Først, mange tak til Holger4 og Lassencad for en hyggelig eftermiddag foran anlægget. Det er en inspiration og en fornøjelse at tilbringe lidt tid sammen med andre der også er passioneret omkring hobbyen

Jeg glæder mig til at komme på genbesøg og høre de herres anlæg.
Hvad angår indstillingerne af bas, så lad mig starte med at slå fast, at jeg er af den holdning at den lyd jeg har herhjemme, blot er min version af et så subjektivt og relativt begreb som vellyd. Bare lige for at tage en eventuel diskussion om hvad der er god lyd og hvad der ikke er i opløbet

Rumkorrektion gør ikke lyden mere eller mindre rigtig, man får blot mere kontrol over variablerne.
Først, jeg har valgt en frekvenskurve med et let hæv i bassen og en afrulning i diskanten. Jeg kan sagtens lave en helt ret frekvenskurve, og af erfaring ved jeg at den lyder ekstremt kedelig og meget slank. Jeg er endt med nedenstående kurve:

Hvis man kører med subwoofere uden rumkorrektion, så vil jeg postulere at man sandsynligvis har en række hørbare, og nu det er bas, mærkbare udsving i frekvensgangen. I mit lytterum havde jeg udsving på over 20db fra top til bund i frekvensgangen under 120Hz med peaks på over 15db. Rummet er ikke et af de værste, dobbeltelag af gips på alle væg og loftsflader og trægulv, subwooferne står dog placeret helt mod væggen. De to linier viser henholdsvis måling fra højre og venstre subwoofer:

Uden rumkorrektion er mit system langt mere "underholdende", mere bas og mere spark i de nedre registre. Men jeg synes det bliver for overvældende, det er jo et spørgsmål om smag og lydidealer. For om det er "rigtigt" at korrigere bassen så meget, skal jeg ikke stille mig til dommer over. Har tit overvejet om ikke producere ved at de fleste får et solidt bidrag i bassen af deres rum, og sætter equalizeren derefter... Men hvorom alt er, så siger min erfaring mig at de fleste der kører uden korrektion, vil opleve at et system med korrektion er "slankere" i bassen, men at bassen er der når den "skal" være der.
Og hvis nogen har forstærkere eller CD afspillere de gerne vil prøve på anlægget, så skal de være hjerteligt velkomne. Det værste (eller bedste) der kan ske, er at jeg bliver klogere

Hvad angår målinger af fase, så har jeg dem her, men jeg kan ikke selv få hoved og hale i dem. Jeg får besøg af Holm, forhåbentligt i næste uge, så skal jeg gerne smide et sæt målinger op, når de lige har hjulpet mig med at forstå dem