| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
niklasthedolphi skrev:
tarup 13 skrev:
| Hvis de spiller for 40k, så er det vel ligegyldigt hvor de er lavet. Du har da ikke krav på bedre lyd til pengene fordi det er lavet i kina. |
|
|
Jeg har hørt højttalere til 14.000,- pr. sæt så ganske absolut spille flere klasser bedre end Gammut L5 til 65.000,-
For mig er Gammut bare en af de mange der har sat prisen sådan for at narre folk til at tro at de spiller godt.
Det er folks egen skyld når de kaster deres penge i grams på anlæg som ikke kan spille. Det handler om at gide at lave noget mere benarbejde for at finde det der kan spille.
Jeg beklager hvis nogen føler sig fornærmede ved denne udtalelse men det er baseret på oplevelser som jeg delte med andre.
"dolph"
|
|
|
Det er jo en ekstrem subjektiv betragtning du der kommer med...
Jeg vil nok tro at mange ikke er enige i at dine 14 kg. kr. højtaler er nogen match... (sikkert størstedelen af Gammut indehavere, men nok også en del andre) men det er en smags sag!..
Man kan så sige at det er mega fedt for dig! hvis du har fundet højtaler niavana for det "beskedende" beløb ( set i forhold til Gammut)
Er disse iøvrigt produceret i DK.?? (eller EU??)
mvh.
|
|
|
Jeg købte ikke selv de højttalere der slog Gammut af banen.
De var produceret i EU.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Man kan så sige at det er mega fedt for dig! hvis du har fundet højtaler niavana for det "beskedende" beløb ( set i forhold til Gammut)"
det behøver skam ikke være højtalernes nirvana dolph har fundet - han siger blot de lyder bedre end gammut!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@niklasthedolphi
Du må meget gerne sige hvilke det er, der er bedre end GamuT L5.
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer ogs meget an på de firmaer som får deres ting lavet i kina, hvor meget de vil betale, inde for lodning er der 3 grader...
1 grad er den dårligst,
2 Grad er så den midt imellem, hvor det er acceptablet for de fleste firmaer, herunder Eltax og andre firmaer som ikke vil betale det ekstra for fuld kvalitet
3 grad er så det bedste hvor det virkeli er godt håndværk, og nogle af de bedste til at lode er netop i kina, da der er så mange fabrikker hvor der bliver loddet og hvor de bare har det i hænderne, de firmaer hvor det virkelig er kvalitet har de 3 grads lodninger,
motherboards og andet computer grej er for det meste 3 grads, (Radeon, Nvidia, osv. )
det samme gælder "rigtige" hifi ting.
jeg siger IKKE at Eltax har 2 grads, men tjekkede, en dvd maskine fra Eltax og det var 2 grads lodning. __________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| Du må meget gerne sige hvilke det er, der er bedre end GamuT L5. |
|
|
Han skriver ikke kun bedre, han skriver de var "flere klasser bedre" Jeg er også vildt nysgerrig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget nysgerrig for at vide hvilke højttalere til 14k, der er bedre end GamuT L5. (Indlæg redigeret, og kogt ned til det essentielle.)
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke forstå folk har så ondt i røven over hvad dyrt hifi (f.eks. Gamut) koster. Det er jo helt frit for om man vil købe det... det er ikke en liter oile vi snakker om.
Hifi koster præcis det folk vil gi'. Hverken mere eller mindre.
Og til spørgsmålet om hvad Gamut L3 ville koste hvis de var lavet af danske hænder... prøv at kigge i prislisten for Peak Consult's ligeledes afsindigt velspillende lille standermodel 
Gamut L3 er en røver til prisen, derfor er den populær, og derfor er den en god forretning (hvis jeg kunne bytte lige over med et sæt L3 behøvede jeg ikke tænketid) __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Jeg købte ikke selv de højttalere der slog Gammut af banen.
De var produceret i EU.
"dolph" |
|
|
Vil du fortælle hvilke højttalere der er tale om ? EDIT: Hvis du har glemt hvad de hedder, må du meget gerne finde ud af det.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
josan skrev:
|
Duh.... hvordan skal et land som Kina nogensinde få bedre arbedsforhold hvis vi IKKE handler med dem??? Har du nogensinde studeret øknonomi overhovedet? Aner du i det hele taget hvad du snakker om??? Produktion vil altid flytte hen til der hvor det er billigst.... i en periode.. derefter vil lønnen i det område stige.. som det gør i Kina lige nu. Du tror måske ikke at alle de penge der flyttes fra Vesteuropa kommer en eneste kineser til gode? Med fare for at få folk på nakken.. vil jeg tillade mig at kalde dig direkte dum og ignorant. Som en anden sagde herinde.... det er jo egentlig det samme der skete med japan efter de var bombet sønder og samen!
Mvh.
|
|
|
De får aldrig bedre arbedsforhold .
I sæt ikke nå EU betaler for at få flytte de dårlige arbedesplader væk fra EU , og de rigtig bagmænd får dem
Den er ved at vende lidt , mange vil ikke have noget lavet i lande som kina og Twian mere og hvorfor , sparre man penge i sidste ende nej .
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
inden alæle hurtigt skæres over een kam:
angående Red Rose:
ikke alle deres produkter er kina-varer; hvilket burde være nævnt af personen der hev dettemærke ind i debatten.
deres rørgrej er/var udviklet og produceret i USA og bag nogle af deres højttalere står en virkelig højt-estimeret svensker...(Begtsson, se transmissionaudio.com...)
rigtigt, nogle af deres trans'er og højttalere er kinavarer; men det vil uanset klæde indlægget/forfatteren at holde styr på facts...
og ja; jeg har RR og det spiller fortrinligt..
mvh
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu drejer det over til ren konspirationsteori og vage gætterier, når
det kommer til begrundelser for bestillilng af visse håndarbejdstyper i
Kina. Det ssiger selv at enhver butik vil forsøge at gå efter at få
sine råvarer og halvfabrikata så billigt som muligt. Enhver butik er en
forretning hvor der skal tjenes penge, ellers lukker butikken.
I europa er den generelle levefod og timeløn høj. Det betyder al
arbejdskraft er relaiv dyr ifht Kina, hvor den generelle levefod i
arbejderklaasen ikke er ret høj. Og de tilbyder sig som leverandører af
alt muligt, gerne arbejdstyper hvor der en en høj organisk del. Det
betyder at de helst vil udføre jobs hvor der indgår mange mandetimer i,
primitive job, støbe, skære, male, slibe, samle, etc.
De ved godt de er billige ifht europæiske priser for samme jobs, men de
er typisk under en akkordaftale, hvor reslutat og mængde er aftalt på
forhånd. Ergo kan de ikke hæve prien, men de kan sænke kvaliteten -
lissom danske og andre producenter/håndværkere gør når de finder ud af
akkorden er for dårlig.
Det er alligevel billigere at få lavaet i Kina, trods returvarer/kassationi af for ringe kvalitet og fragtpris.
Når jensen skriver der er flere som går fra det er det dels et spg om
hvor mange det egentlig er, som går fra. Og hvis de gør, jamen så er
det af to grunde; Kina har presset de europæiske leverandører i pris og
der er så meget headroom på fortjenesten, at man i visse mærker sagtens
kan forsvare højere udgifter til fabrikation. Det er logik.
Nu vi er inde og kaste smuds på Kina - hva så med Skotland? Har læst om
hvordan især polakker bor under totalt ringe forhold og får meget lave
lønninger. Skotland har slået sig op på lukrative forhold for
masseproducenter og rigig mange er deroppe - DELL Computers, Apple og
Linn.
Og så lige i europa!
|
| Til top |
|
| |
fo2graf1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
willold skrev:
inden alæle hurtigt skæres over een kam:
angående Red Rose:
ikke alle deres produkter er kina-varer; hvilket burde være nævnt af personen der hev dettemærke ind i debatten.
deres rørgrej er/var udviklet og produceret i USA og bag nogle af deres højttalere står en virkelig højt-estimeret svensker...(Begtsson, se transmissionaudio.com...)
rigtigt, nogle af deres trans'er og højttalere er kinavarer; men det vil uanset klæde indlægget/forfatteren at holde styr på facts...
og ja; jeg har RR og det spiller fortrinligt..
mvh |
|
|
Hej willold
Hvis du er så tilfreds med det, hvorfor er det så gentagne gange, sat til salg/bytte?
MVH
|
| Til top |
|
| |
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor jeg skifter eller ikke skifter mit grej ud er jo ikke trådens emne; men jeg vild a gerne knytte en kommentar.
hvis gentagne gange betyder 2-3 gange, så ja: det er/har været sat til salg. og der har såmænd været interesserede....i øvrigt så er annoncerne i ligeså højt grad intenderet byttehandel, hvilket fører til næste afsnit:
ja, jeg er ganske tilfreds mit RR-rørgrej; men nu er det sådan, at for mig er en stor del af denne hobby at prøve noget forskelligt grej - derfor er sættet til salg/bytte. så din lidt spydige tone i spørgsmålet kan kort besvares med at jeg gerne vil udvide min erfaringshorisont og prøve andet godt grej. jeg tror IKKE på at jeg har prøvet nok grej til at vide at det jeg nu har er det bedste; selvom jeg har hørt en del. men det, og nogle Zikra monoblokke, er det bedste jeg har haft so far. og jeg har da flere gange solgt niget til fordel for noget der viste sig at passe mindre godt end det foregående....sådan er det hvis man gerne vil prøve nyt grej, og sådan er det hvis man IKKE tror på absolutter som "det jeg har er det bedste der findes" osv.
jeg tror ikke at jeg er den eneste herinde der har det sådan; hvis ikke du prøver niget nyt bliver man sgu ikke rigtig klogere.....der er altid et parameter der lige kunne være sådan ellr sådan. og når det er rettet, finder man måske ud af at noget andet nu er skævt. sådan dykre nogle denne hobby, andre gør det på en anden måde. at sætte noget til salg/bytte er for mig en måde at holde liv i hobbyen
men det er ikke det mit indlæg drejer sig om; det drejer sig om at når man skyder efter firmaer, så skal man sørge for at gøre med et et sobert perspektiv og ikke mindst præsentere facts ordentligt. ja, nummeret med et par af RR trans'erne er ikke kønt, men at præsentere det som værende hele sandheden om samtlige deres produkter er forkert og urimeligt. det er blot det jeg siger. det svarer vel til at sige, at fordi gamut får lavet kabinetter i kina, så er alt deres grej lavet i kina(og hvis du er interesseret, ja - jeg har også gamut grej..)
men hvorfor sprøger du mig egentlig?
mvh
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare mig eller har vi endnu tilgode at høre hvilke producenter som benytter sig af børnearbejde ?
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har vi klart til gode!
Vi mangler osse at tale om hvor let det er at banke nogle myter op om
nye producentlande, bare fordi man ikke selv ka li tanken eller ved
hvor landet ligger.  Det er så nemt at mistænkeliggøre andres handlinger, primært fordi man ikke selv kan gennemskaue en pind.
Verden forandrer sig og dem der ikke når med, står tilbage på perronen. Wush!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jensen skriver der er flere som går fra det er det dels et spg om hvor mange det egentlig er, som går fra. Og hvis de gør, jamen så er det af to grunde; Kina har presset de europæiske leverandører i pris og der er så meget headroom på fortjenesten, at man i visse mærker sagtens kan forsvare højere udgifter til fabrikation. Det er logik.
[/QUOTE]
Næ de er skam ved at går derfra .
Det har enda meget at gøre med penge, de skal gøre det om og om igen og det koster penge .
Mange store mærker har problemer med de dele de får fra nogle at de store selskaber i kina .
Jeg fik en snak med en fra korea der har en del shops og han ville ikke eje eller sælge noget der var laver i kina .
Men sådan er det nu .
Var det ikke INF og jbl der flyttet ders kabinet fabrik til mexico ? fra danmark , jeg har nu ikke set de har sat prisen ned med de mange % de kunne sparre .
Så som ronni skriver der er nogle slemme bagmænd der tjener kassen fortiden .
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
niklasthedolphi skrev:
| Jeg købte ikke selv de højttalere der slog Gammut af banen.
De var produceret i EU.
"dolph" |
|
|
Vil du fortælle hvilke højttalere der er tale om ?
EDIT: Hvis du har glemt hvad de hedder, må du meget gerne finde ud af det.
|
|
|
Jo.....................men.........................
Nu lytter vi måske forskelligt.
Når jeg skal høre om et anlæg er godt er nok mit væsentligste parameter at lyden formidles med stort perspektiv og rum. Hvis ikke det er opfyldt så er alle andre parametre stort set ligegyldige..............................for mig vel at mærke. Jeg ved at mange deler denne holdning med mig men måske er det kun i min omgangskreds.
Og det var lige præcist hvad jeg manglede at oplevede ved Gammut L5. Det var næsten som at høre mono. Og med det samme blev jeg enig med 3 andre, som var med på rundtur, at de ProAc Studio vi lige havde hørt var betydelig bedre for de kunne spille i stereo.
Gammut L5 var, bortset fra den beskrevne graverende mangel, vældig detaljerede .......måske en anelse kliniske. De spillede med forholdsvis dyb bund men var ikke særlig præcise i nogle frekvenser. Ikke nok til at tegne noget scenebillede foran mig.
Gammut højttalerne var spændt for Audio Research forstærkersæt og vi havde både en super CD og en plov til rådighed som jeg ikke tvivlede på kunne gøre det bedre end højttalerne fordi det havde jeg hørt dem gøre i andre sammenhænge.
Plader og CD'er havde jeg selv med så jeg var sikker på at det var nogle indspilninger der rykkede.
Jeg købte ikke selv ProAc Studio højttalere men det gjorde en af de andre der var med på rundturen.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
MadsVP skrev:
|
Spørgsmålet er bare, om det som forbruger er smart at medvirke aktivt til at industrialisere og kapitalisere en nation, der i den grad stod / står i ideologisk modsætning til Vesten..
En nation der er ultra-nationalistisk, ekstrem topstyret, ikke har skyggen af menneskerettigheder i praksis, men dødsdømmer egne borgere i hobetal, en nation som bygger og opstiller en ny atombombe rettet imod Taiwan hver 3. dag, som bortgiver avanceret militært knowhov til vestens potientielle fjender (pt. den muslimske verden) og hvis inderligste ambition tilsyneladende er hurtigst muligt at få verdensherredømmet ideologisk, militært og økonomisk....ehm.
Ja, jeg har kinesisk elektronik og Hifi...
|
|
|
Vi får også olie fra de arabiske lande og de er heller ikke kendt for at højne den vestlige standard og syn på menner, men hvem kan undvære olie.....I det tilfælde skider vesten højt og flot på de ting som du er inde på dér. Men du har ret, en BURDE ikke støtte den slags lande, men vi gør det alligevel 
|
|
|
En del af de samme argumenter kan man vel bruge over for USA, hvor man modsat Kina henretter børn. I USA er der tilmed en sygelig irrationel religiøs dimention indblandet. Penge fordærver alt så kun ved samhandel og massiv påvirkning kan vi pådutte resten af verdens 5 mia. mennesker vores værdier.
Produktionen flytter derhen hvor pris og kvalitet svarer overens med den kvalitet der efterspørges. Salgsprisen på en vare har ikke nødvendigvis noget at gøre med prod.pris eller kvalitet. Man kan i denne sammenhæng ikke tale om en rimelig salgspris, prisen afhænger af efterspørgslen. Der er uden tvivl et godt pris/ydelsesforhold på kinavarer, men der går nok et par år endnu inden de får de sidste detaljer med. Traditionen for den slags nørderi er trods alt længere her i vesten.
Hvis man i vores sammenhæng vil være politisk forbruger bliver man sat på en næsten umulig opgave idet mængden af faktorer er uoverskuelig. Oprindelseslandet og arbejdsforholdene her, miljø... hvor mange underleverandører er der mon til indmaden i et tilfældigt produkt, vest eller øst prod. lever de alle op til miljøstandarderne osv.
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er denne samtale bare .
Kina er kommet for at blive, nogen kan lide det andre kan ikke!
Personligt er jeg tilhænger af, at hvert land producerer de ting deres kompentancer/økonomi er bedst til. Det giver bedre priser for den endelige forbruger, og er det ikke det vi alle vil have ?
Danmark skal hovedsageligt leve af administration/ny udvikling, vi kan altså bare ikke konkurrere på arbejdskraften, sådan er det og det har det været længe.
Køb nu de produkter fra Kina, lad være med at gøre jer mere hellige og fagforeningsbevidste end i allerede er, det rammer jer bare i sidste ende... På pengepungen...
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Når jensen skriver der er flere som går fra det er det dels et spg om hvor mange det egentlig er, som går fra. Og hvis de gør, jamen så er det af to grunde; Kina har presset de europæiske leverandører i pris og der er så meget headroom på fortjenesten, at man i visse mærker sagtens kan forsvare højere udgifter til fabrikation. Det er logik.
|
|
|
Næ de er skam ved at går derfra .
Det har enda meget at gøre med penge, de skal gøre det om og om igen og det koster penge .
Mange store mærker har problemer med de dele de får fra nogle at de store selskaber i kina .
Jeg fik en snak med en fra korea der har en del shops og han ville ikke eje eller sælge noget der var laver i kina .
Men sådan er det nu .
Var det ikke INF og jbl der flyttet ders kabinet fabrik til mexico ? fra danmark , jeg har nu ikke set de har sat prisen ned med de mange % de kunne sparre .
Så som ronni skriver der er nogle slemme bagmænd der tjener kassen fortiden .
[/QUOTE]
Jeg tror det er en kombination af flere ting. Både de stygge bagmænd men også en interesse fra kinesisk side, i at holde lønningerne nede for at kunne sælge billigst muligt. Der tjenes selvfølgelig ikke meget på varerne på denne måde, men det har den fordel, at en større og større del af verdensmarkedet erobres. Der var faktisk ved at ske noget lignede i EU og USA på tekstilområdet, hvor man i sidste øjeblik indførte kvoter på importen fra Kina.
Her en artikel om samhandelen.
http://www.saag.org/%5Cpapers17%5Cpaper1622.html
|
| Til top |
|
| |