| Forfatter |
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John, det er den helt rigtige tilgang for at finde det reelle svar.. Det burde jo nok være muligt at låne lidt med hjem.. Har
selv dette Supra koaxial kabel, som virker til at være et
solidt/kvalitets kabel med en god isolering.. Har dog aldrig prøvet at eksperimentere med digital kabler  Optisk vs SPDIF,
her hælder jeg mest til SPDIF eftersom der ikke skal foretages en ekstra konvertering af bitsene fra lys til elektrisk. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
jeg må prøve mig frem, som jeg skrev så vil jeg i første omgang købe et relativ billig et så kan jeg jo længere op i prisen senere....
hva så hvordan spiller de kabler så... har du fået lyttet ????
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos BlueJeans har de en del billige kabler, som både er ægte 75 ohm, solidt bygget, og virker efter hensigten...
For eksempel Canare LV-77S.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i Præstens udsagn. Blue Jeans er både rimelige i priser og saglige omkring deres produkter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
kender overhoved det blue jeans kabel .... mørk eller lys i lyden
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et digitalkabel er ikke hverken mørk eller lys i lyden. Hvis kablet virker laver det ikke noget som helst om.
Det er kun analogkabler der kan lave lidt om på lyden.
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke korrekt. Digitale kabler lyder såmænd også af "noget". Ligesom analoge. Også indenfor digital hifi lyder ALT af
noget.
Det diskuteres dog heeelt på samme måde den dag i dag som for 33 år siden, da de første kommercielt tilgængelige CD-
afspillere som på markedet (Philips CD-100 og Sony CDP101), som mange i ramme alvor mente lød 100,0% identisk ;-). Mange
mente endda, de spillede mere musik end den analoge pladespiller - mere korrekt ;-).
Du må lytte dig frem - synes din metode med at starte ud prisrimeligt er fornuftig. Hvis du vil "inspireres", så har de fleste
større hifi-mags deres "best buys" (og hvor der typisk indgår en sketch af lydprofil).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja må indrømme jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være som du skriver kjeldsen,,,,
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder lige lidt øje her... så der ikke går kabel-fnidder i den om hvorvidt, der er forskel eller ej!
Nogle kan høre forskel, andre kan ikke - end of story!!! 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
Det er ikke korrekt. Digitale kabler lyder såmænd også af "noget". Ligesom analoge. Også indenfor digital
hifi lyder ALT af noget. |
|
|
Ikke når vi taler digital overførsel via kabel. Et digital kabel uden fejl, kan ikke lyde af
noget. Hvis kablet er defekt, kan det være det kommer noget skidt ind i modtageren, men sådanne kabler skal man jo ikke
bruge.
lander skrev:
Det diskuteres dog heeelt på samme måde den dag i dag som for 33 år siden, da de første kommercielt tilgængelige CD-
afspillere som på markedet (Philips CD-100 og Sony CDP101), som mange i ramme alvor mente lød 100,0% identisk ;-).
Mange
mente endda, de spillede mere musik end den analoge pladespiller - mere korrekt ;-). |
|
|
Der er bestemt forskelle på CD afspillere, de har jo netop analoge udgange. Men jeg holder på, at et korrekt lavet digitalt
kabel IKKE kan lave om på lyden. Hvis kablet laver lysere lyd, skal kablet jo kunne tilføje eq i det digitale domæne, og det
sker altså ikke. Analog lyd er en helt anden sag. Her kan kablet virke som et filter, som rent faktisk ændrer lyden målbart.
Jeg har været med i rigtigt mange lytteseancer med rigtigt meget udstyr og rigtigt mange kabler. Det betyder ikke, at jeg
har ret, men blot at jeg taler ud fra egen erfaring.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen..... dit udsagn forudsætter, at afsender- og modtagerenden er lavet 100% efter normen. Det er sjældent tilfældet i dagens standard. De fleste fabrikanter springer over, hvor gærdet er lavest. Derfor oplever folk forskel i lyden på digitalkabler. Var nede ved brugeren Kim til en dac-sammenligning sidste år. Havde det bedste, jeg kunne opdrive, af digi-kabel ( i hvert fald fra mit eget setup) med nede hos ham. Han havde så en lille halv meter af et Cardas digikabel, og for pokker, hvor blev jeg rystet i min grundvold  . Det var bare hestelængder bedre, end jeg troede, der kunne lade sig gøre. Det fortæller mig bare, at uanset hvad fabrikanterne påstår, så er 75 Ohms standarden sjældent opfylst til punkt og prikke  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har slet ingen problemer med, om du og andre ikke kan høre, der er forskel på digitale kabler.
Men jeg synes bare, argumentationen for, der på endda mine og mange andre vegne åbenbart høres ikke-eksisterende forskelle er svag. Og det er jo et problem, for "ingen forskel" positionen er født med en kæmpe bevisbyrde - du siger ikke blot, hvad du selv kan høre eller ej; du siger til alle andre, hvad de kan høre og ikke kan.
F.eks. skriver du jo direkte, at den eneste grund til der er forskel på en hvilket som helst digital komponent udelukkende kan findes i det analoge og aldrig digitale domæne.
F.eks. argumenterer du også ud fra, at betoninger, high-lighting eller en kvalitativ accentuering af givede frekvenser(områder) alene skulle være et spørgmål om EQ.
Jamen, jamen - alle ved da, der kan henføres store lydforskelle til digitale domæner, og alle ved da, at ellers ens frekvensmålende forstærkere, pick-up'er, højttalere kan lyde klangmæssigt meget, meget forskelligt, foruden på stort set alle andre hifi-aspekter. Analoge kabler måler da 100,0% linealret også.
Det, der hver gang går galt, er, nogen i ramme alvor tror de kan "forklare" enten hvorfor noget er perfekt neutralt, eller at der ingen lydforskelle er. Det er en meget, meget uvidende position at indtage, og som fuldstændig mangler belæg og én, som netop giver klart indtryk af endog meget stor mangel på erfaring. Så nytter det ikke at prøve at henvise til en sådan.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 10 Marts 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nogen kan høre forskel... andre kan ikke. Det kan der være mange årsager til, elektroniske, fysiske og psyko-akustiske.
Men vi lukker og slukker her 
|
| Til top |
|
| |