| Forfatter |
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må hellere lige indskyde, at når jeg siger, at single-ended lyder lamt, så mener jeg effekttrin. Det har det i hvert fald gjort alle de gange, jeg har hørt en. Jeg har også selv ejet 845-monotrin på 22 watt med rørensretning og hele baduljen, og også her var det alt for bamset og lamt. Det kan have været mistilpasning til højttalerne, det kan ikke udelukkes. Jeg er dog stadig klar på at høre nogle selv-byg forstærkere, som måske har lidt mere snap og snert, specielt i bunden...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 04:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket lidt nyt med forstærkeren.
Jeg har, efter at have snakket med Kurt Steffensen, hævet højspændingen til 360V, og ændret lidt i modstandsværdierne, så den nu er blevet en del bedre...
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du fortælle lidt om hvad der er ændret?
Hvordan vil den have det med at drive eks. 10KOhm?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Dave Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Jeg må hellere lige indskyde, at når jeg siger, at single-ended lyder lamt, så mener jeg effekttrin. Det har det i hvert fald gjort alle de gange, jeg har hørt en. Jeg har også selv ejet 845-monotrin på 22 watt med rørensretning og hele baduljen, og også her var det alt for bamset og lamt. Det kan have været mistilpasning til højttalerne, det kan ikke udelukkes. Jeg er dog stadig klar på at høre nogle selv-byg forstærkere, som måske har lidt mere snap og snert, specielt i bunden...
|
|
|
Må jeg spørge til hvilke 845'ere du har lyttet til, og sammen med hvilke højtalere? Din lydkarakteristik er ihvertfald slet ikke noget jeg genkender fra mine Cayin 9084 sammen med Living Voice (94db) - her er der intet bamset og "lamt"!
Jeg ville ihvertfald slet ikke udtale mig så generelt og skråsikkert omkring én bestemt type forstærkertopologi!
Hilsen
Dave
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
|
|
|
Jeg har sænket anodemodstanden på den første halvdel til 27K, og katodemodstanden er sænket til 1K. Potmeteret er nu 100K Dale shunt-attenuator og gittermodstandene er begge på 10K.
Katodemodstanden på katodefølgeren er på 27K. Højspændingen er som sagt hævet til 360V.
Jeg har lige haft besøg af en kammerat, som har bygget et sæt ICEPOWER monoblokke, de har ca. 11K indgangsimpedans, og der var ingen problemer med dem. Det lød faktisk godt sammen.
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Jeg har sænket anodemodstanden på den første halvdel til 27K, og katodemodstanden er sænket til 1K. Potmeteret er nu 100K Dale shunt-attenuator og gittermodstandene er begge på 10K.
Katodemodstanden på katodefølgeren er på 27K. Højspændingen er som sagt hævet til 360V.
Jeg har lige haft besøg af en kammerat, som har bygget et sæt ICEPOWER monoblokke, de har ca. 11K indgangsimpedans, og der var ingen problemer med dem. Det lød faktisk godt sammen.
|
|
|
Tak for det!
Kan du sætte lidt ord på hvad der skete med lyden, for den var vel også god inden ændringerne? 
Har du løftet glødespændingens potentiale fra stel? Jeg vil som dig også prøve med 25,2V reguleret glødespænding...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
øver mig i at overføre diagrammer..ovenstående er skematisk hvad jeg bruger,men værdierne i strømforsyning og lydkredsløb,samt spændingerne er anderledes - sokkelforbindelserne er korrekte - så giv feedback ifald det ser for svært ud..min oprindelige forsyning holder korrekt spænding.
mvh/slowon
|
|
|
Som jeg læser Slowon`s indlæg,anvender han andre værdier og spænding end de i diagrammet anførte!
Opstillingen er klassisk og ønsker man høj båndbredde,skal der fyres nogen miliampere af..Det kræver voltage og helst mere end 300vdc,såfremt kurvebladet skal følges.
Med så høj spænding findes der andre interessante alternativer,især mu-followers..ex en 5687/ecc182 i toppen og ecc82 i bunden,en løsning der blandt andet har den fordel at man ikke behøver matchede rør!Samt at kravene til strømforsyningen qua konstantstrømsgeneratoreffekten,mindskes kendeligt!!
Rart at se David har bygget en trods sin manglende ekspertise,og istedet for at hvile på laurbærrene,har søgt en ekspert som kurt`s support,med et bedre resultat til følge!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

Jeg bruger næsten samme værdier som på billedet, bortset fra, at jeg kører højere spænding (360V), R13 er 1K, jeg har ingen 1K i udgangen, og begge gittermodstande er 10K.
Samt har jeg 1500uF i forsyningen, overførings og bypasskondensatorerne er Russiske PIO og jeg bruger en drosselspole i forsyningen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sagerne oppe at køre nu og det lyder virkeligt godt. Jeg har lidt andre værdier, 22K anode og Kathode modstande og knap 300V forsyningsspænding. 5,2mA i første trin og 7,5mA i andet. Gain er 16dB.
Jeg syntes også de 1K i serie med udgangen virkede høje, så jeg har sat 470 omh i her, men de vil jo så helt bestemme Rout.....Rout er ca 340 ohm direkte fra Kathoden, jeg vil prøve med noget mindre seriemodstand eller ingen.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop seriemodstandene,og sænk værdien på katodemodstanden,så hæver du strømmen i røret der kvitterer med mere hul igennem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har seriemodstandene været droppet i noget til..,det var en god ting.
Denne rørsag kan virkelig levere varen må man sige...forrygende  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg synes ikke at seriemodstandene ødelægger noget, de giver nærmere lidt ro og balance i mine ører. Men jeg vil da lige prøve at fjerne dem en sidste gang...
Desuden vil jeg prøve en selen-ensretter, for at opnå en blødere indkobling à la en rørensretter - jeg skal bare lige have fundet en!
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 10 Maj 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Desuden vil jeg prøve en selen-ensretter, for at opnå en blødere indkobling à la en rørensretter - jeg skal bare lige have fundet en!
|
|
|
Lad høre, hvis du finder en. Jeg troede ikke, de var til at skaffe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug dog et overdimensioneret ensretterrør i chokekobling istedet.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder utrolig spændende! Hvor købte i sættet? Og er der nogen der vil være med at købe en omgang mere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Slettet, køb salg bytte er ikke tilladt på forum. Til kommerciel brug kan tilbudsavisen anvendes - ret da henvendelse til Administrator. /Zorglub]
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så er der nyt på DIY fronten. Jeg har lige samlet følgende kredsløb:  Jeg har valgt den DC-koblede udgave, og med shunt attenuator - p.t. er rørene stadigvæk ECC82, og det spiller fint, dog døjer jeg med noget brum, som er helt nyt, ikke meget, men det FOR meget. Ny 450-0-450V tranformer er indkøbt, og da denne både har en 5V 3A og 8V 4A vikling, skal jeg have prøvet med ensretterrør. Da spændingen er så høj, bliver det med Choke-input og med rørregulering, nok med KT88 eller 6C33C som regulator... Alternativt bliver det med denne:
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, en lille update.
Jeg har ikke fået leget med rørensretter eller -regulering, men jeg har fået brummet væk og wiret trinnet om, så der kun anvendes lakisoleret solid-core.
Herlig forforstærker!!!
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 13 April 2008 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Sikket spændende projekt... Men jeg undrer mig over, hvorfor vælger du KT88 eller 6C33C til reguleringen? Et alternativ kunne være 6080/6AS7, 6082. - Det er tilstede i et rimeligt antal og burde kunne levere saft nok... Va 100, Vg -30, Ia 100, Ra 300, S 6,5, Mu 1,95 Kun gløden til forskel på 6080 og 6082. 6080 = Vf 6,3, If 2,5 6082 = Vf 26,5, If 0,5 For supplerende data se her: http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=6AS7G Keep up the glow!!!
|
| Til top |
|
| |