niklasthedolphi skrev:
| [
Nej. Det Jeg siger er at det ikke er lykkedes kineserne at lave noget HiFi af det som har været repræsenteret i de mange HiFi forretninger jeg har besøgt og som samtidig har været i en klasse hvor butiksindehaveren har betragtet det som blandt deres bedste hvor jeg har anset det som vellydende. Jeg har altså, i de tilfælde hvor jeg er blevet præsenteret for kinagrej forholdsvis hurtigt (minutter) kunnet konkludere at det ikke var godt uanset om jeg vidste det var kinagrej eller ej. Så det skal nok mere forstås sådan at de ikke har lavet noget der kan blande sig med eliten/toppen af kransekagen. Det synes jeg også tydeligt fremgår af mine tidligere indlæg hvor jeg sammenligner med bilindustrien som en metafor. Dit måde at fortolke mig på må skyldes andre faktorer. Og min holdning omkring etik er i høj grad mere gående på Kina som helhed. Massakren på den Himmelske Freds Plads, Besættelsen af Tibet, forureningsproblemer og ligegyldighed overfor samme, kopiprodukter, manglende kvalitet, ingen back-up, arbejdsmarkedspolitik etc. etc. Jeg har intet imod den enkelte borger og har flere venner fra den egn i verden.
|
|
|
Massakren på den himmelske fredsplads fandt sted for snart 20 år siden og hvad har det lige med private kinesiske virksomheder at gøre! Du vil straffe private kinesiske hifi producenter, og derved den almindelige kineser, for noget den kinesiske stat gjorde imod sin befolkning?
Men det er det nuværende diktatur som udførte det og som stadig står for samme grad af manglende opfyldelse af internationale standarder for menneskerettigheder.
Besættelsen af Tibet fandt sted i 1950!!! De mennesker som lever af at producere Hifi var for en stor dels vedkommende sikkert ikke engang født dengang.
Men det nuværende diktatur holder stadig på at Tibet er en del af Kina i modstrid med den Tibetanske befolkning.
Hvor langt tilbage i tiden vil du gå?
Ikke længere end til kun at indbefatte gerninger som det nuværende diktatur er ansvarlig for at fastholde konsekvenserne af.
Vi kan også lade være med at købe Polsk fordi de var kommunister eller Tysk fordi de igen i dag har mange nazister.
Eller vent vi kan lade være med at købe dansk mælk pga nogle tegninger.....
Du er godt klar over at mange vestlige lande sælger foruregningskvoter - betyder det så at du heller ikke vil handle hifi fra lande som gør det?
Det vil jeg medtænke i min holdning til de lande.
Kopi produktionen er et problem ja, men det har meget med den kinesiske kultur at gøre og det vil der med tiden blive rettet op på så længe landets velstand stiger.
Det er nu det er et problem.
Og så siger du at du har Windows som styresystem. Microsoft skal du så også lige holde op at handle med for de har ligesom Google og Yahoo givet efter for den kinesiske regerings pres omkring ytringsfriheden.
Her er der ingen alternativer. For mig i hvert fald. Det er for nemt at bruge det som argument for at nedgøre mine idealer og forbrugerfilosofi. Den holder simpelthen ikke. Og bare fordi man forsøger så vidt det nu er muligt, i de rammer man nu en gang eksisterer, på at efterleve et sæt idealer og principper, betyder det jo ikke at man leve det 110% ud for det ville totalt omskære en fra afverdenen og fjerne alle livets relationer.
Men det hjælper helt sikkert meget på forholdene i Kina ikke at købe de produkter som nu engang bliver produceret af almindelige kinesere. Velstand og uddannelse er nogle af de bedste værn imod diktatoriske regimer. Men jeg kan forstå at du mener at der ikke er nogen grund til at kineserne skal have en mulighed for at de måske om 10 - 20 kan få indført demokrati?
Demokrati i Kina ville være et stort fremskridt men det mener jeg ikke man støtter kampen for ved at købe kinesisk.
Prøv at sætte tingene lidt i perspektiv.
At du så ikke mener at det kinesiske hifi som du har lyttet til ikke er godt er så ok udfra et subjektivt synspunkt. Men det berettiger ikke at man kan kalde alt kinesisk hifi for l**t. Men ok jeg glemte lige at du sikkert har hørt ALT kinesisk hifi
Hvad har du hørt af vellyd siden du mener at kina grej kan konkurrere. Det må jo så være på et rimelig gennemsnitligt eller lavt niveau at din reference ligger hvis du mener at Kina grej lyder godt.
|