Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rca-xlr? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

kan man lave et kabel hvor der er rca stik i udgangen og xlr stik i indgangen og vil der være nogen fordele/forbedring  ved det
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2015 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det kan du godt. XLR-stikkets pin1 og pin3 (stel og - signal) lægges sammen til stel/- i rca stikket, og pin2 til +/hot/midterben i rca stikket. Om det er en fordel/forbedring??? Nej. Kan det være til ulempe??? Måske. Hvis det er et liniesignal der er tale om, vil det blive dobbelt så kraftigt. Hvis det var standard 2 volt som alm rca/rca vil det blive 4 volt xlr/rca. Taler vi fra en cd-spille til en preamp/integreret amp, kan du risikere at overstyre indgangens max med større forvrængning til følge. Derudover mister du lidt af gradueringen på din volumenkontrol (der skal skrues mindre op, før det bliver højt). Der er ingen kvalitetsforbedring, hvis det var det, du mente

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

det er imellem forforstærker og anti-mode til subwooferne
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2015 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg hopper lige på her.

Jeg har kig på en effektforstærker, hvor XLR-indgange angiveligt lyder noget bedre end RCA. Jeg har dog kun RCA ud på min forforstærker.

Vil jeg med fordel her kunne bruge et RCA-XLR kabel uden nogen ulemper?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 April 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jensiman skrev:
Jeg hopper lige på her.

Jeg har kig på en effektforstærker, hvor XLR-indgange angiveligt lyder noget bedre end RCA. Jeg har dog kun RCA ud på min forforstærker.

Indgangen lyder sandsynligvis bedre, fordi den er balanceret. Fordelen ryger sikkert, hvis du fodrer den med et ubalanceret signal. Det kan dog,
som tidligere beskrevet, sagtens lade sig gøre...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

det kan vel også vendes om så det er xlr udgang og rca indgang

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 April 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
det kan vel også vendes om så det er xlr udgang og rca indgang

Hvis du alligevel har XLR i begge ender, er spørgsmålet måske en smule overflødigt...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2015 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Sportsguitarist skrev:
Jensiman skrev:
Jeg hopper lige på her.

Indgangen lyder sandsynligvis bedre, fordi den er balanceret. Fordelen ryger sikkert, hvis du fodrer den med et ubalanceret signal. Det kan dog,
som tidligere beskrevet, sagtens lade sig gøre...

Der sidder vidst et ekstra kredsløb ved RCA-indgangen (til at balancere denne?), som angiveligt forringer lyden lidt. Men om det så går at give den
et ubalanceret signal, kan jeg ikke gennemskue.
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 15 April 2015 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 April 2015 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jep - Det kan givet et ekstra kredsløb til at konvertere fra balanceret til ubalanceret internt i kassen. En af de ting man skal være opmærksom på
ved konvertering - specielt fra bal til ubal er at de balancerede signalet ofte peaker ved +18dBu, det er ikke alle ubalancerede indgange der kan
klare. Tyske Klotz laver nu nogle ganske udmærkede kabler (spiller selv på nogle i pro udgaven), men CM200 har jeg ik lyttet på. Husk, hvis i laver
konvertering fra bal til ubal, med balancerede kabler, så skal i altid lave konverteringen i XLR stikket, og hvis i benytter bal kabel, så skal de to
inderledere (+ og -) kortsluttes og benyttes til signal ellers kommer det til at lyde mærkeligt Ellers så er det Lundahl som laver nogle rigtigt
fede balancerings trafoer
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
og hvis i benytter bal kabel, så skal de to
inderledere (+ og -) kortsluttes og benyttes til signal ellers kommer det til at lyde mærkeligt Ellers så er det Lundahl som laver nogle rigtigt

WOW, den var spændende, et positivt og et negativt gående signal, der bliver lagt sammen og 100% udfaser hinanden....... Det kommer ikke til at lyde mærkeligt. Det kommer overhovedet ikke til at "lyde"

Hifibasse
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Strand

Bruger siden: 12 April 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 April 2015 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
 kan man lave et kabel hvor der er rca stik i udgangen og xlr stik i indgangen og vil der være nogen fordele/forbedring  ved det

Det kan du sagtens

Og niveauerne vil passe omtrent som hvis det var RCA til RCA

Eneste mulige ulempe er at signalet skal igennem en IC kreds efter XLR indgangen for at blive lavet om til single ended signal igen som det kom fra.

Til top Vis Hifibasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifibasse

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Som skrevet før..... et andet approach kunne være at lægge - og stel sammen til stel, og + til leder. Det spiller lidt højere, men det spiller, modsat Weezer´s tilbud... Det spiller garanteret ikke

Hifibasse
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Strand

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Jep - Det kan givet et ekstra kredsløb til at konvertere fra balanceret til ubalanceret internt i kassen. En af de ting man skal være opmærksom på
ved konvertering - specielt fra bal til ubal er at de balancerede signalet ofte peaker ved +18dBu, det er ikke alle ubalancerede indgange der kan
klare. Tyske Klotz laver nu nogle ganske udmærkede kabler (spiller selv på nogle i pro udgaven), men CM200 har jeg ik lyttet på. Husk, hvis i laver
konvertering fra bal til ubal, med balancerede kabler, så skal i altid lave konverteringen i XLR stikket, og hvis i benytter bal kabel, så skal de to

Når man laver et balanceret output om til single ended RCA lægger man slet ikke noget sammen men lader den ene signal svæve, ellers kortslutter man en udgang.
(En opamp kan nok godt holde til det, men man bør aldrig kortslutte udgange)

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Som skrevet før..... et andet approach kunne være at lægge - og stel sammen til stel, og + til leder. Det spiller lidt højere, men det
spiller, modsat Weezer´s tilbud... Det spiller garanteret ikke

No no nooo Sorry jeg var måske ik li helt klar i min formulering (var li ved at se noget om Abby road ) Der er som sådant ik noget i vejen med
de konverteringer som i har laver - det er helt efter bogen Men, hvis i bruger balanceret kabel så får i det bedste resultat, hvis i bruger de to
inderledere til signalet, og stel til stel. Dvs i phono enden forbindes de to inerledere til signal, og skærm til stel. I XLR enden forbindes de to
inderledere til pin 2, og skærmen forbindes til pin 1 og 3. Ellers kan det nemt komme til at lyde mærkeligt Men ja, hvis pin 2 og 3 kortsluttes så
skulle der ik ret gerne være meget signal tilbage

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hifibasse skrev:

Weezer skrev:
Jep - Det kan givet et ekstra kredsløb til at konvertere fra balanceret til ubalanceret internt i kassen. En af de ting man skal
være opmærksom på
klare. Tyske Klotz laver nu nogle ganske udmærkede kabler (spiller selv på nogle i pro udgaven), men CM200 har jeg ik lyttet på. Husk, hvis i
laver
Når man laver et balanceret output om til single ended RCA lægger man slet ikke noget sammen men
lader den ene signal svæve, ellers kortslutter man en udgang.(En opamp kan nok godt holde til det, men man bør aldrig kortslutte udgange)

Nej lad vær med at lade noget "svæve". De (moderne) elektroniske balanceringer tager højde for dette, og de trafo baserede vil ik virke på den
måde.

Hifibasse
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Strand

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:

Nej lad vær med at lade noget "svæve". De (moderne) elektroniske balanceringer tager højde for dette, og de trafo baserede vil ik virke på den
måde.

Nej så har trafoens en ende jo ikke fat i noget = Intet signal.

Men jeg selv lader den ene gren svæve i outputtet hvis jeg laver sådan noget da jeg ikke bryder mig om at et output er kortsluttet til stel, men hvad andre vil gøre må de selvfølgelig selv om.

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg sagtens følge dig i, men de "morderne" konvertere er beregnet til det - se evt side 6 i denne her:
http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data- sheets/SSM2142.pdf - det er en af de mest benyttede drivere i pro udstyr. Jeg har
arbejdet meget med pro udstyr og der kan jeg ik anbefale at lade minus svæve

Hifibasse
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Strand

Sendt: 15 April 2015 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jep.
Som jeg også skrev så har de fleste opamps sikkert ikke noget imod det
Det er længe siden jeg har brugt noget balanceret grej herhjemme så det er sikkert en gammel skade der hænger ved

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes