Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cnors
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2014 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej eksperter - håber i vil læse videre og give en hjælpende hånd

Jeg er netop flyttet i hus og vil som en naturlig del af dette gerne have opgraderet mit gode gamle Pioneer mini-system konfirmations-
anlæg (sådan en sag her: Pioneer anlæg). Det har vidst efterhånden udtjent sin værnepligt!

Vi vil gerne have noget der ikke er alt for bombastisk (altså ingen gulvhøjtalere), men derimod flot at se på. Men samtidig spiller rigtig
godt. Tag ikke fejl. På trods af mit konfirmations-anlæg, går jeg ret meget op i lyd og hører rigtig meget musik, og er ret kræsen i
forhold til hvilken lyd jeg hører på. Når det er sagt, synes jeg faktisk min gamle anlæg har klaret denne opgave ganske hæderligt, af
en sådan størrelse/kvalitet.

Vi har et 55" Samsung TV og plads til et 7.1 surround setup (i huset er der ført kabler i væggene til dette). Det svære kommer her.
Hvad søren skal man vælge?? Vi har undersøgt en del selv, og synes det er svært at vurdere hvorvidt det vi synes er fedt, vil kunne
levere ordenlig lyd til vores relativ store stue.

Se plantegning her, med påtegning af højtaler setup i forhold til TV:

- Den grå stiplede linje indikerer et lofthøjde skift. Over stuen er der loft til kip (i loftet er der lydabsorberende træbetonplader), over
køkkenet er der normal loftshøjde (og normalt loft). De "2" rum går ud i ét!

Og nu endelig til spørgsmålet. Vi har kig på følgende setup:

Surround receiver:
denon-avr-x2000

Front+Baghøjtalere:
cambridge-ws30

Sidehøjtalere:
cambridge-minx-min-11
eller måske disse hvis de ikke er nok:
cambridge-minx-min-21

Subwoofer:
cambridge-x300

Centerhøjtaler:
??

Hvordan lyder bedømmelsen? Først havde vi tænkt på de små Cambridge-minx-min-21 til front og baghøjtalere. Men jeg blev nervøs
for at de simpelthen er for små til at kunne give god lyd som hovedhøjtalere?

I skal være meget velkomne til at spille ind med andre setups, erstatte noget med noget andet eller lignende. Ud fra det setup vi har
valgt, kan i nok gennemskue stilen vi går efter. Bemærk. Jeg er komplet idiot og uvidende om alt indenfor hifi-setup. Så det er muligt
jeg har valgt en sammensætning der slet ikke kan spille sammen, eller andet gøgl!

Budget: 10-15.000 kr.

På forhånd tusind tak for jeres sparring og input! :D

Vh. Christoffer
Til top Vis cnors's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cnors

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Et råd er at købe højttalerne brugt! - så får du meget mere for pengene

Højttalere bliver som sådan ikke slidt, og hvis i kan finde nogler der matcher jeres krav, så kan i spare mange penge der.

Jeg vil give dig ret i at der skal noget mere gods i hvis i skal spille op til dans og stuen skal ryste ved eksplosioner.

Jeg ville nok vælge ws30 som side og bag - og så nogle større som front og center.

ws30 går kun ned til 72Hz, og skal derfor helst altid spille sammen med en subwoofer - og medmindre man er meget heldig med placeringeren af en sub - og den i øvrigt er virkelig -virkelig god, så vil den gøre opmærksom på sig selv ved stereobrug - og ikke på en god måde

jeg kan så se at Cambridge ikke laver større modeller, så ønsket om et Cambridge setup hele vejen rundt er ikke noget jeg ville saste på.

Men større fronter der kan spiller bas uden en sub og en god kvalitet center

Et lynhurtigt kig i dba gav f.eks.

(og ingen af annoncerne er mine )

http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-dali-dali/id-1004608215/

http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-ikon-saet/id-1007412745/&n bsp;  

En anden tilgang ville være Scandyna mini/micropods - de er ikke flade, men "flotte" og fåes ofte i dba.

sæt dem sammen med en god subwoofer -også spiller det

Subs til salg

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=268232

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=268938

bare et par forslag

Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2014 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Velkommen til
Jamen da, det lyder spændende
Jeg ville også købe brugte højttalere, de Teufel der er til salg herinde virker lækre, bare træls at udbudsprisen er 16000, de blev testet i 2002 på
Areadvd som reference, tror de dengang kostede omkring 40000,-kr så du kunne måske forhandle dem ned? Ellers er jeg Pioneer mand, syntes deres
snurrerundt er prisen værd, især når der er tilbud på dem. Her kunne en SC-LX 57 fra Avconnection eller KT radio til omkring 8000 absolut være den I
skal have, effekt nok til stuen og masser af muligheder, plus at lyd og ydelse absolut til denne pris er et must . Nu er vi over budgettet, øv ha,
men måske disse Teufel kunne komme lidt mere ned i pris så det hele ville hænge sammen?

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 30 April 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Det er så først nu ved anden gennemlæsning at jeg ser du siger ingen gulvhøjttalere

Jeg vil stadig anbefale dig nogle større fronter - nogle der kan spille musik uden en sub.

Derudover er centerkanalen ret vigtig. I "gamle dage" sagde man at ca 80% af filmlyden kom fra centerkanalen, sådan er det ikke mere, men den leverer måske 50% af lyden - og stort set al tale.
Så centerkanalen skal være af samme kvalitet og mærke/model som dine fronter.

Hvis f.eks. en person bevæger sig fra den ene side af billedet henover skærmen og videre ud af billedet på den anden side imens de fører en samtale, så er det enormt ærgeligt (og særdeles tydeligt!) hvis fronterne og centerkanalen ikke matcher.

Nu ved jeg ikke om dine tegning er i skala, men det er også vigtigt at dine sidekanaler er placeret ud for din siddeposition - og ikke foran. De må også gerne være trukket lidt tilbage i rummet.

Ligeledes vil jeg anbefale at dine bagkanaler bliver placeret tættere på hinanden end dine fronter

Jeg har ca 3m imellem mine fronter og ca1,2m imellem mine bagkanaler

http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/ surround-sound-speaker-set-up/

mvh
Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 30 April 2014 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Ville brug Minx hele vejen rundt, det skal nok fungere og kunne fylde stuen med vellyd, du skal dog helst placere subben på linie og tæt på fronterne.
Har selv sat 2 systemer med Minx op, det ene er i en ret stor
stue, her var subben fra Cambridge dog for svag og vi brugte en xtz i stedet. I det hele taget syntes jeg subben til Minx serien er for dyr i forhold til
hvad man for. En xtz 8.16 vil gøre det bedre til mindre penge, og passer fint i udsende til satelittererne.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes