Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...den før omtalte TO-R S15 findes med dekoder...1 rør (ecc85) jeg har diagrammet men ik dekoderen
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et rør? Så simple dekodere har jeg heller aldrig set... Kunne du ikke få scannet det diagram?  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ja...den før omtalte TO-R S15 findes med dekoder...1 rør (ecc85) jeg har diagrammet men ik dekoderen
mvh
|
|
|
Jeg har haft den pågældende dekoder, men gav den væk til en der hed Jan. 
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagrammet kommer her. Jeg tror ikke det er umuligt at eftergøre den.
Edit; Har lige kigget på virke-måden...C52,C55 overfører 19Khz pilot-tone, C53 overfører LF og ellers må man jo sige at den er straight forward. Spolerne...ikke noget problem...udover tiden.
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben og 1000 tak for dit svar , men hvilken model er din store philipsradio???..Og til dig TUBEMANIA : hvis jeg bare viste mere om rørteknik , kunne jeg helt få lyst til at bygge såddan en dekoder... Til sidst - en super spændene og hyggelig tråd at følge med i , jeg nyder at kigge på alle de billeder af jeres fine radioer.mvh thomas  __________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal skrev:
Hej Torben og 1000 tak for dit svar , men hvilken model er din store philipsradio???..Og til dig TUBEMANIA : hvis jeg bare viste mere om rørteknik , kunne jeg helt få lyst til at bygge såddan en dekoder... Til sidst - en super spændene og hyggelig tråd at følge med i , jeg nyder at kigge på alle de billeder af jeres fine radioer.mvh thomas |
|
|
Hej
Modellen hedder Stereo Wienna BDK702A, men jeg får ikke nogen hits hvis jeg søger på google.
Du kan se diagrammet her: http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Diagrammer/Philips- Vienna-BDK%20702A-1960-diagram.png
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har servicemanualer til mange Philips radioer af ca. den årgang, hvis du eller andre skulle mangle. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Jeg har servicemanualer til mange Philips radioer af ca. den årgang, hvis du eller andre skulle mangle.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Takker for tilbuddet, men jeg har desværre kun de to gamle radioer, har simpelhen ikke plads til mere skrammel da jeg har samlet meget andet skrammel til huse
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Takker for tilbuddet, men jeg har desværre kun de to gamle radioer, har simpelhen ikke plads til mere skrammel da jeg har samlet meget andet skrammel til huse |
|
|
Jeg kunne jo bare scanne dem, så det kun giver skrammel på computeren  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Solvin skrev:
Takker for tilbuddet, men jeg har desværre kun de to gamle radioer, har simpelhen ikke plads til mere skrammel da jeg har samlet meget andet skrammel til huse |
|
|
Jeg kunne jo bare scanne dem, så det kun giver skrammel på computeren 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på 
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg har sådan en på vej...med 700 ohm højtalere og OTL drift. Har set dem mange gange, men ikke så flot som den her.
mvh

|
|
|
Hvilken type er det? Det ligner en Opera Stereo B5X94A, B5X04A eller B5X23A. Men de tre har single-ended EL84 udgang. Måske mangler der en type i mit Philips ringbind? Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke fået den endnu, men mener det skulle være B5X26A, og hvis den er med SE udgang så er det stadig en fin radio....hvad synes du om stereo-dekoderen.
mvh
Gammel Philips tuner med dekoder.

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Diagrammet kommer her. Jeg tror ikke det er umuligt at eftergøre den.
Edit; Har lige kigget på virke-måden...C52,C55 overfører 19Khz pilot-tone, C53 overfører LF og ellers må man jo sige at den er straight forward. Spolerne...ikke noget problem...udover tiden. |
|
|
Tiden kan måske også være et problem... De spoler skal have ret mange viklinger, så vidt jeg kan se. Den første spole skal være på 160mH, og primær på trafoen 47mH - hvis jeg ikke har regnet forkert. De spoler Fisher og Sansui f.eks. brugte havde meget mindre værdier (og færre viklinger). De 10mH spoler jeg bruger i min stereodekoder har ret mange viklinger og med meget tynd tråd... Og hvad mon viklingsforholdet skal være på trafoen? Og hvor tæt skal viklingerne kobles? Men det kunne da være man skulle prøve at eksperimentere med det  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det vigtigste er at ramme resonans-frekvensen og så er der jo omtrent frit slag (med andre capaciter). Som du selv skriver så havde Sansu færre viklinger.
Ang omssætnings forholdet kan det være der skal eksperimenteres en smule, men man kan starte med at måle spændingen 38Khz og finde spændingen pr vikling.
Derefter som udgangspunkt skal der være nok spænding på sekundæren til at lukke op for dioderne som jo ikke laver andet end at switche.
Koblings-graden er sikkert god nok hvis man vikler sek. oven på primær. Se tilsvarende spole på billedet af Philips-tuneren. Det er den til venstre og sek.ligger med nogle få viklinger yderst. Den virker iøvrigt fint og har 35db sep. efter en smule trimning.
Jeg tror man bliver overrasket over hvor let det er at få den til at virke.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet en Eltra Skymaster 919 - den mangler selv kassen, men alt andet er indtakt
Når jeg tænder den er der lys i alle rør og i det magiske øje
De 3 skal lamper er sprunget (sidder bag 3 hvide plast /kakkelit kanppet ved hvert af de tre skalaglas
Any way - sammenmed lysnetledningen af sto er der viklet en tredie ledning - den har et flat stik som er ca. 1,2 mm tykt, 12 mm bredt og 20 mm langt - det passer ind i enten et vandret eller et lodret "hul" i et stik længst til venstre på Eltra'ens bagside - der er ikke et "jorsdstik" i den anden ende nede hvor stik kontakten er - lendingen er bare snoet/flettet om de to strømledninger - hvad er det rigtige at gøre med sådan et stik ?? er det en antenne??
Nuvel selv om alle rør lyser siger den ikke en lyd - jeg har sat afbryderen over på small - og brøvet alle radio kanaleren igenne kb 1-5 + LB og MB ikke et kuk
har jeg overset noget? elelr er det bare en dø sag
glad for input - mange gode hilsener
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ekstra ledning er en antenneledning...jeg kan nu ikke forstå den har sådan for min 919 har ikke, men den skal i det vandrette stik. At det 'magiske øje' lyser er et godt tegn...så er der nemlig anode-spænding på til hele apparatet.
At den er tavs kan skyldes mange ting, men prøv lige at tappe lidt på rørene..evt bevæge dem lidt for der er ofte glap-kontakt i soklerne. Den har også en højtaler afb. H side set bagfra...den skal være nede. Det er fint du har sat den på smal...der er den mest følsom, men virker osse fint på middel båndbredde.
mvh
Er det sådan en som denne.

|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige præcist sådan en - men uden kabinettet rundt om - det der er tilbage er dog ret velholdt og live kom der også i den efter at rørne blev rusket lidt
hold da op hvor er der mange statione på KB1-KB5 - og næsten allle sammen på kroatisk/sebisk/Ukrains eller hvad det nu hedder - Balkan for videre komne
Jeg har dog ikke noget lys i de tre skal almper og i det firkantede vindue over antenne dreje fidusen.
Jeg får mest støj på MB og stort set ingen ting på LB
er der noget dansk som fx p2 klassisk på et af båndene eller er det slut ?
GR efter smal middel og bred er det gramofon ? og hvilken af de to tre bene stik skal den i - kan man sætte en anden kilde til der ?
sorry for alle spørgsmålene - men det er jo en helt anden verden
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
GR efter smal middel og bred er det gramofon ? og hvilken af de to tre bene stik skal den i - kan man sætte en anden kilde til der ? |
|
|
Det er grammofon ja. Og (sandsynligvis) til keramisk/krystal pickup, så det er en linieindgang. Her er en tegning fra en Philipsmanual med benforbindelser.  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
SMAL...MIDD...BRED er udelukkende båndbredde regulering (selektivitet) af mellem frekvensen og dermed kvaltet og følsomheds-bestemmende for AM modtagning. MIDD er det normale. SMAL for bedste stations-adskillelse på kortbølge og bred kan næsten ikke bruges, men giver bedste modtage kvalitet....se beskrivelse på radioe'en. GR er bare grammofon (selvfølgelig) og kan bruges til andet. Alle lamper er 18/19V 0,1A. Hvis du kender nogen som kan handle hos TELMO så har de dem.
Den har en meget avanceret tonekontrol med mange trin hvor man kan se frekvens-karakteristikken i ruden du mangler lys i. Min er indstillet til cut off ved 6Khz. det skal man ved afspilning af 78'er plader undtaget de få der findes med 'FM klang'
På 1062Khz (MB) er der farvands meldinger og vejr udsigt 5 gange i døgnet indtil ? Det kan jeg finde ud af , men senderen (Kalundborg) bliver helt nedlagt indenfor nogle år til stor ærgelse for søen's folk og andet godtfolk...heriblandt mig og mange andre som godt kan lide gamle radioer. Og tro mig der er flere end man regner med. Ikke mindst i mange andre lande. Men nu har jeg min egen AM sender så kan jeg selv bestemme musikken og naboerne lytter med på deres gamle rørradio.
At du har støj på MB viser bare at din radio for så vidt er iorden, men ikke dine antenne-forhold
|
Til top |
|
|