| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 11 Januar 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik K skrev:
|
Hej båndfolk
Jeg sidder lige og følger tråden, minderne fra ca 1989 vælter frem,en efter min erfaring god måde at korogulere bånd på er som følger, få et par brugte tandremme ved din automek-- skær det over 2 gange så er der 1 stk son lægges ned i en udfræsning det kan feks.være et stykke MDF med tænderne op, det ande stykke rulles ovenpå fra en af enderne imellem de to tandremme har du lagt dit BÅND (det hele har samme brede) den øverste rem skal være ca 1mm over pladen sådan at du kan varme remmen med et gl.strygejern så holder rynkerne sig meget bedre.
Hilsen Erik K.
|
|
|
Gamle mænd mødes her ( har jeg på fornemmelsen ) ...det er da bare herligt at vi får børstet støvet af os selv og at tråden får livet op i båndene. 
Og så er det herligt med de gode forslag der kommer ind, den med tandremmen, som korugeringsværktøj, lyder som en god og anderledes ide og er gratis ( husk at rense den brugte tandrem af inden brug ). Selv om man kan se her i tråden at vi er nede på 35.- for en bølgepapmaskine. 
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 12 Januar 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
For 15 år siden, der kunne man købe alufolie 0,011 mm som var belagt med papir, som kunne varmes af med en føntører, der var et vokslag derpå. Ved i om det kan købes nogen steder nu om stunder ? jeg har ledt forgæves efter det ( det eneste jeg kan finde er noget med papir på bagsiden som sidder 113 % fast ). Ellers er alternativet alufolie på glas og så skære det der. |
|
|
Sidst jeg så den type alufolie med vokspapir er vel en tre år siden i den lokale Superbrugsen, og jeg købte de sidste to ruller som nu ligger og venter på at blive brugt. Jeg fjernede altid papiret med et strygejern indstillet til silke.
Mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
|
Sidst jeg så den type alufolie med vokspapir er vel en tre år siden i den lokale Superbrugsen, og jeg købte de sidste to ruller som nu ligger og venter på at blive brugt. Jeg fjernede altid papiret med et strygejern indstillet til silke.
Mvh. Eriek
|
|
|
Jeg leder ikke efter den slags folie mere, efter at jeg fandt ud af her i tråden at bruge den nye type, med papir på bagsiden ....det er utroligt let at fjerne papiret efter at folien er lagt på bærematerialet. Spray rigeligt med vinduesrens på papiret, få sekunder efter kan man nulre papiret af med fingrene eller en klud/svamp, prøv det selv. 
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Eriek skrev:
|
Mvh. Eriek
|
|
|
Jeg leder ikke efter den slags folie mere, efter at jeg fandt ud af her i tråden at bruge den nye type, med papir på bagsiden ....det er utroligt let at fjerne papiret efter at folien er lagt på bærematerialet. Spray rigeligt med vinduesrens på papiret, få sekunder efter kan man nulre papiret af med fingrene eller en klud/svamp, prøv det selv. 
|
|
|
Ok nu bruger jeg så selv en alufolie /bærefolie som er væsentlig tyndere, end det man kan købe i supermarkederne, og som kræver en helt anden form behandling, men ellers tak for tippet.
Mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
|
Ok nu bruger jeg så selv en alufolie /bærefolie som er væsentlig tyndere, end det man kan købe i supermarkederne, og som kræver en helt anden form behandling, men ellers tak for tippet.
Mvh.Eriek
|
|
|
Nu bliver jeg nysgerrig, hvilken alufolie er det så ? hvor købes den ? og fortæl om den behandling, hvis du vil dele det med os andre....tak. 
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Eriek skrev:
|
Mvh.Eriek
|
|
|
Nu bliver jeg nysgerrig, hvilken alufolie er det så ? hvor købes den ? og fortæl om den behandling, hvis du vil dele det med os andre....tak. 
|
|
|
Nu vil jeg ikke være uhøflig, men som du sikkert kan se er jeg sammen med Andrè netop blevet branchemellem med produktion af båndht. og kan derfor ikke svare dig mere indgående.
Mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snart er nok relativt, men ja det kommer altsammen.
Mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek skrev:
|
Nu vil jeg ikke være uhøflig, men som du sikkert kan se er jeg sammen med Andrè netop blevet branchemellem med produktion af båndht. og kan derfor ikke svare dig mere indgående.
Mvh. Eriek
|
|
|
Havde ikke lige set det, held og lykke til jer herfra også. Så tager vi bare det med båndene pr. mail istedet. 
Har lige chekket op i køkkenskuffen mht. det jeg sidst har købt, det er faktisk 0,007 mm, så nu kan jeg bedre forstå at det knækker/revner så nemt, i forhold til 0,011 mm. 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende læsning 
Keep up the good work!
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på teorien bag højttalere og har brugt dem på en lang line source bånddiskant.
Effektivitet: n=K*(B*B*h*D)/b ,
Hvor k er en konstant, B er magnetfelt styrke, h er båndets højde, D er bredden og b er Tykkelsen af ledermaterialet. h er et design valg; 1-2 meter. Hvis D øges falder B med kvadratet endvidere er D begrænset til 25 mm eller mindre af hensyn til spredningen i den øverste diskant. Tillbage står så B - her hjælper neodym magneter og mange timer foran Femm med henblik på at optimere B. Sidst og for mig uventet har vi så b - den skal blot være så tynd som muligt -ultimativt begrænset af at det skal være hånterbart samt skal kunne bære noget strøm.
Modstand: Z=K2*h*n*n/(D*b), K2 er en anden konstant og n er antal vindninger. Hvis det D brede bånd deles op i to ledere så er n=2 og så fremdeles
maks lydtryk: Pmax= K3*h*D*Xmax* f*f, hvor K3 er en tredie konstant og Xmax er maksimal vandring båndet kan foretage, f er frekvensen. et 120 cm langt bånd med en bredde D på 20 mm giver 110 dB( 1 meter) ved 225 Hz ved en Xmax på 1 mm. ved 100 hz er det faldet til 96 dB. Disse tal er uden effekt af dipole baffel.
Så mit grunddesign vil blive baseret på et 120 cm højt bånd, 20 mm bredt. Optimere magnet systemet så det dels får så høj styrke som muligt dels er homogent indenfor +-1 mm. Skaffe det tyndeste aluminium jeg kan finde. Anvende "antal vindninger" til at opnå en passende modstand så det kan drives af en normal effektforstærker. Bredden af de enkelte ledere tilpasset variationen af B over bredden skal også afprøves.
Så gode ideer til magnetsystem struktur - gerne med åg så B maksimeres men uden at det skaber reflektioner. Den struktur der er vist nedenfor virker faktisk ret smart:
http://home.comcast.net/~hendentures/index_files/Page335.htm
Har kig på en Neodym fra Hyab på 70x10x6. 70 stk af disse koster 1200-1500 kr så det er ikke så slemt - Gruppe køb ?
Morten
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine beregner er fine men synes ikke at tage højde for at båndet også spiller under delefrekvensen ved 225hz - hvis det skal kunne lade sig gøre er du nødsaget til at anvende stejlt aktivt filter
Et lydtryk på 110db lyder meget teoretisk og jeg tvivler på at det er muligt
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Dine beregner er fine men synes ikke at tage højde for at båndet også spiller under delefrekvensen ved 225hz - hvis det skal kunne lade sig gøre er du nødsaget til at anvende stejlt aktivt filter
Et lydtryk på 110db lyder meget teoretisk og jeg tvivler på at det er muligt
|
|
|
Filtret skal helt præcist være 12dB/okt eller stejlere. Hvad angår lydtrykket på de 110 dB så skal du tænke på at båndet har et areal svarende til en 8" enhed ( med en Xmax på 1 mm) - men det må komme an på en prøve. I praksis skal de jo spille ved noget lavere lydtyk -og det betyder så blot at båndets bevægelser bliver meget mindre og dermed minskes kravet til over hvor stort et område B skal være homogent.
Det betyder for mig;
B skal være homogent indenfor en dybde af 2 mm - alt andet er sådan set spild af godt magnetfelt. Den "traditionelle" Lafolia bånddiskant med magneterne overfor hinannen giver et relativt homogent felt i magneternes dybde - typisk 10 mm - altså alt for meget/spild af magnetfelt.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ret sikker på at kun 12db ved meget lave 225hz vil betyde at båndet ved højere lydtryk bevæger sig voldsomt, måske op til 2cm peak-peak og flagrer ukontrollabelt - ved meget lavere niveau går det måske fint nok
MEN nu mener jeg heller ikke at man skal bygge bånd for at spille højt - det er helt andre kvaliteter man bør lægge vægt på
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg er ret sikker på at kun 12db ved meget lave 225hz vil betyde at båndet ved højere lydtryk bevæger sig voldsomt, måske op til 2cm peak-peak og flagrer ukontrollabelt - ved meget lavere niveau går det måske fint nok
|
|
|
Svaret og løsningen på ukontrolabel flagren af bånd som går lavt i frekvens, løses med elastikophæng, hvilke næsten ingen stramning må/skal have. ( og det virker ) 
Mine egne DIY bånd kører i et tovejssystem sammen med 15" basser og der deles ved lav frekvens med aktivt filter og der køres med elastikophæng som løsning. Se mere i linket herunder:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59617&K W=bred%2Db%E5nd
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
|
Har lavet en simulering på forskellen mellem ferrit og neodym magneter i ca. samme konfiguration som kramme' s

Feltstyrke med ferrit og neodym magneter kan se her:
http://home19.inet.tele.dk/henckel/magnetfelt.htm
I den her specifikke konfiguration så er neodym magneterner ca- 3,4-4 gange kraftigere end ferrit magneterne.
|
|
|
Hejsa, Er samme sted, vil også have bygget mig et par "tårne" med bånd til mine basser :-) Ang. din tegning. Ville det ikke være en fordel at vende hele magnetsystemet om, og placere båndene imellem jernenderne istedet, der er manetfeltet jo kraftigst? Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for en ordens skyld.Måden magneterne er placeret på i Dahlberg båndet, blev også benyttet af Apogee.Kan ses i deres gamle patent.
MVH
André Jensen
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg lavede i sin tid et par rigtig store La` Folia, som jeg havde stor fornøjelse af til de døde ved en flytning... Her sad magneterne også over forhinanden i et par lag, med båndet imellem. Min tanke med de her nye, var da også at fortsætte hvor jeg slap for 20 år siden!
Men, hvis det store kraftige felt er i enden af 4-5mm fladjernet, så er det vel her vi får mest ud af det hele. Jernet skal kunne rumme tesla nok, og vel også noget med mætning osv..
Jeg har læst din lange tråd Andre, med stor fornøjelse og glæde, tak for den :-) I jeres båndhøjttalere sidder båndet ikke direkte imellem magneterne, som La Folia, Apogee m.fl, men på noget "blødt" jern, som så overfører magnetfeltet mere effektivt på begge sider af båndet, er det ikke korrekt??
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
blaaberg skrev:
Men, hvis det store kraftige felt er i enden af 4-5mm fladjernet, så er det vel her vi får mest ud af det hele. Jernet skal kunne rumme tesla nok, og vel også noget med mætning osv..
|
|
|
Ja du drejer hver magnet 90 grader så luftgapet er mellem de korte side på fladjernet ?
Den tanker har jeg også - men jeg kan ikke rigtigt får magnetfeltet til at gå på tværs i luftgapet. Magnet feltet cirkulere ligesom om sig selv ved den enkelte magnet og ikke på tværs i luftgapet. Måske noget med åg skal prøves.
Nb. tegningen snyder lidt når vi snakke neodym - regner ikke med at at bruge 40 X 25 X 10 neodym magneter - jeg skal også betale husleje
Dem som jeg har i kikkerten er som sagt 70 X10X6 - magnetiseret igennem de 6 mm.
Vedr. Dahlberg båndet så kan en tegning og simulering ses her;
http://home19.inet.tele.dk/henckel/dahlberg_magnetfelt.htm
Dahlberg/Apogee måden at sætte magneterne har den egenskab at magnet feltet er meget homogent over bredden/tværs af båndet - men er der brug for det ? - båndet korrugeres jo netop på tværs for at gøre det stift i den retning - endvidere vil varierende leder bredde kunne hjælpe på den varierende kraft påvirkning på tværs af båndet. På den negative sider er strukturen dobbelt så dyb( 22 mm) som en enkelt række magneter( 10 mm ) og feltet er i gennemsnit ikke stærkere end en enkelt række magneter - min konklusion: spild af dyre neodym magneter.
Dybden af magnet feltet behøver ikke at være mere end 2-5 mm hvilket også vil mindske "hornvirkningen" samt minimere diffraktion fra "skarpe" kanter i nærheden af båndet.
Morten
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Du har ret, det er en høj pris for et mere jævnt felt...
Jeg har nogle 10x10x150mm N "etellerandet" magneter, købt ved Duelund for nogle år siden. Havde regnet med 2 udenpå hinananden i hver side. Men gevinsten er vist beskedne 20-30% frem for en, så det overvejer jeg lige. Kunne jeg lave noget med fladjern med magnet på, tror jeg gevinsten ville blive større.
Hvordan det skal udformes mest effektivt ved jeg ikke, har luret lidt på Andres tråd, hvor det er lavet på denne måde.
Kan du lave en simulering med 2 stk fladjern (20x5mm) med siden mod hverandre, hver med sådan en N37 på?
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |