Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: din nye forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

Nej ellers tak.

mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har jeg fået bygget det ovennævnte linietrin, og det lyder bare godt!!!

Den er samlet efter "klask-sammen-princippet", skulle nogen være i tvivl. Jeg skulle lige kontrollere om der var hul igennem, hvorefter jeg snappede billederne. Der er lidt arbejde endnu - men den spiller  - og rigtig godt endda!

Der er brugt gode komponenter hele vejen igennem:

-2W metalfilm modstande (standard komponent)

-Alps 50K potmeter

-2.2uF/400V Russiske PIO kondensatorer

-Clearaudio kobber RCA stik

-Keramiske sokler

- RCA 5814A rør

-Elma omskifter

-3 x 470uF/385 high-grade Philips lytter til højspænding

-2x4700uF/40V Philips til glødespænding

-Seperate transformere til glød og højspænding

-20H choke (dog ikke tilsluttet på billederne)

Rørene sidder i serie på gløden, så jeg kører 24V, for at afsætte mindre varme i regulatoren - den bliver alt for varm, hvis gløden er 12V. Desuden lukker det op for muligheden for at køre med 12BH7, som er en ECC2/12AU7 på stereoider!

rørpre

print i rørpre

Rørpre og ST70

Som sagt, så lyder trinnet bare godt, og kan realiseres for under 1500,- hvis man bruger billige komponenter.

Kabinettet har jeg købt for 120,- hos www.lavpris-elektronik.dk (ellers er det omvendt)

Rør er fra ebay til under 50,- stk.

Ensrettere er standard 6A og købt sammen med de 9 modstande i Århus Radiolager.

Choke, print og nettransformer havde jeg liggende fra et rørdac-projekt, som stod stille. Printet behøver man ikke, da kredsløbet er så simpelt, og p.t. kører jeg også med kun med en modstand som ripple-led, så drosselspolen behøver man heller ikke. Nettransformer er bare en 1:1, altså 230V primær og 230V sekundær...

Phonostikkene er dyre, men her kan man bare bruge almindelige forgyldte til 10-20kr...

Kondensatorerne gav jeg 10kr stykket for på ebay...

Elektrolytterne er nogle gamle fra lageret...

Så det er hverken dyrt eller svært, så det er bare at komme i gang!!!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 December 2006 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Kalder du det for "klask sammen" - så vil jeg godt se det du laver når du er omhyggelig

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Der kommer en skærm-plade mellem transformere og print/potmeter/indgange. Kabelføringen bliver bedre. Evt. med 2 sikringer på sekundær af transformerne. Så skal der lidt krympeflex på 15V viklingen, som bare stikker op i luften!!! Men ellers er det bare en knap og 4 fødder, der mangler.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 December 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

tillykke

kan se du bruger halvledere i strømforsyningen..det er strengt taget ikke slowons udgangspunkt!

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nej, det ved jeg godt, men det er noget nemmere at få op at køre. Har et EZ80 (eller også er det EZ90) liggende, som skal smides i på et tidspunkt...

Men enig, det er overall bedre med rør-ensretter, dog er der enkelte parametre, der er en smule ringere - i hvert fald i min verden.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tillykke.

Det var da et fedt projekt og ovenikøbet realiseret. Du har vel også brugt lidt tid på printlayout osv. Hvor langt tid har det taget en rutineret tin-sprøjter at lave David?

Mvh

Bradford 

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Printet tog 1 time at montere. Det, der tager tid, er opmåling og boring af huller. Efter det er gjort, der ca. 1 times arbejde tilbage, herunder montering, tilslutning og check og dobbelt check.

Alt i alt ca. en weekend, hvis borearbejdet tælles med.

Printet har jeg ikke selv lavet, det var til overs fra et strandet rør-dac projekt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg begynder at samle stumper til - og med det lave komponental tror jeg ikke jeg vil spare

Synd at Slowon blev så hurtigt træt af os  

David,  personligt kan jeg nok finde oplysninger om forsyning andre steder - men det ville måske være fint med et oplæg til en enkel forsyning, spændinger(ubelastede) osv.

Det ser ud til at glødespænding er ensrettet ? - så skulle det vel være muligt med stabiliseret (justerbar)

Kunne det være en ide med at have stabiliseret forsyning på både 230v og glød - det koster mere men er vel nemmere at håndtere

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 24 December 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Nej, det ved jeg godt, men det er noget nemmere at få op at køre. Har et EZ80 (eller også er det EZ90) liggende, som skal smides i på et tidspunkt...

Men enig, det er overall bedre med rør-ensretter, dog er der enkelte parametre, der er en smule ringere - i hvert fald i min verden.

vil du prøve at være mere konkret mht "enkelte parametre,der er en lille smule ringere"?

i min verden lyder rørensrettere klart,meget klart endda - bedre end plastic! apropos plastic er der en god del bedre lyd i at strippe kondensatorer for plastic - prøv det.

medmindre man agter at bruge rør regulering til højspændingen,er det en skidt ide,da lyden ikke bliver bedre end regulatoren..

lyden på dit diy vil udvikle sig yderst positivt de første 50-100 timer,da kondensatorer og lytter skal brændes ind - god jul

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt, at en rørensretter kan blive noget blød i bunden på den dårlige måde. Bassen bliver lidt oppustet og ukontrolleret, og så er jeg stået af. Så hellere halvledere! Det er i hvert fald min oplevelse i effekttrin. Her røg en 5AR4 ud til fordel for en diodebro - stor forbedring!

Problemet er også, at rør-ensretter kræver transformer med midtpunkt, sådan en har jeg ikke lige liggende, så mere bøvl. Desuden skal det have en monteringsbøjle, det er også mere arbejde. Den lyder fint nu, så det er svært at splitte den af, bare for at gøre den "bedre".

Desuden har man vel kun den halve kapacitet i forsyningen, når man laver en halv ensretning? Jeg ser lidt "koldt" på det, det gælder om at fjerne mest muligt ripple, med så få komponenter som muligt, ud over elektrolytter selvfølgelig.

Ja, den skal nok blive bedre de næste par dage...

Angående fjenelse af plastik, så har jeg hørt flere apparater, der blev descideret dårligere, da der kom for meget hul igennem i toppen. Men ja, nogen gange, er det en stor forbedring. Jeg har dog plastikkondensatorer paralellelt på begge forsyninger, men har mulighed for at udskifte disse til typer uden plastik, så måske skulle man prøve...

Glædelig jul.

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 24 December 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

nu er det her en pre,og dermed ingen strømtræk af betydning som nødvendiggør en skov af lytter! bassen i slowons oplæg får netop de bedste betingelser qua chokeinputkoblingen,så du har fakta ikke hørt hørt konstruktionen endnu!

du kunne med stor lydmæssig fordel have parallelkoblet dit 5ar4,eller sat et bedre mere lavimpedant rør i...nu er din effekt jo en pentodepushpullert,så lydkvaliteten er alligevel kompromiteret,men på et sæt gode højtalere ville forskellen være "stor forbedring".

hvad er "for meget hul igennem" ??

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg tror jeg begynder at samle stumper til - og med det lave komponental tror jeg ikke jeg vil spare

Synd at Slowon blev så hurtigt træt af os  

David,  personligt kan jeg nok finde oplysninger om forsyning andre steder - men det ville måske være fint med et oplæg til en enkel forsyning, spændinger(ubelastede) osv.

Det ser ud til at glødespænding er ensrettet ? - så skulle det vel være muligt med stabiliseret (justerbar)

Kunne det være en ide med at have stabiliseret forsyning på både 230v og glød - det koster mere men er vel nemmere at håndtere

Jeg bruger som sagt en 230V vikling. Med de valgte modstandsværdier, giver det faldmodstande på 6.8Kohm total. Hvordan man så vil dele det op, er op til en selv. Jeg starter med 470uF, dernæst,6.3Kohm, så 470uF, så en 20H drossel med 450DCR, og til sidst en 470uF med en 0,47uF MKP parallelt.

Gløden er som sagt 24VDC med en LM7824, i praksis 12V, da rørene sidder i serie. Forsyningen til gløden er bygget med en 4700uF før og efter regulatoren, med en 0,47uF MKT lige på benet af regulatoren.

Spændingerne på diagrammet passer perfekt i min forforstærker, så jeg gider ikke tilføre endnu en halvleder i forsyningen i form af en LM317 på højspændingen.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

nu er det her en pre,og dermed ingen strømtræk af betydning som nødvendiggør en skov af lytter! bassen i slowons oplæg får netop de bedste betingelser qua chokeinputkoblingen,så du har fakta ikke hørt hørt konstruktionen endnu!

du kunne med stor lydmæssig fordel have parallelkoblet dit 5ar4,eller sat et bedre mere lavimpedant rør i...nu er din effekt jo en pentodepushpullert,så lydkvaliteten er alligevel kompromiteret,men på et sæt gode højtalere ville forskellen være "stor forbedring".

hvad er "for meget hul igennem" ??

Når jeg snakkede om et stort antal lytter, så gælder det primært effekttrin, men jeg bruger samme metode i forforstærkere, for at få så lav afskæringsfrekvens som muligt.

Jeg gider ikke single-ended - det kan ikke spille bas og lyder "lamt". Desuden er man nød til at bruge Anders and højttalere og andre fejlkonstruktioner, for at få brugbart lydtryk ud af dem. Men jeg kunne godt tænke mig at høre en 845 push-pull forstærker.

Nu har jeg et åbenlyst pladsproblem i min Dynaco, men ja det kunne jeg have gjort. 5U4 var ikke muligt at bruge, da transformeren kun kunne levere 2A på 5V-viklingen, og dermed er kun 5AR4 i spil. 5U4 trækker 3A. Desuden synes jeg ikke om at man har alt for mange sliddele, ligesom man skal have 2-3 (5V)viklinger mere på nettransformeren, hvilket heller ikke er gratis.

Men jeg har en trasformer liggende med følgende data : 320-0-320V 0.6A, 3x0-5V 3A, 2x0-6.3V 3A, 2x0-12.6V 3A.

Den skal da en dag bruges sammen med min 40H 100ohm DCR drossel til at bygge en fed forstærker med 3x5U4 ensrettere. Det bliver selvfølgelig push-pull.

Choke-input, havde jeg helt glemt - det skal prøves. Hammond har en 20H 20mA choke med 1.6K DCR, måske man skulle prøve at nappe sådan to, og så bruge en til choke-input, og en mellem de sidste 2 lytter, så skal modstanden heller ikke være så stor.... P.t. er jeg nød til at bruge en 7W modstand, da spændingfaldet skal være på mere end 100V, og jeg har kun et ripple-led lige nu. Derfor er det muligt, at jeg skifter til choke-input, som giver et kæmpe spændingsfald, især hvis drosselen har 1.6K DCR.

Hvis det lyder bedre, så er chancen endnu større

Der er ikke noget der hedder for meget hul igennem, men hvis der kommer mere hul igennmen i diskanten, i forhold til resten af lyden, så bliver det uhomogent, og derved ubrugeligt i min verden. Det har jeg oplevet ske 2-3 gange ved fjernelse af plastik på elektrolytter. Men ja, ændringen er til at tage og føle på - det er ikke småting der sker, når man fjerner plastik!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

David,   jeg synes dit oplæg er godt, da det tilsyneladene har været uerfarne som har vist interesse jeg ville nok lave den med regulerede forsyninger, evt. fra THEL, men de koster jo lidt exstra - det er så måske et spørgsmål om konstruktionen kan måle sig med f.eks AIKIDO, som der jo fås fine print til

Så måske alligevel gøre som du har gjort, og hvis konstruktionen er sund bør den levere varen også med billige stumper - keep it simple, og billigt

god jul

Astrup1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Astrup1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Astrup1

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 27 December 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

"Jeg gider ikke single-ended - det kan ikke spille bas og lyder "lamt". Desuden er man nød til at bruge Anders and højttalere og andre fejlkonstruktioner, for at få brugbart lydtryk ud af dem."

jeg siger ikke du lyder lam - men det er nok det lammeste jeg har læst i 2006!

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 27 December 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Astrup1 !!!

Ja Hr. Astrup, jeg må give dig ret, om Dane. For jeg har jo lige hørt den Pre singleended med

udgangstrafo, her i juledagene ude hos dig, og der mangler hverken bund ( bas ) eller lyder

lamt, jeg må faktist sige jeg var noget rystet over hvad den kunne og det var godt, og jeg har

spillet på rør i over 25 år så noget har jeg da hørt, og på dine små Proac og dine hjemmebygget

rør effekttrin og med vinyl som var det end ret stor opblevelse her d.23/12-06.

Så tillykke med den, og lad nu være at modifixre for meget på den fremover, for den spiller

som den skal.

Hilsen pmoren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Sendt: 27 December 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

hallo astrup

jeg startede mit indlæg med at citere david! og dermed er du slet ikke inde i billedet.

måske min citatteknik lader lidt tilbage at ønske - men der er vel ingen grund til at citere hele siden,når vrøvlet jeg vil kommentere,er så kompakt og fylder et par linier!

mvh i ønsket om et mere fredfyldt nyt år

Astrup1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tak til Poul for opbakningen.

Til Dane. Ok jeg læste det rent faktisk som det var mit indlæg du kommenterede. Det var det så ikke. Godt ord igen.))

mvh  Johnny

Til top Vis Astrup1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Astrup1

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum