| Forfatter |
|
johnnyn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ud i noget nyt, og udskifte mine strøm kabler, til nogle andre. Dem jeg har kørt med er dem som fulgte med, så det er en hel ny verden for mig.
Jeg havde tænkt selv og lave et, ved hjælp af noget 3x1.5 skærmet maskin kabel, og købe apparat stik til forstærkeren, og bruge et alm LK stik prop til modsat ende. Har læst det sku være lige så godt som de lidt dyrer man køber. Har tænkt på at købe stik til forstærkeren fra enten fututech eller W&M
Men er det helt spild, eller skal jeg købe færdige kabler i stedet? og skal man hen og ha noget ala "Furutech TP60E AC Power Distributor" før der sker noget?
mvh
__________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at give et entydigt svar, der er ret mange faktorer der spiller ind her.
- Hvordan er installationen (Egen gruppe o.s.v.)
- er der Jord i installationen
- Hvordan er dine apparater
Jeg har oplevet store forskelle fra anlæg til anlæg, men også fra installation til installation, så kommer der en helt tredie, nemlig din
personlige præference hvordan syntes du det lyder bedst.
Så der er nok ikke så meget andet end at prøve sig frem, og det er heldigvis muligt at låne sig frem inden køb mange steder.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
God idé at lave nogle selv... så sparer man da nogle penge 
Strømkabler er omgærdet af "mystik" fra kabelbranchen, men der er visse fysiske ting, som kan give en forbedring. Skærmning sørger for, at magnetfeltet omkring strømlederne ikke påvirker de sarte signaler i signalkablerne. Det samme sørger en skærm omkring signalkablerne også for... jeg har endda oplevet skærmede højtalerkabler, hvor det havde en gavnlig effekt!
Lige så er lidt ekstra kvadrat godt til effekttrin. 1,5 mm2 pr. leder, som du selv foreslår, er fint. Effekttrin har meget dynamiske strømtræk, og her hjælper det ekstra kvadrat absolut.
Til resten af anlægget er 0.75 mm2 pr. leder fint. CD-afspiller, forforstærker osv. har statisk strømtræk, og har ikke behov for ekstra "plads" i strømkablerne.
Held og lykke med eksperimenterne... og husk, at forventningens glæde kan få dig til at høre en forskel, som ikke er der. Men dermed ikke sagt, at det er tilfældet... men lidt skepsis er altid sundt 
|
| Til top |
|
| |
johnnyn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke egen gruppe, og heller ej jord i installation. Bor i en lidt ældre lejlighed. Hvordan mener du hvordan mine apparater er?
Tror jeg vil starte med at lave et selv og se om der vil være en forskel. Jeg ville gerne linke til den guide jeg havde på det kabel han lavede men kan ikke finde linket. Der montere han nemlig skærm, sammen med jordben i stik proppen(kun denne ende), som så bringe skærm og stel på samme potentiale. Vil det ha en funktion i forhold til skærmning? Har jo ikke jord i installationen.
mvh
__________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til skærm på kablet, så behøver den ikke blive koblet til i nogen af enderne... på den måde fungerer det som et Faraday-bur, som holder udstråling inde og omvendt.
|
| Til top |
|
| |
johnnyn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6420
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er så "fake" og ikke ægte Oyade til den pris. Derfor er de ikke nødvendigvis dårliger, nok nærmest lige så gode  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange af de "fake" strømstik ude på nettet, er lydmæssigt ofte ligeså gode som de originale, men de er mildest talt elendige at
montere ledninger i, da de ofte ikke kan spændes ordentligt på grund af dårligt gevind og tynde materialer, men de ser da ganske seje ud.
Personligt kan jeg godt lide Bulgin PX 0587 apparatstikket, det kan dog ikke tage så tykke kabler, normalt 7,6mm., men hvis man fjerner
gummimanchetten så kan stikket tage op til ca. 13mm. kabel, dette stik syntes jeg ikke bidrager med noget negativt lydmæssigt nærmest
bare neutralt.
Temmelig kedelig at se på, men lydmæssigt godt.
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
johnnyn skrev:
Jeg vil ud i noget nyt, og udskifte mine strøm kabler, til nogle andre. Dem jeg har kørt med er dem som
fulgte med, så det er en hel ny verden for mig.Jeg havde tænkt selv og lave et, ved hjælp af noget 3x1.5 skærmet maskin
kabel, og købe apparat stik til forstærkeren, og bruge et alm LK stik prop til modsat ende. Har læst det sku være lige så godt
som de lidt dyrer man køber. Har tænkt på at købe stik til forstærkeren fra enten fututech eller W&MMen er det helt spild, eller
skal jeg købe færdige kabler i stedet?og skal man hen og ha noget ala "Furutech TP60E AC Power Distributor" før der sker
noget?mvh
|
|
|
Start med at vælge noget andet nyt.
Strømkabler kan betyde rigtig meget, men vi er ude i "krydning" af en ret - ved du, hvilken ret du vil have/lave; du skal sætte
menuen. Hvad vil du gerne have af lyd?
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder fornuftigt med din 1. løsning med skærmet kabel. Da det er maskinkabel (blødt) du bruger er 1.5 kvadrat rigeligt.
Lad vær med at købe dyre kabler, deres effekt er udokumenteret.
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at sige at du kan eksperimenterer med forbindelse af skærmen til jord. Nogle gange er det godt at forbinde i begge ender
og andre gange er det bedst kun at forbinde skærmen ved stikdåsen.
Er uenig med Mikkel G's forslag, i at bare lade skærmen svæve.
|
| Til top |
|
| |
johnnyn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil forsøge mig lidt frem, og venter på at modtage mine stik.
Har læst lidt om nogen beskriver LK stik prop til at være ligeså god som mange af de dyre?
mvh
__________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt høre forskel på nogle strømkabler - men den er sjældent ret stor. Har derfor fravalgt at investere ret meget i dem men jeg har da bygget et par stykker. Og har købt et Nordost Magus til min DAC. Faktisk har mit seneste DIY strømkabel vist sig at være det første hvor jeg virkelig tydeligt kunne høre forskel. Søg efter oddiophile på youtube og find de filmklip der omhandler "how to build your own power 3". Kort fortalt trækkes noget installationsledning i en gummislange som efterfyldes med stålsand - ender lukkes med lim. Byggede kablet - det bliver fandens stift - opgav det og det lå blot i kælderen. Forleden aften fik jeg dog mod på at prøve det på min forstærker hvor det erstattede et DH Labs Power Plus. Forstærkeren er så tung at jeg kunne tæmme kablet - den største effekt skulle dog i følge oddiophile være på signalkilden. Jeg blev chokeret over hvor godt det lød. Musikken popper nu ud af det sorteste ingenting og fornemmelsen af rum og adskillelse af instrumenter er fantastisk. Kort sagt er det som at være tilstede i det rum musikken er optaget i. Så fik hørt en masse live-optagelser Kan ikke forstå at kablet er så godt - måske skyldes noget af effekten jeg hører at forstærkeren nu har jord. Er derfor igang med at bygge endnu et kabel men uden jord.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Mange af de "fake" strømstik ude på nettet, er lydmæssigt ofte ligeså gode som de originale, men de er mildest talt elendige
at
montere ledninger i, da de ofte ikke kan spændes ordentligt på grund af dårligt gevind og tynde materialer, men de ser da ganske seje ud.
Personligt kan jeg godt lide Bulgin PX 0587 apparatstikket, det kan dog ikke tage så tykke kabler, normalt 7,6mm., men hvis man fjerner
gummimanchetten så kan stikket tage op til ca. 13mm. kabel, dette stik syntes jeg ikke bidrager med noget negativt lydmæssigt nærmest
bare neutralt.
Temmelig kedelig at se på, men lydmæssigt godt. |
|
|
Bruger samme stik og de sidder godt i de fleste apparater. Fint stik.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
johnnyn skrev:
Jeg vil forsøge mig lidt frem, og venter på at modtage mine stik.Har læst lidt om nogen beskriver LK stik prop til at være ligeså
god som mange af de dyre?mvh
|
|
|
Mon ikke de er - det er sådan en LK m jordben jeg har brugt i mit DIY power 3
Mit DH Labs Power Plus er med ægte Wattgate stik og det fik store klø af DIY med LK stik
|
| Til top |
|
| |
johnnyn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2015 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg stikkene hjem. og de ser fine ud og terminaler ser ikke ud til at være trælse. Men blev aldrig klog på om der sku køres skærm på jord i en af enderne? :-)
__________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |