| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9410
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
herligt. Vi må håbe heltny ikke har mistet modet.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan jeg sige? Det ser sgu seriøst og vellydende ud. Folk hyler op om målinger, men faktisk kan en højttaler sagtens lyde godt uden  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEMLIG HOLGER CARSTEN
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har da fået målt lidt.. tommerne på enhederne.. men hvordan kommer 48 cm. ind i den ligning.. 2x12"+2x6½"+48cm...=37" + 48cm.=140,5 cm lyd. (hvis 1"=2.5cm.) 140 cm. lyd - det lyder flot  Så er der ikke grund til at måle mere - vi har jo fået at vide at det ikke har været total linearitet der har været målet, men at øvre mellemtone er dæmpet lidt for lyttevenlighedens skyld. Dvs. der er brugt en "house-curve" / øre-afgjort tilpasning = lyttemæssig afgørelse. Udgangspunktet har som jeg læser det også været en masse itterationer / reviurderinger af Status quo, bevægende sig hen imod denne "færdige" version. Færdig formodentligt i den forstand, at hvis der dukker nye, bedre alternativer op, skal det nok liige prøves, hvis det er økonomisk muligt   Men over en vis grænse, behæver "dyrere" bestemt ikke være lig med "bedre".. måske blot anderledes, eller mindre optimalt i den valgte sammenhæng. Spændende kunne det være, hvis du kan fortælle om den lytterum-mæssige integration - skal de stå meget præcist for at lyde rigtigt, eller hvor "universelle" er de opsat/tilpasset. For mig at se er det netop rumspecifik tilpasning der kan afgøre hifi vs high-end, da langt de fleste købe-kasser er universelle og generaliserede, hvorimod mange af de gode selvbyggere er specifikt tilpassede et særligt lytterum og en lytteposition, hvormed de kan opnå noget der ellers er "umuligt" med "standard-modeller". Men det er blot min tanke - har ikke selv bygget på dette høje niveau - snarere tilpasset og brugt andres ideer. Det ser ud til at der er meget nytænkning og egen-udvikling i denne HTér. Mvh - og roser herfra. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man se billeder af disse højttalere?? Er vældig interesseret  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
Hvor kan man se billeder af disse højttalere?? Er vældig interesseret |
|
|
Der har været billeder, af "Universet bedste højttalere" på side 1.
[EDIT]Fjernet forespørgsel(/EDIT]
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Det må også snart være tid for målinger. |
|
|
Havde lagt en måling ud, men den skulle der laves sjov med - Du kan få en stribe målinger i PB hvis det er interessant
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen - Igen
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej heltny
Det er rigtig fede højttalere du har bygget Hvor meget står de dig i?
Hvilket materiale har du brugt?
Hvorfor blev dine ellers så fine billeder slettet? __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Hvad med akustiske forhold i dit lytterum ?, jeg synes ikke at kunne se nogen form for dæmpning, på vægge og gulv.  |
|
|
Akustiske forhold ? Hvordan beskriver man dem ? Hvordan er dine ? Her er der ikke opgangseffekt - ikke efterklang på klap - tæppe på gulvet foran HT er der, når der ikke fejes/støvsuges så der er "pænt" til billeder på forum. Det er ikke min stil at ha tæpper på væggene. Men har da en stor STOFsofa som hjælper en del på det hele. Stuen er 40.7 Kvm og der er 2 gulve, med dæmpeplader imellem. Der står ALTID en kaffekande på bordet, den reflekterer så lyden lidt til højre, lidt til venstre, alt efter hvor den står
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
Hej heltny
Det er rigtig fede højttalere du har bygget Hvor meget står de dig i?
Hvilket materiale har du brugt?
Hvorfor blev dine ellers så fine billeder slettet? |
|
|
Hejsa og tak tak Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad de har kostet alt i alt Der er brugt: Spånplade, gulvdæmpeplader, MDF, silicone, fliseklæb, vindueskum, rockuld og noget nærmest twistlignende  Jeg sætter nok billederne på igen - ser lige
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Akustiske forhold ? Hvordan beskriver man dem ? Hvordan er dine ?
|
|
|
Mine ? troede at det var din tråd ...nå men ok, der er tæpper på både vægge og gulv og hjemmelavede akustiske fælder i hjørner og loft. Simpelt, men funktionelt.
heltny skrev:
Her er der ikke opgangseffekt - ikke efterklang på klap - tæppe på gulvet foran HT er der, når der ikke fejes/støvsuges så der er "pænt" til billeder på forum.
Det er ikke min stil at ha tæpper på væggene.
Men har da en stor STOFsofa som hjælper en del på det hele.
Stuen er 40.7 Kvm og der er 2 gulve, med dæmpeplader imellem. |
|
|
Nemlig, ja.
heltny skrev:
Der står ALTID en kaffekande på bordet, den reflekterer så lyden lidt til høje, lidt til venstre, alt efter hvor den står 
|
|
|
Ellers smart med sådan en reflektor, til at kaste lyden rundt med, sikkert spændende lyd og så er det godt at vide at det er den og ikke andet, som er skyld i reflektioner. 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
Akustiske forhold ? Hvordan beskriver man dem ? Hvordan er dine ?
|
|
|
Mine ? troede at det var din tråd ...nå men ok, der er tæpper på både vægge og gulv og hjemmelavede akustiske fælder i hjørner og loft. Simpelt, men funktionelt.
heltny skrev:
Her er der ikke opgangseffekt - ikke efterklang på klap - tæppe på gulvet foran HT er der, når der ikke fejes/støvsuges så der er "pænt" til billeder på forum.
Det er ikke min stil at ha tæpper på væggene.
Men har da en stor STOFsofa som hjælper en del på det hele.
Stuen er 40.7 Kvm og der er 2 gulve, med dæmpeplader imellem. |
|
|
Nemlig, ja.
heltny skrev:
Der står ALTID en kaffekande på bordet, den reflekterer så lyden lidt til høje, lidt til venstre, alt efter hvor den står 
|
|
|
Ellers smart med sådan en reflektor, til at kaste lyden rundt med, sikkert spændende lyd og så er det godt at vide at det er den og ikke andet, som er skyld i reflektioner.  |
|
|
Jamen det ER da min tråd - men der bliver åbentbart revet lidt fra den ene tråd til den anden - og så kan andet jo også blandes ind i det. ___ Jamen der er ALT galt i det rum her - der er faktisk ikke andet end mangler  Kaffekanden kan nogle gange lave nogle reflektioner, der modvirker 2 af de 78 andre reflektioner der er her. Og det hører man med det samme
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Men det lyder altid bedst når der er frisk kaffe på kanden...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
- Men det lyder altid bedst når der er frisk kaffe på kanden...
Mvh. |
|
|
Jamen jeg kunne aldrig finde på at dreje HT lidt, flytte den tættere på væggen eller modsat. Vinklingen på enhederne er kun fordi jeg har skåret skævt. At der er en enhed over og under båndet, er kun fordi konen synes det ville se sjovt ud (og det er sgu da også morsomt)   Og når nu hun ville ha noget der så sjovt ud, så ville jeg sgu også - Deraf kommer "pølserne"   Det ENESTE tweek jeg gør brug af, er KAFFE..... Skal lyden være ekstra god, så ryger der en skefuld bønner mere på  Kabler  Jamen er det ikk bare ledninger
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk opnår man den suverænt bedste lyd ved at vikle ren kobbertråd - dog helst forgyldt og med sølvkerne - ind i tvist og dyppe det i kaffe. Det kræver dog en del vedligeholdelse, da kaffen ikke må tørre ud...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Kjeldsen skrev:
| Det må også snart være tid for målinger. |
|
|
Havde lagt en måling ud, men den skulle der laves sjov med - Du kan få en stribe målinger i PB hvis det er interessant
|
|
|
Overskriften indikerer at du kan tåle det. For "gør det selv" folket er det jo altid interessant at følge hele processen inklusive hvordan der er målt. Det er jo sådan man lærer.
Desværre er tråden her er allerede begyndt at blive for useriøs, så jeg tror jeg trækker mig for en stund.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Overskriften indikerer at du kan tåle det. For "gør det selv" folket er
det jo altid interessant at følge hele processen inklusive hvordan der
er målt. Det er jo sådan man lærer. |
|
|
Ja, TID TIL HAGL --- Med et lille glimt i øjet
Jamen jeg vil med vilje ikke lade tråden gå op i målinger - Jeg lagde
EN måling ud - som jeg selv efterlyste i en anden tråd (Hvor der aldrig
dukker noget op) - For så havde jeg da gjort et eller andet for i det
mindste at vise frekvensgangen.
Resten vil bare blive ballade (Sjovt nok)
Kjeldsen skrev:
| Desværre er tråden her er allerede begyndt at blive for useriøs, så jeg tror jeg trækker mig for en stund. |
|
|
Det er svært at være mere enig med dig.
Det er såment heller ikke lysten til at skrive/fremvise/fortælle/forklare, der ligger på førstepladsen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove ved DIY tråde, er jo at se resultatet og processen, måske endda især processen.
Hvis processen ikke er med, er det "bare" nogle flotte billeder. Det er også helt ok, men ikke så spændende.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men det hedder jo : Billeder af mit DIY-projekt  Nej jeg kan da godt følge dig og har da også gjort et lille forsøg på at fortælle LIDT om hvad der er brugt af materialer, delefrekvenser, enheder osv. Men jo, jeg kunne selvfølgelig ha fortalt at jeg brugte en Behringer ECM-8000 Microfon + en Behringer UB-802 + en bærbar computer, LspCAD og at kurven er med 1/6 Oktav Smoothing. Men uanset hvad man ville skrive/forklare, så er der nok en enkelt eller 3 der mener den er lavet i Paint --- På nær hvis kurven havde været RIGTIG styg, så ville folk nok godt tro på at det var en rigtig måling        --   Men nok om det, det spiller fint her og hundene løber ikke hylende væk når der spilles
|
| Til top |
|
| |