Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 14:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Bio saunaen - Infinity HT 7.2, Denon 3930 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 29 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren kom godt nok hen på eftermiddagen. Første test af IB subben: Holy Moses! Skriver lidt mere senere. 
Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 30 November 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Så er der sket lidt igen. Et par fridage har det med at hjælpe... Lofts subben er ved at være klar til det store slibe og spartle helvede. Den skal lige afprøves først . Et par billeder:

Jeg forstår ikke helt din IB:

Er det ikke bare en lukket kasse over hanebåndene?

Hvis ja, hvorfor så lave en manifold? kunne du ikke bare lave et rundt hul i loftet?

Eller er det bare et smukt projekt

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 30 November 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej Meier. Tak for roserne

Jo det er netop en lukket kasse over hanebåndene. Dener bygget til netop det formål. Manifolden blev besluttet i samråd med gutterne på JBL heritage da GTI 1800 enheden efter sigende ikke spiller så godt nedaf pga den relativt høje membran vægt. Desuden ville der ikke være så meget rum lige bag enheden ved vandret montering. Det er meningen at jeg vil lave endnu en manifold med en bag i rummet, over og lige bag ved sweet spot. De to enheder til sammen skulle give tryk nok på, selvom vmax ikke er den største på dem.

Foreløbig må jeg nok sige at jeg imponeret over ydelsen. Jeg har fået en bas som er meget mere dyb, tør og kontant end det 250l basrefleks kabinet enheden sad i før. Næste opgave bliver at komme reflekser til livs. Jeg smed lige et lille tæppe hen lige under manifolden og allere der var der himmelvid forskel. Jeg har jo ikke engang væg til væg tæppe.

Yamahaen klarer sig fint, den bliver ikke engang bare en lille smule varm ved rimelig høje lydtryk. Jeg glæder mig til at kunne rigtig fyre up under den een af dagene...

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 01 December 2006 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Hej Meier. Tak for roserne

Jo det er netop en lukket kasse over hanebåndene. Dener bygget til netop det formål. Manifolden blev besluttet i samråd med gutterne på JBL heritage da GTI 1800 enheden efter sigende ikke spiller så godt nedaf pga den relativt høje membran vægt. Desuden ville der ikke være så meget rum lige bag enheden ved vandret montering. 

OK, så er jeg med

Det er meningen at jeg vil lave endnu en manifold med en bag i rummet, over og lige bag ved sweet spot. De to enheder til sammen skulle give tryk nok på, selvom vmax ikke er den største

To stk så må der da komme tryk på drengen

Har du i øvrigt thiele small date på dem?. Jeg kan ikke finde dem da www.thielesmall.com tilsyneladende er lukket? SÅ kan man nemlig simulerer i f.eks www.softica.dk

Foreløbig må jeg nok sige at jeg imponeret over ydelsen. Jeg har fået en bas som er meget mere dyb, tør og kontant end det 250l basrefleks kabinet enheden sad i før.

Næste opgave bliver at komme reflekser til livs. Jeg smed lige et lille tæppe hen lige under manifolden og allere der var der himmelvid forskel. Jeg har jo ikke engang væg til væg tæppe.

Her kan man komme rigtigt langt med lidt måliger og en eq - evt en Behringer deq2496 (eller en tact, nu vi er i gang )

Yamahaen klarer sig fint, den bliver ikke engang bare en lille smule varm ved rimelig høje lydtryk. Jeg glæder mig til at kunne rigtig fyre up under den een af dagene...

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 01 December 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg har parametre derhjemme. Jeg legede lidt med en ide om et kabinet på 400 liter, men droppede det efter at have set the IB cult's site. Som nævnt er vmax og ophænget, som ikke er skum eller gumme de to begrændsende faktorer. Det kunne en omend lidt dyr reconing skulle kunne rette op på i fremtiden senere. Den store fordel st med mine øjne er at enheden fra tid til anden dukker op brugt til omkring 800 - 1000 kroner, at chassiet er meget kraftigt og at magnet systemet er enormt.

Jeg fyrede lidt mere op under subben i går aftes. Bas er en meget fysisk fornemmelse, kan jeg lige love for. Jeg har aldrig før haft mulighed for at gengive en japansk tordentromme ved et realistisk niveau.  Det er en udbredt opfattelse at man ikke kan opnå samme lydtryk pr. enhed i en IB som i et lukket eller basrefleks kabinet. Med endnu en enhed skulle mit beskedne mål kunne nåes: At indhylde mine 'biograf besøgende' fysisk i bas når de store effekter toner frem på skærmen. . Mine første erfaringer med subben kan summeres i to punkter: Der skal gøres noget ved reflektioner og det skal være både dæmpning og eq. Valget kommer nok til at falde på Behringer's DEQ2496 når den tid (læs de penge) kommer. Og så vil jeg nok gerne have gode råd omkring tilslutning og indstilling. Jeg skal vel have lavet en lydkurve først? Er tact ikke frygtelig dyre? Der skal et lag gipsplader mere på loftet for at give ekstra stivhed, selvom jeg har en rimelig trækonstruktion bag gipsen. Den opgave starter jeg på i weekenden.

Lidt om forstærkeren:

Det ser ud til at mange IB ejere sværger til Behringer's EP1500 eller 2500, altså en proff model. Tilsyneladende kan mange HiFi forstærkere ikke kan tåle mosten (Jeg har læst historier om Denon monoblokke, der holdt 10. min osv.) . Jeg kontaktede en af de store musikhuse og fik at vide at jeg da godt kunne købe en Behringer, men at deres erfaring er, at de ikke er så stabile (De havde 3 til reparation den dag). Anbefalingen i den lavere prisklasse lød på Yamaha, så for at gøre en lang historie kort valgte jeg en P5000-S. Det er en demo model, så jeg fik et godt afslag i prisen. Mit første indtryk er, at den lige passer til opgaven.  Den store membran synes at holdes i et jernfast greb, selv ved et niveau hvor forstærkeren begynder at klippe. På det tidspunkt gynger gulvet! Med den gamle Technics på kun 100 watt har jeg været ude for at enheden 'gik i bund' ved mindre end max. effekt.

Her er lidt specs. og et billede

2x525W i 8 ohm.
2x750W i 4 ohm.
1x1500W brokoblet i 4 ohm.
Lo cut og justerbart Sub udgang 25-150Hz.
XLR og jack indgange.
Speakon og terminal udgange.
19" rack 2 unit.

 

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 01 December 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Jeg tror jeg har parametre derhjemme.

OK

Jeg legede lidt med en ide om et kabinet på 400 liter, men droppede det efter at have set the IB cult's site. Som nævnt er vmax og ophænget, som ikke er skum eller gumme de to begrændsende faktorer. Det kunne en omend lidt dyr reconing skulle kunne rette op på i fremtiden senere. Den store fordel st med mine øjne er at enheden fra tid til anden dukker op brugt til omkring 800 - 1000 kroner, at chassiet er meget kraftigt og at magnet systemet er enormt.

Så køb da et par stykker til - bare for en sikkerhedsskyld

Jeg fyrede lidt mere op under subben i går aftes. Bas er en meget fysisk fornemmelse, kan jeg lige love for. Jeg har aldrig før haft mulighed for at gengive en japansk tordentromme ved et realistisk niveau.  Det er en udbredt opfattelse at man ikke kan opnå samme lydtryk pr. enhed i en IB som i et lukket eller basrefleks kabinet.

Basrefleks giver nok det højeste lydtryk, mens et lukket kabinet med en q-værdi på 0,7 skulle give den bedste impulsrespons. Hvordan IB ligger her, ved jeg ikke men det var jo derfor det kunne være sjovt at simulerer lidt...

Med endnu en enhed skulle mit beskedne mål kunne nåes: At indhylde mine 'biograf besøgende' fysisk i bas når de store effekter toner frem på skærmen. . Mine første erfaringer med subben kan summeres i to punkter: Der skal gøres noget ved reflektioner og det skal være både dæmpning og eq. Valget kommer nok til at falde på Behringer's DEQ2496 når den tid (læs de penge) kommer. Og så vil jeg nok gerne have gode råd omkring tilslutning og indstilling. Jeg skal vel have lavet en lydkurve først? 

DEQ kan selv måle - du kan f.eks købe en pakke med Behringers målemicrofon.

Er tact ikke frygtelig dyre?  Tja, men der er jo kommet nye modeller, så brugtprisen er faldende. Tact korrigerer jo ikke kun frekvens, men også fase (frekvens og tidsdomæne)

Der skal et lag gipsplader mere på loftet for at give ekstra stivhed, selvom jeg har en rimelig trækonstruktion bag gipsen. Den opgave starter jeg på i weekenden.

Lidt om forstærkeren:

Det ser ud til at mange IB ejere sværger til Behringer's EP1500 eller 2500, altså en proff model. Tilsyneladende kan mange HiFi forstærkere ikke kan tåle mosten (Jeg har læst historier om Denon monoblokke, der holdt 10. min osv.) .

Min gamle poa-6600 har da holdt til mange sjove formål! bånd på 0,1 ohm, div partyhøjttalere etc! Den er da bedre end de to forstærkere fra aage jeg pt bruger til et lille pa-anlæg. Jeg kender ikke noget til Behringer forstærkere, men de er sku billige i tysklang  Yamahaen er da en glimrende PA-forstærker

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Audioholic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 208
Sendt: 01 December 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Har selv brugt en EP1500 som subforstærker og mit indtryk er at det er noget skrammel - den holder ikke helt hvad den lover af effekt. Så hellere købe en brugt PA forstærker man ved hvad er

LAB, Crown, Chevin osv osv osv



__________________
Dali Evidence surround, Marantz SR7000
Marantz DV7010
DIY 12" SLS cylindersub
3 x BassPump III i sofaen
+ diverse gode sager ..
Til top Vis Audioholic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioholic
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 01 December 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Kunne da godt finde på at købe et par GTI - 1800 mere hen ad vejen. Jeg har et par skunke i rummet, som godt kunne bruges til formålet.

Et par brugte poa-6600 var faktisk under overvejelse i en periode. 

Er evnen til at måle med egen mikrofon den primære forskel mellem Behringer DEQ 2496 og DSP 1124, som mange vist bruger?

Audioholic: Jeg har hørt lignende om EP1500, men osse at 2500 skulle have en del mere slagkraft. Jeg er nu glad for Yamahaen, foreløbig da.

 

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 01 December 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Er evnen til at måle med egen mikrofon den primære forskel mellem Behringer DEQ 2496 og DSP 1124, som mange vist bruger?

Nu er den 1124 da vist kun en feedback destoyer, ik?

Er det ikke en anden model du tænker på?

Hvis det er den du tænker på, så er der rigtig stor forskel på hvor meget de to maskiner kan!

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP112 4P&lang=eng

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Hilsen Thomas 

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 01 December 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Thomas

Tak for informationer. Jeg mener at have læst i ingenørens tråd at han kører med en DSP1124, derfor var det min ide. Men når jeg kigger på tråden igen ser jeg jo at der er brugt meget plads på akustik og at du har lavet en del gode indlæg med mange links.

Jeg tror det bedste vil være at gennemgå det hele og lære mere for jeg kan jo godt se hvor min egen tråd er på vej hen. Og min viden er nok en dråbe i min uvidenheds hav hvad akustik angår. Du nævner også at mange herinde bruger DEQ 2496, så mon ikke en søgning på den her kan samle nogle erfaringer.

Så har jeg lidt at få de lange vinter aftener til at gå med.

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 01 December 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

heh, ja vi går en kold tid imøde dog er der jo tit lidt udsalg 



__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 01 December 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Thomas: Thiele small data på JBL GTI 1800:

QTS: 0,43    Qms: 6,77   Vas: 362,5 ltr   Qes: 0,46   Fs: 30 Hz   SPL: 95Db   Re: 2,50 ohm

Pe600,0 w   Le: 0,98  BL: 0,00 (ikke opgivet?)   Xmax: 0,08m   dia: 0,457 m   

Z: 4,00 ohm   Sd: 0,127 m2 

Data er hentet fra Win ISD.

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 02 December 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Thomas: Thiele small data på JBL GTI 1800:

QTS: 0,43    Qms: 6,77   Vas: 362,5 ltr   Qes: 0,46   Fs: 30 Hz   SPL: 95Db   Re: 2,50 ohm

Pe600,0 w   Le: 0,98  BL: 0,00 (ikke opgivet?)   Xmax: 0,08m   dia: 0,457 m   

Z: 4,00 ohm   Sd: 0,127 m2 

Data er hentet fra Win ISD.

Glimrende  Så er der lidt at lege med

Kigger på efter weekenden - skal sælge juletræer, så der bliver nok ikke så meget tid til at lege med simuleringer

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 02 December 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Fra ingeniørens tråd:

Subwoofere: 2 Stks. Dali SWA15
To subwoofere der kan virkelig lave bas så det kan mærkes! En Behringer DSP 1124 forhindre 'bulder-bas' ved at dæmpe signalet i de områder hvor rummet forstærker lyden. Dette giver en meget flad frekvenskurve, og det kan høres!

Det en en parametrisk equalizer, og den er ikke mindre end genial til at fjerne stående bølger. Men det er langt fra en plug-and-play løsning. Men resultatet taler for sig selv:

Jeg kan anbefale følgende læsestof inden man giver sig i kast med det:

http://www.hometheatershack.com/bfdguide/

http://www.lsound.se/index.php?side=omoss&group=648& art=2921

Bemærk at man også skal have en lydtryksmåler og god tid .

Så jo, en sådan en DSP 1124 kan da bruges  Den kan bare ikke så meget som storebroderen, men hvis den kan nok, så er det jo perfekt

Der hvor den har sine begræsninger er bl.a. i antallet af frekvens-bånd den kan "pille" ved. 

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 02 December 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Skal en DSP1124 ikke tilsluttes LFE kanalen og mon så ikke der er bånd nok? Alle andre højtalere ville vel så skulle sættes som small. Der var vist også en diskussion i ingenørens tråd omkring det. Han skulle overveje at udgive sin tråd i bogform. Jeg tror det ville blive et reference værk for bio-byggere.

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 02 December 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

jeg vil i hvertfald købe den

__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1488
Sendt: 02 December 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

eventuelt et samarbejde med L.B.



__________________
Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 03 December 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

OleSeberg skrev:

Skal en DSP1124 ikke tilsluttes LFE kanalen og mon så ikke der er bånd nok?

Det kommer jo an på hvor mange toppe/dale der er på frekvensresponsen i dit rum

Men jo - hvis man "bare" vil rette de værste fejl, så er det sikkert glimrende

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 04 December 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Så har jeg kigget lidt på det - med streg under lidt

Umiddelbart giver et kabinet på 3500 l en -dB på 56Hz og en boxresonans på 31Hz.

Volumet giver en lav Q-værdi på 0,45 og med 600w er 122 dB indefor rækkevide

Det kunne tyde på, at du vil vinde en del med lidt frekvens kompensering.

Har du haft mulighed for at måle på dyret?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 04 December 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have Thomas. Du har helt sikkert ret, der skal kompenseres. Men jeg vil nu vente til loftet er helt færdigt og jeg har fået gulvtæppe på og malet vægge. Jeg har læst et eller andet sted (sikkert IB kultens hjemmeside) at en IB sub skal beregnes som et 10.000 liters kabinet, da det opfører sig anderledes ved værdier på 10 gange Vas. Jeg synes den Q værdi synes temmelig lav, lover ikke det bedste mht. impuls-respons. Gad nok vide om det er grunden til at IB freaks ofte monterer 4 eller flere enheder i samme manifold? Mindre membran vandring per enhed ved samme lydtryk skulle vel mindske responstid? Eller er jeg helt forkert på den?

122 dB siger du . Jeg synes nok der var knald på,da jeg skruede op for kalen første gang. Hmm... det får den ikke lov til ret tit.

Jeg tog lige to enheder gennem WinISD ved både 3.000 og 10.000 liter. Jeg fik omkring samme resultater som dig. 3dB punktet  og Q falder op til de 10.000 liter, men kun en smule. Jeg har ikke målt på dyret endnu, jeg har ikke dB måler endnu. Men det står højt oppe på ønskesedlen. Jeg tror nu ikke jeg får nogen af julekonen.

 

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes