| Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder enhederne i fælles kammer? Hvorfor er der mere opløsning i den dybe ende end den høje? Hvad med diskanten hvorfor spiller den næsten ved samme niveau som bassen ved 200Hz?
Enhederne kan ikke være i fase ved 6-7khz eftersom den summerede respons er lavere end diskantens egen. vægtes responsen højere end korrekt fase? korrekt fase er jo grundlaget for at enhederne kan summere rigtig og dermed give en flot frekvensrespons.
Hvad med impedans respons over 200Hz?
Fik i målt step-respons?
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Sidder enhederne i fælles kammer? Hvad med diskanten hvorfor spiller den næsten ved samme niveau som bassen ved 200Hz?
|
|
|
1#Bassen og mellemtonen sidder ikke i samme rum. 2# det er bassens respons, som ikke var slukket under målingen af diskantensrespons.
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Enhederne kan ikke være i fase ved 6-7khz eftersom den summerede respons er lavere end diskantens egen. vægtes responsen højere end korrekt fase? korrekt fase er jo grundlaget for at enhederne kan summere rigtig og dermed give en flot frekvensrespons.
|
|
|
3# Hvordan mener du der kan være fasedrej i et frekvensområde langt fra delefilter arbejdsområde? ved 6-7 kHz er det diskanten selv der arbejder og ikke filteret!
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg gætter på at der ikke er blevet målt gated! Nu hvor grafen er mere "glat" i de øvre frekvenser end de nedre.
Kan vi ikke få lov at se en måling uden udglatning? Det burde være nemt at lave hvis din makker har gemt målingen.
mvh Ulrik
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ skrev:
Nå, jeg gætter på at der ikke er blevet målt gated! Nu hvor grafen er mere "glat" i de øvre frekvenser end de nedre.
Kan vi ikke få lov at se en måling uden udglatning? Det burde være nemt at lave hvis din makker har gemt målingen.
mvh Ulrik
|
|
|
er ikke sikkert på han har men jeg er da sikker på han vil kigge efter
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
kappen skrev:
|
|
|
3# Hvordan mener du der kan være fasedrej i et frekvensområde langt fra delefilter arbejdsområde? ved 6-7 kHz er det diskanten selv der arbejder og ikke filteret!
|
|
|
Det kan man jo se at den ikke gør, selvom bassen er langt nede i niveau ved 6-7kHz tyder det på at enhederne er i 180graders modfase i det område, hvilket er nok til at forudsage ca. 1db's udfasning, det siger jo ikke så lidt om fase forholdende generelt. Jeg kunne også være meget interesseret i at se en gated måling.
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Det kan man jo se at den ikke gør, selvom bassen er langt nede i niveau ved 6-7kHz tyder det på at enhederne er i 180graders modfase i det område, hvilket er nok til at forudsage ca. 1db's udfasning, det siger jo ikke så lidt om fase forholdende generelt.
|
|
|
Jeg kan ikke se hvor du vil hen med denne her diskussion, jeg er tilfreds med filteret og man kan jo netop se at
enhederne ruller flot af med de ønskede 12/dB pt oktav som ønsket. 1#Selvfølgelig skal bassen være på det niveau 2#Det tyder på filteret gør som det skal 3#Hvis der havde været udfasning havde der været stor forskel på niveau målt på
enhederne enkeltvis imod den samlede måling – og det er der netop ikke. Dette
opnår man kun når der er styr på fasen. men jeg synes ikke denne diskussion skal forsætte for jeg mener ikke det bære noget konstruktivt med sig... specielt ikke hvis folk mener filteret er forkert fordi det er udarbejdet i samarbejde med Torben... End of discussion Jesper
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
kappen skrev:
Det kan man jo se at den ikke gør, selvom bassen er langt nede i niveau ved 6-7kHz tyder det på at enhederne er i 180graders modfase i det område, hvilket er nok til at forudsage ca. 1db's udfasning, det siger jo ikke så lidt om fase forholdende generelt.
|
|
|
Jeg kan ikke se hvor du vil hen med denne her diskussion, jeg er tilfreds med filteret og man kan jo netop se at
enhederne ruller flot af med de ønskede 12/dB pt oktav som ønsket. 1#Selvfølgelig skal bassen være på det niveau 2#Det tyder på filteret gør som det skal 3#Hvis der havde været udfasning havde der været stor forskel på niveau målt på
enhederne enkeltvis imod den samlede måling – og det er der netop ikke. Dette
opnår man kun når der er styr på fasen.
men jeg synes ikke denne diskussion skal forsætte for jeg mener ikke det bære noget konstruktivt med sig... specielt ikke hvis folk mener filteret er forkert fordi det er udarbejdet i samarbejde med Torben...
End of discussion Jesper
|
|
|
Hvis du er glad for lyden af dine forresten super flotte højtalere, er alt jo som det skal være. Det er bestemt ikke for at ødelægge glæden af dem jeg skriver som jeg gør. Jeg stiller blot spørgsmålstegn ved målingerne. Jeg har en helt anden filosofi omkring hvordan man gør de ting der, jeg har også haft en frequence højtaler som fik lavet en filter upgrade af syncroniq her fra siden, det var utroligt hvad det gjorde ved den.
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Hvis du er glad for lyden af dine forresten super flotte højtalere, er alt jo som det skal være. Det er bestemt ikke for at ødelægge glæden af dem jeg skriver som jeg gør. Jeg stiller blot spørgsmålstegn ved målingerne. Jeg har en helt anden filosofi omkring hvordan man gør de ting der, jeg har også haft en frequence højtaler som fik lavet en filter upgrade af syncroniq her fra siden, det var utroligt hvad det gjorde ved den.
|
|
|
Det er også helt in ordnung
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål til Diy folket. Hvad er den bedste måde at behandle træet? Altså jeg har birkefinér og bejdse, men hvis jeg lader dem stå sådan vil en enkel dråbe vand sætte ringe på træet hvilket jeg ikke ønsker. og så ville jeg høre om der er anden end lak der kan give den finish?
Jesper
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Man kan give dem voks ovenpå bejsen, så bliver de ret resistente overfor vand med mere..
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
| Hmm... Man kan give dem voks ovenpå bejsen, så bliver de ret resistente overfor vand med mere.. |
|
|
okey hvad vil det gøre ved Farven af bejsen? og tak for svaret  jesper
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der lige delefilter komponenter ind ad døren   Jesper
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
JJAZ skrev:
| Hmm... Man kan give dem voks ovenpå bejsen, så bliver de ret resistente overfor vand med mere.. |
|
|
okey hvad vil det gøre ved Farven af bejsen? |
|
|
Jeg sidder lige med Peter som har brugt voks-metoden. Han siger at bejdsen bliver lidt mørkere, men ellers beholder den finish den har. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
ehb_elh skrev:
JJAZ skrev:
|
|
okey hvad vil det gøre ved Farven af bejsen? |
|
|
Jeg sidder lige med Peter som har brugt voks-metoden. Han siger at bejdsen bliver lidt mørkere, men ellers beholder den finish den har.
|
|
|
okey tak jeg har lige købt en træolie til ædle træsorter, og efter en test viste det sig at overfladen bliver rigtig rigtig flot. så jeg glæder mig til at vise jer billeder fra bahandlingen...
Jesper
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der billeder igen   Her ses fineren UDEN olie behandling   Her er træet efter olien er blevet påført 2 gange  så mangler det bare lidt at tørre helt i 4-5 timer så er finishen der  Jesper
|
| Til top |
|
| |
ehb_elh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev det tid til at montere terminaler, for sandkammeret er skal være lige på den anden side at terminalerne. så derfor skal i monteres først.  så først lige nogle ledninger igennem med en møtrik på den anden side og så ellers igang med lodderen    så fik jeg monteret terminalerne med lidt besvær... så det tid til sandkassen   30 cm Sand hverken mere eller mindre. 30 cm sand = 48 kg  ufff den bliver tung Jesper
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Super flot projekt du har gang i. Bliver super spændende når de står og "kører".
Et råd til målemikrofonen. Den skal gerne være i forlængelse af armen den sidder på. Ellers får man reflektioner slået tilbage ind i mikrofonen ved højfrekvent. Troels Gravesen har vidst lavet eksempler hvor du kan se hvad der sker, og hvad fordelene er. Og så ville jeg måle gatet så du ikke få rumets reflektioner med. Hvis du måler ugatet, skal du helt klart gøre det i din egen stue.
Fandt den lige her: http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
Jeg har selv gjort samme erfaringer år tilbage.
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 28 August 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil til en hver tid vælge lak. Det er meget mere modstandsdygtigt. Men det er også et stort sort arbejde.
Jeg bruger en vandbaseret gulvlak.
De vanbasseret lakker gulner ikke, men de er meget svære at arbejde med. Det kræver virkelig teknik og vandslibepapir.
Mine egen små højtalere fik ti gange lak.
Hilsen Meil
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kan se du har fået det på frequence. Der har du lavet en måling selv, som vises sammen med den i lavede tidligere.
Jeg håber det er ok at jeg lige uploader din måling hvor jeg har scaleret det med samme y-akse trin som clio målingen. du
måler fra 0dB til 170dB (lige i overkanten til at kunne bruges til sammenligning)
og her jeres clio måling
Du har omkring 8dB forskel fra bas til diskantområdet på din måling, samt nogle peaks hen af vejen.
Men, vigtigst... hvordan lyder de? Spiller de?
Her din måling i original form...
|
| Til top |
|
| |