Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: tunghør’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Tante.

Ja den aften du nævner Tante var tæt på at have været en sorgens dag.  Og jeg må sige at det er et meget værdigt eksemplar som overtog tronen i dit "All Tandberg" setup. Mon ikke tunghør ville have det på samme måde hvis et lækkert fuldt ud fungerende eksemplar faldt ham i skødet? Hvad siger du Tunghør? Hvis der dukkede en op til den rette pris?

Tante Berg skrev:
Seansmiller:Jeg synes at du har en sej avatar

Takker. Kan du se hvad/hvem det er? Et par hints: Film/musik fra dengang en mand var en mand osv.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Seansmiller:Uha,det ligner en neger,men måske er det et negativ?Jeg har ikke et bud... Men en rigtig fed avatar

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jo et rigtig velfungerende eksemplar kunne selvfølgelig godt friste - men hvordan ved man lige med sikkerhed om det nu er det? Jeg synes det lader til at de fleste af de gamle recievere har lidt fejl der skal rettes. Nu må vi se. Gider ikke at tænke mere på det i aften 

Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis seansmiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seansmiller

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Tak,Seansmiller Så er jeg fri for at ligge søvnløs i nat Han er sort,så vidt jeg kan vurdere Igen,fed avatar dér

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:
Jo et rigtig velfungerende eksemplar kunne selvfølgelig godt friste - men hvordan ved man lige med sikkerhed om det nu er det? Jeg synes det lader til at de fleste af de gamle recievere har lidt fejl der skal rettes. Nu må vi se. Gider ikke at tænke mere på det i aften 

Måske du bare skal gå en tur med den engang imellem? Jeg har da erfaret at den altid måler fint efter at være båret over til spisebordet og skilt ad.

Herregud da, en ugentlig tur med den i en klapvogn er måske løsningen

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

He he, ja en gåtur ville den sikkert sætte pris på! Ville dog være mindre stolt over at skulle forklare naboerne hvad jeg havde i vognen 

Nu har X-ray heldigvis tilbudt at kigge på den, og mange tak for det X-ray , og så kan det jo være han har mere held med det. Måske han kan finde fejlen med røntgen-syn?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

75'eren er hjemme igen, og oppe at køre  . Nu må vi se om den så gider blive ved denne gang..

I mellemtiden fik jeg lokket en Lenco L-78'er fra Mellemhjulet, og begyndte på et lille projekt. Den er blevet renset og smurt, og så har jeg lavet nye V-blocks af messing, og et nyt armrør i kul.

Jeg fik den sat til i går, og søreme der er lyd igennem! Der er så liige et par ting der skal kigges mere på, inden den er helt i orden. Til at starte med har jeg lidt støj et eller andet sted fra, når tallerkenen kører. Om det er fra drevet er jeg ikke sikker på, men jeg forsøger i øjeblikket at overtale det til at ta' lidt mere olie . Hvis det ikke hjælper, så må det være noget der sidder og rasler - den er jo også med autostop, så måske der skal justeres lidt før det ikke larmer?
 Så var der noget brum fordi haedshellen ikke var jordet, men det skulle gerne være løst nu - jeg har jordet den på et af pickup stikkene, der så igen hænger sammen med 75'eren.

Ellers kunne jeg godt bruge en lille ortofon pickup vægt, da jeg nu må nøjes med at udbalancere armen, og så lægge lidt til . Jeg har jo mistet den justeringsmulighed der er på den originale arm..
 Desuden bliver jeg også nødt til med kontraloddet at balancere armen om sin egen akse, da headshellen er tungere ind mod tallerkenen. Det var jo i balance på den originale arm, med vægtjustering på en udligger..

Hmm - vi får se om jeg kan få den arm til at lyde godt hen ad vejen. Ellers må den jo bare af igen, og så noget ordentligt på i stedet

Alt er fedtet ind og olieret

Nye V-blocks af messing. Jeg sleb dem til med et knivslibesæt jeg har, og de endte med at blive ret flotte. Måske de så også kan ende med at lyde godt

Armen er kulrør, da Mellemhjulet har lavet sådan en med et godt resultat.
 Jeg valgte så at beholde den originale headshell, ved lige at slibe lidt at kulrøret, og så kunne det originale stik presses på plads, med en klat araldit. Så slap jeg for at prøve at lave en vinkel på 24,5 grad, og jeg har nogle justeringsmuligheder for pick uppen.
 Synes ikke rigtig jeg kunne få hullerne i kulrøret til at blive præcise nok, så jeg satte en dyvel i røret, og satte det i den. Desuden har jeg fyldt noget vandskyende vat i røret, for at dæmpe det lidt.

Skal nok se at smide nogle flere billeder op af det, når jeg får dem fundet frem

Så omsider Mellemhjulet - så skete der lidt . Tak for hjælpen så langt, og den flotte Lenco

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Her er et par fotos mere af dyret. Der er lige ved at blive justeret lidt igen, efter at den var på i går.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Så TR2075 kommer tilbage endnu en gang............... Den er glad for at rejse rundt i verdenen.

Balancen på sådan en arm gør, at du er nødt til at dreje kontravægten lidt ud til højre, set forfra. Der skal være lige stor vægt på knivene.

Har du givet lejet på selve mellemhjulet lidt fedt? Man kan fjerne lidt støj ved at nurse lidt der. Ellers er du jo fiks nok på fingrene til at finde ud af hvad det er.

Det er jeg til gengæld ikke, pt. har jeg ikke kunnet få mit autostop til at virke på min. Det kunne jeg for nogle år siden, så jeg skal nok få den til det igen.

Jeg donere gerne en Ortofon vægt, bare send en pb med adressen igen.

Den Lenco skal nok komme til at lyde godt. Du må have givet den en kærlig hånd, den er jo både ren og pæn nu
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Ja du har nok ret - 75'eren er glad for at se sig omkring. Lidt ligesom ejeren 

Jeg har fedtet og smurt det hele. motoren endda to gange, da jeg syntes at det fedt jeg brugte var lige klæbrigt nok. Tvivlen nagede, og jeg endte med at gøre det om igen, og det var nok det rigtige.

Støjen kommer fra centerlejet, har jeg netop konstateret. Er det så fordi jeg har brugt for tyk olie, eller er det fordi det tager lidt tid at fylde det? Synes jeg læste mig til at det kan det godt, da den jo skal suge meget af det fra toppen..

Jeg har ikke fået tjekket autostoppet på min endnu. Først skal jeg lige af med det brum, og lejestøjen. Det må komme lidt efterhånden

-Og jeg tager med kyshånd imod den ortofonvægt!

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt - Er lige blevet færdig med gennemrensning af min Thorens 160

Er det super-lube du bruger som fedt ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej Roky 

Ja, jeg brugte superlube første gang, men det virker alt for klæbrigt til foremålet - så det røg til fordel for noget ud af cykelhandlerens private 10 liter spand, og det er meget bedre!

Lige nu hænger jeg lidt i at tætne lejet - jeg fandt jo ud af at olien pøsede ud forneden, da lejet slet ikke oprindeligt er et olieleje. Standard kørte den med lidt fedt til kuglen, og så ellers bare smøringen fra bronzelejerne

Så der skal lige tætnes et par huller, og så må vi se på det igen!

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej Tunghør,

Jeg har også forsøgt mig med det "tykke" syntetiske fedt (Ikke i lejet !- Er smurt med original olie af sælger) og det virkede heller ikke ret godt til formålet.

Der findes mig bekendt 2 typer Superlube. En tyktflydende og en tyndtflydende. - Jeg har begge (I små tuber) som jeg normalt bruger til smørring af mine fiskehjul. Den "tynde" brugte jeg i stedet for den "tykke" til de bevægelige dele og det funkede meget bedre

Held og lykke med projektet
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Nå, så ser det endelig ud til at jeg har fået lejet tæt - det siger dog stadig lidt, men det er ikke det vilde mere, så for nu får det lov at være i denne omgang.
 Støj har jeg dog stadig på den. Har konstateret at det ikke er hverken motor eller mellemhjul - de lader til at være så godt som helt tyste - så måske det er alt det automatik den er født med, der sidder og snakker?Jeg må nok prøve at ta' det af, og se hvad der sker.

Noget helt andet er at den tallerken utrolig gerne vil ringe - jeg tror jeg vil skynde mig at dæmpe den med noget af det mastik som folk anbefaler. Så skal den til gengæld også nok blive god. Man fornemmer tydeligt at der er vægt bag, når de 4 kilo zink roterer!

Og så er ortofonvægten lige dumpet ind ad døren - tak for den Mellemhjul . Så kan jeg også få indstillet dyret fornuftigt, til næste prøvetur

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Har du husket at rense, inden du smurte?

Den plade kuglen kører på kan muligvis have en lille fordybning. Hvis man polere lidt kan man vende den anden side opad. Det kræver bare du fjerne låseringen.

Ellers kan det også være motoren, men de plejer at være nogenlunde stille.

Beklager den lange tid for vægten, først var der ingen frimærker i huset, og så var det den klassiske brev i taske hukommelsesfejl Jeg er bleven senil her i sommervarmen.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Det kniber lidt med tiden i øjeblikket, så der er langt mellem indlæggene

Jeg har haft skilt lejet ad, og renset det godt. Det lader da også efterhånden til at det er støjfrit. Det skulle vist bare lige i gang.
 Så jeg er vist af med den mekaniske støj nu. Har dog stadig noget brum, så jeg burde nok jorde alt hvad der hedder metaldele. Det kommer en af dagene!

Til gengæld er den ikke meget for at tracke de inderste numre, men det har nok lidt at gøre med indstillingen af pickuppen - det er bare gjort på øjemål , da det endnu ikke er lykkedes mig at printe en protractor i det rigtige mål.

Ortofonvægten var her såmænd da jeg havde brug for den, så det var helt fint Mellemhjul

Her er et foto af dyret i drift. Den er nu kommet fast på hylden, og jeg går og justerer lidt på den

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:

Til gengæld er den ikke meget for at tracke de inderste numre, men det har nok lidt at gøre med indstillingen af pickuppen - det er bare gjort på øjemål , da det endnu ikke er lykkedes mig at printe en protractor i det rigtige mål.

Hallo tunghoer, det ser sgu godt ud dit Lenco-projekt
Den protractor, skal det være et print, af den hvide i stiv pvc med spejl på

Jeg bruger 3 forskellige skabeloner i papir, det har fungeret fortrinligt når der skulle indstilles pickup 

Det problem med at tracke korrekt, kan evt. også være noget andet mekanisk, som du skal have fokus på 

Er det en Dire Straits skive der er på (Communique side 1)
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej Guldtuborg, og tak

Arh, nu troede jeg ellers at jeg havde sløret LP'en nok til at ingen kunne kende den , men det er rigtig nok en Dire Straits, dog den første der bare bærer deres navn. God lyd på den skive, så den røg på så jeg lige kunne høre hvordan det stod til med projektet

Jeg er bange for at jeg ikke helt kan fatte det med protractoren. Jeg har endnu ikke den store erfaring med det, så jeg ville sådan set være tilfreds med hvad som helst. Der ligger een på nettet, men det lykkedes mig ikke at få printeren på jobbet til at skrive den ud i den rigtige størrelse - jeg må prøve igen i løbet af ugen..

Har du nogen bud på hvilke mekaniske årsager der kunne gøre at den ikke tracker ordentligt, GT? Det er jo en omgang selvbyg, så muligheden foreligger da afgjort at det ikke bare er indstillingen af pickuppen. Desuden er der jo det at headshellen ikke sidder lige på armen, og jeg er nødt til at kompensere for det ved at dreje kontravægten lidt til den anden side. Det lader ellers til at den ligger fint i lejet, men det er jo nok lidt en kunst at få det helt præcist. Det kunne måske også være grunden?

Men ellers er det vel bare at prøve sig frem . Et eller andet sted tror jeg såmænd det kunne ende med at blive en helt fornuftig arm, men nu får vi se..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej Tunghør.

Når du printer den protraktor skal du printe som billede & undlade tilpas størrelse (scale to fit).

Men det gør du måske også?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum