| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står i et stereo-indretningsmæssigt dilemma
Jeg skal vælge mellem at have 10 meter signal kabel fra forforstærkeren hen til hver effektforstærker som står lige ved højtaleren - eller at placere effektforstærkerne ved siden af forforstærkerne og så trække 10 meter højtalerkabel hen til højtalerne.
Højtalerkablet er nyt kraftigt 4 mm2 ocf frit eller hvad det nu hedder - signalkablerne er ligeledes nog oxifrit forsølvet kobbe stads - jeg går ikke vildt op i kabler - min pladespiller er fra 1955 og jeg spiller med en denon 103 på en sme 3012 der er 45 å gammel
Effektfortærkerne er to mono EAR 549 200 watt rør - forforstærkeren er en Luxman CL 350 med to udgange til effektfrstærker hvor den en er variabel
Højtalerne er 3149 Tannoy 12 " DC højtalere i duelund horn
Der er ingen "kone" ind over indretningen men det er geometriske/indretningmæssige hensyn at der er små 10 meter fra anlæg til den højtaler der står længst væk
Alle indput til dette dilemma tages gladeligt imod :-)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et gæt herfra måtte være, at da dine højttalere ikke er specielt effektkrævende, tror jeg, du vil ha´ større hørbart tab med 10 meter signalkabel, end med 10 højttalerkabel. Hvis du udelukkende tænker på økonomi, kan det vist være hip som hap, hvis man er oppe i en "hæderlig" kvalitet  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan køre Bal. så et det nok det bedst løsning, når vi er ude på 10 mere signal kable.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 x ca. 8 meter balanceret signalkabel (Mogami) mellem Accuphase forforstærker og aktive højttalere. Mener helt afgjort det er en bedre løsning end lange højttalerkabler.
Som nævnt er det bedst, hvis du kan køre balanceret. Men prøve bare med nogle godt afskærmede alm. kabler, hvis du ikke har den mulighed.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4920
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hælder også til lange signalkabler, hvis der ikke er et mismatch i ind- og udgangs-impedans på for- og effektforstærkere.
Hvis signalkabler i forvejen ikke gør stor forskel på dit setup, så er det sandsynligvis i orden.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også, det er bedst med langt signalkabel og kort højttaler ditto.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar !
Jeg har begge dele så jeg kan jo prøve mig frem - måske pga luxman'ens alder er de lang ht kabler at foretrække - højtalerne har en følsomhed på
omkring 94-95 db og så effektforstærkne skulle ikke have problemer med at levere strøm nok ... Vender tilbage med resultatet :-) nu skal der lyttes
et par dage
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Januar 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er du jo i en luksussituation. Det er bare at prøve hvad der lyder bedst...
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |