Emne: Casa Dejen; nye billeder pr. 220409 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Transient Lukket konto

dobbeltprofil!
Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dejen
Forøvrigt er det et yderst fornuftigt setup du har fået stablet på benene . Håber at du får indrettet lytterummet derefter . Det fan...s hifi kan drille så man bliver bims i hovedet
Transient __________________ Mit legetøj
" Hør ikke på andre, men brug dine egne ører "
Mvh Transient
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
- nemlig!
"Bims" tror jeg beskriver tilstanden meget godt - man fatter jo altså ikke helt, at man kan have så mange herligheder stående uden at få det det udbytte, man VED er lige foran én.
For mit vedkommende er det blevet til jagten på "the root of all evil" - jeg satser stærkt på det er det sa...s møbel
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, hr. Dej, nu er det vidst tiden, at der berettes lidt omkring møbel- og højttalerrundtkastning i Århusområdet.
Er du efterhånden helt til låsesmeden, eller er der kommet vellyd i stuen?
Med fredagshilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej G&S
Der er nu blevet flyttet rundt og Hammel-miséren er udskiftet med nogle, knap så æstetisk flotte, IKEA-borde.
Ommøbleringen er et skridt i den rigtige retning, ingen tvivl om det; de skrå vægge bagved grejet i den "gamle" opstilling dur simpelthen ikke.
- men der er stadig problemer : Jeg har prøvet diverse afkobling (kork, spikes, SD-fødder i forskellig vægtklasse) uden noget positivt resultat. Afkobling løser ikke problemet alene (som du selv tidligere var inde på)
I morgen kommer jensen, medbringende nogle af sine vibb-eaters (de mærkelige mus).
Det gør han affødt af de erfaringer jeg gjorde mig med mine VR2: Da jeg intermistisk placerede en pose blyhagl (ca 10 kg) ovenpå hver HT´er med dem, skete der utrolige ting med lybilledet: Langt bedre perspektiv, endog meget dybere bas, færre resonanser simpelthen.
Jeg håber på det samme gør sig gældende med mine nuværende HT´ere (kabinetterne er jo godt nok 2-delte, så det er jo ikke sikkert) - hvis ikke, er jeg på "herrens mark" igen; lidt tom for ideer.
Blyhaglet i bunden af kasserne får dem til at stå stille (i bunden) - men der er mange resonanser i kabinettet stadigvæk, formentlig affødt af mit gyngende gulv(?). Det må have været de resonanser haglene tog i VR2, med den langt større, mere præcise lyd til følge.
MVH
__________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften i stuen hr. Dej,
Det er da noget skidterads, du der er havnet i, men jeg tror nok, jeg har et par ideer, du måske kan bruge
Dejen skrev:
Hej G&S
Der er nu blevet flyttet rundt og Hammel-miséren er udskiftet med nogle, knap så æstetisk flotte, IKEA-borde.
Ommøbleringen er et skridt i den rigtige retning, ingen tvivl om det; de skrå vægge bagved grejet i den "gamle" opstilling dur simpelthen ikke. |
|
|
Ja, det er sq begrænset, hvad man får i selv IKEA for 75 bops  - men de virker nu meget godt.
Citér:
- men der er stadig problemer : Jeg har prøvet diverse afkobling (kork, spikes, SD-fødder i forskellig vægtklasse) uden noget positivt resultat. Afkobling løser ikke problemet alene (som du selv tidligere var inde på)
I morgen kommer jensen, medbringende nogle af sine vibb-eaters (de mærkelige mus).
Det gør han affødt af de erfaringer jeg gjorde mig med mine VR2: Da jeg intermistisk placerede en pose blyhagl (ca 10 kg) ovenpå hver HT´er med dem, skete der utrolige ting med lybilledet: Langt bedre perspektiv, endog meget dybere bas, færre resonanser simpelthen. |
|
|
Du er selv inde på noget af problematikken. Måske du bør tænke lidt mere i "tilkobling" end "afkobling"...?
Hvis en pose blyhagl på 10 kg bedrer resultatet på dit trægulv, så kunne noget tyde på det. Man kan også afkoble så meget, at stort set alt under 100 Hz forsvinder ud i den blå luft, og at alle anslag i bassen så godt som forsvinder.
Citér:
Jeg håber på det samme gør sig gældende med mine nuværende HT´ere (kabinetterne er jo godt nok 2-delte, så det er jo ikke sikkert) - hvis ikke, er jeg på "herrens mark" igen; lidt tom for ideer.
Blyhaglet i bunden af kasserne får dem til at stå stille (i bunden) - men der er mange resonanser i kabinettet stadigvæk, formentlig affødt af mit gyngende gulv(?). Det må have været de resonanser haglene tog i VR2, med den langt større, mere præcise lyd til følge.
MVH
|
|
|
Min idé går ud på, at når dine højttalere er placeret et stykke ude på gulvet, så møder de en uheldig "spot", en form for frekvensbestemt Sort Hul, om du vil. Faktisk det stik modsatte af stående bølger. Blot fokuseres der normalt mere på stående bølger, da det oftest er det, der er problemet.
Og da basporten sidder foran på dine speakers, ville det gøre knap så meget, om du rykkede dem tættere på væggen i stedet. Godt nok vil du gå glip af de aller-aller-aller dybeste toner (som alligevel kun sjældent er på nogen medier). Til gengæld kan det måske løse problemet, da gulvet alt andet lige vil være stivere inde ved væggen og derfor resonnere anderledes.
Prøv evt. ligesom sidst at hoppe lidt rundt for at finde ud af, hvor bassen er kraftigst. Det kan nemlig godt være, at det er netop dér, dine HT'er har det bedst. Måske du så også falder over nogle stående bølger, som kan fortælle dig, at der skal de i hvert fald ikke stå.
Hvis du har gipsvægge, så vil du næsten med statsgaranti opleve et behov for at rykke dem tættere på bagvæggen. Afhængig af gipsens tykkelse kan sådan nogle vægge suge næsten uendelige mængder af bas (har selv delvis gipsvægge, men har løst problemet).
En anden mulighed er, at dine kabler ikke tillader tilstrækkelig kontrol over begivenhederne, uanset hvilken amp, der er spændt op.
Jeg har hørt den selvsamme Flight100 spille både slapt og stramt på de samme speakers med forskellige typer kabler. Ja, man skal sq næsten høre det for at tro på, at der kan være så stor forskel.
I mine øjne bør du ha' nogle snore, der kan leve op til resten. Hør evt. KvK, hvad han har ab lager - I bor jo i samme by, og han skal vel også have noget at spise mellem møderne i Aarhus Rollator Racing Club
Med høflig mandagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen for forslagene - irritationen og resignationen er desværre ved at melde sig her, idet der kun er marginale forbedringer: Jeg kan IKKE få bassen "ud af kassen", simpelthen!
KVK: Jeg har sendt dig en PB - måske kan du hjælpe en vildfaren person, der ikke ved hvordan hans grej spiller, fordi han ikke kan høre det
Ht-placeringen ændrer på basgengivelsen - men ikke synderligt på hvor dybt den går/hvor ren den er: Det mudrer meget i de lavere frekvenser, og hele lydbilledet ødelægges af det.
I øvrigt er resonanserne størst i toppen af bundkassen; i bunden af bundkassen(!) er der stille, mens der i højttalerens "bagende" også er kraftige vibrationer: Det må være dem, det handler om at få dæmpet - men hvordan aner jeg ikke, jeg er vist desværre ved at løbe tør for ideer!
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Godaften i stuen hr. Dej,
Det er da noget skidterads, du der er havnet i, men jeg tror nok, jeg har et par ideer, du måske kan bruge
Dejen skrev:
Hej G&S
Ommøbleringen er et skridt i den rigtige retning, ingen tvivl om det; de skrå vægge bagved grejet i den "gamle" opstilling dur simpelthen ikke. |
|
|
Ja, det er sq begrænset, hvad man får i selv IKEA for 75 bops - men de virker nu meget godt.
Citér:
Det gør han affødt af de erfaringer jeg gjorde mig med mine VR2: Da jeg intermistisk placerede en pose blyhagl (ca 10 kg) ovenpå hver HT´er med dem, skete der utrolige ting med lybilledet: Langt bedre perspektiv, endog meget dybere bas, færre resonanser simpelthen. |
|
|
Du er selv inde på noget af problematikken. Måske du bør tænke lidt mere i "tilkobling" end "afkobling"...? Det kan godt tænkes - eller måske en kombination af kork under HT´erne og masse ovenpå (det var det der fik VR2 til at spille i sin tid). Men ærligt talt: Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hvis en pose blyhagl på 10 kg bedrer resultatet på dit trægulv, så kunne noget tyde på det. Man kan også afkoble så meget, at stort set alt under 100 Hz forsvinder ud i den blå luft, og at alle anslag i bassen så godt som forsvinder. Jeg har forsøgt at afkoble Ht´erne totalt med det resultat at alt under 100hz er PIST væk, der er INGEN bund! Så har jeg forsøgt at tilkoble med 20 kg blystænger ovenpå hver Ht´er, med det sammen enerverende resultat: Bunden ER der (et sted) med den kommer ikke "ud af kassen" overhovedet. Enhederne arbejder på fuldt tryk, men det bliver ikke til vellyd.
Citér:
|
MVH
|
|
|
Min idé går ud på, at når dine højttalere er placeret et stykke ude på gulvet, så møder de en uheldig "spot", en form for frekvensbestemt Sort Hul, om du vil. Faktisk det stik modsatte af stående bølger. Blot fokuseres der normalt mere på stående bølger, da det oftest er det, der er problemet.
Og da basporten sidder foran på dine speakers, ville det gøre knap så meget, om du rykkede dem tættere på væggen i stedet. Godt nok vil du gå glip af de aller-aller-aller dybeste toner (som alligevel kun sjældent er på nogen medier). Til gengæld kan det måske løse problemet, da gulvet alt andet lige vil være stivere inde ved væggen og derfor resonnere anderledes. Der er forskel, men igen: Den er minimal, lyden er stadig "langt væk" og kommer ikke ud af kasserne og bliver nærværende
Prøv evt. ligesom sidst at hoppe lidt rundt for at finde ud af, hvor bassen er kraftigst. Det kan nemlig godt være, at det er netop dér, dine HT'er har det bedst. Måske du så også falder over nogle stående bølger, som kan fortælle dig, at der skal de i hvert fald ikke stå.
Hvis du har gipsvægge, så vil du næsten med statsgaranti opleve et behov for at rykke dem tættere på bagvæggen. Afhængig af gipsens tykkelse kan sådan nogle vægge suge næsten uendelige mængder af bas (har selv delvis gipsvægge, men har løst problemet). Jeg havde slet ikke problemer med for lidt bas tidligere, og har ikke gipsvægge
En anden mulighed er, at dine kabler ikke tillader tilstrækkelig kontrol over begivenhederne, uanset hvilken amp, der er spændt op. Jeg tror ikke problemet ligger her.
Jeg har hørt den selvsamme Flight100 spille både slapt og stramt på de samme speakers med forskellige typer kabler. Ja, man skal sq næsten høre det for at tro på, at der kan være så stor forskel.
I mine øjne bør du ha' nogle snore, der kan leve op til resten. Hør evt. KvK, hvad han har ab lager - I bor jo i samme by, og han skal vel også have noget at spise mellem møderne i Aarhus Rollator Racing Club
Med høflig mandagshilsen G&S
|
|
|
MV - fortvivlet - H __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dejen
Det er da fortvivlende at bassen ikke vil ud af kassen. Men der er et trick; sæt højtalerne i lyttepositionen, gå rundt i rummet og find den bedste baslyd ! Det kan være at opstillingen i det lange rum, slet ikke giver mulighed for dyb bas - pga. bassens bølgelængde - i lyttepos.. Derfor kan løsningen være, at flytte tilbage til den opstilling der virkede med VR-2 !
Hvis du har købt dine HTére hos Kurt ( lydstuen ) kunne du prøve at tale med ham om problemet.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejgodaften hr. Dej,
Nå-nå, nu må du ikke fortvivle helt, det kan slet, slet ikke betale sig
Jeg sad og læste hele tråden igennem sent i går aftes for at finde en fællesnævner, der kan være "synderen + lidt andre kilder. Så hermed et bud:
Dejen skrev:
| I øvrigt er resonanserne størst i toppen af bundkassen; i bunden af bundkassen(!) er der stille, mens der i højttalerens "bagende" også er kraftige vibrationer: Det må være dem, det handler om at få dæmpet |
|
|
og...
Dejen skrev:
| Jeg har smidt 15 kg blyhagl i bunden af hver højttaler, og det strammer bassen ganske hørbart op. |
|
|
En ret gevaldig mulighed er, at du har skudt dine HT'er for kraftigt
I dit sted ville jeg hælde det hele ud igen og starte forfra, da det er meget individuelt, hvor meget bly der skal hældes i. 15 kg er efter min mening alt for meget, og kan også forklare hvorfor du har så kraftige resonnanser i toppen af bundkassen - du har ganske enkelt erhvervet dig nogle fremragende stående bølger inde i kassen. Så væk med dem, så bas-ånden kan blive lukket ud igen
Det er ret ofte en lang og hård vej med masser af bump, når vi når lidt opad i classementet. Lad dig ikke slå ud af det, men prøv, prøv og atter prøv.
De 15 kg ser ud til at være fællesnævneren.
Med velopdraget hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hejgodaften hr. Dej,
Nå-nå, nu må du ikke fortvivle helt, det kan slet, slet ikke betale sig
Jeg sad og læste hele tråden igennem sent i går aftes for at finde en fællesnævner, der kan være "synderen + lidt andre kilder. Så hermed et bud:
Dejen skrev:
| I øvrigt er resonanserne størst i toppen af bundkassen; i bunden af bundkassen(!) er der stille, mens der i højttalerens "bagende" også er kraftige vibrationer: Det må være dem, det handler om at få dæmpet |
|
|
og...
Dejen skrev:
| Jeg har smidt 15 kg blyhagl i bunden af hver højttaler, og det strammer bassen ganske hørbart op. |
|
|
En ret gevaldig mulighed er, at du har skudt dine HT'er for kraftigt
I dit sted ville jeg hælde det hele ud igen og starte forfra, da det er meget individuelt, hvor meget bly der skal hældes i. 15 kg er efter min mening alt for meget, og kan også forklare hvorfor du har så kraftige resonnanser i toppen af bundkassen - du har ganske enkelt erhvervet dig nogle fremragende stående bølger inde i kassen. Så væk med dem, så bas-ånden kan blive lukket ud igen Det vil jeg prøve i weekenden - får vist ikke tid før. Stående bølger inde i kassen kan godt være problemet, det ER formentlig problemet. Men logisk kan jeg ikke fatte det, for kabinettet er altså rimeligt "dødt" når man banker på det; det er solidt lavet.
Hvordan vil det hjælpe på de stående, interne bølger at hive haglet ud af Ht´eren igen? Og kan gulvet være en medvirkende årsag til de interne bølger, tror du? Jeg kan ikke rigtigt rationalisere mig frem til det
Det er ret ofte en lang og hård vej med masser af bump, når vi når lidt opad i classementet. Ja, tak skæbne!! Jeg prøver at holde humøret højt, men det er svært når man efter et halvt musikstykke ikke gider lytte mere, fordi så meget lyder forkert. Og det giver mig grå hår i hovedet at tænke på, at jeg med mine VR2 lige pludselig "fandt" det helt rigtige: For det spillede nemlig frit, dynamisk og helt vildt ud af kassen, og det lige pludseligt.
Men for s..., hvor tog det tid at nå dertil med dem - jeg vil nødigt gå rundt sådan her i et halvt år mere før jeg når nogle vegne med de nye Ht´ere. For jeg VED jo de kan spille, og det især i bunden, der lige nu lyder af absolut ingenting.
Lad dig ikke slå ud af det, men prøv, prøv og atter prøv. Tak for de gode råd - og opmuntringen især
De 15 kg ser ud til at være fællesnævneren.
Med velopdraget hilsen G&S
|
|
|
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Dej,
Øøøøøwkæj, prøv at se problematikken med de stående bølger inde i kabinettet fra den vinkel, at i det øjeblik, man hælder sand, bly eller andet (f.eks. Arnbitter  ) ind i en højttaler, så ændrer man ret beset på den eksisterende konstruktion og dermed også på egenskaberne for gengivelsen. Ændringen kan så være til det bedre eller det værre, alt efter de lokale forhold.
VR4jr kan levere en ret heftig bund, hvilket fabrikanten har fundet ud af under nogle forhold kan være for meget. Derfor muligheden for at hælde en sækfuld gamle tandfyldninger ind i bæsterne
Med andre ord kan dels rummet suge en masse bas, dels kan dine kabinetter blive så overdæmpede, at lydbølgerne flakker rundt inde i kassen i stedet for ud i rummet. Og det er sq for væmmeligt.
Netop dine forhold er tilsyneladende ikke til de store udskejelser med diverse tungmetaller, da dæmpningen af bassen således bliver alt for kraftig.
Derfor mit forslag om at starte fra "scratch", hælde det hele ud og lytte lidt på nogle kritiske optagelser, hvor du ved, at bunden er der.
Derefter - hvis det overhovedet viser sig at være nødvendigt - ville jeg hælde på i forsigtige mængder á 100-200 gram. Det er nemmerlig slet ikke sikkert, at du overhovedet behøver en "opstrammer", da Flight 100 kan levere en bund stram som en hønse-et-eller-andet
Prøv efter afhældningen og som udgangspunkt at lytte efter rungende bas. Den bør være både fyldig, tør og præcis med dit grej. Derefter påfyldning efter behov.
For nu at fratage dig en smule af din nyligt erhvervede optimisme, gnæk-gnæk, så ville jeg nok strække denne proces over nogle uger for at være på den sikre side. Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag, og erfaringsmæssigt vil der ofte dukke nogle små unoder op undervejs. Der er også nogle beretninger om, at VR4jr i nogle få tilfælde kan have lidt problemer i den allerdybeste bas. I så tilfælde kan man så sætte ind med tungmetallerne. Men hvis ikke HT'erne brokker sig, er der jo ikke nogen grund til at forsøge at fixe noget, der ikke behøver at blive fixet.
I øvrigt medleveres der til VR4jr nogle skumindsatser til basportene, så at portenes diameter kan formindskes uden helt at tilstoppe dem. Hvis du efter afhældningen af blyet synes der er for meget tyngde i bunden, kan det måske være en idé at prøve med dem, førend du begynder at fylde på igen. Blot en mulighed.
Tag det som en udfordring!
Med høflig onsdagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 16 November 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et spændende projekt, det G&S har givet dig der mester.....
Sig endelig til, hvis du har brug for en ekstra hånd, og evt. øre her i weekenden........har da ingen planer søndag hvis det er! 
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej "Dejen"...
Jeg går ud fra, at du har tjekket plus og minus på dine kabler?
Kører du med biwiring? (Jeg orker ikke at kigge efter i tråden). Hvis ja, kan du så ha' byttet om på plus og minus (til basserne) i én af kanalerne?
Prøv at spille med kun den ENE højttaler. Kommer der så mere bas? Hvis ja, så ER der byttet noget om et sted! (Der kan jo også være byttet om på plus og minus til én af basserne INDE i kabinettet!).
Held og lykke!
Mvh. Niels L. (Nilau)
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hej igen Dej,
Øøøøøwkæj, prøv at se problematikken med de stående bølger inde i kabinettet fra den vinkel, at i det øjeblik, man hælder sand, bly eller andet (f.eks. Arnbitter ) ind i en højttaler, så ændrer man ret beset på den eksisterende konstruktion og dermed også på egenskaberne for gengivelsen. Ændringen kan så være til det bedre eller det værre, alt efter de lokale forhold.
VR4jr kan levere en ret heftig bund, hvilket fabrikanten har fundet ud af under nogle forhold kan være for meget. Derfor muligheden for at hælde en sækfuld gamle tandfyldninger ind i bæsterne
Med andre ord kan dels rummet suge en masse bas, dels kan dine kabinetter blive så overdæmpede, at lydbølgerne flakker rundt inde i kassen i stedet for ud i rummet. Og det er sq for væmmeligt. Rummet æder en smule bund, uden tvivl - men det kan da sikkert være overdæmpningen af kabinettet, der medfører manglen på "ud af kassen" lyden. I øvrigt går det ud over hele lydbilledet, også mellemtone og top, at bassen tér sig, som den gør. Det lyder som om der er et hæv i toppen, fordi lyden af bassen er så langt væk som den er. Og væmmeligt, det er det!
Netop dine forhold er tilsyneladende ikke til de store udskejelser med diverse tungmetaller, da dæmpningen af bassen således bliver alt for kraftig.
Derfor mit forslag om at starte fra "scratch", hælde det hele ud og lytte lidt på nogle kritiske optagelser, hvor du ved, at bunden er der. Det gør jeg i morgen - og jeg krydser fingre!
Derefter - hvis det overhovedet viser sig at være nødvendigt - ville jeg hælde på i forsigtige mængder á 100-200 gram. Det er nemmerlig slet ikke sikkert, at du overhovedet behøver en "opstrammer", da Flight 100 kan levere en bund stram som en hønse-et-eller-andet Se, at dén Flight 100 kan det, kan jeg godt ane og fornemme; den har utroligt godt fat i enhederne, de starter og stopper så hurtigt som aldrig før. Men det hele lyder jo bare lidt langsomt alligevel. Indtil i morgen, forstås! 
Prøv efter afhældningen og som udgangspunkt at lytte efter rungende bas. Den bør være både fyldig, tør og præcis med dit grej. Derefter påfyldning efter behov. Nemlig
For nu at fratage dig en smule af din nyligt erhvervede optimisme, gnæk-gnæk, så ville jeg nok strække denne proces over nogle uger for at være på den sikre side. Jeg kan høre med det samme om det virker eller ej. Hvis det gør, skal jeg nok være tålmodig med den eventuelle "finjustering" Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag, og erfaringsmæssigt vil der ofte dukke nogle små unoder op undervejs. Der er også nogle beretninger om, at VR4jr i nogle få tilfælde kan have lidt problemer i den allerdybeste bas. Ok - jeg har "hørt" (læs: kun læst indtil videre!) at de netop skulle kunne de vildeste ting i de nedre registre. VR2 var, sin størrelse taget i betragtning, rigtig god i bunden. I så tilfælde kan man så sætte ind med tungmetallerne. Men hvis ikke HT'erne brokker sig, er der jo ikke nogen grund til at forsøge at fixe noget, der ikke behøver at blive fixet.
I øvrigt medleveres der til VR4jr nogle skumindsatser til basportene, så at portenes diameter kan formindskes uden helt at tilstoppe dem. Hvis du efter afhældningen af blyet synes der er for meget tyngde i bunden, kan det måske være en idé at prøve med dem, førend du begynder at fylde på igen. Blot en mulighed. Dem har jeg så ikke, men jeg tror heller ikke for meget tyngde i bunden kan blive et problem i mit rum.
Tag det som en udfordring! Det ER en udfordring - på flere fronter, men især tålmodigheden sættes da på prøve
Med høflig onsdagshilsen G&S
|
|
|
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
|
Det lyder som et spændende projekt, det G&S har givet dig der mester.....
Sig endelig til, hvis du har brug for en ekstra hånd, og evt. øre her i weekenden........har da ingen planer søndag hvis det er! 
|
|
|
Tak for tilbuddet, hr.
Min kæreste har dog allerede invilget i at deltage i løjerne. Det kaldes kvalitetstid!
Jeg skal nok invitere til lytteaften når jeg får styr på løjerne. Det er absolut ingenting ved som det står nu, desværre.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej "Dejen"...
Kører du med biwiring? (Jeg orker ikke at kigge efter i tråden). Hvis ja, kan du så ha' byttet om på plus og minus (til basserne) i én af kanalerne? Nej, det har jeg ikke - jeg har tjekket!
Prøv at spille med kun den ENE højttaler. Kommer der så mere bas? Hvis ja, så ER der byttet noget om et sted! (Der kan jo også være byttet om på plus og minus til én af basserne INDE i kabinettet!). Det kunne det være, men hver HT´er spiller lige lidt/ringe defineret bund
Held og lykke!
Mvh. Niels L. (Nilau)
|
|
|
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen
Hvis ikke det er højtalerne der ikke kan spille bas, så er jeg næsten overbevist om at du skal tømme dine højtalere for alt det bly - jeg har oplevet noget af det samme for år tilbage.
Tøm dem helt og lad dem spille i en uge, de er født uden det bly, så giv det lidt tid - derefter fortager du eksperimentet med at fylde lidt i og spille et par dage - og sådan fortsætter du indtil lyden begynder at forsvinde. Til sidst ved du hvor max. punktet var, og så tager du den derfra.
Men tilbage til din oprindelige opstilling i stuen - det skal tages derfra, så finder du ud af mange flere ting omkring dine højtalere og rum.
I øvrigt flot setup og omgivelser.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Nilau skrev:
|
Hej "Dejen"...
Kører du med biwiring? (Jeg orker ikke at kigge efter i tråden). Hvis ja, kan du så ha' byttet om på plus og minus (til basserne) i én af kanalerne? Nej, det har jeg ikke - jeg har tjekket!
Prøv at spille med kun den ENE højttaler. Kommer der så mere bas? Hvis ja, så ER der byttet noget om et sted! (Der kan jo også være byttet om på plus og minus til én af basserne INDE i kabinettet!). Det kunne det være, men hver HT´er spiller lige lidt/ringe defineret bund
Held og lykke!
Mvh. Niels L. (Nilau)
|
|
|
MVH
|
|
|
Hej...
Hej "Dejen"...
Jamen har du prøvet at spille med KUN én højttaler ad gangen. Hvis basniveauet pludselig er lidt mere 'fornftigt' ja - så er der byttet noget om et sted. Hvis basserne er ude af fase, vil der ske en kraftig reduktion i basniveauet fordi de to kanaler udfaser hinanden.
Så, prøv med én ad gangen! (Jeg kunne ikke lige læse ud af dit indlæg, om du havde prøvet dét).
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Dejen
Hvis ikke det er højtalerne der ikke kan spille bas, så er jeg næsten overbevist om at du skal tømme dine højtalere for alt det bly - jeg har oplevet noget af det samme for år tilbage. Det er helt rart at høre - for mine erfaringer med Von Schweikert VR2 handler måske om lidt det samme. Dem fik jeg bare hhv. afkoblet og dæmpet i forhold til resonanser, så de "svingede" alligevel med lidt "bøssefyld" i bunden af kassen. Det bliver et weekendprojekt fra i morgen.
Tøm dem helt og lad dem spille i en uge, de er født uden det bly, så giv det lidt tid - derefter fortager du eksperimentet med at fylde lidt i og spille et par dage - og sådan fortsætetr du indtil lyden begynder at forsvinde. Til ved du hvor max. punktet var, og så tager du den derfra. Det vil jeg gøre
Men tilbage til din oprindelige opstilling i stuen - det skal tages derfra, så finder du ud af mange flere ting omkring dine højtalere og rum.
I øvrigt flot setup og omgivelser. Mange tak skal du have - hvem ved; måske ender jeg med at blive helt tilfreds med det engang 
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Så har jeg pillet krudtet ud af kasserne, og det er noget, der virker: Bassen er i langt højere grad sluppet ud af kasserne, og Flight 100 holder det hele ganske stramt sammen.
Der er stadig et resonansproblem, hvilket lyder som om nogle frekvenser ikke "slippes løs" -ganske som med mine tidligere VR2 indtil afkobling og hagl OVENPÅ kasserne gjorde hele forskellen. Nogle frekvenser finder stadig vej til mit gulv (og dermed måske tilbage i Ht´eren, hvilket vel forklarer hvorfor haglene ovenpå VR2 virkede som det gjorde), og perspektivet er stadigt en smule rodet; der er stadigvæk for meget af lyden, der lyder som om den kommer direkte fra Ht´eren, det var dette element, der forsvandt 100% med haglene ovenpå VR2; de var helt usynlige i lydbilledet. Men det er langt mindre end tidligere.
Jeg nærmer mig...
Jeg vil i aften prøve at fylde nogle poser med hagl og lege lidt rundt med det, prøve div. afkobling samt rykke Ht´erne lidt frem og tilbage for at høre forskellene.
Når jeg har fået retermineret mit Revelation Ht-kabel og biwiret (det skal lige til VdH i Holland tur/retur, så det bliver ikke de nærmeste dage, jeg har det oppe at køre), vil det uden tvivl også hjælpe yderligere. Det er nok ikke uden grund, at Von Schweikert i manualerne til VR4jr skriver, at de er konstrueret med biwiring for øje, og linkkablet kun skal betragtes som en midlertidighed, så længe der ikke er mulighed for biwiring
MVH
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|