Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hifi sikringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Der har været så mange debatter. (fint nok)
Nogen kan høre forskel.
Andre prøver at forklare.

Hvis man kun hører det, man selv kan forklare med logik, er vi nok mange der slet ikke burde høre en sk..
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Studie af diagrammet.

Sikringen på 100mA har kun forbindelse med apparatets standby kredsløb (on/off) og indgår ikke i forbindelse med lydkredsløbene.

Forforstærkerkredsløbene strømforsynes fra den samme transformator, som forsyner effektdelen. Forforstærkerne har deres egne spændingsreguleringer, som forsynes fra selvstændige viklinger på hovedtransformatorerne. Det er således kun de to store sikringer der har mulighed for at påvirke resultatet.

Påvirkes lyden ved udskiftning af 100mA sikringen kan der i den sammenhæng kun blive tale om placeboeffekt.

Intet mindre end fantastisk. Det var jo netop den lille 100mA sikring, der gav den største forbedring af lyden. Og så viser det sig, at den slet ikke er forbundet til lydkredsløbene
Fremragende bevis på, at tro kan flytte bjerge.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

J.M.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
J.M.H.: jeg fornemmer en vis undertone, der siger: jeg tror dig ikke,så lad mig læse den test du refererer til.Men læs at jeg skriver
"et tænkt eksempel", men statiistisk er det korrekt. Det er min påstand at nogle hørermere og bedre end andre, og hvis det kan alle vel være enig i?
Mikkels forslag er godt, og burde gennemføres. et sådant arrangement er dog ikke sådan lige til at gennemføre, selvom han synes det er enkelt Jeg
holder mig nok passiv i denne tråd fra nu.

Det er rigtigt, du skrev tænkt eksempel. Det havde jeg overset. Det må du undskylde!

...min personlige mening og erfaring er, at man er mere påvirket af rummets akustik, her i blandt comb filtrering, end man er klar over eller vil
erkende! Der skal ikke meget flytten rundt på sidepositionen eller højtaler før lyden har ændre sig.

Tilbage på sporet. Til trådstarter: jeg ville bruge magen til dem som sad i fra starten af. Kan du ikke lide lyden så er det med garanti ikke derfor!
Til top Vis J.M.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.M.H

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

kristianemail.

På den anden side:
Jeg sidder her med et gammelt "Ultra" netfilter.
Når jeg forbinder det imellem netforsyning og pladespiller, er der heller ingen direkte kontakt til signalkredsen.
Alligevel kan selv min kone høre, det gør en forskel på lyden.
(Min kone tror ikke på noget som helst, vil ikke ofre 500kr på hifi og alligevel hører hun forskel.    )
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Kaj. skrev:
Studie af diagrammet. Sikringen på 100mA har kun forbindelse med apparatets standby kredsløb (on/off) og
indgår ikke i forbindelse med lydkredsløbene. Forforstærkerkredsløbene strømforsynes fra den samme transformator, som forsyner effektdelen.
Forforstærkerne har deres egne spændingsreguleringer, som forsynes fra selvstændige viklinger på hovedtransformatorerne. Det er således kun de to
store sikringer der har mulighed for at påvirke resultatet. Påvirkes lyden ved udskiftning af 100mA sikringen kan der i den sammenhæng kun blive
tale om placeboeffekt.
Intet mindre end fantastisk. Det var jo netop den lille 100mA sikring, der gav den største forbedring af lyden. Og så
viser det sig, at den slet ikke er forbundet til lydkredsløbene Fremragende bevis på, at tro kan flytte
bjerge.

Niks! Du tager fejl - jeg har endnu IKKE skiftet 100 mA sikringen....
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Men du har skubbet mine forventinger i en anden retning. Er det blot et sikkerhedskredsløb ja men så forventer jeg heller ingen forskel.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2015 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Nå da - den nye 100 mA sikring lå i postkassen. Min kæreste tager børnene med til olde i morgen formiddag. Nogen gange går tingene op i en højere
enhed.....

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Og nu hvor du ved at den nye sikring skal sidde i et kredsløb der styrer lysdioden i fronten, kan du nok ikke høre forskel. Spørgsmålet er om du
havde kunne det, hvis ikke du vidste hvad den blev brugt til
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Dalgas.

Den rigtige fremgangsmåde vil være at du indleder med at lytte på din forstærker, som den er. Brug musik du kender til testen. Dernæst få en eller anden til at manipulere med sikringerne uden du ved hvad der monteres. Derefter lytte til forstærkeren. Blindtest. Kun på den måde kan du vide dig sikker på sikringernes virkning.

Min bekymring er den traumatiske oplevelse, der vil komme ud af at annoncere en entydig forbedring, hvis det efterfølgende skulle vise sig at hjælperen beslutter at beholde de nuværende sikringer i holderne og du i den tro at det er de nye.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2015 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Ja jeg står i et spændende dilemma. Hvis sikringen virkelig giver den store forbedring, som min canadiske ven påstår, skal jeg så holde det for mig
selv? Jeg fornemmer nok hvad foraet her ønsker at tro...

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Sendt: 15 Maj 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Dalgas!
Husker du  hvad du skrev i en anden tråd den 16 november 2013
*Er du tilfreds med det du har så lad være med at opsøge fristelsen for der er altid noget der er "bedre" eller anderledes. Jeg er flere gange faldet i den fælde at enhver forandring mistolkes som en forbedring. Når jeg så efter noget tid skifter tilbage til det gamle (og det vil jeg stærkt anbefale man gør) opdager jeg ofte at det ikke var tilfældet.....*
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2015 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jepsen - jeg sørger altid for at skifte tilbage når den værste hype har lagt sig. Og nogle gange viser det sig at det nye ikke var en forbedring men
blot en forandring. Vil jeg også gøre her - selvom forbedringen de første sikringer gav var mindblowing.

Jeg har en god ven og medsammensvoren hifinørd. Min plan er at udsætte ham for de nye vs. gamle sikringer - uden at fortælle hvad der er hvad.
Han er musiker og har bygget masser af højttalere. Er sikker på at få et ærligt svar fra ham.

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Dalgas Kunne du ikke give linket til det du skriver i første indlæg?
 * Via Google fandt jeg en fyr i Canada som også har en M3 og har leget med at skifte sikringerne - det viste sig at......................*
på forhånd tak
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

Sony-Z1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Maj 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Sony-Z1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sony-Z1

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2015 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Ja det er ham. Der står mere på Audiogon hvor han kalder sig Audiotunesx.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid stillet spørgsmålstegn ved resultaterne af mine og andres eksperimenter. Min erfaring er at det langt fra altid er sådan at ”first impression” holder på den lange bane. En begejstret sindstilstand blandt ligesindede fører nemt til ukritisk tilgang til det, som i min optik burde være opmærksom objektiv vurdering.

Jeg har før omtalt vores fælles interesse for lyd og lydgengivelse som en religion. Troen er det væsentlige. Beviser er kættersk og ateistisk uønsket troldom. Det handler om tro. Oplevelserne udspringer af tro, gentagelse og gensidig bekræftelse. Troen på sandheden. Det selvforstærkende element. Troen overflødiggør beviser. Beviser er i ikke af denne verden og betragtes som sikkert bevis på kættersk adfærd og gøres til genstand for forfølgelse. Målinger og bevisførelse er bandlyst, da det skaber tvivl og uro blandt de troende. Troen næres af læsning om eller personlig overværelse af hifi-guruers håndspålæggelse af komponenterne.

Mit evigt gentagne ønske og personlige krav til saglighed og objektiv evaluering gør mig til en af kætterne. En af branchen overvåget ateist med uacceptable holdninger og indtjeningsfjendsk adfærd. Men det er der altså ikke noget at gøre ved.

Lad os se hvad der kommer ud af sikringseksperimentet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Dalgas.

I visse forstærkere kan man blive rystet over hvad der giver og ikke giver en forskel...

I min egen byggede 4P1L forstærker, kan jeg feks nemt høre forskel på dioder i dens
strømforsyning, og da jeg har 2 med forskellige dioder i, kan jeg jo nemt skifte tilbage
for at verifisere dette.

Jeg har PT skiftet alle stik i en rør RIAA, de var virkeligt også dårlige, og det gav rigtigt meget.

Så hvorvidt du kan høre forskel på sikringer, vil jeg ikke betvivle, i min DHT rør verden kan jeg
bedst køre forskel fra det der sker efter ensretningen.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Pile på sikringen:
Det tror jeg er hifi tunings logo.

Princip for hifi tunings sikring:
Hvis hifi tunings sikring er fremstillet som dem fra Audiophiles Hifi Produkte (som har "opfundet" denne type sikringer) så er det en kobber tråd omgivet med ovntørret sand. Endekapper kan være poleret kobber eller forgyldt kobber. Hifi tuning fremstiller en variant der er sølv tråd og sølv ende kapper.
Man kan også få sikringer til lysnet efter samme princip (kobber versionen).
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Sendt: 16 Maj 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:

Jeg har før omtalt vores fælles interesse for lyd og lydgengivelse som en religion. Troen er det væsentlige. Beviser er kættersk og ateistisk uønsket
troldom. Det handler om tro. Oplevelserne udspringer af tro, gentagelse og gensidig bekræftelse. Troen på sandheden. Det selvforstærkende
element. Troen overflødiggør beviser. Beviser er i ikke af denne verden og betragtes som sikkert bevis på kættersk adfærd og gøres til genstand for
forfølgelse. Målinger og bevisførelse er bandlyst, da det skaber tvivl og uro blandt de troende. Troen næres af læsning om eller personlig
overværelse af hifi-guruers håndspålæggelse af komponenterne.

Amen!
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum