Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juli 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1/(måske 6.1) opsætning i lejlighed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Amendir
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Goddag goddag.

Jeg står og skal flytte i en lækker lejlighed her i weekenden. I midlertid er jeg kommet i tvivl om, hvordan jeg skal sætte baghøjtalerne i mit surround sæt op.

Det drejer sig om disse baghøjtalere:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Baghoejtt aler/DALI_IKON_W2_baghoejttaler_Lys_valnoed.htm

Som I måske kan se, har højtaleren en lille vinkel på ca. 10 grader. Det er ikke meget, men nok til at vinkel er mærkbar og hørbar, hvis ikke de er placeret korrekt.
Jeg har tegnet en lille tegning over mit bud, på opsætningen af et 5.1 sæt i en stue:

Som I kan se i højre hjørne øverst, kan jeg ikke placere mine baghøjtalere der, da der er to dumme døre i vejen. Til gengæld håber jeg det er muligt at placere det på den her måde.

Er det optimalt?

Hvad er jeres bud på en opstilling i den her stue?

Og til sidst: Hvis jeg gør det på den her måde, har jeg planer om at udvide med en ekstra baghøjtaler om et par måneder. Altså udvide til et 6.1 sæt.
Så er det vel helt optimalt, når bare jeg placerer baghøjtaleren helt nede ved bagvæggen?

Hjælp!
Til top Vis Amendir's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Amendir

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det ser helt OK ud for et 5.1 setup, faktisk lige efter bogen lidt bag ved til siden for lyttepositionen...har selv lavet noget lignende med Dali R1000 engang - den er/var også let vinklet.

- og ja, du sætter bare den sidste til 6.1 midt på den bagerste væg.

Amendir
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jamen se, så har jeg forstået det hele korrekt, hurra!

Et hurtigt andet spørgsmål:
Hvor højt oppe skal jeg montere disse baghøjtalere?
Jeg hører folk sige 90cm over den siddende lytters hovedhøjde, er den korrekte placering.
Hvorfor ikke bare i ørehøjde, ligesom gulvhøjtalerne?

Vil det desuden virke dumt, hvis mine sidebaghøjtalere er, lad os sige, 150cm over gulvet, hvor min center baghøjtaler måske kun er 100cm over gulvet?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

...lidt langsomt svar: mellem 60-90 cm over ørehøjde anbefales ofte til væghængte baghøjttalere for at sprede lyden mere (omsluttende) til film - det vil ikke lyde underligt i forhold til centeren (tænk på hvordan det er i biffen). Det er mere vigtigt at center og fronternes diskant er på linie.

Skal det anvendes til multikanal musik, så vil ørehøjde sikkert være at foretrække for alle højttalerne...

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 April 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

...lidt langsomt svar: mellem 60-90 cm over ørehøjde anbefales ofte til væghængte baghøjttalere for at sprede lyden mere (omsluttende) til film - det vil ikke lyde underligt i forhold til centeren (tænk på hvordan det er i biffen). Det er mere vigtigt at center og fronternes diskant er på linie.

Skal det anvendes til multikanal musik, så vil ørehøjde sikkert være at foretrække for alle højttalerne...

Det er nemli rigtig med baghøjttalerne, min hifipusher siger at dolby d standarden siger 120cm til midt diskanten og det er det mine bag ht'er så sat på, 60-90cm er nok lidt for møj...

Men noget andet er nemli de informationer der kommer ud af disse, de er ikke så aktive som front og center, så man må i sidste ende vælge hvad der passer bedst til ens rum...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Amendir
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ok.

Nu er det sådan, at jeg elsker multikanalsmusik.
Så jeg vil gerne ha' en "løsning" der giver mig et kompromis, så jeg kan nyde både film og multikanalsmusik.

Så hvis jeg hænger mine baghøjtalere, umiddelbart lige over hovedhøjde, går det så?
Får jeg god nok surround til film, og får jeg god nok musikgengivelse ved DVD-Audio?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Amendir skrev:

Får jeg god nok surround til film, og får jeg god nok musikgengivelse ved DVD-Audio?

Tjah. det kan man jo ikke svare på, det kommer an på dine forventninger  Een ting er standarder, en anden er praksis; jeg tror ikke du skal være bange for at vælge en komprimisløsning angående højde. 

Jeg har ikke selv benyttet mig af multikanalmusik, så jeg har ingen førstehåndserfaring med dette, jeg bruger kun setuppet til film. Lige nu hænger mine baghøjttalere i ørehøjde og jeg "overlever" da at se en film

Amendir
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver bare at sætte bunden lige over hovedet. Så er de ikke for højt oppe og heller ikke for langt nede.

... Og hvis alt går galt, ja så må jeg bare afmontere, spartle, male og bore nyt hul igen.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Amendir skrev:

Jeg prøver bare at sætte bunden lige over hovedet. Så er de ikke for højt oppe og heller ikke for langt nede.

... Og hvis alt går galt, ja så må jeg bare afmontere, spartle, male og bore nyt hul igen.

Du kunne få konen og en af hendes veninder til at holde bag ht'erne, mens du lytter? Det ville sgu være r€v at skulle til at spartle og male! Så hellere bruge konen!  

Amendir
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Haha, fantastisk idé, egentlig.
Men jeg har nu monteret dem. Og det lyder jo fabelagtigt!

De sidder lige over hovedhøjde, i siderne, lige bag sofaen. Det lyder umiddelbart meget godt, i forhold til hvor stort rummet er, hvor lidt der er på væggene og hvor sløset det hele er sat op.
Jeg blev i hvert fald opslugt af min musik.

Tid til en film i aften eller i morgen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes