| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|

He he he.. denne kan jeg godt lide! DET! er ægte Klasse A!!!!!! 
Minder lidt om mit effekttrin før jeg monterede bløsekøling  __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Silhouette Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begge billeder er lige ondsindede; fy og føj-da! (Nah; computeren kan også godt få sovs og grønsager!) 
Kvali-vare hifi kan slet ikke tåle mad-os, og støbejernspander kan ridse den sarte overflade!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha ha, ja tantra er noget alle kan lære noget af. Men tilbage til topic: der er sikkert mange ag os som har nydt varmen fra en A1 Musical Fidelity. Overdrevet varm i forhold til størrelsen og ydelsen (watt), efter min mening. Men jeg sælger den ikke på vilkår.
Red Fox.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps: Ja, der var engang hvor nogle af os sad og vandpolerede overfladen på vores cpu, for at køle den bedre. Det kunne være at min A1 skulle have samme tur, he he.
Red Fox
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos vand!... sååå hummmm... måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)
Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang.. ser det nødig ske igen!!!...
Meeeen vand inde i mine amps? tanken giver mig dog gåsehud!!... 
"Nedsmæltning" / afbrænding er dog jo nok hvad man kan risikere ved at proppe noget der er beregnet til et par monotrin ned i ET kabinet.. (118W. kl.A.)
To stk. Pc. blæsekølere monteret i "røven" på kabinettet og nogle CPU kølere nær udgangstransistorene gør jobbet ganske godt nu... (oplevede sammenbrænding med kun blæser en og uden CPU kølere) nu holdes temperaturen på samme niveau som i et tilsvarende monotrin selv her i sommer heden! (til vinter formoder jeg det bliver køligere faktisk.. så det funker ganske godt, hvorved jeg ikke forventer ydderligere problemer med det..)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at der let kondenseres inden i en amp eller pc. Derfor luft, men med STORE blæsere som samtidig er tyste. Det med en cpu er, at man skal slipe den ned til liiiiggge i kobberet, så er den helt jævn, og kan køre hurtigere/mere stabilt. Min A1 MF, kan nok ikke få vandkøling i det lille kabinet, ellers en fin idé.
hilsen Red FOX
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Apropos vand!... sååå hummmm... måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)
Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang.. ser det nødig ske igen!!!...
mvh.
|
|
|
Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
miju skrev:
|
Apropos vand!... sååå hummmm... måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)
Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang.. ser det nødig ske igen!!!...
mvh.
|
|
|
Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.
|
|
|
Har aldrig stødt på det IRL...
Hva med flydende kvælstof så!?? DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...
he he he
Kunne forestille mig nogle kobberør der kunne bugte sig omkring køleribberne og herigennem ledes kvælstof... ?
Måske en ide for den fingernemme.. 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Lax skrev:
miju skrev:
|
Apropos vand!... sååå hummmm... måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)
Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang.. ser det nødig ske igen!!!...
mvh.
|
|
|
Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.
|
|
|
Har aldrig stødt på det IRL...
Hva med flydende kvælstof så!?? DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...
he he he
mvh.
|
|
|
Svjh findes der Luxman konstruktioner der benytter sig af heatpipe køling. Jeg mener det var de modeller der hed Avance som bl.a. Kyhn benytter sig af. Det skulle efter sigende væe muligt at høre kølemediet "gurgle" i rørene hvis der rigtig blev gået til stålet.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haugaard skrev:
miju skrev:
Lax skrev:
miju skrev:
|
Apropos vand!... sååå hummmm... måske var vand køling af klA amp's en god ide!.. (det er set på Pc'r)
Min har "ristet" et par udgange grundet over ophedning en gang.. ser det nødig ske igen!!!...
mvh.
|
|
|
Heatpipe princippet, som er det hotte indenfor PC verdenen idag, har eksisteret i forstærkere siden 70'erne, måske endda længere tilbage. Kunne være interessant at se en vandkølet konstruktion.
|
|
|
Har aldrig stødt på det IRL...
Hva med flydende kvælstof så!?? DET! må sgu kunne holde selv den ondeste Kl.A amp. koldere end ICE power!...
he he he
mvh.
|
|
|
Svjh findes der Luxman konstruktioner der benytter sig af heatpipe køling. Jeg mener det var de modeller der hed Avance som bl.a. Kyhn benytter sig af. Det skulle efter sigende væe muligt at høre kølemediet "gurgle" i rørene hvis der rigtig blev gået til stålet.
Haugaard
|
|
|
Det eksisterede også i andre Lux modeller som M-120A. Desuden blev det brugt i deres integrede forstærkere som L-550. Mener også at Sony anvendte princippet en overgang.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange watt er det egentligt (praktisk) muligt at konstruere en kl. A amp.? Har lige læst en tråd hvor KRELL 700cx efter signende skulle have 700w i ren klasse A. Kan det virkelig passe? Er det over hovedet mulig at konstruere noget til alm. hifi brug på over f.eks. 200 watt kl. A eller hvor går grænsen? Hvis en forstærker skal producere 700 w i kl. A må varmeudledningen da være ganske enorm for slet ikke at tale om strømforbruget.... __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krell køre vist ikke "ægte" KL.A. efter hvad jeg har fået at vide... i hvertfall ikke helt op til 700W. 
Men et og andet "justerbart" klA system.. altså hvad man har set mange gange før hos mange andre der lavere et og andet KlA system og kalder det et og andet..
Men fuld klA 100% spænding KONSTANT er der ikke tale om..
700W i KlA ?? næppe...
Men uanset hvad så funker det meget godt det Krell har lavet, da disse amps lyder meget KL.A og aldeles fremragende.. (har dog kun hørt 300cx)
Generelt så ligger de fleste STORE! ÆGTE kl.A amp's omkring 100W. mest kendte og sete eks. er Dali Gravety og Lc Audio Patriot, samt Lc Audio's største ZapZolute Kl.A (amp's som jeg har) som er på hele 118W.
Jeg har tidligere prøvet at brokoble nogle 50W. klA. ZapZolute trin til 200W. men de var ikke helt stabile og jeg brændte en af... 
Så nu er den anden udbygget til 118W. med ext. boards, og det er max. effekt man kan pine ud af dem uden at brokoble og med sikker stabilitet.. (måtte dog modeficere og ombygge med blæse køling mm. for at holde temperaturen nede på "normal" niv. og sikkert niv. i et kabinet. (normalt laves 118W. vers. som mono trin... men det fungere fint med ekstra køling..)
Jeg tror at omkring 100W. fuld klA. eller tæt på fuld kl.A. er hvad der er praktisk muligt... (MEN! det sku ik undre mig om der er lavet vildere ting, men så er de mega store! støre end eks. Dali Gravety (og DET er jo et monster!) og så er der ik mange der vil ha med det at gøre, for slet ikke at tale om el regning og varme udvikling i lytterummet.. (jeg syntes mine 118W. godt kan mærkes! er glad for power down funktionen, der sætter dem i kl.A/B når man ikke bruger dem eller lytter seriøst.)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser også "grum" ud... (EN stor køleribbe )
Som jeg sage.... der skal nok være enkelte grumme amp's der "ude" der ligger godt over 100W.... der er så en...
Man kan vist nok iøvrigt også brkoble Dali Gravety... så skulle man have 400W. ved så ikke det stadig er lige så ren kl.A??
Måske indehavere af denne kan kaste lidt lys her over ( eks. den hr. KVK???) 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, det var de gamle Z504...glug glug glug 
Nu findes der jo flere måde at "køre" kl.A på. Teknisk set skal transerne altid være åbne, spørgsmålet er bare hvor meget overkapacitet af strøm man pøser i.
De fleste såkaldte kl.A amps kører lige præcis kl.A i 8 ohm...fair nok. Men sjældent i 6/4/2 ohm. Eksempelvis kører Gryphon's ældre Reference One monoblokke 150W kl.A i 8ohm, men "kun" 200W i 4ohm, men der leveres stadig samlet 300W kl.A/B i 4ohm.
Men ikke mange kører kl.A i lavere impedanser => meget strøm, meget varme. Tjek eks. Mark Levinson ML2: Gigantisk store monoblokke på sølle 25W, tilgengæld kører den rent kl.A ned i 2ohm! http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41496&P N=1 __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Krell køre vist ikke "ægte" KL.A. efter hvad jeg har fået at vide... i hvertfall ikke helt op til 700W. 
Men et og andet "justerbart" klA system.. altså hvad man har set mange gange før hos mange andre der lavere et og andet KlA system og kalder det et og andet..
Men fuld klA 100% spænding KONSTANT er der ikke tale om..
700W i KlA ?? næppe...
Men uanset hvad så funker det meget godt det Krell har lavet, da disse amps lyder meget KL.A og aldeles fremragende.. (har dog kun hørt 300cx)
Generelt så ligger de fleste STORE! ÆGTE kl.A amp's omkring 100W. mest kendte og sete eks. er Dali Gravety og Lc Audio Patriot, samt Lc Audio's største ZapZolute Kl.A (amp's som jeg har) som er på hele 118W.
Jeg har tidligere prøvet at brokoble nogle 50W. klA. ZapZolute trin til 200W. men de var ikke helt stabile og jeg brændte en af... 
Så nu er den anden udbygget til 118W. med ext. boards, og det er max. effekt man kan pine ud af dem uden at brokoble og med sikker stabilitet.. (måtte dog modeficere og ombygge med blæse køling mm. for at holde temperaturen nede på "normal" niv. og sikkert niv. i et kabinet. (normalt laves 118W. vers. som mono trin... men det fungere fint med ekstra køling..)
Jeg tror at omkring 100W. fuld klA. eller tæt på fuld kl.A. er hvad der er praktisk muligt... (MEN! det sku ik undre mig om der er lavet vildere ting, men så er de mega store! støre end eks. Dali Gravety (og DET er jo et monster!) og så er der ik mange der vil ha med det at gøre, for slet ikke at tale om el regning og varme udvikling i lytterummet.. (jeg syntes mine 118W. godt kan mærkes! er glad for power down funktionen, der sætter dem i kl.A/B når man ikke bruger dem eller lytter seriøst.)
mvh.
|
|
|
Tak for det miju, Jeg mente også nok at 700watt i ren klasse A ville være utopi, især når man tager størrelsen på forstærkeren i betragtning. Lyden skal jeg ikke gøre mig klog på, for jeg har ikke hørt dem, blev bare lidt overrasket over at den blev sat til 2x700w i ren klasse A. Det er vel lidt falsk varebetegnelse at kalde det kl. A hvis det reelt set ikke er det....oh well det er vel blot endnu et hifi-term som må se sig misbrugt __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |