Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Single-end mosfet preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 September 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Hej Last,

Fed tråd

Jeg tror ikke jeg er den eneste der sidder lidt passivt og følger din tråd. Jeg mangler en pre som du er i gang med, men har absolut ingen tekniske fordusætninger for at blande mig. Men at lodde lidt komponeneter sammen og evt måle lidt her og der, - det ville da være et helt fint vinterprojekt. Så jeg håber da at det er iorden at vi/jeg kopierer din pre på et tidspunkt?

Vil den forøvrigt være velegnet for "amatører" som mig?

/Kurt

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 September 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hypex har lavet en spændings regulator, kunne den måske bruges eller er den for svag

http://www.hypex.nl/docs/hxr.pdf

Den er jo lidt klein ved siden af denne, men den er ikke billig

http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/jsr06/index.html

Jeg kunne nu også tænke mig at bygge den, men jeg er bange for at med de stumper jeg vil stoppe i, vil det komme til at koste kassen

Det kunne måske være interessant med et par gode udgangs trafoer  vil det overflødiggøre udgangs kondensatorerne, eller er de stadig nødvendige for at beskytte trafoerne

DOG, hvis indgangs impedansen på trafoerne er højere, skal kondensatorerne vel være mindre ????? - trafoer ville også give mulighed for at ændre på GAIN, hvis der skulle være brug for det  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej Fimpe og alle andre som kigger med her på kanalen

Det kræver ikke den helt store "loddekolbe-svinger-eksamen" at kopierer konstruktioen, og jeg håber da virkelig at der er mange som vil gøre det (kun til privat brug selvfølgelig).

Det ville selvfølgelig være lettere hvis der blev lavet et rigtigt print, men der ville samtidig også begrænse mulighederne for at man kunne sætte sit personlige præg på forstærkeren.

Hvis man "bare" sætter sig grundigt ind i hvordan de forskellige komponenter skal forbindes, og tjekker at det hele vender rigtigt, skal det nok gå godt.

Som forstærkeren ser ud i dag er prisen på komponenterne rimelig, og lette at skaffe, lige med undtagelse af kobberfolie-kondensatorerne i udgangen. Hvis man synes at kobberbamserne er mere end pengepungen vil give slip på, så start med de billige glatfolie-kondensatorer - de er slet ikke så ringe endda.

Jeg har ikke regnet på hvor meget projektet har kostet mig, men som det spiller nu synes jeg at man får virkelig meget for pengene.

Projektet startede tilbage i januar og jeg har lært rigtigt meget undervejs. Derfor har forforstærkeren fået et navn, som jeg synes beskriver denne "rejse" rigtig godt:

Grand Turismo

Hilsen LAST (og så tilbage til loddekolben, for der var jo lige et par dioder som skulle afprøves )

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Last:

Jeg har kun en general god erfaringer Schottky som MBR 360, som jeg valgt at bruge generelt PS i audio, som alternetiv til alm dioder.

Min RIAA har jeg lavet med 8 stk MBR360, altså helt separate til plus og minus, derefter så 4 polede Jensen lytter. Og så efter Jensen Lytter samles Plus og Minus forsynningerne, således man udnytter 4 pols effekten optimalt. Håber du kan følge den lange snørrer

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth

Jeg er helt med på opbygningen med separat plus og minus, for det havde jeg også. Du skulle prøve at lave det om så du kun bruger 2 dioder  (flere dioder, mere støj)

Kan du prøve beskrive lyden med MBR360 i forhold til alm dioder?

Hilsen LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg føler der er mere ro i lydbilledet, en mørkere baggrund. Interessant tænke vedr. kun 2 dioder.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det kunne måske være interessant med et par gode udgangs trafoer  vil det overflødiggøre udgangs kondensatorerne, eller er de stadig nødvendige for at beskytte trafoerne

Kunne man ikke finde en trafo som kunne erstatte source-modstanden, ligesom på en single-ended rørforstærker?

Hilsen LAST

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 19 September 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hvor vil du finde en trafo med bare rimeligt lav udgangsimpedans og bred frekvensgang? Men du har ret en trafo er bedre end en halvdårlig kondensator. Man har kun brug for en af dem.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

http://www.sowter.co.uk/specs/9111.htm

Men man taber vel også en del "gain", eller hvad

Allen Wright har før forsøgt at forklare mig at det kan være et problem at bruge udgangskondensatorer i en preamp i forbindelse med en transistor forstærker hvis denne har lav indgangs impedans, kondensatoren bliver umådelig stor, hvilket vel ikke er en fordel for kvaliteten 

Desværre er prisen på disse trafoer så høj at man ligeså godt kan overveje en TVC(trafovolumen)

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Det ser jo meget fint ud! Men jeg kan altså hverken li at den nedre frekvens er 5hz. eller de 600 ohm udgangsimpedans da jeg mener bassen bliver for " MUSIKALSK" læs for varm og upræcis.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Det var da noget af en generalisering - mig bekendt er der vist en del pro grej som anvender 600ohm balanceret hvor bassen næppe bliver "for musikalsk"

Men lad os stoppe det  jeg vil hellere høre hvad det er for en trafo LAST mener han kunne tænke sig i stedet for source modstanden og hvorfor, og hvor så end det er henne

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det var da noget af en generalisering - mig bekendt er der vist en del pro grej som anvender 600ohm balanceret hvor bassen næppe bliver "for musikalsk"

Men lad os stoppe det  jeg vil hellere høre hvad det er for en trafo LAST mener han kunne tænke sig i stedet for source modstanden og hvorfor, og hvor så end det er henne

Ja det er jo nok en misforståelse fra hans side, det sker jo. Den bedste rørforstærker jeg har hørt en " Borderline " var godt nok med trafo. ellers mener jeg at nedre grænsefrekvens skal ned på 0,5 Hz for at det ikke skal påvirke transienterne i bassen og det bliver vist umuligt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at vi mangler en expert på området

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2007 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Ja også i den grad

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

Lundhahl i Sverige er også en mulighed hvis man vil trafo vejen.

http://www.lundahl.se/lunstory.html

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej musicus

Min idé gik på at udskifte source-modstanden R9 (330 ohm) med udgangstrafoens primærvikling. Det var bare en skør idé - jeg ved ikke en sk** om udgangstrafoer

Der er klart at udgangskondensatoreren skal være stor, hvis de efterfølgende forstærker har en lav indgangsimpedans. Hvis forstærkeren har en indgangsimpedans på 47K ohm, skal udgangskondensatoreren være på 6,8 µF for at få en grænsefrekven på 0,5 Hz. Om store kondensatorer lyder dårligere end små ved jeg ikke, men pris stiger sammen med µF. Prisen for 1stk 0,1 µF Jensen kobberfolie med pertinax hus er ca 230 kr.

Hilsen LAST

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 20 September 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
musicus skrev:

Ja det er jo nok en misforståelse fra hans side, det sker jo. Den bedste rørforstærker jeg har hørt en " Borderline " var godt nok med trafo. ellers mener jeg at nedre grænsefrekvens skal ned på 0,5 Hz for at det ikke skal påvirke transienterne i bassen og det bliver vist umuligt.

Transienter er så vidt jeg ved da højfrekvent af natur. Så der vil en lavere nedre grænsefrekvens vel ikke hjælpe det store?

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Når jeg nu siger at det er hørbart så er det fordi hele min omgangskreds incl. mig selv alle har bemærket det. Jeg orker ikke tage en længere diskussion om hvorfor andet end at det drejer sig om fasedrej.

Sjokoz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007
Sendt: 20 September 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke at det ikke er hørbart. Har ikke selv lavet nogle test af det så kan ikke tillade at udtale mig om noget jeg ikke selv har oplevet.

Jeg undrede mig bare over din forklaring om transienter.

Men så lange fasen er flad fra 20 Hz til 20 kHz burde det vel ikke være hørbart. Har dog ikke selv testet noget.

Til top Vis Sjokoz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjokoz

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået lyttet lidt til forstærkeren med MUR860 dioder, og resultatet er (måske) en smugle bedre end med SB550.

Jeg har besluttet mig for at lave den endelig (i denne omgang) udgave af forstærkeren, og derefter få pakket den ind i et flot kabinet.

Sådan kommer diagrammet for min Grand Turismo til at se ud:

Der er ikke de store ændringer. D1-2 ændres til MUR860 (eller MUR820), C1-2 ændres til 3300µF/35V og C5-6 ændres til 8200µF/16V. Lytterne bliver Panasonic FC. Jeg mangler at beslutte hvilken type modstande der skal bruges til R5-6-7 (Riken, Kiwame eller Shinkoh ?) De 4 polede Jensen lytter bliver lagt på lager til næste projekt.

Jeg glæder mig til at høre fra andre som kaster sig ud i at bygge en Grand Turismo

Hvis nogen (i KBH) skulle have lyst til at prøvekøre GT'eren, så send lige en PB.

God lyd og god lyst - LAST

PS: Tråden stopper IKKE her. Jeg vil bare gerne bruge mere tid på at høre musik, istedet for at lave lyttetest.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes