| Forfatter |
|
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioarial skrev:
Hej for ca 20 år siden købte jeg som knægt en scandyna casettebåndoptager på et loppemarked men den var næppe produceret i dk det var typisk japan teknik årgang ca 1974-78 den var frontbetjent ded viserinstrumenter og lysdiodepeakindicator...har desuden engang haft MONTAX højtalere købt brugt sælger fortalte de i sin tid var købt i brugsen de var bestykket med 2 stk 10" seas bas på 15 ohm som var paralelkoblet + den tidligere omtalte 1,5"softdome diskant med trådgitter de havde også dæmpematriale i basporten der var mange ligheder med scandyna men om de havde noget med hinanden at gøre ved jeg ikke..mvh thomas  |
|
|
De MONTAX var måske produceret hos ScanDyna. ScanDyna-fabrikken lavede jo også højttalere til andre mærker, deriblant Dynaco, ITT Schaub-Lorenz, Arena, Ortofon osv.
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
-nt- skrev:
| [QUOTE=Criz]
Der blev faktisk også lavet en ScanDyna/Dynaco M-25, en trevejs trykkammer-konstruktion med diskant og mellemtone fra Peerless og bas fra ScanSpeak.
Jeg har kun læst om højttaleren, så ved ikke hvordan den spiller, men efter sigende skulle den spille udemærket, dog ikke på niveau med A-25.
... |
|
|
Jeg har også haft sådan et par og selv om de spiller fint, er det korrekt at de lydmæssigt ikke kommer i nærheden af de 'rigtige' Dynaco/Scandyna højttalere, som almindeligvis kendes på den halvåbne/halvlukkede refleksport stoppet med rockwool.
|
|
|
Ja, det læste jeg i en tråd du engang havde oprettet på Audiokarma. Var dine ikke med Seas-enheder? Mener faktisk, at jeg engang har set et billede af en tredje version af denne højttaler med Peerless-enheder hele vejen igennem, også i bassen.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg har deltaget i flere tråde på audiokarma.org vedr. Scandyna/Dynaco højttalere. Jeg prøvede vist også at tage initiativ til at få et overblik over dem, men det kom der ikke meget ud af. Alle de Scandyna højttalere jeg har nu er med SEAS enheder, jeg kan ikke husk om jeg nogensinde har mødt en med scanspeak-enheder. Peter
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Jo, jeg har deltaget i flere tråde på audiokarma.org vedr. Scandyna/Dynaco højttalere. Jeg prøvede vist også at tage initiativ til at få et overblik over dem, men det kom der ikke meget ud af.
Alle de Scandyna højttalere jeg har nu er med SEAS enheder, jeg kan ikke husk om jeg nogensinde har mødt en med scanspeak-enheder.
Peter
|
|
|
De oprindelige ScanDyna/Dynaco højttalere blev fremstillet af E.Skaaning/Scan Speak (med Seas enheder) Scan Speaks egenproduktion af enheder starter mig bekendt først omkring 1973/74
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat fra bogen '"Bella" og alle de andre'..:
I 1967 begyndte den 29'årige og tidligere B&O-eksportchef Peter Hasselriis eget firma i Humlum ved struer. Fra starten var der alene tale om import af HiFi-udstyr fra USA-Firma'et Dynaco. Man solgte Tunere, HIFI-Forstærkere samt højttalersystemer. Der var dog større planer og varestrømmen kom snart til at gå til USA. Krister Amnaeus fra Sverige havde udviklet og patenteret en ny højttalertype. Peter Hasselriis købte licensrettighederne og kaldte højttaleren DYNACO A25 . . . . I 1969 fremstilledes 130.000 stk. med gode udsigter for 1970. Årsagen var at A25 var blevet nummer 1 i USA CONSUMER REPORT, blandt 20 modeller. Man fik med et slag en ordre på 80.000 stk. og leverede typisk 7000 per måned. . . . . . Man stiftede Scan-Speak A/S, som fremstillede højttalere i hørning, forventet salg var 200.000 stk. pr. år. ( 1970 )"
"Bella" og alle de andre er skrevet af Bjarne D. Nielsen fra Ringsted Teknisk Skole, som har været lærer på radiolinien i næsten 40 år. Bogen er næsten u-undværlig hvis man går en lille smule op i dansk radio-historie, og kan købes direkte af Glumsø Bogtrykkeri http://www.gbtryk.dk/Pages/bella.htm for 250,- + porto. Bogen er på 256 sider, og gennemgår minutiøst hver enkelt fabrik's historie i perioden 1925 til 1975 med modeller, reklamer, milepæle, simpelthen alt hvad hjertet kan begære...!!
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt en Scan-Dyna 3000 Receiver i Blå Kors til en 50er i dag. Den virker, men har dog nogle problemer.
Det ene problem er, at den lyder temmelig dåseagtig. Lyden er meget spids, med en kraftig fremhævet diskant, der næsten overdøver bassen. Lige til at få ondt i ørerne af. Jeg ved, at der ikke er noget galt med højttalerne jeg afprøvede den på (et sæt Tandberg TL-1210, der normalt lyder rigtig godt), så det er ikke derfor den lyder dårligt.
Det andet problem er ikke helt så stort, men stadig irriterende. Når man slukker receiverne, slår viserne ofte helt ud til 100%, dvs. det der svarer til over 50 watt i 4 ohm. Det tror jeg ikke er specielt sundt for basenhederne. Jeg har dog altid højttaleromskifteren til at stå i Off-tilstand, når jeg tænder og slukker, og slår den først til, når jeg kan se på viserne, at niveauet er normalt.
Jeg har forsøgt at filme det, så man kan se hvor meget viserne slår ud. Det kan ses her.
Jeg håber, at problemerne kan renses/justeres væk, så jeg kan få receiveren til at spille optimalt igen.
Her kommer nogle billeder:

|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over et par scandyna 5070 højttalere i dag - kunne de være værd at prøve? Kan ikke rigtig finde noget info om dem på nettet, heller ikke som dynaco. De er måske så sene at de ikke hører til de gode? De så ellers okay fine ud, med en diskant bag trådnet, og to måske 8 tommer enheder placeret under hinanden, i en let grønlig nuance. Drifteffekten var 92 db, og standen var i hvert fald i orden, med fine kantophæng osv. Nogen der kender dem, eller kan gi' et bud på om de er værd at slæbe hjem?
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke betænke mig. De har garanteret de samme samme kvaliteter, som dem der er omtalt her.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for en second opinion, Tweaker - nu glemte jeg helt at tjekke prisen, men det kan vel næppe være mange bops, så jeg tar' chancen  Om ikke andet så kan de sikkert blive til et godt lille sæt et andet sted, med en tandberg tr200.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghoer skrev:
Faldt over et par scandyna 5070 højttalere i dag - kunne de være værd at prøve? Kan ikke rigtig finde noget info om dem på nettet, heller ikke som dynaco. De er måske så sene at de ikke hører til de gode?
De så ellers okay fine ud, med en diskant bag trådnet, og to måske 8 tommer enheder placeret under hinanden, i en let grønlig nuance. Drifteffekten var 92 db, og standen var i hvert fald i orden, med fine kantophæng osv.
Nogen der kender dem, eller kan gi' et bud på om de er værd at slæbe hjem? 
|
|
|
Såvidt jeg har forstået er det kun Dynaco-Scandyna højttalerne som er rigtigt interessante. Læs evt. om dem her: http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/components/speakers/in dex.html. Andre Scandyna højttalere er som andre danske 60er og 70er, ok, men ikke særlige interessante. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været rundt på den side Pqrannes, men kan ikke finde noget der minder om dem jeg så i dag. De er altså nok nogle af de nyere, og ikke så interesante. Så lader jeg dem nok stå...
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis prisen er rigtig, ville jeg prøve dem. Scanspeaks højttalere fra den tid, er lavet efter samme filosofi
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah, det klør ihvertfald lidt i fingrene efter et sæt nye højttalere. Kunne godt lige bruge lidt input der. -Jeg tjekker ihvertfald så lige prisen, og tar' dem grundigere i øjesyn, og så tar' jeg den der fra
|
| Til top |
|
| |
callek Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Ikke for at afspore højttaler-delen, men jeg har en gammel Scandyna 4100DD pladespiller til at stå, som jeg ikke aner en pind om. Nogle der kender til den model?
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået fat i et par A-20`ere. Er der nogen der kan fortælle lidt om dem, f.eks hvornår de blev lavet . Der er ikke meget at hente på nettet om dem, især da de ikke blev eksporteret til USA. Der er et dårligt billedet af en A-20x på nettet, men den ser anderledes ud. Mine har bas og diskant og en rund ventilport ved siden af diskanten og en mærkat bagpå den ene med modelnummer, navn og specifikationer.
Det skulle være originale SEAS enheder der er i dem og den er ikke termineret bagpå, der er kun et stykke ledning der stikker ud. Kabinettet ligner meget ITT fra midt halvfjerdserne. Hvis ikke hukommelsen skulle spille mig et puds så lyder A-20 klart bedre end ITT`erne.
De spiller med en fin klarhed og instrumenter og vokal står tydeligt i lydbilledet, ingen dyb bas som forventet, men da de spiller i et mindre rum, gør det intet. De afløser et par Tandberg TL1520 er mørkere i lyden, men som jeg også synes gør det rigtigt godt. De drives af en Marantz 1060 integreret amp.
Jeg er indtil videre meget tilfreds med dem!
Det skal lige siges at jeg aldrig har hørt et par A-25 så jeg kan ikke sammenligne.
Jeg havde ellers taget en del billeder af dem, men jeg har problemer med at indsætte dem. Det har jeg ikke været ude for før.
Marantzman
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
|
Jeg har lige fået fat i et par A-20`ere. Er der nogen der kan fortælle lidt om dem, f.eks hvornår de blev lavet . Der er ikke meget at hente på nettet om dem, især da de ikke blev eksporteret til USA. Der er et dårligt billedet af en A-20x på nettet, men den ser anderledes ud. Den har bas og diskant og en rund port ved siden af diskanten og en mærkat bagpå den ene med modelnummer, navn og specifikationer.
Det skulle være originale SEAS enheder der er i dem og den er ikke termineret bagpå. Kabinettet ligner meget ITT fra midt halvfjerdserne. Hvis ikke hukommelsen skulle spille mig et puds så lyder A-20 klart bedre end ITT`erne.
De spiller med en fin klarhed og instrumenter og vokal står tydeligt i lydbilledet, ingen dyb bas som forventet, men da de spiller i et mindre rum, gør det intet. De afløser et par Tandberg TL1520 er mørkere i lyden, men som jeg også synes gør det rigtigt godt. De drives af en Marantz i1060 integreret amp.
Det skal lige siges at jeg aldrig har hørt et par A-25 så jeg kan ikke sammenligne.
Jeg havde ellers taget en del billeder af dem, men jeg har problemer med at indsætte dem. Det har jeg ikke været ude for før.
Marantzman
|
|
|
Og jeg købte M-10'erne fordi du kom 10 minutter før mig, æv . Kabinetterne kan dog genbruges med en ny forplade og så en 6½" SS bas og en XT25 diskant og en port.
Du har helt ret i, at der er nul info på nettet vedr. de 2 modeller. A25 er unik og kult. Den status opnår vores ikke. Men vi betalte jo heller ikke en arm.
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Jeg har lige fået fat i et par A-20`ere. Er der nogen der kan fortælle lidt om dem, f.eks hvornår de blev lavet . Der er ikke meget at hente på nettet om dem, især da de ikke blev eksporteret til USA. Der er et dårligt billedet af en A-20x på nettet, men den ser anderledes ud. Den har bas og diskant og en rund port ved siden af diskanten og en mærkat bagpå den ene med modelnummer, navn og specifikationer.
Det skulle være originale SEAS enheder der er i dem og den er ikke termineret bagpå. Kabinettet ligner meget ITT fra midt halvfjerdserne. Hvis ikke hukommelsen skulle spille mig et puds så lyder A-20 klart bedre end ITT`erne.
De spiller med en fin klarhed og instrumenter og vokal står tydeligt i lydbilledet, ingen dyb bas som forventet, men da de spiller i et mindre rum, gør det intet. De afløser et par Tandberg TL1520 er mørkere i lyden, men som jeg også synes gør det rigtigt godt. De drives af en Marantz i1060 integreret amp.
Marantzman |
|
|
Hej, Tillykke med fundet  Jeg har faktisk selv hele 2 par ScanDyna a-20ere, som jeg fik hhv. fra genbrugspladsen og fra Kirkens Korshær. De spiller faktisk okay, dog kan diskanten lyde en smule indelukket med nogle forstærkere, da diskantenhederne så vidt jeg ved, allerede ruller af ved ca. 12.000 hz. Derfor lyder de bedst, hvis man slår Loudness til på forstærkeren  I forhold til ScanDyna A-25, spiller A-20 en smule mørkere, samt at bassen ikke går så dybt (nok pga. at kabinet og enheder er mindre)... Jeg har i alt set 3 forskellige versioner af denne højttaler - Den version, som jeg har to sæt af (uden port på fronten, men med kabinettet indvendigt opdelt i to rum), en version med rund port ved siden af diskanten (ligesom dem, du så på nettet) og en version med port i bunden, der lignede A25, bare med 8" bas i stedet for 10". Der er en god grund til, at kabinettet ligner ITT. ITT fik nemlig produceret deres højttalere samme sted som ScanDyna på det tidspunkt. Her er et link til ScanDyna's produktsortiment (inkl. A-20), fra omkr. 1970: http://hifigoteborg.se/about%20scan%20dyna.htmHer er et billede af det bedste sæt af mine A-20ere:  mvh.
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak til jer for de gode oplysninger. Jeg tror at min er en senere model end dem på billedet. Men X-modellen var vel endnu senere? Jeg vil ikke lige kalde lyden for varm på mine, men nu er jeg jo også lige gået fra Tandberg TL 1520 Så måske snyder det lidt. Der er ihvertfald stor forskel.
Ærgerligt at jeg ikke kan uploade billeder!
Marantzman
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantzman skrev:
Tusind tak til jer for de gode oplysninger. Jeg tror at min er en senere model end dem på billedet. Men X-modellen var vel endnu senere? Jeg vel ikke lige kalde lyden for varm på mine, men nu er jeg jo også lige gået fra Tandberg TL 1520 Så måske snyder det lidt. Der er ihvertfald stor forskel.
Ærgerligt at jeg ikke kan uploade billeder!
Marantzman |
|
|
Har du prøvet at uploade billederne med Imageshack.us? Det virker altid hos mig... Der ligger en tråd her på siden, under Forum support, som viser hvordan man skal gøre... Link til tråden her.
|
| Til top |
|
| |
Marantzman Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Så tror jeg at det lykkedes. Jeg kan ihvertfald selv se dem.
Jeg ved udemærket at højtalernes placering ikke er den mest optimale deroppe under loftet, men det kan der ikke gøres noget ved i øjeblikket, da de skal være uden for mindre børns rækkevidde, synes jeg.

Marantzman
|
| Til top |
|
| |