Emne: tunghør’s setup ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de bronze/messing eller hva det nu er, indsatser der sidder i lejet, som sliddel. Jeg har desværre fået lavet en stor ridse i en af dem, og det gør at lejet snakker lidt. De koster heldigvis ikke mange basører at købe, og jeg deler portoen med Seansmiller der også køber et sæt. Så håber jeg at det klarer problemet med lejet, og så er der lidt andet at se på, med lencoen. Et hyggeligt sommerprojekt
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har forøvrigt været ude at høre på et sæt rega r3 højttalere i dag - http://rega.dk/hoejttalere.html. Gammel model, som kan fås til en fordelagtig pris nu. De lyder egentlig ret udemærkede, tror jeg nok. Har altid svært ved at bedømme grej i butikker, men det var imponerende hvad de kunne spille af bas, størrelsen taget i betragtning, og det lod heller ikke til at de skreg, så det kan være de må hjem på prøve. Har nok droppet de Larsen 4, da bassen simpelthen var for ringe. Kan også se at rigtig mange af dem der har dem, har tilføjet en sub, og det siger vist lidt..
Hvad søren kan man ellers prøve, når det nu skal være lidt småt?
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja når nu det ikke kan blive én med 12"   - Hvad så med nogle Snell? De spiller i hvert fald fabelagtig bas!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har tænkt lidt på snell, men der lader ikke til at være så mange af de mindre til salg. Mest J'er, og de skal så allesammen ha' nyt ophæng. Og så hørte jeg engang en audionote E'er, og den var jeg altså ikke så imponeret af. Meget slasket i bassen synes jeg. Og ja, en 12 tommer havde lige været sagen!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået fyldt lidt ekstra materiale i plinten på lenco'en. Nogen monsterplint er det nu ikke blevet til - beskedne 4,5 kilo kom den til at veje. Den virker nu ret solid, og jeg håber det vil tage de fleste vibrationer fra motoren. Var godt nok et lidt større arbejde end jeg havde regnet med - det havde såmænd nok været nemmere at lave en helt ny plint, men nu ville jeg så gerne beholde den originale, da jeg synes den er så flot  Jeg har haft den oppe at køre et par timer, og det lød som om der er noget potientiale. Lige nu er den så godt nok taget ned igen, da der skal justeres lidt på nogle af sagerne nedenunder. Jeg har jo beholdt automatikken, så der sidder et par dimser hist og pist. Desuden har jeg haft problemer med at den ikke ville spore så godt, hvilket jeg tilskriver armen, eller rettere knivlejet i armen. Jeg har noget sideværts bevægelse jeg ikke har kunnet regne ud hvordan jeg skulle slippe af med, så nu er jeg altså ved at montere kuglelejer  . Lige nu tørrer aralditten, og så får vi se om jeg har været heldig nok at undgå at få det i kuglelejet - ellers er den arm vist ikke til at redde.. Spånplade, og masser af lim. Har simpelthen penslet den med trælim, for at mætte spånpladen  Og sådan ser den ud fra oven:  Hvis jeg ellers har været heldig med armen, så ligger jeg et foto op af dyret i funktion, i overmorgen
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghoer skrev:
Hvis jeg ellers har været heldig med armen, så ligger jeg et foto op af dyret i funktion, i overmorgen  |
|
|
Læser jeg det sådan - at du ikke har været heldig . Jeg er meget spændt på at høre, om du kan få de kuglelejer, til at fungere tilfredsstillende. Bare spyt ud - jeg skal nok lade være med at være 'bagklog' .
Go' aften . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha, ha  - kan godt se at det kunne læses sådan, når jeg nu er lidt sent på den med de lovede billeder. Men det lykkedes rent faktisk, og grunden til forsinkelsen er alle de plader jeg liige har måttet høre  Jeg synes faktisk de kører rigtig godt de kuglelejer, og den lyder også godt  , men det er nok som Mellemhjulet siger: det lyder altid godt når man selv har bygget, så det må i andre komme og bedømme en dag ved lejlighed  Her er hun så, i en lidt midlertidig opsætning. Er startet ud med bare at vikle lidt malertape om kugelejerne, og så presse dem ned i de huller der før husede knivlejet. Så kan jeg lige starte ud med det, mens jeg tænker over en lidt mere permanent løsning - men det fungerer tilsyneladende fint på den måde:  Hvis du spørger mig, så er den bare flot sådan en Lenco i teakplint   Nogle meget små kuglelejer:  Og så lige et oversigtsbillede med mine nye rega r3 højttalere:  De lyder faktisk meget fornuftigt, med godt hul igennem. Dog lider de lidt under basrefleksbas - jeg er nok mere til trykkammer, men det lyder nu ikke så ringe endda
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=tunghoer] Hvis du spørger mig, så er den bare flot sådan en Lenco i teakplint /QUOTE]
Det ser hamrende godt ud det dér . Glæder mig til at opleve den 'LIVE'. Der er allerede en milliard-million spørgsmål, der trænger sig på. Så det må blive over en kop kaffe en dag .
Sidder netop og lytter til Sonny Rollins - Horn Culture. Milestone 73' - Hold k¤¤t - det er godt .
Go' aften. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen du må endelig kigge ind til kaffe, en dag når du er i nærheden X-ray  . Så må vi se hvor mange af de spørgsmål jeg kan svare på  Ta' gerne noget af det fede jazz du har med  - jeg gad godt ha' et genhør med den Coltrane vi hørte ude i værkstedet dengang. Det er vist en af dem jeg må se at få skaffet mig! -Men som sagt, bare slå på tråden når du kommer på brønshøjkanten
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nøj, det er da blevet flot. Du har også være seriøs med olie og pudsning kan jeg se.
Har du iøvrigt droppet antiskatingen? Det er nemlig ikke altid en god ide.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemhjul  - den har ikke engang fået olie endnu. Det var bare en rigtig flot plint du gav mig  . Den ligner jo egentlig bare en original lenco, nu med sort armrør, og uden det lille kontralod til at justere nåletryk med, men ellers en lenco som de jo ser ud - men de er jo også flotte! Den er stadig i justeringsfasen, og jeg mangler både at få armliften på den (pga manglende afstandsklods på armen) , og få automatikken til at virke. På et eller andet tidspunkt skal jeg så også ha' prøvet antiskatingen, men jeg har ræsoneret lidt sådan, at når den nu ikke mere har den lille arm ud til nåletryksjusteringen, og headshellen jo naturligt drejer ind mod centerlejet, så havde den sikkert ikke brug for antiskating. Men det må hellere komme an på en prøve hen ad vejen. Den tracker nu ellers meget fint, og lyder godt - også i de inderste riller
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øjj den er flot din lenco   Er de rega højttalere kun på besøg eller hvorledes?
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghoer skrev:
Jamen du må endelig kigge ind til kaffe, en dag når du er i nærheden X-ray . |
|
|
Har netop aflagt Tunghør et besøg. Nok mest for at få lidt gode idéer til en DIY-tonearm med 'tilsyneladende almindelige' kuglelejer - og høre noget musik naturligvis. Og - JA - de lejer ser ud til at fungere fint - det havde jeg egentlig ikke troet på men - ingen tvivl om at jeg vil prøve det samme en dag - når der bliver tid. Godt gået med den arm og Lenco'en - FLOT-FLOT. Monteret med en Denon dl-103 var der godt 'hul igennem', som i siger .
Vi talte jo lidt om - hvordan det så lød og jeg sidder netop og lytter til de samme plader(mine medbragte) og må sige, at herhjemme er der altså mere dybde og åbenhed - musikalitet om du vil. Men det kan kun være rummet i sig selv, der bidrager med det sidste. For dine R3 - hedder de vist - kan det der med 'hul igennem' på Jazz pladerne i hvert fald - det var tydeligt nok . Det er værre med Trapez'erne - de må være lavet til noget andet end 'TRUT' musik.
Go' Dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du ha' Roky  . R3'erne er købt, da der var et fornuftigt demotilbud, og så valgte jeg altså at slå til. Hyggeligt at du kiggede ind X-ray  . Og det er altid interesant at høre hvad et sæt andre ører mener om det, så man lige får et realitetstjek. Mere dybde tror jeg gerne på at du har, og det er nok rigtigt at det er (i hvert fald noget af det) det større rum. Jeg regner dog med at det vil hjælpe lidt på det, når jeg får plads til at rykke højttalerne længere fra hinanden. Du har også mere åbenhed? Vil det sige at de horn lyder endnu vildere hjemme ved dig? -Hjælp! -Så er der godt nok knald på, for de var da ellers pænt fremme i skoene her, synes jeg. Men de gør det måske samtidig på en lidt blidere måde hos dig? Ja, trapezzerne lyder altså noget bovlamme ved siden af de r3'ere. De lyder nu ellers godt nok når ørerne får vænnet sig til dem, og de er gode til rock, men de er meget tilbagelænede. De må vist videre, og gøre gavn et andet sted. Det bliver spændende at se din arm på et tidspunkt. Altid sjovt med lidt diy  Det var forøvrigt nogle gode plader du havde medbragt - og med ualmindelig god lyd på!  . Tror kun jeg har een enkelt her i huset, der kan svinge sig op på samme flotte lyd..
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghoer skrev:
Mere dybde tror jeg gerne på at du har, og det er nok rigtigt at det er (i hvert fald noget af det) det større rum. Jeg regner dog med at det vil hjælpe lidt på det, når jeg får plads til at rykke højttalerne længere fra hinanden. Du har også mere åbenhed? Vil det sige at de horn lyder endnu vildere hjemme ved dig? -Hjælp! |
|
|
Med 'åbenhed' mente jeg, at hele lydbilledet er mere åbent eller foldet ud, om du vil. Med 'hul igennem' er det mere 'bare' truttet  . Det er bare svært at beskrive lyd - underligt at man alligevel kaster sig ud i det ind imellem .
Iøvrigt Tak for kaffe og kugle-lejer til et fremtidigt projekt . Go' aften.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, helt sikkert at det er svært at beskrive lyd - tror måske alligevel jeg har regnet ud hvad du mener, men det kan jeg måske konstatere ved selvhør på et tidspunkt
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå - Tunghør. Nu har du chancen for et 'godt ord igen' - benyt dig nu af den. Hvor var det nu - du var henne i går  ..... __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, tak for lyttet i onsdags, X-ray  . Det var interesant at høre, og det lød rigtig godt  . Jeg ville beskrive det sådan at du har en lidt varmere lyd end jeg har, og imponerende hvad de kan spille af bas, de små højttalere! De bliver jo også fodret godt, af den lækre tr-1000  -Og så har X-ray været så venlig at låne mig hans Dynaco A-25'ere, så jeg kan blive lidt klogere på det med højttalerne  . De spiller altså godt sådan nogle, så jeg kan godt forstå der er mange der er ude efter et sæt. Bliver spændende rigtigt at lære dem at kende
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 13 Juni 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du kommet videre med antiskating og olie og foringerer og den slags?
Jeg satte nye foringer i min nyeste, selvom jeg syntes lejet virkede i fin stand. Og der var altså alligevel en klar mærkbar forskel bagefter.
Mit gæt er at Dynaco A-25 passer dig bedre.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej vores forringer er der vist ikke sket det vilde med endnu, og jeg har heller ikke fået taget mig sammen til at lege med antiskating. Det må jeg dog se at få kigget lidt på  . Olie har den da, og jeg venter altså med at gøre yderligere ved lejet, indtil den engang har fået nye forringer. Min vil ganske sikkert også ha' godt at nogle nye. Mht højttalere, så foretrækker jeg altså rega'erne. Der er alligevel noget mere hul igennem end dynacoerne - men altid interesant at få prøvet noget nyt, og så slipper jeg for at drømme om dynacoer om natten De spiller faktisk temmelig godt de små rega'er  . Dog hvæser de enormt meget, hvilket jeg synes er lidt irreterende, og vel mindre end optimalt. Synes at jeg har set dig berøre emnet omkring nye højttalere og hvæseri, Mellemhjul? Husker jeg rigtigt, og har du også en forklaring på hvorfor det er sådan? Måske der var et eller andet jeg kunne gøre for at afhjælpe det lidt..
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|