Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Single-end mosfet preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Herligt og så har jeg en ny mulighed når jeg skal bygge! Køber du det hos RS? Det er vist ret dyrt.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Tufnol/pertinax og hvad de ellers hedder er rigtig fint til bagplader med stik, men ikke meget andet - det er svært at bearbejde pænt og der skal gode maskiner til at skære det pænt og præcist og det flosser nemt i kanten - 2mm lyder lidt tyndt, jeg bruger noget 5-6mm

Tufnol til bagplade, solid krydsfiner til bund, ægte træ til sider, tyk alu til front, kobber til topplade, samles med aluvinkler  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde mistænkt det for at flosse let. RS har det i plader på 285x590mm i 2-4-10-12-16-20-25mm tykkelse. En 4mm plade koster ca 150kr (RS-varenr: 194-1132).

Det nye print ER monteret og der er hul i gennem. Jeg har kun hørt 5-10min, men er næsten sikker på at det i hvert fald ikke er blevet dårligere. Ændringerne på det nye print er: større kapacitet i strømforsyningen (både før og efter regulatorerne), Shinkoh modstande og større kondensator i udgangen til bassystemet (22µF galtfolie).

Jeg behøver vel ikke at sige, at jeg gælder mig meget til at få lyttet noget mere

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg må udtrykke mig mere klart - Tufnol/Petinax flosser i kanternerne under forarbejdning, f.eks hvis man bruger en grovtandet håndsav - med rundsav er det ikke noget problem

Kanter kan jævnes med sandpapir

En kant der er skåret korrekt er efterfølgende helt stabil, ingen problemer der

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

En fin fil er da noget lettere og mere præcis at arbejde med.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Har I nogen erfaring med at lime tufnol/pertinax? Har tænkt at bund og bagplade kunne limes til træet som skal være front og sider? Toppladen kunne evt fineres eller males.

Hilsen LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Som den klamphugger jeg er ville jeg bruge silicone. Det gør jeg tit og det har den fordel at det kan skæres fri igen hvis ellers man kan få en kniv imellem. Men hvorfor ikke bare skrue det sammen med messingskruer.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du monterer noget "aluvinkel" i samlinger er silikone sikkert en udmærket løsning, og du er mere sikker på at den er i vinkel men vær opmærksom på at en limet samling nemt "skrider" indtil den er tør

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået lyttet lidt i dag, og........

Wwauoow hvor spiller den. Super opløsning - også med følelse og nærvær  FEDT

(jeg ved godt at det var en meget kort anmeldelse, skriver noget meget når lytte grundlaget er større)

Hvorfor skal man bruge så meget tid på at arbejde - ville hellere være hjemme og høre musik.

Hilsen LAST

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg lovede jo at give en mere dybde gående anmeldelse. Nu er jeg jo ikke professionel anmelder, men jeg håber i forstår hvad jeg mener

Lad os begynde i bunden. Selvom der er blevet mere tydeligt, at min Behringer DCX2496 (bruges til rum-eq, men kun op til 250Hz) ikke er blevet indstillet efter GT'erens afrulning, er det meget tydeligt at basområdet har haft stor gavn af de sidste ændringer. Det er let at høre forskel på om det er en elektrisk eller akustisk bas der spiller, også selvom stortrommen følger basgangen. Og på cd'er hvor der er flere forskellige bassister med, lære man hurtigt er kende deres små forskeligheder. Opløsning er meget høj og man får en rigtig fin fornemmelse af tonernes kontur. Området præges altså af præcision, kontrol og troværdighed.

Stemmer og instrumenter i mellemtone området gengives med en opløsning, som tydeligt afslører selv den mindste ændring i sangerens stemme eller i måden der spilles på instrumentet. Jeg vil dog på ingen måde beskrive gengivelsen som analytisk, for den forbedrede opløsning har kun været til gavn for forståelsen af helheden. På flere cd'er har jeg opdaget detaljer som før har været skjult/sløret, men nu bidrager til sammenhængen i musikken.

Det giver næsten ingen mening at beskrive diskantområdet for sig selv, for diskanten forsætter bare i fuldstændig samme stil som mellemtonen. Opløsninger gør at man eksempelvis tydeligt kan høre, at der er forskel på hvordan trommestikkerne ramme et bækken og hvordan der er forskel på den måde forskellige bækner klinger ud. Og igen medvirker den meget høje opløsning til helheden. Hverken mellemtonen eller diskanten opleves som være farvet, af andet end den "farve" som musikken har.

I discipliner som gengivelse af rum og dynamik, ændrer tingene sig tydeligt af cd til cd, så heller ikke her lyder det som om der lægges til eller trækkes fra af større betydning.

Det kan godt være at anmeldelsen giver indtryk af, at træerne er vokset ind i himmelen eller at jeg har fået storhedsvanvid, men det føles virkelig som om at de informationer der ligger på cd'erne gengives som de er.

De sidste ændringer i elektronikken har helt sikkert været besværet og pengene værd. Det skal ikke forstås som om det er en helt anden forforstærker nu, den er bare blevet betydeligt bedre på alle punkter. Om det er ændringen af strømforsyningen eller der er de møg dyre Shinkoh modstande, der har haft størst betydning kan jeg slet ikke sige noget om. Et punkt vil jeg dog fremhæve som afgørende for gengivelsen – udgangskondensatorerne. Jensen's kobberfolie er meget let at bliver afhængig af, de er ren narko for øregangene, men alle pengene værd.

Nu mangler jeg jo bare indpakningen, men der kommer desværre til at gå lidt tid før den er på plads.

Projektet har været en lang, spændende og meget lærerig rejse, og jeg vil gerne takke alle som har deltaget og givet input – TAK FOR HJÆLPEN

Hilsen LAST

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Ja, efter at have haft besøg af LAST med egen GT, så er jeg ikke i tvivl, den bliver min næste pre.

Har prøvet rigtig meget af, som skulle trække min VAIC 300B rørslæde - fra Audia Flight (40K) til Thorhauge rør-pre.

GT er - som navnet indikerer - rigtig hurtig, der er ingen dynamiktab i mit set-up ved at skifte fra en pre med forstærkning til denne buffer. Den er mindst lige så gennemsigtig som overstående. Det den gør BEDRE, er at nuancerer, både i selve musikfremførelsen men da helt tydeligt fra det ene album til det andet, så musikken klangmæssigt lyder vidt forskelligt, dvs. den farver minimalt og tilfører ikke signalet nævneværdig egenlyd, - og DET er virkelig kildevand på min mølle! Det virker ikke som om der er nogen afskæring nedad, som klart har været det største problem med de 8-10 rør pres, jeg har haft igennem kæden. Så bassen er intakt og tilmed meget nuanceret. Både Dac og Riaa fik et passende output.

Tillykke LAST! - Glæder mig til at modtage mit eksemplar

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Siden sidst har Grand Turismo været i ringen to gange mod den opgarderede Audio Note M1. I første omgang gemte vi dog at vende fase på højttalerne rigtigt. AN'n vender fasen 180 grader i forhold til GT'n, og derfor er højttalerne normalt tilsluttet SAT'n i modfase for kompenserer for dette.

Den anden gang var højttalerne tilsluttet rigtigt, så det var en helt fair fight. Og dog. I udgangen på AN'n sidder der et par 5,6 µF Jensen kobberfolie kondensatorer, men i GT'n sidder der 22 µF glatfolie + 0,1 µF kobberfolie. Altså en meget billigere løsning, men det viste sig ikke at være så ringe endda.

Man skal ikke lytte mange sekunder, for at bemærke at Grand Turismo leverer et lydbillede af meget høj opløsning. Enhver lille detalje i musikken bliver præsenteret med stor præcision og selvfølgelighed. Det blev dog på intet tidspunkt for meget eller analytisk, og helheden i musikken bevares hele tiden.

Dynamisk set ligger Grand Turismo heller ikke på den lade side, og præsenterer et meget levende lydbillede, når materialet tillader det. Det giver musikken et godt "drive" og masser af "fest og farver". Det skal ikke forstås sådan, at Grand Turismo tilsætter "fest og farver". Hvis optagelsen ikke i orden, kan Grand Turismo ikke rette op på den.

GT'n kan dog ikke sige sig helt fri for at farve lydbilledet. Der er en smugle "krystallisk" over lyden. Jeg er dog helt sikker på, at dette bidrag kommer fra de glatfoliekondensatorer der bruges i udgangen. Et sæt store kobberfolie kondensatorer ville være at foretrække. 0,1µF kobberfolie er ikke nok til at "rette" lyden fra de store glatfoliekondensatorer. Jeg vil dog til en hver tid anbefale glatfolie frem for MKP/poly kondensatorer.

Om Grand Turismo vandt kampen mod Audio Note M1, vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg vil hellere sige det på denne måde: Grand Turismo vinder klart, når der tales om opløsning, dynamik og "hul igennem". Men det lille rør i Audio Note'n gør bare et eller andet magisk, som giver musikken et naturligt tilskud af varme og ro. I sidste ende handler det nok mest om man er til transistor/mosfet- eller rørlyd.

Hilsen LAST

PS: Min snedker har leveret de første stumper til kabinettet, og at jeg snart får lidt bedre tid til at gøre projektet færdigt.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja ja - det går ikke så stærkt (men det går fremad)

Kasserne er lavet af teaktræ og tufnol/patinax, og måler 32x31x8cm. Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvad jeg vil bruge som låg - måske glas?

Udover kasserne, arbejdes der på en version med højere forsyningsspændinger og konstantstrømsgenerator  

Hilsen LAST

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt, er det fordi du mener at det kan laves bedre/billigere end det man ellers kan købe?

Tror godt at der kan laves noget som er bedre end en del af de produkter vi ellers køber.

Har du i øvrigt tænkt på udmålte/matchede transistore og andre komponenter, så at Nilson Pass anbefalede det på hans vist nok DIY side.

Kabinettet kan godt give nogle overvejelser, hvordan laver man lige det så det ser ordentlig ud, har selv valgt Alu men så er der lige tilpasningen og overfladebehandling som er lidt af en opgave.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej JRGW

I starten var det lidt for sjov, men det blev med tiden et meget lærerigt projekt (jeg viste intet om MOSFET da jeg gik i gang med projektet). Jeg er ikke den der kaster mig ud i DIY-projekter for at spare penge, men fordi jeg synes det er sjovt, spændende og hyggeligt.

Noget andet som man skal huske er, at når man bygger tingene selv, kan man tilpasse dem sine behov. Og så er det ikke gør-det-selv, men "custom made" af dig, til dig.

Som forforstærkeren står i dag koster den under 3000kr i stumper, og i den prisklasse vil jeg gerne høre den "fabriks model" som bare når i nærheden af den. Så det kan gøres bedre / billigere end det der kan købes.

Jeg har tænkt på at bruge udmålte MOSFETs, men læste om en som havde udmålt en håndfuld 2SK213 og havde opdaget at dem som var fra samme produktionsserie var så godt som ens. Det er nok være med modstandene, men til de priser køber jeg kun de Shinkoh'er jeg skal bruge (har ikke målt dem, men de skulle holde sig inden for +/- 1%).

Hilsen LAST - "Custom made" - det lyder ikke så '70er-discount-artigt som "gør-det selv"

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det du har i den grad ret.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Så er der eyecandy

Flot beskrivelse og flot arbejde!

Ved ikke hvor langt du er i den endelige version, men her er et par forslag:

-Prøv med EI-trafo

-Drej printet 90 grader så du får kortere ledninger fra trafo og disse ikke kommer tæt på signalet

-Potmeter ved indgangsterminaler og med forlænger aksel til frontplade = kort signalvel

Vil du tættere på den AN (rør), så prøv med nogle JFETs i stedet for den MOSFET....det giver nok mere en udgangskondensatoren

Flot trækabinet du har fået lavet, hvad har prisen været for det? Jeg kunne godt tænke mig nogle træfrontplader i samme kvalitet....

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kan få øje på flere ting jeg ville lave om men så kunne jeg blive anklaget for at være religiøs. Konstantstrømsgenerator duer ikke lydmæssigt til denne pre. Man får dog glæde af det på indgangen ved lidt mere komplekse konstruktioner.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Projektet har holdt en lang sommerferie og er derfor endnu ikke indbygget i det endelige kabinet, men nu er det snart tid til at få det gjort.

EI trafo er der ikke plads til i det endelige kabinet.

Signalvejen bliver kortere i det endelige kabinet.

Diamagnetic, du er altid velkommen med idéer til forbedringer, religiøse eller ej. Hvorfor ikke bruge konstantstrømsgenerator?

Det er denne udgave som spiller i dag:

Hilsen LAST

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Konstantstømsgenerator har jeg prøvet. Det er godt på indgangen på udgangen lyder det bedst uden. Du får mere varme med et af de blå Alps. Undgå multicore også dem fra trafoen. Hvis du bruger sølv skal det udglødes ellers lyder det skingert. Brug bomuld/uld/silkestrømpe på kablerne. Fjern evt. plastic fra lytterne især dem i signalvejen. Undgå modstande med magnetiske endekapper også i strømforsyningen. Dog lyder Kiwame godt påtrods af magnetisme. Umagnetiske induktionsfrie er Mills.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes