| Sendt: 06 April 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Det betyder kort sagt, at i udpakket tilstand er disse lydformater helt identisk med PCM-udgaven. |
|
|
keyvan skrev:
| Hvor ved du det fra? (af nysgærighed og ikke frækhed)
|
|
|
Tabsfri komprimering går som beskrevet ovenfor ud på at du tager en given portion data, og komprimerer det på en måde så man kan regne tilbage til udgangspunktet præcist som det var. Det svarer f.eks. til måden Winzip komprimerer data på på en PC - når du pakker dataene ud, har du præcist de samme data som før komprimeringen. Om du lagrer dataene ukomprimeret og trækker dem direkte ud til D/A konverteren, eller om du lagrer dataene komprimeret og pakker ud til samme data, det gør ingen forskel.
Det er sådan set simpel logik, hvis man forstår hvordan komprimering fungerer. Så ved jeg godt at der er en masse langhårede hifi-t**ser der påstår at hvis noget lugter en lillebitte smule fra at have lånt fra PC-tankegangen, så er det per definition uegnet til hifi - det vil jeg så ikke blande mig i, men det bunder i manglende forståelse for teknikken. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|