Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 09:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: tragt grammofon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Jeg har købt en gammel tragtgrammofon til kæresten da hun altid har ønsket sig sådan en. Var selv blevet meget glad for den og dens oldschool
lyd. Det var alt for fedt. Men da jeg havde gemt den hos en ven inden overraskelsen hentede jeg den. Da jeg så kom hjem takker den over når jeg
har kørt et par omgange med svingarmen og pladen kører derfor ikke rundt. Ved ikke om det er fjederen eller hvad det er, men tør simpelthen ikke
selv at begynde at lege med den.

Jeg skriver fordi jeg håber der er nogen som har forstand og kunne lave det for mig. Vil meget gerne betale for det.

Please... Anyone

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hmm. jeg kender ikke mange der kan reparere et optrækssystem i en gammel tragt grammofon.

Måske kan du snakke med en urmager, som vel burde have forstand på optræksfjedre, tandhjul osv.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Det tyder på at fjederen er knækket. Jeg fik sat en ny fjeder på min egen. Dog efter at urmageren havde ordnet den ene ende først, så den kunne tage fat i en pal i fjederboksen.

At få trukket fjederen ind i boksen, så den bearbejdede ende også fik fat i palen så den *klonk* sad der, var en noget nær umulig affære med de forhåndenværende midler. Det er nu 15 år siden.

Jeg ville selv vælge at lede efter en løs fjederboks med intakt fjeder, som en reservedel. Prøv oldradios i Hørsholm om han har noget. Han kan måske googles. Ellers kan han findes på QXL, gerne iblandt receivere eller radioer.

Hvad har du ? His masters Voice ?

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Ja det eneste der står på armen er "his Master" så går ud fra det er his Master voice.

Ser om jeg kan finde old radios:-)

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej , det lyder trist. jeg har (også proffesionelt..) repareret gamle grammofonværker med optræk. ud fra din beskrivelse lader det til at fjederen er knækket i det aller yderste lag, dette kan repareres, men hvis du ikke er 99% på hvad der venter vår fjederdåsen åbnes og 5meter fjederstål meget gerne vil ud, så tøv. Ellers går sporten ud på at få fjederen ud fredeligt, fjerne det det forhåbentlig ydereste defekte stykke, udgløde ca. 5cm, bore et hul der passer med den nitte, eller skrue der er i indersiden af dåden, (det punkt hvor fjederen har fat), vikle fjederen ind i gen så den får fat i akslen, samle og afprøve. Hvis det siger SPOING...!- igen, har du nu prøvet det før. Prøv evt. at kontakte Radiohistoriskforening vest. 

jeg kan også være behjælpelig hvis lokummet brænder...

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

andebio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Tusind tak.
Har fundet en meget venlig sjæl i Ålborg som vil hjælpe. Han havde dåser til at ligge som er renoveret, og ellers ville han rense og bestille ny
fjedder. Så det er rigtig lækkert. Så kunne det jo være han kunne vise mig lidt så jeg selv kan næste gang.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes