Emne: Opamp løsning? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, men prisen er sku også der efter...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare noget de har "lånt" fra High Fidelity
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner.  Men hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke den nye skal modkobles lige så hårdt. Så er der lige det med printet. Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende. Men Burnson er ikke pionerer inden for dette emne område. Faktisk er det vel 15 år siden Marantz lancerede princippet, i øvrigt også under navnet HDAM.
Mener også Douglas Self har lavet en række artikler omkring diskret opbyggede op-amps.
Prismæssigt er modulerne lidt langt ude.... Der er næppe komponenter for 25 kroner. Selvbyggerne burde overveje selv at lave sådanne moduler.... Så kan man selv trimme lyden. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Spændende. Men Burnson er ikke pionerer inden for dette emne område. Faktisk er det vel 15 år siden Marantz lancerede princippet, i øvrigt også under navnet HDAM. |
|
|
mente nok jeg havde set/hørt om det HDAM før.. men interessant ser det da ud..
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner. 
Men
hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for
unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke
den nye skal modkobles lige så hårdt.
Så er der lige det med printet. Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.  |
|
|
Jeg vil da lige tilføje at enhver opamp er meget hårdt modkoblet (i
hvert fald i audio), det er hele ideen i en opamp. En opamp har en
inverterende indgang og en "normal" indgang.
Ideen er nu at har den uendelig gain (det har den ikke, men det leger
vi), så kan man meget præcist styre det endelige gain ved at føde den
inverterende indgang med en del af udgangssignalet. En opamp vil nemlig
altid prøve at få spændingen på den normale og inverterende indgang til
at være den samme. Vupti, vil man forstærke 11 gange bruger man således
f.eks. en 1 k og k 10 k modstand til at dele udgangssignalet med.
De fleste moderne opamps har et gain på over 100 dB, så uanset om du
kobler dem som 2, 10 eller 100 gange gain vil der være oceaner af
modkobling.
Lad os antage den forstærker 100 dB og det er den forstærkning du skal
bruge, så kommer du næppe langt med én opamp, for uden modkobling vil
forvrængningen være helt i skoven og knapt nok et samtaleanlæg fra
Fætter BR værdigt.
Se evt. mere om opamps virkemåde på http://en.wikipedia.org/wiki/Opamp
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Spencer skrev:
Meget sjov ide, der nok skal give lidt kriller i fingrene, hos mange tweakomaner. 
Men hvis den oprindelige opamp er modkoblet hårdt, for at kompensere for unøjagtigheder, så skal der jo pilles i modkoblingssløjfen, hvis ikke den nye skal modkobles lige så hårdt.
Så er der lige det med printet. Det er jo noget af en klods, der skal klemmes ind.  |
|
|
Jeg vil da lige tilføje at enhver opamp er meget hårdt modkoblet (i hvert fald i audio), det er hele ideen i en opamp. En opamp har en inverterende indgang og en "normal" indgang. Ideen er nu at har den uendelig gain (det har den ikke, men det leger vi), så kan man meget præcist styre det endelige gain ved at føde den inverterende indgang med en del af udgangssignalet. En opamp vil nemlig altid prøve at få spændingen på den normale og inverterende indgang til at være den samme. Vupti, vil man forstærke 11 gange bruger man således f.eks. en 1 k og k 10 k modstand til at dele udgangssignalet med. De fleste moderne opamps har et gain på over 100 dB, så uanset om du kobler dem som 2, 10 eller 100 gange gain vil der være oceaner af modkobling. Lad os antage den forstærker 100 dB og det er den forstærkning du skal bruge, så kommer du næppe langt med én opamp, for uden modkobling vil forvrængningen være helt i skoven og knapt nok et samtaleanlæg fra Fætter BR værdigt.
Se evt. mere om opamps virkemåde på http://en.wikipedia.org/wiki/Opamp
|
|
|
Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær. Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving. Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær.
Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving.
Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen. |
|
|
Nej, McAllan har ret: Det er den ønskede forstærkning, der bestemme modkoblingen. Det er rigtigt, at open loop gain varierer, men den vil altid være langt større end de nmodkoblede forstærkning.
Og, ja, det er altid ved lave forstærkninger, at risikoen for ustabilitet er størst. Men så må man jo frekevenskompensere.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Spencer skrev:
Jeg er godt klar over, at opamps altid modkobles, for at bringe forstærkningen ned, og gøre den lineær.
Men der er gerne et stort spring, fra opamp til opamp, hvor lidt eller hvor meget man kan/bør modkoble den. Jo hårdere modkobling, jo større risiko for selvsving.
Jeg bygger selv Gainclones med opamps, hvor man kan variere graden af modkobling, og endda lave en inverteret udgave, hvor volumenreguleringen er en del af modkoblingssløjfen. |
|
|
Nej, McAllan har ret: Det er den ønskede forstærkning, der bestemme modkoblingen. Det er rigtigt, at open loop gain varierer, men den vil altid være langt større end de nmodkoblede forstærkning.
Og, ja, det er altid ved lave forstærkninger, at risikoen for ustabilitet er størst. Men så må man jo frekevenskompensere.
Mvh Hans |
|
|
Jamen vi er da ikke uenige, om hvordan de virker. Hvis din NFB-modstand brænder af, eller har en løs lodning, risikerer du at stå med hele rail-spændingen ude på højttalerklemmerne (i mit tilfælde). Det jeg vil ind på, er bare om den nye 'klods' skal modkobles lige så hårdt, og iøvrigt kan bære det, uden at gå i selvsving. Kapacitive printbaner kan provokere til selvsving. Her ser jeg en mulig årsag til nedsmeltning. De opamps jeg arbejder med, har en temperatursensor, der lukker signalet ned ved overophedning.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| Hvis din NFB-modstand brænder af, eller har en løs lodning, risikerer du at stå med hele rail-spændingen ude på højttalerklemmerne (i mit tilfælde). |
|
|
Ja, det er ikke rart.
Citér:
| Det jeg vil ind på, er bare om den nye 'klods' skal modkobles lige så hårdt, og iøvrigt kan bære det, uden at gå i selvsving. Kapacitive printbaner kan provokere til selvsving. Her ser jeg en mulig årsag til nedsmeltning. |
|
|
OK, ja det skulle den jo gerne kunne. Ellers ændrer du jo hele set-uppet. Men en seriøs op-amp bør være bygget, så den kan kompenseres helt ned til unity gain.
Citér:
| De opamps jeg arbejder med, har en temperatursensor, der lukker signalet ned ved overophedning. |
|
|
Jeg byggede engang en forstærker med kredsen TDA2020. Den blev markedsført som en 20W udgangsforstærker, men var i realiteten en op-amp med power udgang. Den kunne dog ikke gøres stabil ved lavere end ca 10X forstærkning. Men den var også forsynet med en del sikkerhedskredsløb, både for temperatur og belastnig. Hvis udgangen svingede ud over forsyningen (pga højttalerens selvinduktion) stod den til gengæld af øjeblikkelig! Løsningen var sikringsdioder.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til kr. 630 kan man få en god håndfuld af de der specielt udvalgte 'audio grade', og dem har der vel så siddet 10 ingeniører hos BurrBrown, Texas Instruments eller Analog Devices og udviklet, istedet for 5 DIY-bruces fra 'downunder'. De 'rigtige' opamps vil så ovenikøbet have langt mindre støjinstråling end den der klods der vises her og som sikkert heller ikke lige fysisk kan være i 90% af markedets CD afspillere
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nrik: Jeg kan sagtens følge dig i, at 10 ingeniører fra TI, AD osv nok er bedre, end 5 HiFi t**ser. Men.... Hvad er de bedre til, og hvad er deres kriterier?? Hvis du kender til elektronikbanchen ved du, at man ikke kan sælge en op-amp på et argument om, at den lyder utrolig godt. Det holder ikke overfor de store aftagere. Her måles lydkvalitet på forvrængning, støj og lign. Derfor er audio-grade op-amps trimet til at have bedst mulige data. Ikke trimmet med øret som måleredskab.
5 t**ser fra australien har derfor gode muligheder, for at lave noget der matcher eller endda overgår TI og AD, fordi de ikke er bundet af måledata.
Fordelen ved en momolitisk op-amp er, at det hele ligger på samme silicium-skive. Dermed er temperaturdrift ens for HELE kredsløbet. Desuden er det lettere at lave transistorer ens, når de ligger på samme silicium-skive.
På den anden side, så er det ganske problematisk at lave gode modstande og kondensatorer på sådan en silicium-skive. Her har den diskrete løsning klart en fordel.
Mit bedste bud er, at man kan komme længst med en integreret kreds, altså en regulær op-amp. Problemet er bare, at ingen producent laver op-amps med ørerne som måleredskab. Gjorde man det, kunne man helt sikkert komme MEGET langt! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hurtig
enig enig enig. Men hvis det var super seriøst så skulle de tage at få deres kredsløb puttet ind i en chip. Også selvom det tilsyneladende er tæt påp klasse a med 25mA tomgangsstrøm.
Se SÅ ville vi blive imponeret!
Som du selv er inde på så er der intet revolutionerende i deres produkt - det er set før og det er nemt gjort efter selv.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig! Faktisk ser det i mine øjne lidt køkkenbordsagtigt ud. De kunne i det mindste have lavet det med SMD, nu hvor det skal være lidt kompakt.
En chip-udgave ville klart være fed! Og 25mA tomgangsstrøm skulle vel ikke være et problem. Man monterer bare en lille køleprofil ovenpå kredsen. Så kører de!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|