet: 30.000 uF.
Frekvensområde: 5- 50.000 Hz. +/- 0,5 dB.
Forvrængning: 0,5 %.
Støjdæmpning: 98 dB.
Indgangsfølsomhed: 380 mv.
Indgange: 5 linie / 1 tape.
Vægt: 15,5 Kg.
Mål: 44,0 x 14,0 x 35,0 cm. (B x H x D)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 16 September 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende.
Lad høre om du vælger at beholde!

Offcourse

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 04:33 | IP-adresse registreret  

Naturligvis...

Er der nogen af jer der kender en Cayin forhandler i Århus-området? Dem jeg har fundet er alle på Sjælland.

Efter en tur rundt i KBS fandt jeg en PRIMARE I21... hvordan vil I vurdere den op mod Cayin 252B?

Specifikationer:
http://www.primare.net/00002/00041/00047/00097/00098/

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hej Geoff.

Den omtalte Primare har jeg selv set på, og er ret fristet (har dog lige fået ny forstærker igen igen, og det er nok fornuftigt at vente lidt før jeg kommer hjem med flere nye apparater.....du har selv en kæreste, så du kender det måske). Jeg har ikke hørt lige præcis den model, men nogle af de tidligere. De Primareforstærkere jeg har hørt, synes jeg personligt spiller rigtig godt, og så gør designet jo nok også, at det er et af de apparater der er i den lidt nemmere ende at snige ind i stuen.
Jeg er også af den opfattelse, at man bliver nødt til at lytte sig frem, men hvis man ser på specifikationerne for Primare I21, så er der jo ihvertfald ikke umiddlebart noget der springer i øjnene som værende meget negativt på forhånd.

Igen er det selvfølgelig meget individuelt hvilke præferencer man har både lyd- og udseendemæssigt.

Håber du kan bruge det, og at du kan se bort fra de (heldigvis forholdsvis få) dumme kommentarer!

Mvh. Jeppe.
Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben på nørregade i Århus forhandler lidt Cayin. Jeg tror ikke de har 252B, men 153B rygtes at være bedre, og den er klart et lyt værd.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2008 kl. 03:46 | IP-adresse registreret  

Jeppeknygberg skrev:
Hej Geoff.

Den omtalte Primare har jeg selv set på, og er ret fristet (har dog lige fået ny forstærker igen igen, og det er nok fornuftigt at vente lidt før jeg kommer hjem med flere nye apparater.....du har selv en kæreste, så du kender det måske). Jeg har ikke hørt lige præcis den model, men nogle af de tidligere. De Primareforstærkere jeg har hørt, synes jeg personligt spiller rigtig godt, og så gør designet jo nok også, at det er et af de apparater der er i den lidt nemmere ende at snige ind i stuen.
Jeg er også af den opfattelse, at man bliver nødt til at lytte sig frem, men hvis man ser på specifikationerne for Primare I21, så er der jo ihvertfald ikke umiddlebart noget der springer i øjnene som værende meget negativt på forhånd.

Igen er det selvfølgelig meget individuelt hvilke præferencer man har både lyd- og udseendemæssigt.

Håber du kan bruge det, og at du kan se bort fra de (heldigvis forholdsvis få) dumme kommentarer!

Mvh. Jeppe.

Super... tak for dit input.

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2008 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Hifiklubben på nørregade i Århus forhandler lidt Cayin. Jeg tror ikke de har 252B, men 153B rygtes at være bedre, og den er klart et lyt værd.

Jeg troede at HIFI-klubbens sortiment var ens over hele landet, uanset hvilken butik man gik ind i...

Nu nævner du at 153B'eren rygtes bedre. I en anmeldelse herinde http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=5&id =131&titel=Cayin+153B står der... da jeg hørt den trække et par Dali MS4 uden nævneværdige problemer og ved en seriøs volumen. Hvis det er sandt bør den jo også kunne klare den mindre Evidence. Den må få et lyt også...

Jeg synes en 253B nævnes i flere gamle tråde. Er den kommet?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:
Mastervol skrev:

Jeg troede at HIFI-klubbens sortiment var ens over hele landet, uanset hvilken butik man gik ind i...

Nu nævner du at 153B'eren rygtes bedre. I en anmeldelse herinde http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=5&id =131&titel=Cayin+153B står der... da jeg hørt den trække et par Dali MS4 uden nævneværdige problemer og ved en seriøs volumen. Hvis det er sandt bør den jo også kunne klare den mindre Evidence. Den må få et lyt også...

Den på Nørregade er en franchisebutik, det vil sige at de også forhandler en smule Rega fx. Og ja, det er en brugeranmeldelse jeg tidligere har skrevet. Jeg tror nemt den ville kunne trække Evidence, Dali er lavet til at være nemme at trække.

253B var et rygte og kom aldrig. Til gengæld er 353B kommet, som dog er væsentligt dyrere.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Sendt: 17 September 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Oh my good... 18 watt til 180.000kr

Der er vist nogen der vil snyde os... 

Ja, det vil ikke altid være let at forstå sammenhæng mellem specs og pris. Det er jo som relgel sådan at når man går ind i nicher og forfinelse indenfor et område så stiger prisen eksponentielt og desuden er der effekten fra ultrarige russere og kinesere, som får helt eksotiske og dyre anlæg på banen, som måske ikke lydmæssigt holder distancen. Anlæg der koster 5mdkr +!

Når det er sagt uden sammenhæng hermed, så kan du sagtens finde endnu dyrere forstærkere med ikke særlig stor effekt. F.eks. Audio Note ONGAKU til 580000,oo dkr. 27w http://www.audionote.co.uk/products/amps_integrated/ongaku_0 1.shtml og den er selvfølgelig kun beregnet til brug med højtalere med pæn stor driftseffektivitet som f.eks. Audio Note højtalere http://www.audionote.co.uk/products/speakers/an-e_01.shtml, hvor det dyreste sæt koster 900.000 dkr.

Nu er jeg helt klar over at du ikke er oppe i de skylag, men dette blot for at vise, at der absolut ingen sammenhæng er mellem effekt og pris

Man kan også diskutere i hvor høj grad der er en sammenhæng mellem (lyd)kvalitet og pris....

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Geoff skrev:
Mastervol skrev:

Den på Nørregade er en franchisebutik, det vil sige at de også forhandler en smule Rega fx. Og ja, det er en brugeranmeldelse jeg tidligere har skrevet. Jeg tror nemt den ville kunne trække Evidence, Dali er lavet til at være nemme at trække.

253B var et rygte og kom aldrig. Til gengæld er 353B kommet, som dog er væsentligt dyrere.

Har også kigget på 353B. Den ser rigtig lækker ud, men den sprænger desværre mit budget. Så skal jeg selvfølgelig finde den brugt... hvis den falder i min smag.

Nu er jeg jo rigtig begyndt at rode herinde og der dukker jo hele tiden nye forstærkere op.

Nu fandt jeg denne... Xindak XA 6800R

Nogen der kender dens fysiske størrelse? Synes ikke jeg kan finde det nogen steder. Den ser rigtig fed ud og har fået en god omtale.

eller denne...

Marantz PM7001 KI.

Nogen der har noget at sige til disse?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Cayin 153B er væsentligt bedre end Marantzen efter min mening. Der er bedre kontrol med bassen, bedre dynamik og mere drive i lyden.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 September 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Få du fat i en ældre Accuphase - E-202 / E-203 eller lignende....... Så skal du høre de Dali EV 870 synge 
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej Geoff

Som du kan se er det en jungle at finde det rigtige hifi...

Er en integreret forstærker til 5.000 kr  på 2*200 W i 8 Ohm kraftigere end en effektforstærker til 50.000 kr på 2*100W i 8 Ohm?

På papiret ja, men ellers ikke...

Jeg mener ikke at effektopgivelserne er så vigtige. Det er i mine øjne vigtigere at det lyder godt. Der er jo ikke meget ved at man ikke kan skrue mere end halvt op på volumen, inden det forvrænger og lyder dårligt - Så er det jo ligemeget hvor mange watt der stadig er i "overskud".

Som tommelfingerregel kan man sige at jo dyrere hver watt er jo bedre bør forstærkeren lyde, men der er selvfølgelig også undtagelser fra dette...

Held og lykke med at finde det rette...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Takker... 

Jeg tror blot jeg skal finde ud af om Cayin 153B eller 252B lyder bedst, så tror jeg at det må være min nye forstærker...

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Mht. Cayin 252B. Kan den modtage bananstik?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

ja, det kan den

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 22 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Geoff skrev:

Marantz PM7001 KI.

Nogen der har noget at sige til disse?

Marantzen kan du læse om her : http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Pro duct&cont=eu&bus=hf&prod_id=3518

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes