Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Æh nej 
/Mirland
|
|
|
Læste lige din tråd til ende og så at du havde fået JBL 4410...
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet cdafspiller i huset igen! En lækker Bluenote Koala Tube - håndbygget italiensk kramguf, der bare lyder uhyggeligt godt  Godt nok har jeg været imod upsampling (og er det rent principielt stadig) men NØJ hvor lyder den godt ! Billeder er stærkt på vej ! /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med bamsen. Upsampling er vejen frem mod god CD lyd.
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Så er der kommet cdafspiller i huset igen! En lækker Bluenote Koala Tube - håndbygget italiensk kramguf, der bare lyder uhyggeligt godt Godt nok har jeg været imod upsampling (og er det rent principielt stadig) men NØJ hvor lyder den godt ! Billeder er stærkt på vej ! /Mirland
|
|
|
hejsa, godt at høre at du kan lide den. har selv haft en sådan og har vistnok forbandet det langt væk et par gange at jeg kom til at skille mig af med den igen  Ser frem til lytteindtryk når du har har haft tid til at lytte igennem på den... __________________ mvh
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du været helt uden cdspille? det har så lige undgået min opmærksomhed.. Den ser lækker ud, den koala - jeg kan stadig huske anmeldelsen på tnt af deres "plastic 25" - det lyder som om de laver nogle rigtig vellydende grejer  ! Hvordan lyder ingen upsampling kontra upsampling, egentlig? Jeg mener at jeg læste om en opera, der ikke havde upsampling, og som på papiret lød til at være spændende, men den døde vist en stille død. Har aldrig selv haft mulighed for at høre noget uden upsampling..  -tunghør
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Har du været helt uden cdspille? det har så lige undgået min opmærksomhed..
Den ser lækker ud, den koala - jeg kan stadig huske anmeldelsen på tnt af deres "plastic 25" - det lyder som om de laver nogle rigtig vellydende grejer ! Hvordan lyder ingen upsampling kontra upsampling, egentlig? Jeg mener at jeg læste om en opera, der ikke havde upsampling, og som på papiret lød til at være spændende, men den døde vist en stille død. Har aldrig selv haft mulighed for at høre noget uden upsampling.. 
-tunghør
|
|
|
Min dejlige modificerede Alpha 5+ døde en stille død (well, knap så stille i virkeligheden) og jeg havde forhåndssolgt min reserve 5+. Så jeg vendte tilbage til en afspiller jeg havde kigget på for et stykke tid siden (efter at have været omkring diverse andre mulige løsninger - deriblandt Marantz CD14, Benchmark DAC1 med en eller anden dvd osv osv): Nemlig Bluenote afspilleren. De anmeldelser der er til at finde af deres produkter er ganske imponerende og Koalaen får rigtig pæne ord med på vejen. Derudover har The Music den på deres katalog og de er megahys omkring de ting de vælger at forhandle sååå  Mine indtryk indtil videre: Byggekvaliteten er fin, den vejer ca. 10kg og er lavet i fornuftige materialer. Jeg kunne fristes af at smide noget dæmpning på bunden. Og så synes jeg måske noget at deres drev er lidt en underlig konstruktion. Den virker meget "skelet" agtig, men også som om den er gennemtænkt. Det hele skulle jo være hjemmebrygget i en eller anden italiensk kælder  Lyden er kæmpestor og veldefineret med et fint - rigtig fint - detaljeplan. Jeg frygtede at det ville være en varm flødefætter pga rørene men det er slet ikke tilfældet. Den er ikke mere varm end min 1210/103 men den har et højt output og rigtig meget bund. Jeg har ikke hørt bas-toner så fint definerede og tydelige før. Der er ikke noget one-note bas her. Omvendt er den brutal ved møgindspilninger. Men ok, det må også forventes. Så kan jeg bare lære at høre nogle ordentlige optagelser ! Med hensyn til upsampling: Jeg har haft en Shanling tidligere som også havde upsampling og det var noget møg. Det lød kunstigt og uinteressant - ganske som jeg ville forvente faktisk. Men det er ikke tilfældet her. Jeg vil sige jeg har ikke et sekund tænkt over det. Den spiller bare naturligt og "let-flydende" - som om der bare er hul igennem. Men den passer tilgengæld ikke så godt sammen med JBL 4410erne. Jeg kan ikke helt sætte fingeren på det - noget med "farten" måske. Det virker lidt som om de meget bedre kunne lide 5+. Men lige nu kører jeg med mine Keilidhs som har fået liv igen (indtil videre - jeg tror der er ved at gå en modstand i delefilteret) og det lyder bare så fedt ! Jeg har også fået prøvet en enkelt SACD. Der var det lige før at jeg tabte sutten. Nøøøøj det lyder fedt !  Men det er jo så ikke fordi markedet flyder over med SACDer der indeholder meget andet end vokal og akustiske instrumenter i mere eller mindre klassisk opsætning. Jeg gad godt høre noget af det jeg kender til bevidstløshed på dette medie. Jeg har skrevet lidt sammen med Bluenote folkene forresten. De virker som meget seriøse og servicemindede. En god oplevelse faktisk. /Mirland __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Tillykke med bamsen. Upsampling er vejen frem mod god CD lyd.
|
|
|
Det er ikke rigtigt! Det er lige omvendt! ;-)
Mvh.
Niels
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirland; der ryger sq-da nogle apparater igennem, dér hjemme hos dig?!
Hvad döde Alpha´en af?
Hvilke E88CC/6922 sidder der i den dersens Koala? Måske der er noget/en del at hente med andre rör; det kunne så väre NOS, min käphest.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der ryger lidt igennem, men jeg synes jo også at det er skægt  Tror jeg for længst har droppet ideen om det endegyldige setup. Jeg har Electro Harmonix rør idag, og har også tænkt tanken "NOS rør"  Men fortæl endelig hvad du ved ! /Mirland
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige at svare på hvad der gik galt med 5+eren. Jeg ved det faktisk ikke rigtigt, den begyndte at "hyle" i højttalerne - ret hysterisk. Det er nok en kondensator der er smuttet - men hvilken aner jeg ikke. /Mirland
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke fjernet muting-kredsen på Alpha´en?
Af NOS kan jeg anbefale Siemens E88CC; de har en fabelagtig mellemtone. Mullard bruger jeg nu; de har bedre bas og en lidt mørkere klang, uden at være lukkede, på ingen måde. Telefunken skulle være det ypperste, med en lyd som de nyere rør-typer, men langt bedre på (næsten) alle punkter. Men Elektro Harmonix er ikke et dårligt valg, slet ikke. Kig på Pyndtshop.dk, måske de har noget (det har de)!
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fjernet muting-kredsen jo. Det er lydmæssigt en kanon forbedring men der er jo så samtidig en stor risiko for at det siger "Pop!" i højttalerne hvis der er en fejl - det har jeg oplevet et par gange. Men det her lyder som noget der "skriger". Oh well. Jeg gider ikke gøre noget ved det nu. Lige nu sidder jeg nemlig og lytter til Paradise Lost "Host" på Koalaen og med mine Keilidh på. Nui! Det lyder bare superfedt. Der er så meget smæk for skillingen - endda selvom en afspiller som Koala naturligvis er langt mere "delikat" end f.eks. Naim CD3. Men jeg er overrasket over at jeg overhovedet ikke tænker over upsamplingen. Det lyder bare godt. /Mirland
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så begge dele kan altså lyde godt  - kunne dog stadig godt tænke mig at høre en non-upsampling ting en dag. Det er bare ikke mange der er af dem.. Nu er det ikke meget jeg har bevæget mig i rør, men jeg kan huske at jeg rigtig gerne ville høre nogle amperex bugle boys. Dem læste jeg mig til skulle være fede, men de var svære at skaffe. Fik aldrig hørt dem..
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hører du SACD på mirland?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Jeg har fjernet muting-kredsen jo. Det er lydmæssigt en kanon forbedring men der er jo så samtidig en stor risiko for at det siger "Pop!" i højttalerne hvis der er en fejl - det har jeg oplevet et par gange. Men det her lyder som noget der "skriger". Oh well. Jeg gider ikke gøre noget ved det nu.
Lige nu sidder jeg nemlig og lytter til Paradise Lost "Host" på Koalaen og med mine Keilidh på. Nui! Det lyder bare superfedt. Der er så meget smæk for skillingen - endda selvom en afspiller som Koala naturligvis er langt mere "delikat" end f.eks. Naim CD3.
Men jeg er overrasket over at jeg overhovedet ikke tænker over upsamplingen. Det lyder bare godt.
/Mirland
|
|
|
Øh? Jeg troede dine Keilidh var gået til de evige jagtmarker og at du havde fået nye højttalere!
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Så begge dele kan altså lyde godt - kunne dog stadig godt tænke mig at høre en non-upsampling ting en dag. Det er bare ikke mange der er af dem..
|
|
|
Tænker du ikke på en NOS (Non OverSampling)? Jeg har haft en Dac-Ah NOS Dac på et tidspunkt (den har jeg da helt glemt at sætte på listen!). Det var altså ikke umiddelbart noget at skrive hjem om. Med NOS bliver toppen let dårlig og lyden tenderer flad i mine ører og det er vist også hvad en del af kritikken går på. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg egentlig skal mene om NOS/oversampling/upsampling. Min personlige holdning til upsampling (og ikke oversampling) går på det samme som hvis du har et billede på 72 dpi og så upsampler det til f.eks 300dpi for at kunne bruge det til tryksager; Man bruger bare flere bit (repræsenteret som pixels i dette tilfælde) på at beskrive den samme original... Og det bliver detaljerne altså ikke tydeligere af - tværtimod (nåja, jeg er forresten seniorgrafiker  ). Når man bliver tvunget til en sådan operation involverer det altid en form for filtrering/mudring for at skjule den manglende information. Det nytter i mine øjne ikke meget at lave et sample der er optaget i 16bit/44.1khz om til 24/192khz. Der er ligesom ikke flere detaljer i samplet end der nu engang er. Men jeg må jo så indrømme at det lyder dælme godt på Koalaen - om det så er rørene der gør det ? Men hvis optageteknikken anvendt OGSÅ brugte 24/192 så var det jo en anden sag. Så havde man langt flere samples (192.000 pr.sekund = sampling rate beskrevet med 24 bit = bitrate præcision hvormed samplet angives) til rådighed og musikken ville være tættere på den analoge virkelighed - selvom den stadig består af samples. Men det er vel hele "problematikken" med digital lyd i en nøddeskal - der skal uendeligt mange samples til at beskrive en analog lydbølge. Nå, det var da osse en smøre  /Mirland __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Blå Fisk skrev:
mirland skrev:
Jeg har fjernet muting-kredsen jo. Det er lydmæssigt en kanon forbedring men der er jo så samtidig en stor risiko for at det siger "Pop!" i højttalerne hvis der er en fejl - det har jeg oplevet et par gange. Men det her lyder som noget der "skriger". Oh well. Jeg gider ikke gøre noget ved det nu.
Lige nu sidder jeg nemlig og lytter til Paradise Lost "Host" på Koalaen og med mine Keilidh på. Nui! Det lyder bare superfedt. Der er så meget smæk for skillingen - endda selvom en afspiller som Koala naturligvis er langt mere "delikat" end f.eks. Naim CD3.
Men jeg er overrasket over at jeg overhovedet ikke tænker over upsamplingen. Det lyder bare godt.
/Mirland
|
|
|
Øh? Jeg troede dine Keilidh var gået til de evige jagtmarker og at du havde fået nye højttalere! |
|
|
Ja, jo, øh måske. Jeg har aldrig fundet ud af hvad problemet med dem er - jeg er ret sikker på at det ligger et sted i delefilteret i den ene. Alle enheder er fine og ledningerne ser også fine ud - ligeså med lodninger. Men det siges at delefilteret i Keilidh er en efterrationalisering fra Linns side - de blev oprindeligt lavet til aktiv brug - og at det derfor skulle være noget rigtig skrammel. Hvis jeg kan få identificeret komponenterne så bygger jeg et nyt i ordentlig kvalitet tror jeg. Det kan ikke være så svært... Men lige i tiden spiller de helt fint uden problemer - derfor tror jeg også at det er en komponent der er ved at stå af. Jeg har mine 4410ere stående i arbejdsværelset lige nu og måske ryger de videre igen. Jeg må indrømme at selvom 4410 er SUUUPER fede så har jeg altså et eller andet med stramheden i en trykkammer konstruktion som Linn Keilidh. /Mirland __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de er ikke nemme at skille sig af med. Har selv en meget stor svaghed for trykkammerhøjttalere, selvom jeg efter 12 år med Keilidh endte med at hoppe på refleksvognen.
Synes til gengæld, dem jeg har nu, lyder meget trykkammer-agtige, men for , hvor er de følsomme over for, hvor de står i forhold til bagvæggen.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en del reflekshøjttalere og der er ingen tvivl om at det er nemmere at få en refleks til at lyde godt end en trykkammer. Men så er der lige den detalje med placeringen som du også nævner. Det kan altså godt blive en hovedpine af de større !  /Mirland
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Den Blå Fisk skrev:
Øh? Jeg troede dine Keilidh var gået til de evige jagtmarker og at du havde fået nye højttalere!
|
|
|
Ja, jo, øh måske. Jeg har aldrig fundet ud af hvad problemet med dem er - jeg er ret sikker på at det ligger et sted i delefilteret i den ene. Alle enheder er fine og ledningerne ser også fine ud - ligeså med lodninger. Men det siges at delefilteret i Keilidh er en efterrationalisering fra Linns side - de blev oprindeligt lavet til aktiv brug - og at det derfor skulle være noget rigtig skrammel. Hvis jeg kan få identificeret komponenterne så bygger jeg et nyt i ordentlig kvalitet tror jeg. Det kan ikke være så svært...
Men lige i tiden spiller de helt fint uden problemer - derfor tror jeg også at det er en komponent der er ved at stå af.
/Mirland
|
|
|
Lodningerne, hvordan har du kontrolleret dem?
Visuelt eller genloddet dem alle?
Jeg spørger fordi at lodninger kan være ret drilske og SE UD som de er fine. Derfor vil jeg opfordre dig til at genlodde dem alle, hvis ikke allerede du har gjort det...
Ved at følge de(n) enhed(er) som giver mislyd(e) til filtret kan du fokusere din indsats...
God jagt...
|
Til top |
|
|