Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Biamping, vil jeg få en beder lyd ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har invisteret i en Nad 214 efektblok, til at sætte sammen med min Nad 319 for at prøve at biampe, men der er et lille problem, ihvertfalde set i mine øjne.

Jeg har et sæt B&W 603s3, som jeg egentlig troede var en 3vejs højtaler, men det viser sig kun at være en 2,5vej, og her kommer mit spørgsmål så.

Efter som det kun er en 2,5vejs højtaler, ja så spiller den som jeg troede kun var mellem tonen og bas, så min højtaler delt sådan op at toppe er kun diskanten, og bunden er så den mellemtone/bas, og så en "rigtig" bas.

Så når jeg gerne vil biampe, ja så vil min Nad 214 2x80w kun blive brugt til diskanten.

Vil jeg på nogen måde få noget ud af det, eller gør jeg simpelthen klog i bare at sælge den Nad 214 igen.

Hvad er jeres voudering? for er ikke interesseret i at købe en masse kabler, og højtalerledning hvis jeg ikke vel få noget ud af det.

Håber i kan hjælpe MVH Brian

(Har haft skrevet Med Pouvl-erik, og sund her indefra, og fået deres mening, men vil meget gerne høre jeres også)

Til top Vis Svalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svalle

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Man får bedre, mere dynamisk og uforvrænget lyd med 2 ens forstærkere, fordi den enkelte forstærker bl. a. skal drive et midre frekvensområde.  Og jeg tror at dine forstærkere lyder ret ens - så på med nogle kabler ( de skal også være af samme type ), og nyd noget musik !
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

du får ikke mere effekt ved biamping. Den ekstra effekt vil gå tabt i delefiltret i højttaleren, da forstærkeren vil forstærke hele frekvensområdet, uanset om det er sat til diskant eller mellemtone/bas. Du kan muligvis vinde lidt i diskanten, da den reelt ikke burde blive så anstrengt ved høje lydtryk. Med mindre du bevæger dig på kanten af hvad forstærkeren kan levere vinder du ikke noget.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke HELT sandt, Brash, selvom elektronisk deling vil være at foretrække - når man nu alligevel kører med flere amps på samme højtaler. Effektmodstande i HF-sektionen i et passivt filter VIL æde noget effekt, ingen tvivl om det. Men, osse et passivt filter hindrer forstærkerne i at levere effekt udenfor enhedernes frekvensområde, som bestemt af filteret. Ellers ville HF-enhederne hurtigt sige farvel & tak.

Det være sagt, så tror jeg, at pengene på den ekstra amp til bi-amping vil være givet bedre ud på anden vis.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Er de to forstærkere overhovedet hensigtsmæssige at sætte sammen?

Her tænker jeg på om gain er den samme ved et ens indgangssignal. Bi-amping giver kun mening med helt identiske forstærkere.

Bare en ting du nok skal være opmærksom på.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

Om du vil få bedre lyd ved at bi-ampe?

Min erfaring er at en forstærker til 20.000,- lyder bedre end to forstærkere til 10.000,- stykket.

Bi-amping vil derimod gøre det nemmere at finde forstærkermuligheder, hvis man har behov for at trække meget strømkrævende højttalere - som vel at mærke kan bi-wires/ampes.

Og det vil være muligt at finde forstærkerløsninger, som vil kunne spille højere til prisen. Men ikke bedre. Tværtimod vil jeg sige!

Vil lige understrege at dette bare er min mening. Ikke alle er enige om alt. Der er jo også nogen der tror jorden er rund

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Svalle og jeg har skrevet lidt sammen,  og uden selv at rode med bi-amping.

Svalle havde kig på en NAD 2100PE, og som jeg skrev til ham, så er der jo mulighed at justere kanalerne på fronten af NAD 2100PE,  ligger den lidt for langt tilbage så er muligheden der jo til at justere lidt op.

Hvordan lyden så bliver kan jeg ikke udtale mig om,  men da prisen jo ikke er særlig høj, så mener jeg da at han skulle forsøge sig med den NAD 2100PE, den kan da sælges igen.

NAD 214 ville jeg tro havde samme gain som NAD 216, men har den ikke det så er der jo et problem med at justere ind, og det kan man på den NAD 2100PE. 

Svalle spurgte også om effekten på den NAD 2100,  effektmæssigt  skal man ikke tro at en NAD 2100PE er en  NAD 214 underlegen,  selvom den på papir har 50% mindre effekt i 4 ohm end NAD 214, det er en sej lille blok.

Selvom man selvfølgelig har mange meninger om det her, så mener jeg jo ikke der sker noget ved at forsøge sig lidt frem når det ligger i denne prisklasse her.

Og så mener jeg at det var synd at da NAD kom med deres 214/216/218 at de pludselig skippede denne mulighed for at justere kanalerne på fronten,  jeg har haft mange ting kombineret hvor jeg virkelig har haft brug for denne mulighed.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Det er nu ikke HELT sandt, Brash, selvom elektronisk deling vil være at foretrække - når man nu alligevel kører med flere amps på samme højtaler. Effektmodstande i HF-sektionen i et passivt filter VIL æde noget effekt, ingen tvivl om det. Men, osse et passivt filter hindrer forstærkerne i at levere effekt udenfor enhedernes frekvensområde, som bestemt af filteret. Ellers ville HF-enhederne hurtigt sige farvel & tak.

Det være sagt, så tror jeg, at pengene på den ekstra amp til bi-amping vil være givet bedre ud på anden vis.

Ja, elektronisk deling mellem for- og effektforstærkere er at foretrække, men det er da OK uden som ovenfor sagt. Det er imidlertid VIGTIGT at det er identiske forstærkere (samme lydkvalitet og ISÆR at de to forstærkere har samme følsomhed). Alternativt skal man kunne stille på niveauet på den ene for at undgå at bas/mellemtone eller diskanten får for meget niveau.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hej...

Projektet er godt nok. Selv om argumenter om to dårlige (undskyld...ikke ment negativt) forstærkere ikke bliver bedre end en rigtig god, så vil en biamp gi en befrielse i diskanten, da bas-systemer ofte svinger voldsomt i impedans. Denne belastning, specielt i spidser, vil være bedre med to forstærkere. Det er såvidt ok. Ideen med at forsætte med elektronisk deling er heller ikke tosset, med også rimlig bøvlet......og med risiko for aldrig ville have passive højttalere igen!

Det handler også om penge....penge på flere kabler og flere forstærkere, kan måske være givet bedre ud. Oftest vil en rigtig god forstærkere overraske ved have mere ro og kunne klare komplex musik...med ro og overskud. Der er flere vej til målet. Biamp projektet kunne også være sjovt, man bliver jo klogere af at rode med det selv - ikke sandt?

Cheers

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar. jeg kan stadig ikke helt beslutte mig. for den forstærker jeg har 319èren, har ingen problem med at trække højtalerne, så det er som ikke fordi jeg synes jeg mangler power (selvom det kan man vel aldrig få for meget af)

Måske jeg skulle skippe det med biamping, og lede efter en 216, og så brokoble den med 319èren.

Ville det evt. være beder givet ud?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hvad med at købe en ordentlig integreret forstærker i stedet?

Mere effekt gør jo ikke forforstærkerdelen bedre. Hvis du vil have bedre lyd, vil jeg da anbefale dig at bruge pengene på en integreret forstærker, hvori forstærkerdelen er bedre, end i din NAD. Eller eventuelt et for- og effektforstærkersæt - alt efter prisniveauet...

Hvis du har effekt nok, synes jeg det ville være skørt at smide flere penge efter effekt istedet for efter bedre lyd. Da jeg skiftede min forforstærker ud til en bedre, fik jeg den fordel ud over at det lød meget bedre, at jeg kunne spille højere også...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

hvad med at købe en ordentlig integreret forstærker i stedet?

Mere effekt gør jo ikke forforstærkerdelen bedre. Hvis du vil have bedre lyd, vil jeg da anbefale dig at bruge pengene på en integreret forstærker, hvori forstærkerdelen er bedre, end i din NAD. Eller eventuelt et for- og effektforstærkersæt - alt efter prisniveauet...

Hvis du har effekt nok, synes jeg det ville være skørt at smide flere penge efter effekt istedet for efter bedre lyd. Da jeg skiftede min forforstærker ud til en bedre, fik jeg den fordel ud over at det lød meget bedre, at jeg kunne spille højere også...

Det kan jeg godt følge dig i 100% var det ikke en penge spørgsmål, havde jeg også købt noget dyrer. Men det der er i det, er at jeg synes man får en go lyd i en nad, når man tænker på hvad de koster. Jeg kunne da sikkert finde en masse der var beder lyd i, men det er også en anden pris gruppe vi snakker.

Mit spørgsmål, gik også på, hvad jeg kunne med det udstyr jeg har nu. om jeg fik noget ud af at biampe, eller det klogeste simpelthen bare var at sælge min nad 214

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Efter at skevet på tråden idag, og tænk på tideligere erfaringer, så sælge du hellere din 214. Jeg kan huske første gang jeg hørte en Accuphase 203er....så blev alt andet ligemeget. Kig efter en god integreret forstærker...der kunne stå Accuphase på den....eller Holfi eller noget helt trejde. Desværre er jeg ikke bekendt med nutidens best buy, men mon ikke der findes noget som kan sparke liv i dine B&Wer, og har hul igennem?  

Du sparer udgiften til hiend kabler osv osv. Det er lidt på samme måde med "biwire". Det skaber noget forvirrring, og jeg har aldrig kunne se fordelen vi "Biwire" med mindre man vil biamp. Er der fordele ved to seperate kabler frem for et?? Man kan høre forskel, men er det bedre at behandle signalet i to forskellige kabler.....top tweaks? Det tror jeg næppe. Min eget system er singlewire, endda med Linn biwire kabler....som bare er lagt dobbelt. Jeg kan nemt skille filteret, så bassen har egen indgang....men hvad i al verden skulle det hjælpe? Så bliver det bare mere bøvlet at tilslut! Jeg er altså ikke den store fortaler for biwire. Biamp er spændende, men nok mest når det er elektronisk delt...så er fordelene mere tydelige.

Cheers

PB 

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om jeg har misset noget i tråden, men har du overhovedet afprøvet din bi-amping løsning? Du har jo alligevel købt forstærkeren, så du kan da ligeså godt afprøve og se om du kan lide resultatet?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Ved ikke om jeg har misset noget i tråden, men har du overhovedet afprøvet din bi-amping løsning? Du har jo alligevel købt forstærkeren, så du kan da ligeså godt afprøve og se om du kan lide resultatet?

Nej du har ikke misset noget. Og nej jeg har ikke afprøvet noget i nu, ville ikke ofre en masse kroner i dyre kabler, hvis det ikke var noget vær. Men nu har jeg gjort det alligevel, for jeg kan nok alligevel ikke beslutte mig før jeg selv har høt på det. Så nu skal det prøves af.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Svalle skrev:

Jonas_h skrev:

Nej du har ikke misset noget. Og nej jeg har ikke afprøvet noget i nu, ville ikke ofre en masse kroner i dyre kabler, hvis det ikke var noget vær. Men nu har jeg gjort det alligevel, for jeg kan nok alligevel ikke beslutte mig før jeg selv har høt på det. Så nu skal det prøves af.

Hehe nu behøver man vel heller ikke købe dyre kabler for at afprøve :) Man burde jo stadig kunne få et indtrky af resultatet ved et slags "proof-of-concept" lyttetest. Men glæder mig til at høre om resultatet når det er blevet prøvet af :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ja det er heller ikke det dyreste her til at starte med.

Men jeg lover jeg skal nok vende tilbage så snart det er testet, så i kan få min resultat af det

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Svalle skrev:
Men jeg lover jeg skal nok vende tilbage så snart det er testet, så i kan få min resultat af det

Nu er det jo længe siden, hvad blev resultatet ?
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Svalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at jeg lovede at vende tilbage, det har jeg da ikke været for go til, men beder set end aldrig.

Jeg synes bestemt jeg fik mere kontrol over lyden. Det mest mærktbart synes jeg var at diskanten træder meget mere klart frem, og ellers at man kan gi anlæget mere gas uden at det blir pludret. så jeg fortsætter uden tvivl med den opsætning så længe anlæget haves ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes