Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 09 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forlængelse af min DIY Thorens, er det planen og se hvor langt man kan nå med en lidt ældre pladespiller uden at ændre udseendet væsentligt, altså ikke så meget DIY, men mere Tweaking af produktet.
Denne Thorens TD-147 er et oplagt emne da den næsten står som da den var ny, derfor tweakes den da også således den stadigvæk ligner sit oprindelige jeg.
Lige et par stæmnings billeder inden tweakningen starter, det er planen den skal tweakes i løbet af december/julen.

Selv låget er så godt som uden spor af tiden der er gået.

Automatisk pladeløft anno 1970, må ikke være optimalt for lyden, men dog praktisk.

Topplade, pladetallerken og knapper ser ud og føles som nye, næsten som tiden har stået stille for denne Thorens, eneste nuværende modificering/tweakning er et par spikes som fødder og så lidt Bituemen indvendigt.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 09 December 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder jeg mig til at følge. Der kommer måske et par 'tricks', som kan overføres til TD-165 .
Go'aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 09 December 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Automatisk pladeløft anno 1970, må ikke være optimalt for lyden, men dog praktisk. |
|
|
Autostoppet påvirker ikke lyden negativt. Thorens var jo et seriøst firma og brugte et opto-elektrisk system til deres autostop. Der er ingen mekanisk kontakt mellem armen og autostop- mekanismen. Autostoppet aktiveres ved at en lysstråle brydes, når armen kommer tilstrækkeligt langt ind.
Held og lykke med tweakningen iøvrigt  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er første trin på Thorens raketten fuldført, og med tilfredsstillende resultat.
Det første trin består af tweakning af pladetallerknen.

Plastic-Fermit er mit favorit dæmpe materiale til pladetallerkner, da man kan høre stor forskel på tallerknens ringning før og efter montering af dette materiale.

Plastic-Fermit'en rulles ud i en ensartet pølse (jeg bruger et spækbrædt). Det at pølsen er ensartet gør monteringen lettere, men gør også vægtfordelingen bliver ens på tallerknen.

Her er indertallerknen så dæmpet med lige knapt 100 gram.

Her er selve pladetallerknen så også dæmpet, her er brugt ca. 150 gram.
Der kan ikke bruges mere end de ca. 150 gram, da der ellers vil blive plads problemer med en justerings skrue under tallerknen.

Selve plademåtten er lavet af mit favorit materiale, nemlig antiskrid med kork .
Så er lejet blevet renset og smurt med VdH's Special Turntable Spindle Oil.
Har det så betydet noget for lyden, ja det er selvfølgelig ikke som dag og nat, men forskellen er der.
Der er blevet mere Power i lyden, bassen er bedre defineret, der er blevet lidt mere ro og toppen er lidt mere fri.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 13 December 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næste skridt er så dæmpning af selve værket.

Der er valgt en spåndplade som en dobbelt bund til Thorensen, på grund af de akustiske egenskaber som spåndplade har.

Der er fræset ud til alle skuer og justeringer, samt til dæmpefødderne. Kanterne på spåndpladen er finspartlet.

Så er pladen blevet sprøjtelakeret.

Her ses hele bundpladen nylakkeret.

Endnu et billede.

Her er svingningsdæmperene monteret i de nedsænkede huller.

Lige et nærbillede af dæmpefoden i bundpladen.

Her er så selve fødderne monteret og pladen er faktisk klar til montage på pladespilleren.

Lige et nærbillede af foden i selve bundpladen.
Så må jeg se om jeg får tid til at montere den i dag her mellem alle julefrokosterne .
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 15 December 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næste trin på Thorens pladespilleren er selve ophænget af leje og arm basen, da denne er ophængt i et slasket fjedersystem, der påvirker lyden med lidt wow og lidt blødhed/sløvhed specielt i bunden.

Jeg har før brugt disse svingningsdæmpere som har en diameter på 30mm. og en højde på 25mm.

Jeg har så fjernet det ene af monteringsbeslagene, og så drejet 16mm. af dæmpematerialet væk for at gøre dæmperen tilpas fleksibel.

Her er så 3 stk. dæmpere med tilhørende pasringe, som jeg har drejet i nylon. Pasringen er ø16mm. i den ende der monteres i dæmperen, og den er så ø15mm. i den anden ende således den lige nøjagtig passer op i basens huller.

Her er pasringene så monteret og klar til at blive sat i Thorens'en.

Lige en sammenligning mellem det gamle fjedersystem og det nye dæmpesystem.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 15 December 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Her er så 3 stk. dæmpere med tilhørende pasringe, som jeg har drejet i nylon. |
|
|
Åh -ja . Så er vi nok et par stykker, der falder af her. Men meget spændende - kigger stadig ivrigt med . Kitten er indkøbt.
Go' aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
MTBforever Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 16 December 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt du har gang i.
Hvad er det for nogle dæmpere du har fået fat i der?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 16 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ X-Ray
Jeg er da ked af du er faldet af her da det faktisk er et ret godt tweak på blandt andet en Thorens.
@ MTBforever
Det er maskinsvingningdæmpere som bruges i industrien til at dæmpe vibrationer fra udstyr af, men også til at isolere udstyr fra vibrationer.
De er købt hos RSOnline http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=1368048
De virker særdeles godt, det er bare vigtigt at vælge den rigtige type kilo/vægt mæssigt, for at få bedste resultat.
Dem jeg har valgt hedder maximalt 35kg. pr. stk. og der er jo brugt 3, dette ville normalt give ca. max. 100kg. belastning og en optimal belastning på ca. 50kg. For at kompensere for dette har jeg fjernet 16mm. materiale inde i dæmperen, dette svarer ca. til optimalbelastning i vægtområdet fra 5-20kg. totalt., dette kan jeg vurdere på nedbøjningen/sammenpresningen af dæmpematerialet.
Jeg har før arbejdet med disse dæmpere i forbindelse med pladespillere, og har lydmæssigt fundet dem rigtig gode.
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 17 December 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troldmand, jeg følger spændt med på sidelinien og ja det her må ende med noget godt.MVH.1966
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der lavet et lille tweak igen.

Mon der nogen der kan gætte hvad det er til 
Så håber jeg den bliver færdig monteret i weekenden, for nu er alle delene ved et være lavet færdigt.
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm, det ser ud til at være en ny armbase, ja ja spændene ser det ud. MVH.1966
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev Thorens'en Tweaket færdig.

Det er eg god ide at dæmpe bundpladen i plinten, her er der brugt bituemen.

Plinten er dæmpen på siderne med bituemen, og TD-147 er fra fabrikkens side dæmpet på toppladen og på lejepladen med filt, og dette virker faktisk ok når jeg bruger bankemetoden.

Jeg har dog aligevel dæmpet lidt omkring lejet med Plastic-Fermit.

Jeg undskylder lige for de fedtfingre der er på plinten jeg har efterfølgende fjernet disse
Men således er Thorens'en altså kommet til at se ud.

Lige et billede mere så man kan se RB-250 armen som er kommet på i stedet for den lidt kedelige TP arm.

Det sidste billede af Thorens'en da den nu er færdig Tweaket, dog kunne den godt trænge til en bedre PU, så det må jeg lige se på i løbet af juledagene, men først vil jeg nyde et par nyindkøbte LP'er på den ganske vellydende sag.
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot projekt.  Man får jo helt lyst til at tweake sin egen pladespiller
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
............ dog kunne den godt trænge til en bedre PU, |
|
|
Jo... Du har skiftet arm undervejs? Noget Rega?
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon flot Thorens
Så vidt jeg nu ved, har du en denne pladespiller, en TD-150 og en Lenco L-75 og en B-52'er, alle tweaket, er det korrekt?
Hvad kan du så bedst lide, hvis jeg da vel og mærke har ret __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@vilmann
Ja det blev til en Rega RB-250 arm, da jeg havde sådan en der bare lå og flød. Dog tror jeg at VTA skal hæves 2-3mm., så jeg må lige dreje sådan en spacer i aluminium i morgen.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@LouBP
De har jo lidt forskellig karakter, men således er min umiddelbare dom.
Thorens TD-147 og TD-150 minder meget om hinanden lydmæssigt, selv om TD-147 ikke har helt samme plint. Lyden fra disse Thorens'er er meget frit flydende og har en meget musikalsk karakter med en god mellemtone og detaliering.
Dog skal det ikke være en hemmelighed at jeg nok er afhængig af Lenco'ens medrivende og fede lyd. Min Lenco L-75 vinder på flere områder, dog skal man her være opmærksom på at min Lenco er modificeret så meget at direkte sammenligning er uretfærdigt over for Thorens'en.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
@LouBP
De har jo lidt forskellig karakter, men således er min umiddelbare dom.
Thorens TD-147 og TD-150 minder meget om hinanden lydmæssigt, selv om TD-147 ikke har helt samme plint. Lyden fra
disse Thorens'er er meget frit flydende og har en meget musikalsk karakter med en god mellemtone og detaliering.
Dog skal det ikke være en hemmelighed at jeg nok er afhængig af Lenco'ens medrivende og fede lyd. Min Lenco L-75
vinder på flere områder, dog skal man her være opmærksom på at min Lenco er modificeret så meget at direkte
sammenligning er uretfærdigt over for Thorens'en. |
|
|
Ja det er måske ikke helt fair, men synes det kunne være sjovt at høre da jeg selv har en Lenco L-75 og haft en modificeret
Thorens TD-150, dog (desværre) med den originale arm. Her vinder Lenco'en helt klart også. Kan mærke afhængigheden
komme over mig. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en eftermiddag med justeringer af PU og VTA af armen, samt flere indstillings forsøg på dæmpningen af leje/armbunden, så spiller Thorens'en faktisk ganske overbevisende, og det er endda med en Ortofon OM40, jeg trode i grunden ikke der var så meget vellyd i Ortofonen.

Lige et billede af de nydrejede aluminium spacere, der er lavet en 2mm. og en 3mm. samt en 5mm., og VTA passer perfekt med 5mm. spaceren alene.
|
Til top |
|
|