Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Digital tuner, eller hvad det nu hedder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cfs6254
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 November 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet godt og grundig træt af et meget ringe billede på mit fjernsyn. Mine naboer lider af det samme problem men de har kunne afhjælpe det med sådan en digital tuner (eller hvad de hedder) Som sidder mellem antennestik og fjernsynet.

Nu er det sådan at vores grundejerforening har sin egen antenneforening. Det hardware der står nu skal pilles ned da det er old gammelt og erstattes af noget nyt som Canal Digital sætter op. Jeg har så ikke gidet gøre noget større ud af det dårlige signal da det var planlagt til at skulle virke  p.r 1-1-2008. Dette er dog lige blevet udskudt så det tidligst er færdigt 1-8-2008.
Da jeg ikke gider leve med det dårlige tv-signal i så lang tid har jeg bestemt mig for at investere i en sådan en digital dims der kan gøre billedet bedre. Men da det er en begrænset tid den skal virke gider jeg ikke bruge en formue på den.

Jeg er MEGET ringe stillet hvad angår viden omkring sådan noget udstyr så jeg ved ikke hvad det koster. Men kan man få en for 500 eller mindre?
I så fald er jeg MEGET interesseret i jeres anbefalinger herinde.

På forhånd tak. 
Til top Vis cfs6254's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfs6254

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 November 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det er absolut muligt at finde til 500 eller mindre.... har set philips tunere i brug, og de er nemme og med et godt signal

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

cfs6254
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Det er absolut muligt at finde til 500 eller mindre.... har set philips tunere i brug, og de er nemme og med et godt signal

Er der nogen du kan anbefale...links 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

En digitaltuner er mange ting.

DVB-T kan fås billigt men kræver antenne (fra ca. 200 kr for en aktiv antenne, måske er den medfølgende passive antenne god nok)). Kun DR1, DR2 og TV2 kan modtages. Dog hvis du bor tæt på sverige vil du sikkert også kunne modtage en række signaler her. Disse tunere koster fra 300 kr og opefter. Jeg kan anbefale Maximum som jeg selv har (599 kr. hos sparmomsen.dk)

DVB-S bruges til sattelitmodtagere

DVB-C bruges til kabelnettet. Her skal du nok have fat på din udbyder. Der er ikke mange modeller på markedet, og de priser jeg har set starter ved 1500 kr.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

cfs6254
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

En digitaltuner er mange ting.

DVB-T kan fås billigt men kræver antenne (fra ca. 200 kr for en aktiv antenne, måske er den medfølgende passive antenne god nok)). Kun DR1, DR2 og TV2 kan modtages. Dog hvis du bor tæt på sverige vil du sikkert også kunne modtage en række signaler her. Disse tunere koster fra 300 kr og opefter. Jeg kan anbefale Maximum som jeg selv har (599 kr. hos sparmomsen.dk)

DVB-S bruges til sattelitmodtagere

DVB-C bruges til kabelnettet. Her skal du nok have fat på din udbyder. Der er ikke mange modeller på markedet, og de priser jeg har set starter ved 1500 kr.

OK, tak for svaret.

Men jeg aner ikke hvad en aktiv og en passiv antenne er...Any hints?

Jeg kan sige hvis det hjælper at den grundejerforening jeg bor i har sin egen antenneforening. Der er trukket kabler til alle hustande og det er derfra vi får vores TV. Vi har ingen antenne eller noget på taget....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Aktiv antanne skal have strøm og er derfor dyrere.

Passiv antenne følge sikkert med, og er ellers rimelig billig at købe (alm TV2 stueantenne kan anvendes)

Du er nødt til at have fat på antenneforeninge. De bør kunne give dig de tekniske krav til en digitaltuner.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

cfs6254
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Aktiv antanne skal have strøm og er derfor dyrere.

Passiv antenne følge sikkert med, og er ellers rimelig billig at købe (alm TV2 stueantenne kan anvendes)

Du er nødt til at have fat på antenneforeninge. De bør kunne give dig de tekniske krav til en digitaltuner.

OK. Det kan ikke kommes nærmere ved at min ene nabo har fladskærm (en Medion et eller andet) med digital tuner i, og det virker perfekt.??

Årsagen til at jeg ikke er så meget for at tage fat i antenneforeningen er at de faktisk for at sige det på godt dansk ikke har forstand på det. Alt hvad man henvender sig om "undersøger de lige" og så khører man ikke mere. Og når der er fejl på anlægget skal der altid hentes externe ind til at fixe det. Så jeg tror bare jeg ville få at vide "Det ved jeg ikke" eller "det undersøger jeg og vender tilbage"

Gatnuk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 November 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis signalet fra jeres Antenne forening bliver sendt ud i DVB-T formattet og ligger inden for rammen af UHF frekvenser som de gængse DVB-T tunere kan hente, så er der intet i vejen for at bruge en hvilket som helst DVB-T boks du kan få fat i.

Men hvis de digitale signaler er blevet omkodet og sendt ud på VHF frekvenser, som de gør hos den antenne forening jeg til dagligt skal sælge TV til, så kræves der specielle tunere. Men så vidt jeg ved så er de vist de eneste som gør sådan noget humbuk .

Så hvis din nabo med Medion TV'et(puha da ) med sin DVB-T tuner, kan se dem digitalt(ikke vi snakker ikke bare om at han ser TV, for den kan køre både analog og digitalt :P) så skulle der ikke være noget til hindring for at en hvilken som helst boks(dvb-t) skulle virke.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Ifølge Digi-tv.dk betyder en tuning, automatisk eller manuel, at selve Receiveren er beregnet til 8 og kun 8 MHz MUX.

Når digi-tv.dk og andre skriver om 7 MHz er det ikke og jeg gentager ikke baandbredden "De taler om". I deres visdom har nogen "Delt VHF III op i 2 lister". Een hvor afstanden er 7 MHz og en anden hvor afstanden er 8 MHz, men det har intet at gøre med selve modtagerne.

Jeg har bestemt set et flot skema over denne opdeling.

At samtlige antenneforeninger herhjemme med vilje og overlæg misforstår dette, igen spændende fremtid.

Mvh

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 November 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
I deres visdom har nogen "Delt VHF III op i 2 lister". Een hvor afstanden er 7 MHz og en anden hvor afstanden er 8 MHz, men det har intet at gøre med selve modtagerne.

Jo, det har også noget med modtagerne at gøre.

I VHF bånd III er afstanden imellem kanalerne kun 7 Mhz. Men det danske nuværende DVB-T MUX fylder eksempelvis 8 Mhz.

Hvis det skal udsendes på en kanal i VHF bånd III, så vil det optage pladsen for en kanal plus nabokanalen. Fordi signalet "går ind over" nabokanalens frekvens.

I DVB-T modtagerne indstiller man så, om kanalen er 7 eller 8 MHz. Men det skal modtagerne så kunne håndtere.

/Lars

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det er nok muligt men det er fortsat således der Nu eksisterer to tabeller i VHF III baandet.

Den ene med 7 MHz mellemrum, analogt og den anden

med 8 MHz mellemrun betegnet med for eks.  D12. Så det er rigtigt jeg bøjer aldrig af, Digitale tunere er beregnede til 8 MHz MUX og ikke spor andet.

At nogen så ikke vil "Flytte frekvenserne i VHF III for  glæde Tunerne til modtage, dette er en helt anden sag".

For alle de personer dette lyder sygt og vanvittigt, da lad mig skrive således: Dengang man betyndte med Farve Tv i England (og UK citeret fra en Forumside), da anvendte man kun rpt kun UHF, "English Mode som er kanal 21-69".  At NorDig.dk mener noget skal være deleligt med  SYV OG DIGITALT under 300 MHz _____________ 

Quote fra LarL

I DVB-T modtagerne indstiller man så, om kanalen er 7 eller 8 MHz. Men det skal modtagerne så kunne håndtere. 

Unquote. På et senere tidspunkt vil jeg have det her retsligt prøvet, først kræver man Set Top Bokse alene modtager i 8 Mhz Raster og på den anden side at samme nu skal "Være kontinuerligt variable", og det er her jeg ikke længere kan følge med.

Så for lave så store problemer som muligt sender man BEVIDST på skæve frekvenser.

Én ting er at ens Farve Tv kan skifte mellem de der 7/8 MHz kanalafstand, men det behøver ikke betyde at Mellemfrekvensens BAANDBREDDE ÆNDRER SIG. Denne er ens på alle kanalerne. Her må fabrikanter ryste på hovederne. IF baandbredden siger at man ikke kan komme under 8 MHz, så hvorfor alle og enhver kræver/forlanger indstillinger delelige eller med 7 MHz Raster, det bliver mere og mere tåbeligt medmindre andre skjulte dagsordener i i funktion.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 November 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Det er nok muligt men det er fortsat således der Nu eksisterer to tabeller i VHF III baandet.

Den ene med 7 MHz mellemrum, analogt og den anden

Ja - VHF båndet er jo bare et frekvensbånd. Hvilket layout det har afhænger af anvendelsen, og der er jo ingen som siger at det bånd er bundet til analog TV i al evighed. Og det du tænker på, er frekvenserne beregnet til analog TV.

osprey skrev:
med 8 MHz mellemrun betegnet med for eks.  D12. Så det er rigtigt jeg bøjer aldrig af, Digitale tunere er beregnede til 8 MHz MUX og ikke spor andet.

Det kan godt være du mener det - men det bliver det jo ikke nødvendigvis rigtigt af

Start med at læse Nordig standarderne på http://www.nordig.org/ som er de specifikationer som digital TV i Norden kører efter.

Her er et par uddrag:

"Reception from the VHF band III will become mandatory for IRDs that are released after 1 July 2007. Reception from other VHF bands is optional."

Og:

"8 MHz raster is mandatory for the UHF-bands. 7MHz band will become mandatory for VHF band III after 1 July 2007. 8 MHz raster for VHF is optional."

Og dermed er der to sæt tabeller.

/Lars

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

At NorDig fremturer med at hver anskaffet boks skal kunne modtage noget, istedet for man fra Sender side blot skifter frekvens, dette fortæller mig ligesom alt om NorDig.

De to sæt tabeller fortæller mig at Digital modtagere fortsat skal bruge 8 MHz, den ene talrække siger vel dette.

Det gør mig bedrøvet man blot giver udtryk for, Bare ærgerligt, jeres modtagere har ikke været fremtidssikret NOK. Og Vi vil altid fastholde bibeholde den valgte frekvens, som vi godt ved I ikke kan modtage.

Jeg kunne forstå dengang Tv apparater endnu ikke have Tunere som dækkede S kanalerne, men det her en noget andet. De som har anskaffet DVB-T modtagere som "Kun kan modtage med fast mellemrum, i forhold til kontinuerligt variabel". Og at NorDig konstant fremturer med man absolut ikke vil  tilgodese den ene part, de som har kontinuerlig varible modtagere har jo ingen problemer.

Mangler lige link'et til de tabeller hos NorDig.

http://www.nordig.org/pdf/NorDig-Unified_ver_1.0.3.pdf   Og siden var (24,25) 26 og 27.

Der hvor Nordig skriver fra 107,5 og 7 MHz op til 27 giver 107,5 plus 189 hvilket lander tæt under de 300 MHz. Og hvor der står 8 MHz x 93 107,5 plus 93x8=744+107,5 giver 851,5. Så igen hvorfor NorDig ikke blot anbefaler man sender på frekvenser som set top bokse kan modtage, Beats Me.

Virkeligt oldnordiske Tv havde engang VFH kanalvælger som tromler hvor man ikke kunne justere ind imellem    Hvorimod UHF tunerne var, nå ja, mere variabel.

Og sørme om de skriver om MPEG-4 eller DVB-T2, nej vel.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Grunden til jeg fremturer er det der med "Bad Luck, køb en anden Boks", og så en manglende reaktion fra Forbrugerstyrelsen og til dels Telestyrelsen. Derfor min generelt negative holdning til alt og alting. Alt og alle.

Jeg har hverken Fladskærm eller digital modtager. Men de som har vil vel gerne nyde og opleve billederne, uden de her forskellige problemer, som jeg syntes er påførte. Nogen gange føler jeg de er bevidst påførte fra hvem dette nu måtte være. Det lyder sygt, men under depressionen i 30'erne gik størsteparten i biografen for få nogle oplevelser fra dagligdagen.

Hvis mine argumenter ikke holder vand, tænker jeg på med hvilken ildhu og ihærdighed man efter Besættelsen i april 1940. Gik igang med beslaglægge særlige radiomodtagere herhjemme, hvilket nå ja forpestede forholdet til det daværende Post- og Telegrafvæsen. Noget lignende kan overføres til noget mere nutidigt. [konkret at nogen som blev dømte efter Befrielsen kunne nægtes optagelse i en bestemt og igen, konkret, FORENING].

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Når man vil gøre det så besværligt på et så simpelt niveau, som modtagere kan tune sig frem til. Hvilke u-overstigelige hindringer kan man så ikke lægge ivejen når man virkeligt kommer til det TEKNISKE. I drømmer næppe over hvilke Patentrettigheder der er på vej. Der er et andet punkt når NorDig skriver at CATV er med 8 MHz baandbredde [Og CATV dækker også samtlige S-kanalerne]. Elektronik er normalt aldrig Enten/Eller men næsten altid et Både/Og. Min CRT skærm siger for eks. 1280x1024 og nogen vil sige denne skærm ikke kan vise et HDTV billede, bare ét eksempel. Nogen vil sige at ting vist med 24 billeder per sek ikke er HDTV, 1080p24 er gået Rent ind.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

http://www.nordig.org/pdf/NorDig-Unified_ver_1.0.3.pdf  

På side 24 står bl.a. CATV anvender 8 MHz, jeg mener med DVB udsendelser

Og CATV dækker fra omkring de 105 MHz og op til 850 MHz, så det lyder uvirkeligt i mine øren at området 175 til 225 (eller op til 300) lige pludseligt skal deles med 7. når resten kun må være i 8 MHz Raster. Voldsomme ord måske, jeg tænker på alle de som har anskaffet til "Tilsuneladende ukurante Tunere/manglende fremtidssikring", og deres psykiske velbefindende. Men OK dette tæller hermed ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes