Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 12:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Accuphase - gammelt l**t (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

L### er måske så meget sagt,  jeg er stadig henrykt over lyden fra min Accuphase E-305, selvom jeg har haft den i 20 år. 

Desværre er den begyndt at sætte ud i en af kanalerne af og til.  Problemet forsvinder, når jeg masserer volumenknappen nogle gange eller trykker gentagne gange på tone kontrol on/off knappen.  Det er lidt irriterende at have en forstærker der skal pumpes igang.

Jeg er temmelig sikker på at problemet er, at den ikke har været renset i de 20 år jeg har haft den og her kommer så min bøn.

Er der nogen derude, som kan fortælle mig hvad jeg kan rense den med (ex spray) og hvor jeg evt. kan købe det.

http://accuphase.com/cat/e-305en.pdf

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Det er en fed forstærker det der. Men diverse rensemidler kan være noget djævelskab at lege med.

Med umiddelt bart vil jeg sige, op med dyret og igang med en pensel og få nullermænd og støv væk.
Derefter meget lidt kontakt rens i pot meteret og arbejd med det. Sørg for at få det snask ud der løber igennem. Da det fedter og samler endnu mere støv til sig.
Hvis du kan åbne ind til on/off kontakten så se om der er nogen tryk flader der kan renses.

Der findes 2 slags kontakt rense midler, et der renser og fedter og et der fjerner fedt og renser. Er selv lidt usikker på hvad der er smartest at bruge i volume potientiometre. Da jeg har hørt begge dele anbefalet.

Under alle omstændigheder brug minimalt af det. Dvs. spray næsten ikke noget på og arbejd derpå med kontakten/pot'et. Det virker for mig. Det kan også være et relæ der driller. Jeg har noget der minder om samme problem i min gamle Pioneer.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Det er bare nogen af de råd jeg har fået gennem tiden.

Go arbejdslyst.

PS: Alt arbejde forgår UDEN strøm til.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej Lencofyr

tak for god inspiration.

jeg spurgte en ven forleden, han er elektriker og sagde at jeg bare skulle give den et ordentligt lag wd40.  men så vidt jeg ved, efterlader wd40 en beskyttende hinde og så samler det vel bare endnu mere støv og andre små dyr.

der må findes et godt præparat som både renser og af-fedter.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

WD 40 er sikkert udemærket jeg bruger selv noget der hedder kontakt rens 60

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=90 729

Men for alt i verden ikke sovs det ind. Jeg brugte et par timer på at rengøre min pioneer efter det... og det er noget værre snask. Så lidt om overhovedet muligt. Vi snakker dråber næsten. Og så arbejde med potmetret.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok ikke bruge WD 40 da det er til at løsne rust med , det dur ikke til eletronik , rens 60 er nok bedre , køb også komprimeret luft til at blære støv væk med de kan købes her.

http://www.mm-vision.dk/vishovedgruppe.asp?menu=pc

madmax.

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Min 33 år gamle Nikko reciever (der ellers fortsat spiller som en drøm), har lidt af samme problem.

Jeg har brugt kontaktrens, som kan købes både i elektronikforretninger, og de mange super- og byggemarkeder. I supermarkederne står de typisk sammen med rengøringsmidlerne. Har ikke hæftet mig ved at der skulle findes typer der smører. Dem jeg har brugt (købt tilfældigt) affedter og renser (ifølge brugsanvisningen på dåsen ) Husker ikke præcist hvor jeg har købt den dåse jeg har aktuelt - men er faldet over den i forbindelse med almindeligt indkøb.

Jeg måtte dog gennem flere omgange før jeg (næsten) fik løst problemet. Startede med volumen og balancekontrollen, men det viste sig at problemet primært sad i skidt i omskifteren mellem de forskellige indgange. P.t. spiller den igen som en drøm bortset fra på tapeindgangene (som jeg bruger til tv-lyd). Så jeg må på den igen, men fuld af fortrøstning    .

Som Lencofyr skriver, er det ind med lidt kontaktrens, og så arbejde godt med kontakten.

Held og lykke med operationen - det er under alle omstændigheder et billigt forsøg på at redde en god forstærker.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

køb også komprimeret luft til at blære støv væk med de kan købes her.

http://www.mm-vision.dk/vishovedgruppe.asp?menu=pc

madmax.

+1
Det er simpelthen guld værd. Men nøj... luft på dåse er pebret i pris. Godt der ikke er skatter på det vi indånder

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lencofyr    

bestiller kontakt 60 hjem, men så vidt jeg forstår, anbefaler de at bruge kontakt 61 bagefter, for at få olien væk, så det prøver jeg også lige.

Madmax

takker for den gode ide. havde ikke tænkt på at luft fåes på dåse.  jeg kan købe luft til samme pris i butikken Lencofyr linkede til. Fåes godt nok i mange forskellige prisklasser, men jeg prøver den billigste til 99kr. (bare det så ikke er dårlig luft, så min forstærker får åndenød)

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Anker

Det lyder som om jeg har et hyggeligt vinterprojekt i vente. 

Jeg har spurgt efter noget lignende i Bauhaus og Silvan, men de slår bare ud med armene og siger at jeg skal prøve i en elektronik-butik.  Har bare ikke fundet nogen butik i Viborg hvor jeg bor

Ps kan huske nogle sølvfarvede Nikko-forstærkere jeg overvejede at bruge mine konfirmationspenge på i 1979.   Meget power for pengene

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hey morten

thansen sælger kontaktrens. thansen ligger ude ved bilka

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Til Lencofyn!
Nu skal du ikke give socialakrobaterne gode ideer! Afgift på luft som vi ikke kan undvære er alt for god en ide at lufte offentligt.
Husk på at det var Svend Aukens store sorg at han ikke kunne lægge CO2 afgift på fransk atomkraft el.
Mit tip til rensning: brug petroleum (i engangssprøjte) og masser af motion på omskiftere og potmeter!
Det ætser ikke men fjerner støv og skidt.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

mr. nash

hvorfor tænkte jeg ikke på Thansen.  400ml kontaktrens til 39,00kr lyder næsten for godt til at være effektivt   http://www.thansen.dk/product.asp?c=4332362574&n=-202721 6000&pn=-2027215866

trykluft på dåse til 79kr  eller jeg kunne jo også bruge et "trykluftshorn med håndpumpe" til 69kr. Så kan konen også høre når jeg går igang med Accuphasen

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

hej hullevad

Petroleum lyder som en lidt skrap kost for dyret, men det er måske ikke noget problem

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

Hej Lencofyr

tak for god inspiration.

jeg spurgte en ven forleden, han er elektriker og sagde at jeg bare skulle give den et ordentligt lag wd40.  men så vidt jeg
ved, efterlader wd40 en beskyttende hinde og så samler det vel bare endnu mere støv og andre små dyr.

der må findes et godt præparat som både renser og af-fedter.

Jeg har læst på et andet forum at der er flere der har rigtig god erfaring med WD40 til deres vintage-forstærkere. Jeg har dog
ikke selv prøvet det endnu
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jep...jeg er en af dem og har løst et problem med knas i tuner-del (dreje-kondensatoren) og den er en kritisk djævel at have med at gøre. Div. Kontakt tuner-rens indkøbt specielt til formålet kunne ikke løse problemet, men det kunne WD40 og her 2 år efter er den stadig perfekt.

Problemet med vore gamle sager kan være at den fine belægning der er på kontaktflader som ny bliver slidt af og dermed er kontakterne udsat for oxidering. WD40 er bl.a. skabt til at modvirke netop det..så deet er ik så ringe endda...jeg bruger det til alle kontakter nu. Jeg bor ikke i hverken sterile eller støv-frie omgivelser, men støv har ikke været et problem som alle ellers snakker om. Man skal self ikke 'sovse' det hele til med WD40, men tilføre en dråbe eller 2 efter behov.

BTW; Det løsner ikke rust særlig godt og er heller ikke udviklet til det. http://inventors.about.com/od/wstartinventions/a/WDFourty.ht m

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

Ps kan huske nogle sølvfarvede Nikko-forstærkere jeg overvejede at bruge mine konfirmationspenge på i 1979.   Meget power for pengene

Mine konfirmationspenge røg til en Yamaha knallert, så jeg måtte ud med morgenaviser et par år før jeg fik råd at besøge Audio Scan og hjemføre Nikkoen, sammen med et sæt Gamma Monitors som samlesæt. Gamma'erne havde trods tro tjeneste ikke tilstrækkelig waf, og henslæber nu en sørgelig tilværelse i kælderen, men Nikkoen har kørt non-stop siden. Har ofte overvejet udskiftning, men har endnu ikke fundet noget indenfor mit budget der overgår den. Så dine overvejelser dengang var ikke ringe

Men du har jo heldigvis senere fundet et værdigt alternativ.

Har i øvrigt lige googlet, at den kontaktrens jeg har benyttet med held er den de fører i THansen. Mon ikke det også var der jeg faldt over den

Men tror på baggrund af indlæggene i denne tråd, at jeg vil forsøge at give tape-omskifterne en gang WD40, og se om ikke jeg kan få konstant lyd i begge kanaler på indgangene her også.

Endnu et lille tip: I stedet for at investere i dyr luft på dåse, kommer man ganske langt med en boldpumpe. Giver måske ikke helt samme tryk som dåsen, men den med lidt kontant arbejde med pumpen kan der blæses gansek meget skidt ud, når det kommer gennem et tyndt rør.

God arbejdslyst. Man føler sig enormt dygtig bagefter når man helt selv har fået elektronikken til at spille igen.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jensiman og Tube-mania

Måske er min elektrikerven ikke så tåbelig endda.  Lyder til at WD40 kan være brugbart. 

Jeg er ikke den store ørn til elektronik, men jeg må vel bare prøve mig lidt frem med de forskellige produkter og finde ud af hvad der virker for mig.

Håber bare ikke, at jeg kan gøre noget forkert.  Vil jo nødigt ødelægge min forstærker.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke ødelægge noget...så var min tuner død for længe siden...

BTW...den spiller fint i dette øjeblik og bliver brugt hver dag.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

De game Accuphase forstærkere ( har en P-300 som ' backup forstærker " ) indeholder bl.a. mica kondensatorer, de var super populære den gang, men lever sjældent i 20 år. Det er overkommeligt at skifte dem alle sammen til noget bedre idag ( det drejer sig ikke om så mange, det er kun dem i signalvejen ). DET er noget der kan høres.

Mht WD-40 så indeholder det ca 15% olie, det er altså ikke noget man vil have ind i sine kontakter. Jeg siger ikke det ikke dur ( det gør det ) men blot af man for 2-300 kr kan få sådanne et ' to dåse ' system med kontaktrens der er SÅ meget bedre ;-).

Ud over det så spiller de gamle Accuphase blokke ofte helt fantastisk, men 20-30 år trækker som ofte  et par spor eller 3
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

WD-40's formula is a trade secret. The product is not patented in order to avoid completely disclosing its ingredients.[2] WD-40's main ingredients, according to U.S. Material Safety Data Sheet information, are:

The German version of the mandatory EU safety sheet lists the following safety-relevant ingredients:

It further lists flammability and effects to the human skin when repeatedly exposed to WD-40 as risks when using WD-40. Nitrile rubber gloves and safety glasses should be used. Water is unsuitable for extinguishing burning WD-40.

There is a popular urban legend that the key ingredient in WD-40 is fish oil.[3] However, the WD-40 web site states that it is a petroleum based product [4]

ikke noget jeg ville komme i mine hifi forstærker.der er olie i og olie trækker støv og andet skidt til det bliver til sidst som en meget klæbrig masse .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum