| Forfatter |
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hEJ TUBEMAN , EN NUTTET DECODER , KUNNE VI MÅSKE FÅ HELE TUNEREN AT SE ..
MVH
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er en hemlighed. Nå men her er den...det er en Philips model FM 13 og der findes en tilsvarende forstærker til den. Et meget fint lille sæt ...når det komplet. Det er mit ikke
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
SMAL...MIDD...BRED er udelukkende båndbredde regulering (selektivitet) af mellem frekvensen og dermed kvaltet og følsomheds-bestemmende for AM modtagning. MIDD er det normale. SMAL for bedste stations-adskillelse på kortbølge og bred kan næsten ikke bruges, men giver bedste modtage kvalitet....se beskrivelse på radioe'en. GR er bare grammofon (selvfølgelig) og kan bruges til andet. Alle lamper er 18/19V 0,1A. Hvis du kender nogen som kan handle hos TELMO så har de dem.
Den har en meget avanceret tonekontrol med mange trin hvor man kan se frekvens-karakteristikken i ruden du mangler lys i. Min er indstillet til cut off ved 6Khz. det skal man ved afspilning af 78'er plader undtaget de få der findes med 'FM klang'
På 1062Khz (MB) er der farvands meldinger og vejr udsigt 5 gange i døgnet indtil ? Det kan jeg finde ud af , men senderen (Kalundborg) bliver helt nedlagt indenfor nogle år til stor ærgelse for søen's folk og andet godtfolk...heriblandt mig og mange andre som godt kan lide gamle radioer. Og tro mig der er flere end man regner med. Ikke mindst i mange andre lande. Men nu har jeg min egen AM sender så kan jeg selv bestemme musikken og naboerne lytter med på deres gamle rørradio.
At du har støj på MB viser bare at din radio for så vidt er iorden, men ikke dine antenne-forhold
mvh |
|
|
tak for fyldestgørende svar  Da jeg ikke har kabinettet kan jeg ikke se hvilket af de to vandrette trebenede stik der er til gramofon og hvad det andet er til ? kunne du ved lejlighed se det bagpå din ? - og er det de samme + - jord som på ovennævnte philips tegning ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Da jeg ikke har kabinettet kan jeg ikke se hvilket af de to vandrette trebenede stik der er til gramofon og hvad det andet er til ? |
|
|
Prøv med et bananstik. Den bøsning med tre runde huller er til højttaler. Den med et fladt hul i midten er til grammofon. Hvis begge bøsninger har tre runde huller, er din radio ikke helt normal. Men så kan du jo bruge udelukkelsesmetoden. Det stik der ikke kan få en højttaler til at sige noget, er nok til grammofon 
Citér:
| - og er det de samme + - jord som på ovennævnte philips tegning ? |
|
|
Det burde det være. Det har passet fint på de radioer jeg har haft (Philips, B&O og Herofon). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stikket TH set bagfra er til højtaler.
Og forresten....pas på ikke komme i stødet. Den har såkaldt LIVE CHASSI...dvs at den ene ledning i netledningen er forbundet direkte til chassi og afhængig af hvorledes du lige får vendt net-sikket kan der være enten 0 eller fase på chassi.
Det hele skyldes at det er en universal radio...dvs den fungerer både veksel-strøm og jævn-strøm. Det havde man dengang. Det bedste er at bruge en skille-transformator...så er der ingen problemer. Håber ikke min advarsel kommer for sent. Du må gerne lige give lyd fra dig.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
forseeeeeeeeent
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for advarslen - måske jeg skulle bytte den væk - hvis der er nogen der bedre kan bruge den en mig til renoverings projekt eller reserve dele
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej...det for meget. det er jo alvor og nu er jeg sgu ved at dø af grin
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man lufte sine vintage rør-fund her, så er jeg lige blevet givet en Danavox type D19WU "Telesonic" kirkeforstærker,
som med 3x3 + 1x4 fuldtoneenheder i simpel åben baffel har spillet op til fest i den lokale domkirke. De lå på kirkens loft til
udsmidning, og så var der gode folk der tænkte på mig.
Forstærkeren er selvfølgelig mono og har to mikrofon-indgangen. Jeg har ikke identificeret nogle rør endnu, men den har en
mother-f****r af en strøm forsyning.Jeg tror ikke at det er en jeg har tænkt mig at få liv i, men højttalerenhederne kunne
måske være sjove. "Magneterne" er cylinderformede og sorte og der står vist (de er i bilen endnu og jeg er træt af de
mange ture til kirkens loft) "Roswitha Denmark" på nogle af dem.
Mon ikke egetræsbaflerne er mere værd end højttalerne?
Noget tyder på at alle 13 højttalerenheder har været trukket i serie.Jeg må se at få taget billeder og lagt op!
PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder...billeder.....billeder!!!!!!! "Roswitha Denmark" Jeg tror det er tidlige Videbæk nu VIFA som står bag dem. Magneterne er alnico.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
| Billeder...billeder.....billeder!!!!!!! |
|
|
Jeg håber på at få billeder på i morgen. Der var altså højt op til domkirkens loft!
PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er klart...der skal da osse være tid til at slappe af, men det lyder godt nok spændende. Se min tilføjelse i foregående indlæg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
| Mon ikke egetræsbaflerne er mere værd end højttalerne?
|
|
|
Nogle gamle højttalere pillet ud af radioer bliver solgt for formuer på eBay... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
tube mania skrev:
| Jeg har sådan en på vej...med 700 ohm højtalere og OTL drift. Har set dem mange gange, men ikke så flot som den her.
mvh

Syntes lige at andre også skulle have mulighed for at nyde udsigten til et smukt chassi og 2stk 800 ohm fuldtone enheder. Og ja...den har udgangs-transformatorer, men med FERRITE kerne. At dett går godt begrundes med den lave strøm i sek ved 800 ohm. Ja så blev man så klog og lyden...den er i orden. Måtte ofre et nyt ensretter-rør på den og det blev det lidt kraftigere EZ81. Dermed kunne den holde anode-forsyningen på ca 220V selvom jeg stillede net-transformatoren til 245V ...det sænkede temperaturen 15 grader på den. Der er 10 rør i den. Følsomheden på FM er imponerende og den har permabilitets-afstemning=ingen dårlige kontakter.
mvh

|
|
|
Hvilken type er det? Det ligner en Opera Stereo B5X94A, B5X04A eller B5X23A. Men de tre har single-ended EL84 udgang. Måske mangler der en type i mit Philips ringbind?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg håber at DR finder ud af at FM/AM/LB/LM/MB/KB skal forblive ... det er sgu synd hvis det hele slutter i 2011 av & øv
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja...kort-bølge senderen blev slukket for længe siden...englændere tyskere hollændere og mange andre kan få nyheder hjemmefra på billige kortbølge-modtager når de er på rejse. Danskere kan få en lang næse.
Kalundborg sender 5 gange i døgnet vejr udsigt og farvands-meldinger til sø'ens folk og bare vent. Den kan ikke holde til at blive tændt og slukket så mange gange. De sidste år den sendte kontinuerligt blev den misbrugt til hula-bula sprog.
Højspændings-afbrydere er meget dyre og har begrænset holdbarhed og rørene har heller ikke godt af det. Man slukker den for at spare strøm...den bruger ca 1Mega-wat pr time. FM er der da indtil videre ikke noget alternativ til så mon ikke det fortsætter længe endnu.
mvh
Her ses et vand-kølet sende-rør i Kalundborg senderen. De kan repareres når de er slidt op. Det kostede vist 55000kr. De røde og blå tingester er højspændings-kondensatorer (afstemning).
Læg mærke til 'stokken' med ledning og krog som hænger på kassen tv. Det er en jord-ledning som skal hænges på spolen ovenfor for at være sikker at al spænding (30Kv) er væk ved indgreb.

|
| Til top |
|
| |
Vitalis Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj herinde.
Jeg er for nylig blevet ejer af en rørradio. Mine forventninger var ikke ret store. Hvis den havde lidt hyggebelysning, og gav lyd fra sig, var jeg godt tilfreds. MEN. Den spiller jo fremragende. Helt utroligt, at en enkelt højttalerenhed kan give så meget lyd fra sig. Så langt så godt.
Udover lidt brum fra højttaleren, så "skaber" den sig de første ca. 10 min. efter den er tændt. Den støjer og knaser, og ved ikke rigtig hvad en vil. Derefter er der ingen problemer, og musikken kan nydes.
På trods af mine nærmest ikke eksisterende tekniske evner, valgte jeg at hive den ud af kabinettet, for om ikke andet at give den en tur med støvkluden.
Har nu lige et par spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med.
Skulle jo nok have spurgt inden jeg pillede den fra hinanden, men hvad med sikkerheden, når jeg piller på sådan en fyr? Har læst om "hot chassis" og andre åbenbart grimme ting. Er min en sådan? Eller er jeg dækket ind, bare den ikke er i stikkontakten? Jeg har selv den opfattelse, at man ofte kommer længst, ved at overlade tingene til folk der har forstand på det, men samtidig skal jeg vel også starte et sted, og bliver forhåbentlig klogere.
Da jeg tog radioen ud af kabinettet. røg de to højttalerkabler ud af deres lodning på højttaleren. Findes der alternativer til at lodde dem på igen? Hvad med sådan nogle krokodillenæb? Kan det bruges?
Prøver lige at sætte et par billeder ind.

|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen i radio-tråden he he...pas på det kan være stærkt vanedannende. Nå, men til det alvorlige...støj og knas hidrører som regel fra oxiderede rørsokler og kontakt-sættene i prg.omskifter samt potmetre. Her han du anvende WD40 og inden folk protesterer over det så har jeg fundet bevis på det er OK og tilmed nu og da det bedste.
Hvis man er lidt uheldig så kan man komme udfor at knaset skyldes en modstand eller en kondensator som er ved at give op. Din radio ser ud til at have nettrafo og er demed adskilt fra net...det kan du se ved at rørene alle starter med E som type betegnelse. Mht. højtaleren...gør som du vil/kan, men en lille loddekolbe koster altså ikke mange bas-ører.
med rørende hilsen __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt med på at rør radioer lyder bare langt bedre end deres transister fetere og så er de sørme også smukke på deres serlige måde..
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
Vitalis Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over dette mærkat på højttaleren. Østtysk kvalitetskontrol årgang 1961?

Og så ryger al hyggen da, når jeg får den bakset tilbage i trækassen.

|
| Til top |
|
| |