Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: din nye forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 April 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Nu er det en serieregulator, så Ri på regulatorrøret skulle være ret så vigtig - så vidt jeg har forstået - correct me if I'm wrong?

Desuden skulle de store rør give en mere tight lyd, som jeg er stor fan af - ikke alt det slask og sovs...

Reguleringen er næsten færdig, og kommer til at bestå af følgende:
1 stk. 6V + 6V 100VA glødetransformer
1 stk. 120VA 450-0-450V 0.1A + 5V 3A transformer
1 stk. 5U4 ensretterrør
1 stk. 27uF/630V mkp kondensator
1 skt. 10H/100mA choke
1 stk. 47uF/630 mkp kondensator
2 stk. OC3 rør
1 stk. ukendt pentode med 2000x forstærkning, bruges som fejlforstærker
1 stk. 6C33C
5 stk. 100K 2W modstande
1 stk. 10K 25W modstand
2 stk. 100K 2W trimmere multiturn.

Nu er jeg spændt for jeg skal have testet lidt forskellige rør og opstillinger, bl.a.:

- 12B4 i simpel anodefølger og 25-30mA strøm. 5-8K anodemodstand og 330-500R i bunden. 300V forsyning og 90-100V over røret.

- ECC99 med og ude katodefølger. 15-18mA pr. halvdel. 10K anodemodstand og 330R i bunden. Direkte koblet katodefølger med 10K i bunden. 320V forsyningsspænding og 160V over røret.

- 6N6P med samme betingelser som ECC99, og også med 240V forsyningsspænding og 120V over røret. 12mA pr. halvdel..

Så må vi se hvordan det går...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Det er rigtigt at Ri skal være så lav som muligt. og på 6080 er Ri under 300 ohm...
Her er der et fornuftigt datablad: http://tubes.mkdw.net/sheets/009/6/6080.pdf

Til sammenligning er her databladet på KT88 hvor Ra i triodekobling opgives til 670 ohm.
http://tubes.mkdw.net/sheets/084/k/KT88.pdf

Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Ja, det er rigtigt, men jeg har også valgt 6C33C, som har ca. 80-100 ohm Ri - KT88 er droppet...

På sigt, skal denne forsyning nok trække en udgangsforstærker, så kan jeg jo lege med en 6C19P-baseret regulering til forforstærkerbrug, den har 100 ohm Ri. så kan man nøjes med en EZ81 ensretter - det fylder ikke ret meget...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 April 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kan man umiddelbart udskifte 6N6P med ECC99?

Det ville glæde min MingDa hovedtelefonforstærker.  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jahhhhh, du skal rewire gløde, men ellers er de - desværre ikke plug and play

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

OK, mange tak.

Jeg kan godt se at ben 9 ikke er skærm mellem de to triodehalvdele, men ifølge flere "pinouts" er ECC99´erens ben 9 jordet. Det er vist det samme.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Og NIX; det er ikke det samme, slet ikke!

Hvor 6N6P har parallel-glød internt via ben 4 og ben 5, der skal det laves eksternt på ECC99´eren.

Jeg lader ben 4 være, lodder ben 5´s tilledning af og lodder den på ben 9 i stedet. Derefter en lus mellem ben 4 og ben 5, så skulle den ged være barberet, eller hur?!

Findes ECC99 "kun" fra JJ´s hånd?

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

De har begge Ri omkring 2Kohm, 6N6P har 1,8K og ECC99 har 2,3K. Forstærkningen er også meget ens, ECC99=22 og 6N6P=20b

Begge har A-G-K på hhv. ben 1-2-3 og 6-7-8.

På ECC99 er gløden 12.6V med ben 9 som midtpunkt. Så kan man luse ben 4 og 5 sammen og køre 6,3V på 5+6 og 9.

6N6P har 6,3V glød på ben 4 og 5, og ben 9 er, som du har bemærket, en intern skærm mellem de to halvdele.

ECC99 findes kun fra JJ, så vidt jeg ved.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Fejl? Ben 4 og ben 5 er glød (og ben 9).

http://thetubestore.com/teslaecc99.html kig datasheet her!

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

ECC99:

Forestil dig, at gløden er 12,6V fra ben 4 til 5, altså er ben 9 ikke i brug, hvis man vil køre med 12,6V glød. Altså har man 6,3V over hver glødetråd, da de sidder i serie.

Vil man så køre 6,3V glød, lægges ben 4 og 5 sammen og bruges til den ene tilslutning, og ben 9 (midtpunkt), bruges til den anden tilslutning. Så er der stadig 6,3V over hver glødetråd, men nu sidder de i parallel, hvorfor modstanden i gløden halveres og derfor trækkes den dobbelte strøm.

Håber at det hjalp på forståelsen...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Vi er helt enige!  (Du skrev bare "luse ben 5 og 6 sammen", det skulle være ben 4 og 5.)

Hvordan lyder de dersens ECC99´ere?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Nå, så er der nyt på DIY fronten.

Jeg har lige samlet følgende kredsløb:

Jeg har valgt den DC-koblede udgave, og med shunt attenuator - p.t. er rørene stadigvæk ECC82, og det spiller fint, dog døjer jeg med noget brum, som er helt nyt, ikke meget, men det FOR meget.

Ny 450-0-450V tranformer er indkøbt, og da denne både har en 5V 3A og 8V 4A vikling, skal jeg have prøvet med ensretterrør. Da spændingen er så høj, bliver det med Choke-input og med rørregulering, nok med KT88 eller 6C33C som regulator...

Alternativt bliver det med denne:

Hej David,

Er du kommet længere med denne sag? Det sæt meget spændende ud....

Hvordan er lyden i forhold til den første du byggede (i sidste version med 360V forsyning)?

AB audio
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 27 Juli 2008
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Hej igen!

Det er rigtigt at Ri skal være så lav som muligt. og på 6080 er Ri under 300 ohm...
Her er der et fornuftigt datablad: http://tubes.mkdw.net/sheets/009/6/6080.pdf

Til sammenligning er her databladet på KT88 hvor Ra i triodekobling opgives til 670 ohm.
http://tubes.mkdw.net/sheets/084/k/KT88.pdf

Hej....

Udgangsimpedansen fra reguleringen har intet at gøre med Ri på serierøret..... Det er stejlheden i serierøret, og forstærkningen i fejlforstærkeren der bestemmer udgangsimpedansen fra reguleringen....

Mvh

Allan.

Til top Vis AB audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AB audio

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Hej Groove

Jeg har fået leget med 6N6P.

Pt. kører jeg med 300V forsyningsspænding (370V før rippelreduction) og ca. 100V over røret. Modstandene er 11Kohm på anoden og 100R i bunden (ca. 14mA), selvfølgelig også 11Kohm i bunden af den direkte koblede katodefølger (også ca. 14mA).

Det strammer helt klart op og giver en mere klar og fokuseret lyd. Lidt á la skifte fra UL til triode på en push-pull røreffekt.

Jeg vil gerne prøve at gå op på 17K på anoden (4x68Kohm 2W parallelt) og 20-25mA strøm, men så skal jeg have højere forsyningsspænding for at få nok spænding over røret - det er lidt svært, når lytterne på printet er 385V-typer.

Jeg tror det bliver i min effekt med ECC99-driver, jeg prøver det arbejdspunkt.

Når jeg engang får lavet en træramme og en topplade med de rigtige huller, skal jeg i gang med at bygge den nye forforstærker med rørensretter og rørregulering - glæder mig rigtig meget.

Desuden skal det berømte 6H30P prøves i nærmeste fremtid...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Hej Groove

Jeg har fået leget med 6N6P.

Pt. kører jeg med 300V forsyningsspænding (370V før rippelreduction) og ca. 100V over røret. Modstandene er 11Kohm på anoden og 100R i bunden (ca. 14mA), selvfølgelig også 11Kohm i bunden af den direkte koblede katodefølger (også ca. 14mA).

Det strammer helt klart op og giver en mere klar og fokuseret lyd. Lidt á la skifte fra UL til triode på en push-pull røreffekt.

Jeg vil gerne prøve at gå op på 17K på anoden (4x68Kohm 2W parallelt) og 20-25mA strøm, men så skal jeg have højere forsyningsspænding for at få nok spænding over røret - det er lidt svært, når lytterne på printet er 385V-typer.

Jeg tror det bliver i min effekt med ECC99-driver, jeg prøver det arbejdspunkt.

Når jeg engang får lavet en træramme og en topplade med de rigtige huller, skal jeg i gang med at bygge den nye forforstærker med rørensretter og rørregulering - glæder mig rigtig meget.

Desuden skal det berømte 6H30P prøves i nærmeste fremtid...

Det lyder spændende, jeg kunne godt fristes til at gå i gang med et tilsvarende projekt på et tidspunkt.....

Håber du poster lidt billeder og lytte indtryk....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes