Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bygge bånddiskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hejsa,

Jeg har læst din lange tråd Andre, med stor fornøjelse og glæde, tak for den :-)
I jeres båndhøjttalere sidder båndet ikke direkte imellem magneterne, som La Folia, Apogee m.fl, men på noget "blødt" jern, som så overfører magnetfeltet mere effektivt på begge sider af båndet, er det ikke korrekt??

Venlig hilsen Jan Jensen

Jo det er rigtigt Jan.Rent jern kan bære 2.15T

http://www.aksteel.co.uk/en/e05_reineisen.html

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hejsa,

Jeg har nogle 10x10x150mm N "etellerandet" magneter, købt ved Duelund for nogle år siden.
Havde regnet med 2 udenpå hinananden i hver side. Men gevinsten er vist beskedne 20-30% frem for en, så det overvejer jeg lige. Kunne jeg lave noget med fladjern med magnet på, tror jeg gevinsten ville blive større.

Hvordan det skal udformes mest effektivt ved jeg ikke, har luret lidt på Andres tråd, hvor det er lavet på denne måde.

Kan du lave en simulering med 2 stk fladjern (20x5mm) med siden mod hverandre, hver med sådan en N37 på?

Simulering er her http://home19.inet.tele.dk/henckel/blaaberg.htm - det virker ikke helt optimalt med hensyn til feltstyrke. Er det den struktur du havde forestillet dig ?

Vedr. dobbelt magneter - så er det langt bedre at gå i højden - fordobling af højden giver en fordobling af effektiviteten(sådan ca)

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Ja det var sådan jeg tænkte, du er god med det program. Hvad sker der med feltet, hvis jernet så blot er ca. 13-14mm bredt?
Evt. simmuleret med rent jern?

Andrè, hvordan var jeres jern udformet. Var der ikke et billede i en af de tidligere tråde?

Venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tak for ordene - må se at få systematiseret simuleringerne lidt

Femm er ikke så slemt - guide: http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=27

Det begynder at ligne noget nu 0,15 T i gennemsnit. Rent jern ifh Alm. jern gør ingen forskel i denne konstruktion. 

15X5 fladjern med "skrå" afskæring;

Felt;

og på graf form;

Alternativt kig på;

http://home19.inet.tele.dk/henckel/blaabergver2.htm

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Det duer bedst hvis afstandene kommer på plads.Men de nye jeg har lavet har kun bagpladen, da de alligevel er lavet som et planarbånd.Planar betyder bare, at det er lukket i sidderne.

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Det ser fint ud.
Lige for at forstå det rigtigt. Jernet forrest ved båndet, derefter magneter i midten, og bagerst en hullet bagplade som dækker i fuld højde, og tillige har funktion som åg?

Er der noget simulering af feltet som det Morten har lavet?

Mange hilsner Jan Jensen

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Det duer bedst hvis afstandene kommer på plads.Men de nye jeg har lavet har kun bagpladen, da de alligevel er lavet som et planarbånd.Planar betyder bare, at det er lukket i sidderne.

MVH

André Jensen

Hej Andre' 

Du skriver at der er lukket i sidderne, men på billedet, ser det ud som om at der også er lukket bagtil, så der kun er fremadstråling, hvilket vel betyder at det ikke mere er en dipol ....right ? eller ser jeg forkert ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Andre skrev:

MVH

André Jensen

Hej Andre' 

Du skriver at der er lukket i sidderne, men på billedet, ser det ud som om at der også er lukket bagtil, så der kun er fremadstråling, hvilket vel betyder at det ikke mere er en dipol ....right ? eller ser jeg forkert ?

Hej KrammeAcoustics

At de ser helt lukket ud, skyldes at tegningen er todimentionel.Bagpladen for en masse slidser.Bagside udstrålingen, er dæmpet med en meget speciel filt.Prototyperne spiller spiller lige nu, og giver i mine ører, den bedste lyd der endnu er opnået fra et bånd

MVH

André Jensen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Opdatering af siden: http://home19.inet.tele.dk/henckel/magnetfeltoversigt.htm

Med mange simuleringsresultater. Forskellige luftgap, magneter, forskellige strukturer, med og uden åg. Femm filerne kan også downloades til videre brug.

Min nuværende favorit er variant 2b;

Tegning:

Felt:

Graf:

Mvh

Morten

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Der er ihvertfald den fordel at magnetfeltet i gabet er symmetrisk og veldefineret prævis i midten, forstået på den måde at feltlinier ikke bøjer til en af siderne som det ofte ses ved brug poljern

Jeg kan ikke se andet end at symmetrien er vigtig sådan at kraftfeltet er ens på begge sider af båndet - hvis båndet ikke bevæger sig synligt er det muligvis uden reel betydning, men ved større bevægelser ved lav delefrekvens burde det have en vis effekt

Forudsat at båndet er monteret PRÆCIS i midten

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Har lige chekket op i køkkenskuffen mht. det jeg sidst har købt, det er faktisk 0,007 mm, så nu kan jeg bedre forstå at det knækker/revner så nemt, i forhold til 0,011 mm.

Hej

Kan du huske hvad det er for en dagligvare kæde der har folien på 0.007 mm ?

Så slipper jeg for at tage hele vejen rundt

Morten

Erik K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Januar 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:
KrammeAcoustics skrev:

Har lige chekket op i køkkenskuffen mht. det jeg sidst har købt, det er faktisk 0,007 mm, så nu kan jeg bedre forstå at det knækker/revner så nemt, i forhold til 0,011 mm.

Hej

Kan du huske hvad det er for en dagligvare kæde der har folien på 0.007 mm ?

Så slipper jeg for at tage hele vejen rundt

Morten

Brugsen

Erik. K

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

Hej

Opdatering af siden: http://home19.inet.tele.dk/henckel/magnetfeltoversigt.htm

Med mange simuleringsresultater. Forskellige luftgap, magneter, forskellige strukturer, med og uden åg. Femm filerne kan også downloades til videre brug.

Min nuværende favorit er variant 2b;

Morten

Hej Morten,

Tak for simuleringerne :-)
Vil du lave en simulering udelukkende med magneter i begge sider, altså ingen jern?
De prototyper jeg spiller med nu, er blot 2 lag magneter i hver side, som er stripset fast til en træramme.
Kan du direkte aflæse gevinsten ved to lag frem for et lag pr. side?

Nu skal der snart til at ske noget med projektet, hvor langt er du. Måske vi kunne udveksle lidt praktiske løsninger undervejs....

Venlig hilsen Jan Jensen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:

Hej Morten,

Tak for simuleringerne :-)
Vil du lave en simulering udelukkende med magneter i begge sider, altså ingen jern?
De prototyper jeg spiller med nu, er blot 2 lag magneter i hver side, som er stripset fast til en træramme.
Kan du direkte aflæse gevinsten ved to lag frem for et lag pr. side?

Nu skal der snart til at ske noget med projektet, hvor langt er du. Måske vi kunne udveksle lidt praktiske løsninger undervejs....

Venlig hilsen Jan Jensen

Kig på hjemmesiden  under 1 b og 1e( de er uden jern). Hvis du tager 1b og sammenligner med 1e så får du ca. forskellen mellem et lag og to lag magneter ( fra 6 til 10 mm dybde magneter) - det gennemsnitlige felt går fra 0,17 T til 0,22 T. Dette under forudsætning at der bruges neodym magneter (N37 specifikt) - men som forholdstal mener jeg det holder meget godt.

Jeg har folie og alu i hus - mangler magneter og stål - samt vigtigst af alt har jeg ikke lagt mig fast på hvad der skal bygges - 2 b er en god kandidat men det er jo som sådan velafprøvet. Jeg bokser lidt med en lidt breddere struktur med en mekanik opdeling i et diskant bånd og et mellemtone bånd. Derudover kommer der også lidt ferie med familien uden adang til værkstedet. Så for min del bliver der lige lidt stille inden jeg får lagt mig helt fast på hvad der skal bygges - men rapporter endeligt om dine fremskridt.

mvh

Morten     

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg tror der er mere at hente fra 6mm - 10mm, end som hos mig, hvor jeg har stablet 2 stk. 10mm magneter ovenpå hinanden. Er der kun ca. 15-20% at hente, som en youtube video antyder, har jeg jo alt for mange magneter :-)

Det smarte ved jernet, ud over et evt. smallere kraftigere felt er, at det bliver småt med parralelle flader i feltet, det må være et godt mål. Ligeledes kunne jeg tænke mig en strimmel uldfilt oven på forsiden af magneterne + evt. jern, for at dæmpe diffraktion.
Jeg tror også på en dæmpning af bagside udstrålingen, evt. med noget uldfilt.

Kører i øjeblikket med et bånd af ren aluminium uden bærefolie. For at få en fornuftig impedans er der en serie modstan på 2,2 Ohm, også lavet af alufolie.

Er også stadig i planlægningsfasen (har vistnok været der er stykke tid!)

Venlig hilsen Jan Jensen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Har snævret feltet af mulig konstruktioner ind til tre typer og jeg vil godt have lidt feedback på dem. første type er et traditionelt løsthængende bånd på 20 mm bredde. de to øvrige er planar konstruktioner dvs fastgjort i sidderne af båndet. Den første planar er med et enkelt "bånd"  og den anden planar er med tre "bånd". Så kom endelig med gode indspark/kritik

Fælles for alle konstruktionerne er;

Aktiv højde: 120 cm

Magneter: M5780 fra Hyab. N37 70x10x6 ca. 15 kr pr stk.

Magneter på firkant stål: feks Sanistål nr 420125 10 x10 mm

Jeg planlægger at genbruge stål og magneter fra konstruktion til konstruktion

Bære folie: 2,2 g/m2 mylar fra MTF ( kig under byggematerialer/tilbehør/klædses)

Leder materiale: 7 my alufolie fra Brugsen

Bånd korrugeres fra top til bund - dvs bølgerne ligger på tværs/vandret på båndene.

Aktivt lederbredde: 20 mm - dvs 24 mm luftgap i åbne konstruktioner. 20 mm luftgap i planar konstruktioner. Lederbredder: 6,3,3,6 mm giver modstand på ca. 5 ohm

Nr 1:

Nr 2

og nr 3:

Flere detaljer på http://home19.inet.tele.dk/henckel/release_kandidater.htm

Morten

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Er der sket noget nyt i vinterferien?

Jeg lavede i sin tid La Folia, hvor bassen jo er magneplan. Jeg har ingen erfaringer med diskanter lavet på denne måde. Har surfet meget på nettet bla. diyaudio.com
Jeg hælder mest til det frie bånd imellem jern eller magneter. Skal det være jern, skal det være helt rent for at kunne bære nok Tesla inden det går i mætning. Ligeledes med filt osv. så refleksioner minimeres.
Her er ikke noget ophæng som kan give mislyde, båndet påvirkes kun af signalet, ulemper er kanterne som kan give lidt problemer...
Så er der båndet som Andre har lavet, det er fastgjort i siderne. Hvordan det virker nu, hvor korrigeringen er på tværs af båndet, kan jeg ikke lige gennemskue :-)
Den løsning er nok bedst, men lige hvordan........?
Jeg kan ikke forestille mig at magneplan måden er optimal. Der må være refleksioner via den bagvedliggende magnet igennem båndet, som er uheldig. Ligeledes har du arealer uden aluminium, og dermed direkte påvirkning af feltet som jeg læser dine tegninger. Der bliver flader som så bare "følger med", hvad deraf følger for lyden, det må være skidt....

Så jeg er mest til nr. 1, men nr. 2 er mere spændende. Der må kunne laves noget "ophæng", måske halvt henne over magneterne, som kunne optimere denne udgave.

Hvad med den ide som var fremme for et års tid siden herinde, hvor 2 magneter i hver side er skråtstillet i et "V" mod båndet? Noget i stil med dette her set ovenfra: <---->
Dermed kunne båndet monteres i en slidse imellem magneterne, det kunne være sjovt at prøve.

Venlig hilsen Jan Jensen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hejsa,

Er der sket noget nyt i vinterferien?

Jeg lavede i sin tid La Folia, hvor bassen jo er magneplan. Jeg har ingen erfaringer med diskanter lavet på denne måde. Har surfet meget på nettet bla. diyaudio.com
Jeg hælder mest til det frie bånd imellem jern eller magneter. Skal det være jern, skal det være helt rent for at kunne bære nok Tesla inden det går i mætning. Ligeledes med filt osv. så refleksioner minimeres.
Her er ikke noget ophæng som kan give mislyde, båndet påvirkes kun af signalet, ulemper er kanterne som kan give lidt problemer...
Så er der båndet som Andre har lavet, det er fastgjort i siderne. Hvordan det virker nu, hvor korrigeringen er på tværs af båndet, kan jeg ikke lige gennemskue :-)
Den løsning er nok bedst, men lige hvordan........?
Jeg kan ikke forestille mig at magneplan måden er optimal. Der må være refleksioner via den bagvedliggende magnet igennem båndet, som er uheldig. Ligeledes har du arealer uden aluminium, og dermed direkte påvirkning af feltet som jeg læser dine tegninger. Der bliver flader som så bare "følger med", hvad deraf følger for lyden, det må være skidt....

Så jeg er mest til nr. 1, men nr. 2 er mere spændende. Der må kunne laves noget "ophæng", måske halvt henne over magneterne, som kunne optimere denne udgave.

Hvad med den ide som var fremme for et års tid siden herinde, hvor 2 magneter i hver side er skråtstillet i et "V" mod båndet? Noget i stil med dette her set ovenfra: <---->
Dermed kunne båndet monteres i en slidse imellem magneterne, det kunne være sjovt at prøve.

Er igang med at bestille magneterne hos HYAB. Har bestilt så der kan bygges de ovenstående modeller, så må det jo komme an på en prøve.

Vedrørende det rene jern så mener jeg ikke det er så afgørende på det her niveau - mine simuleringer i FEMM viser at jernet ikke er i mætning - ihvertfald i model 1.  

Vedr model 2 skal jeg uddybe at jeg påtænker at fasgøre membranen på "ydersiden" af magneterne og lægge filt mellem magneter og membranen ( som affjedring og diffraktionsdæmpning). Dette bliver en diskant planar - som vi må se hvor langt den går ned.

Vedr. model 3 så er den tænkt som en mellemtone planar ( med større areal) - ligeledes her fastgørrelse på ydersiden af de yderste magneter. Der bliver derved difraktion fra de mellemliggende magneter - men det er jo helt som hos Apogee/Magnepanar/etc så helt dårligt kan det vel ikke være.   

Vedrørende V konstruktionen så har jeg ikke meget fidus hertil - den Dahlberg struktur jeg startede ud med giver også mulighed for at "slids" til at fastgøre båndet i.

Morten

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Så kom der en pakke med posten:

200 styks neodym magneter 70x10x6

Så nu venter jeg på leverancen af jernet

Morten

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tilykke Morten,

Det bliver spændende at følge dit projekt fremover :-)

Venlig hilsen Jan

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum