Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: tunghør’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler 

Jeg prøvede i hvert fald, og det er da også lykkedes mig før, men denne gang ville den ikke printe i fuld størrelse. Hvis der ellers ikke er alt for travlt i morgen, prøver jeg nok lige at få en kollega til at hjælpe. Kunne da være der var een der ku' nogle tricks
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Den er ellers flot din Lenco. Jeg følger spændt med.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Tak, tak - jeg tror også Mellemhjulet gav mig den flotteste han havde på lager  . -Når den på et eller andet tidspunkt kører ordentligt må du jo komme og høre den. Så må vi jo se hvornår det bliver..

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hey tunghoer, problemet med at tracke de inderste numre, kan være flere ting hver for sig eller til sammen 

Der er jo en del små fjedre og bladfjedre, som kan være vendt eller monteret forkert.

De små kabler som kommer ud af arm-røret og fortsætter ned i kassen, kan være for stramme/- korte.

En skrue eller bøsning som holder et af de bevægelige dele, kan være en anelse for stram.

Der er ikke andet at gøre, ind at klø på til du har løst problemet (pøj, pøj)

Her kan du se hvad jeg anvender, når der skal monteres pickup.
Der er helt sikker langt bedre hjælpemidler til sådanne opgaver, men jeg klare den med det på billedet

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Tonearmskablerne sidder rigtig godt, vil jeg vove at påstå  , og jeg er også temmelig sikker på at resten sidder rigtigt. Jeg tog mig god tid, og var omhyggelig.

Når det er sagt, så er der dog liige et par ting: Ret kritisk ved jeg godt - men een af fjedrene til ophænget kan ikke justeres. Den er vist kammet over, og jeg skal selvfølgelig ha' fat på en ny. J
 eg var jo spændt på at få den op at køre, men nu må jeg vist så se at få kigget på det . Mens vi er ved emnet fejl og mangler, så mangler jeg også en mellemlang fjeder mere til motorophænget. Der var en lang i stedet. -Se det er vist en ægte Lenco!

Skruer og bøsninger: Ja, jeg må nok kigge det horisontale leje efter. Det har ellers været skilt ad, renset og smurt, men jeg synes måske alligevel det gik endnu bedre før. Der var ellers ikke noget fedt tilbage i de kuglelejer .
 Det er bare et lidt større projekt lige at kigge på, da tonearmskablerne så må loddes af. Jeg tror jeg starter med at spænde den efter igen - så må den få lidt mere slør, og til gengæld måske gå lidt lettere

Det var forøvrigt ellers noget af et sæt remedier du har til at indstille efter GT!

-Og tak for input

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej Tunghør

1. Har jeg egentlig ikke lovet dig en protractor, eller var det bare noget vi talte om?

Anyway, jeg har udprintet en Stevenson protractor som den her:

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html

Rul lidt ned, så er den der. Man kan ikke umiddelbart linke direkte til deres side.

Den helt store fordel med Stevenson, er at den minimere fejlsporing i inderriller. Men der kan diskuteres en masse for og imod. Man plejer at kunne vinde diskussionen ved at påpege at den relative hastighed i inderrillerne er meget lavere end i yderrillerne.

Når du bruger protractoren, skal man også tænke på at der skal være et overhang på pickuppen, foruden de to nulpunkter. Det plejer at være sådan at afstanden mellem nål og centrum af armen skal være ca. 1,6 cm længere end afstanden mellem centrum af centerspindle og centrum af armens omdrejningspunkt.

2. Ledningerne i tonearmen gennem lejet for den vandrette bevægelse kan være snoet eller strammet  lidt for meget?

3. Der sidder en lang stang i bunden af lejet for den vandrette bevægelse. Hvis den er drejet for langt ind mod centrum af pladetallerken, kan den slå mod automatikken til armliften.

4. Automatikken til armliften kan gå for stramt. Der er sådan en lille stang der går ned og bliver ramt af den i punkt 3 nævnte lange stang. Du kan evt. skrue en møtrik af den dims som siliconetuben sidder på, møtrikken sidder på undersiden af pladen. Så kan man forsigte lirke automatikken ud. Og nej, det er ikke nok at slå automatikken fra. Tonearmen rammer stadig ind i det.

5. Har du haft lejet for den vandrette bevægelse skilt ad og smurt? I dem jeg har haft fingrene i, har der siddet noget meget tørret vingummiagtigt fedt, så der har det virkelig givet noget at smøre.
For at skille de leje ad, skal man bruge en 8 mm og en 10 mm gaffelnøgle, hvor 8 mm nøglen helst skal holde sig under 3 mm i tykkelsen. Man kan få sådanne sæt i velassorterede cykel handlere. I gamle dage ville Banani have haft dem, men jeg ved slet ikke om den cykelforretning findes mere.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Åh ja, man kan også få lavet sin egen private protractor:
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/analogue_bites_e.html

Det er lige sådan et link Krenzler elsker, selv er jeg for nærig
Eller bare fornuftig med mine penge.............
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Lige en enkelt ting til. På billedet hvor der bliver spillet en plade, ser det ud til at tråden til anti-skating loddet er en anelse kort. Rammer loddet mod den snoet stang når den spiller i inderrillerne?

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hallo tunghoer, så er der et sæt Tandberg højttalere TL 5020 til salg i Frederikshavn 

Det er ganske vist, og de skulle være helt ok Jeg tror det er "DUX" som har dem til salg!...
Så tungehoer, action  om du stadig har planer om at finde TL 5020' 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej GT - tak for tippet, men jeg springer dem altså over. Fredrikshavn er morderligt langt væk, og jeg synes måske også de ser lidt slidte ud. Jeg fortsætter med trapezzerne 

Mellemhjul: jeg har slet ikke nået at kigge på Lenco'en endnu, men i løbet af søndagen håber jeg at nå til det. Jeg sagde vist forøvrigt nej tak til den protractor, da jeg mente at jeg nok selv kunne få den printet ud - og det er også lykkedes nu. Så nu skal der bare lige være tid og energi til at få kigget lidt på den

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Har travlt i øjeblikket i øjeblikket, så der bliver nok langt imellem meldingerne  . Om en uge flytter jeg fra lejligheden, og Seansmiller rykker ind - så kommer der endelig Tandberg Studio Monitors i stuen  .
 Stadig væk den bedste højttaler jeg nogensinde har hørt . Utroligt at en 2 tommer dome kan spille med en 12 tommer bas, men det gør den altså bare!

2075'eren kører efter en lidt usikker start rigtig godt. Den fik så her forleden en lille omgang, og har fået tuning og signalmeter fra min 2055, og nyt skalaglas - nu med skrift.
 Den har altid været fesen i den blå farve, hvilket har ægret mig, og jeg troede at fejlen lå i skalaglasset's nuance - men Tante du har ret - det er skala'en . 2055'eren har nemlig altid haft det flotteste lys, og det er flyttet med de metre der´
 Heldigt at jeg så også indkøbte tunersektion med skala - nu krydser jeg så bare fingre for at den har det flotte lys..

X-ray har luset den rundt omkring kan jeg se, utvivlsomt for at udelukke nogle fejl - og det lader jo til at ha' virket! Desværre gir' det lidt overhør mellem kanalerne, men Rom blev jo ikke bygget på een dag, og måske det kommer. Det er ikke noget der kan forhindre den i at lyde godt . Her er den med nogle nye flotte Rifa'er, til erstatning for noget middelmådigt skrammel der var sat i der

lenco'en er oppe at køre nu .  Jeg sporede brummet til en, af undertegnede ,  sjusket sammensat ledning, fra tidernes morgen. Den lader til at være brum-fri nu

Snoren på kontraloddet var rigtigt nok for kort, men den nåede ikke engang dertil. Derfor er den flyttet i en flot ny plint, hvori det er nemt at fejlsøge. Jeg takker sponsoren!

Der er i hvert fald lidt der skal justeres på omkring headshellen. Den lader til at vælte en smule, selvom jeg var meget omhyggelig da jeg lavede det. Det er altså på marginaler at bygge pladespiller. Så meget besværligt, men også lidt spændende .Den lyder faktisk som om den kunne ha' noget potientiale, hen ad vejen .

Det hjalp i hvert fald gevaldigt at få lagt noget på siden af knivene, så armen ikke kan vandre sideværts i lejet. I første omgang blev det nogle 1x1 milimeter "store" gummi-terninger. Det kunne godt ændre sig hen ad vejen, men de lader til nogenlunde at ha' det rigtige "tryk", uden at gi' for meget inerti. Hvad brugte du der, Mellemhjul?

Desværre laver den stadigvæk en gnække, skrabe -agtig lyd, og jeg tror at lejet er sløjt. Der var også en ridse i bronzeforingen, og det er vel så den? Den så frisk ud, så den har jeg sgu' nok lavet da jeg trak lejet ud

Men der er så noget med et rep-sæt fra en eller anden franskmand, eller hvordan? Så behøver det jo ikke være så slemt

Mangler en god MM til kularmen. Denon'en er ikke helt rigtig til den, og det skal jo nok være en MM - men det passer mig nu fint. Kunne godt tænke mig at høre en god MM

AT 440 mla, eller sas-jiconål på en gammel Shure - jeg vakler! . Men der er vist alligevel noget af en prisforskel, ikke? (Krenzler  - Hjæææælp! )

Nogle billeder skal nok følge efter lige pludselig

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:
Desværre laver den stadigvæk en gnække, skrabe -agtig lyd, og jeg tror at lejet er sløjt. Der var også en ridse i bronzeforingen, og det er vel så den? Den så frisk ud, så den har jeg sgu' nok lavet da jeg trak lejet ud Men der er så noget med et rep-sæt fra en eller anden franskmand, eller hvordan? Så behøver det jo ikke være så slemt

Hej Tunghør.

Joel Boutreux har et Lenco bearing kit. Du kan også sende dit leje til ham - det koster faktisk ikke særligt meget. Det gjorde jeg selv. Mest hvis der er noget der skal slibes.

Se hos Lenco-Lovers.

Hvis linket er dødt er det fordi at man skal logge sig ind - flere af de gode underfora dukker først op når man er registreret og logget ind. Og tråden ligger under "Members Area" -> "Links" -> "Lenco related links".

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:
Mangler en god MM til kularmen. Denon'en er ikke helt rigtig til den, og det skal jo nok være en MM - men det passer mig nu fint. Kunne godt tænke mig at høre en god MM AT 440 mla, eller sas-jiconål på en gammel Shure - jeg vakler! . Men der er vist alligevel noget af en prisforskel, ikke? (Krenzler - Hjæææælp!

Alberto DeRoma anmelder AT-440MLa.

Der er også de nye fra Ortofon - 2M Red & 2M Blue.

Har du en vintage Shure PU liggende Tunghør?

Mvh.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler - fedt at der er en ekspert på sagen!

Jeg tror måske det leje alligevel kan bruges - Jo mere den kører, jo mindre støj. Den har vel roteret cirka  10 timer nu, og det lader til at hjælpe på det. Måske de bronzeforinger lige skulle i gang?
-Ellers må vi jo kigge på det leje-sæt på et tidspunkt

Jeg haver faktisk netop et tom Shure MB 72 pickup-hus at ligge. Mangler egentlig bare en stift . Kjell B siger jo at de lyder rigtig godt de jico-nåle, så måske jeg skulle ta' chancen?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det prædikat har jeg ikke fortjent men ellers tak.

Jeg går ud fra at du mener en Shure M75 eller?

Jico.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Jeg går ud fra at du mener en Shure M75 eller?

Jico.

Nå ja - forvekslede den vist lige med nålen

En 440 mla lokker også. Er LP-gear det billigste sted med de 100 dollares? Har du en ide om hvad fragten løber op i, og er der en chance for at den ryger under toldvæsenets radar?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

tunghoer skrev:
Er LP-gear det billigste sted med de 100 dollares?

Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed men jeg tror det.

tunghoer skrev:
Har du en ide om hvad fragten løber op i

Jeg har købt fra dem én gang for lang tid siden men jeg kan ikke huske det. Du kunne skyde dem en mail?

tunghoer skrev:
er der en chance for at den ryger under toldvæsenets radar?

En chance er der jo nok - men det er jo umuligt at svare på. Jeg er altid sluppet når jeg har købt uden for EU men det er måske bare mig der er en heldig kartoffel?

Du kunne evt. smide et nærigt bud hos Dave Cawley hvis du gerne er fri for at købe helt fra US. Forsendelse er 15£. Det bliver nok dyrere end fra LPGear under alle omstændigheder vil jeg tro.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen Krenzler  - jeg tror jeg bestiller en AT 440 mla fra LP gear!

Har forøvrigt hygget mig lidt, med at genhøre nogle af de apparater huset ligger inde med. Tr200 er rigtig god, men spiller kun i een kanal, så det må jeg ha' kigget på. Det fortjener den

TR 2060'eren spiller nøjagtigt så ringe som jeg huskede det. Den lyder som om den er defekt . Den har så også lidt brum, så jeg prøver måske et sæt nye store lytter. Ellers er den faktisk rigtig flot, og meget velfungerende. Ingen knas eller udfald . Skal dog ha' en ny tuner-snor på et tidspunkt.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Flotte billeder

Hvad løb de jensen lytter op i ? 
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Man kan få nye bronze foringer her: http://www.bearingboys.co.uk/OB091214_Oilite_Bearing-3649-p

De koster stort set ingenting, men portoen er omkring 13 pund, at det nok godt kan betale sig at bestille en håndfuld. Skal jeg selv have nogle, skal jeg så tænke på dig?

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes