Emne: Ortofon A pickuphus erstatning ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
stiften Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen herinde, som kender til SME-lignende pickuphuse, men med udformning, så mål og styretappen på fatningen passer til de gamle Ortofon-arme som kører med de terningformede A-hus?
Slidsen i tonearmens fatning vender nedad, og armens længde er tilpasset et kortere hus end Ortofons mest almindelige G-hus (der i store træk svarer til SME/Technics m.fl.).
Mvh.

|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils har nogle af de gamle huse. prøv at kontakte ham
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd var det Walchris-enheder Jan Nielsen havde en del af?
Pickupperne/hovederne tænkes brugt på to new old stock Ortofonarme, der må være af typen RK-309. Slidsen til styretappen vender ned, hvilket indikerer at de er beregnet til A-hoveder.
Jeg kan se, der også var en G-version af Ortofon RK-309, som jeg har fået to eksemplarer af:
http://www.habitamos.com/pics/4430755
Ligger nogen inde med kataloger og/eller specifikationer på disse gamle arme, hører jeg gerne. Jeg hører også gerne fra folk, der har prøvet at renovere gamle Ortofon arme.
Kan man fx bare vende connectoren med omløber og montere armen lidt længere tilbage og bruge G-hoveder, som jeg ellers bruger?
Jeg vil nødigt kupere armen de 22 mm den må være længere end en tilsvarende G-version. Og jeg kan heller ikke lige se en skrue til at løsne, så connectoren kan trækkes ud. Er den mon limet eller prespasset ind?
Efter at have ledt rundt på nettet ser det ud til at være svært/dyrt at finde A-hoveder med fire kontakter - og jeg skal jo så også dublere min pickupbestand for udvalgte typer...
Hm....
Mine RK-309'ere kan ses her:
http://pedipsen.dk/Audio/hvaderdette/armeibox.JPG
http://pedipsen.dk/Audio/hvaderdette/armtotal.JPG
http://pedipsen.dk/Audio/hvaderdette/armkontra.JPG
http://pedipsen.dk/Audio/hvaderdette/armende.JPG
http://pedipsen.dk/Audio/hvaderdette/armkontakter.JPG
Mvh.
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 05 April 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er materiale i stil med dette, jeg søger:
http://www.beykirch.net/Thorens/Thorensbuch_k.pdf
Se side 183 i denne bog (scroll 3/4 ned) her er både RK og RKG afbildet.
Så dyk venligst i skuffer og gemmer og se, om der er noget dokumentation, gerne med dato på.
Mvh. Henrik.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 20 April 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiften skrev:
Så vidt jeg husker fra en tidligere tråd var det Walchris-enheder Jan Nielsen havde en del af?
Pickupperne/hovederne tænkes brugt på to new old stock Ortofonarme, der må være af typen RK-309. Slidsen til styretappen vender ned, hvilket indikerer at de er beregnet til A-hoveder.
Jeg kan se, der også var en G-version af Ortofon RK-309, som jeg har fået to eksemplarer af:
http://www.habitamos.com/pics/4430755
Ligger nogen inde med kataloger og/eller specifikationer på disse gamle arme, hører jeg gerne. Jeg hører også gerne fra folk, der har prøvet at renovere gamle Ortofon arme.
Kan man fx bare vende connectoren med omløber og montere armen lidt længere tilbage og bruge G-hoveder, som jeg ellers bruger?
Jeg vil nødigt kupere armen de 22 mm den må være længere end en tilsvarende G-version. Og jeg kan heller ikke lige se en skrue til at løsne, så connectoren kan trækkes ud. Er den mon limet eller prespasset ind?
Efter at have ledt rundt på nettet ser det ud til at være svært/dyrt at finde A-hoveder med fire kontakter - og jeg skal jo så også dublere min pickupbestand for udvalgte typer...
|
|
|
Hej Stiften. Jeg følger spændt med i udviklingen her, da jeg selv planlægger at bruge min Ortofon RK 309 arm med almindelige SME type headshells, for ikke at lade mig binde til de gamle Ortofon A pickupper. Jeg har ikke kunnet finde noget info nogle steder om det i det hele taget kan lade sig gøre, men ikke desto mindre har jeg lavet en test-plint til min Lenco Goldring 88, hvor jeg har monteret Ortofon armen ca. 21mm længere væk fra pladespillerens centerspindel, dvs. ca. 330mm i stedet for 309mm. Jeg har brugt et Sumiko HS12 headshell, fordi det har (eller rettere sagt havde) styretap både foroven og for neden. Jeg har så blot skåret den øverste styretap væk, så nu passer det i Ortofon armen. Jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra eksperterne om denne løsning er i orden? Jeg har på nedenstående billeder monteret en Goldring pickup og justeret den ind efter Baerwalds nulpunkter. Og ifølge både mine øjne og ører, så kan jeg hverken se eller høre nogen fejlsporing. Men kan det virkeligt være så simpelt at forlænge en allerede lang tonearm, blot ved at rykke den de tilsvarende 21-22mm. længere væk for at kompensere for det længere headshell? Arm-geometrien bliver vel også ændret ved dette? Men hvis min hjemmestrikkede løsning ikke fejler noget, så har du her en nem løsning, lige bortset fra at du skal have vendt ledningerne i armen hen til pickup fatningen hvis du vil bruge Ortofon G pickupper.

__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 20 April 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser da ud til at blive et spændende 88er projekt seansmiller - glæder mig til at de mere
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Jeg har brugt et Sumiko HS12 headshell, fordi det har (eller rettere sagt havde) styretap både foroven og for neden. Jeg har så blot skåret den øverste styretap væk, så nu passer det i Ortofon armen.
Jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra eksperterne om denne løsning er i orden? Jeg har på nedenstående billeder monteret en Goldring pickup og justeret den ind efter Baerwalds nulpunkter. Og ifølge både mine øjne og ører, så kan jeg hverken se eller høre nogen fejlsporing. Men kan det virkeligt være så simpelt at forlænge en allerede lang tonearm, blot ved at rykke den de tilsvarende 21-22mm. længere væk for at kompensere for det længere headshell? Arm-geometrien bliver vel også ændret ved dette? Men hvis min hjemmestrikkede løsning ikke fejler noget, så har du her en nem løsning, lige bortset fra at du skal have vendt ledningerne i armen hen til pickup fatningen hvis du vil bruge Ortofon G pickupper.
|
|
|
Hurra!
Jow. Det var noget i den "henretning" jeg tænkte.
Blot ville jeg gerne have vendt connectoren inde i armen, da jeg bruger Ortofons pickupper - men altså i G-hus, der er længere.
Også jeg, der er meget umatematisk anlagt, kan være lidt usikker på, om geometrien i alle henseender kommer til at stemme.
På den anden side kan du jo justere dig til nogle fornuftige nulpunkter, og den lange arm er vel mere ufølsom for lidt fejljustering - eller hvad? Hvor meget overhæng har du nu?
Det oprindeligt tænkte må være 11 mm - hvis vi forudsætter at armgeometrien med A-hus oprindeligt svarede til RMG-309, som jeg i modsætning til RK(G) 309 kan finde mål på: Technical Data of Pickup-Arm Ortofon RMG 309 Dimensions Total length 400mm (15.75“) Distance between center of arm base and center of turntable 309mm (12.17“) Range of adjustable height (center of arm and tube to mounting plate) 36-61mm (1.4“-2.4“) Diameter of arm base 50mm (2“) Specifi cations Effective length (center of arm base to stylus tip) 320mm (12.6“) Offset angle 15.9° Maximum tracking error at the outer edge of a 12-inch record 0.83° Optimum overhang 11mm (0.43“) Adjustable stylus pressure 0-7 g Weights Pick-up head 31g Pick-up arm 600 Men så ændrer vi på den effektive længde ved at lægge G-husets ekstra længde til, og så sker der det at... alle målene vel må modificeres lidt? Folk, der er klogere end jeg på matematik og geometri, må kunne beregne sig til, hvad der skal rykkes og gøres ved, for at målene passer? Hvis det overhovedet er muligt uden nedstryger... Har vi ikke nogle geometrimatiske genier siddende i kulissen? Dit setup ser lovende ud. Hvad er værk og arm monteret i? Og har du nogen som helst anelse om, hvor gamle vores tonearme er? Dem på billederne i Thorens-bogen ser nyere ud. Har knapt så primitiv lejring som i hvert fald mine RK'ere. Held og lykke med eksperimenterne og send evt en mail, hvis du har spørgsmål eller synspunkter, som du mener er for "snævre" til dette forum. Bedste hilsner
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse værktøjer må sammen med en præcis opmåling af den reelle effektive længde med den "forlængede" pickup være centrale hjælpere i forståelsen af, hvor vi skal vælge at placere tonearmen for med en given protractor at få den bedste indjustering af armen:
http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator.php
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_comparator.php
http://www.vinylengine.com/overhang_shift_calculator.php
Nederst på siderne refereres til et større kompendium med historien bag teorierne.
Meget af det er for langhåret for mig, der har lidt tal-fobi, men det hele antyder, at det må kunne lade sig gøre at ændre effektiv længde og afstanden mellem centerspindlen og armens lodrette leje uden at afskære sig fra af høre musik.
Løsningen med et modificeret Sumiko pickuphus gør det naturligvis nemmere at justere på sagerne, men da jeg i mange sammenhænge bruger G-huse, som skiftes mellem flere arme, ville det nok være mere praktisk, om jeg kunne få connectoren vendt om, så G-huse passer umiddelbart. Finjusteringen kunne så ske med en justerbar "slæde" under tonearmen.
Armens effektive længde, udmålt med en C-pickup i G-hus, monteret som det nu kan lade sig gøre, ser ud til at være 341 mm. Det er da et udgangspunkt, og taster jeg denne værdi ind i alignment calculatoren, kommer den ud med et resultat, der efter Baerwalds metode skulle være tæt på idealet med en spindel til armens lodrette akse afstand på godt 329 mm.
Så langt så godt. Prøv selv at lege med calculatoren.
Men hvordan filen får man connectoren ud og vendt (eller erstattet af en anden connector med to slidser) uden at gøre skade på noget?
På andre arme er der oftest en form for synlig monteringsordning, ligesom der kan være en justeringsmulighed, hvis nålen af én eller anden grund ikke står lodret set forfra- her SME:

De gamle Ortofonarme ser ud til bare at være basket sammen og så piller man ikke mere ved det. Der er sådan lidt grovsmed ind over?
Det ser også ud til, at man skal justere højde på armen, før den monteres?
Mvh.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiften skrev:
seansmiller skrev:
Jeg har brugt et Sumiko HS12 headshell, fordi det har (eller rettere sagt havde) styretap både foroven og for neden. Jeg har så blot skåret den øverste styretap væk, så nu passer det i Ortofon armen.
Jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra eksperterne om denne løsning er i orden? Jeg har på nedenstående billeder monteret en Goldring pickup og justeret den ind efter Baerwalds nulpunkter. Og ifølge både mine øjne og ører, så kan jeg hverken se eller høre nogen fejlsporing. Men kan det virkeligt være så simpelt at forlænge en allerede lang tonearm, blot ved at rykke den de tilsvarende 21-22mm. længere væk for at kompensere for det længere headshell? Arm-geometrien bliver vel også ændret ved dette? Men hvis min hjemmestrikkede løsning ikke fejler noget, så har du her en nem løsning, lige bortset fra at du skal have vendt ledningerne i armen hen til pickup fatningen hvis du vil bruge Ortofon G pickupper.
|
|
|
Hurra!
Jow. Det var noget i den "henretning" jeg tænkte.
Blot ville jeg gerne have vendt connectoren inde i armen, da jeg bruger Ortofons pickupper - men altså i G-hus, der er længere.
Også jeg, der er meget umatematisk anlagt, kan være lidt usikker på, om geometrien i alle henseender kommer til at stemme.
På den anden side kan du jo justere dig til nogle fornuftige nulpunkter, og den lange arm er vel mere ufølsom for lidt fejljustering - eller hvad?
Hvor meget overhæng har du nu?
Det oprindeligt tænkte må være 11 mm - hvis vi forudsætter at armgeometrien med A-hus oprindeligt svarede til RMG-309, som jeg i modsætning til RK(G) 309 kan finde mål på: Technical Data of Pickup-Arm Ortofon RMG 309
Dimensions Total length 400mm (15.75“) Distance between center of arm base and center of turntable 309mm (12.17“) Range of adjustable height (center of arm and tube to mounting plate) 36-61mm (1.4“-2.4“) Diameter of arm base 50mm (2“) Specifi cations Effective length (center of arm base to stylus tip) 320mm (12.6“) Offset angle 15.9° Maximum tracking error at the outer edge of a 12-inch record 0.83° Optimum overhang 11mm (0.43“) Adjustable stylus pressure 0-7 g Weights Pick-up head 31g Pick-up arm 600
Men så ændrer vi på den effektive længde ved at lægge G-husets ekstra længde til, og så sker der det at... alle målene vel må modificeres lidt?
Folk, der er klogere end jeg på matematik og geometri, må kunne beregne sig til, hvad der skal rykkes og gøres ved, for at målene passer? Hvis det overhovedet er muligt uden nedstryger...
Har vi ikke nogle geometrimatiske genier siddende i kulissen?
Dit setup ser lovende ud. Hvad er værk og arm monteret i? Og har du nogen som helst anelse om, hvor gamle vores tonearme er? Dem på billederne i Thorens-bogen ser nyere ud. Har knapt så primitiv lejring som i hvert fald mine RK'ere.
Held og lykke med eksperimenterne og send evt en mail, hvis du har spørgsmål eller synspunkter, som du mener er for "snævre" til dette forum.
Bedste hilsner
|
|
|
Tak skal du have. 
Jeg må blive dig svar skyldig mht. overhang på min test-opsætning, fordi headshell'et nu er i brug i min nuværende pladspiller, og jeg tænkte desværre ikke på at måle overhang da jeg havde justeret pickuppen ind på Ortofon armen. Og lige for tiden er mit Lenco/Ortofon projekt p.t. sat på pause pga. manglende tid. I mit test setup på billederne, er værk og arm blot monteret i en kraftig MDF køkkenbordpladerest fra Silvan, hvor jeg har skruet tre kraftige træklodser fast som fødder. Dette er blot for at have en stabil base at eksperimentere på inden det går løs for alvor. Den endelige plint bliver en massiv klods af finsk birketræsfinér efter alle Lencokunstens regler. 
Angående alderen på vores Ortofon arme, så vil et løst gæt fra mig være ca. 1960 +- et par år. Min arm sad i øvrigt i denne Delphon som jeg stadig har, inkl. de to A-huse, og den er uden tvivl født med denne kombo.

Nå ja, jeg kan jo godt se, at du skal have vendt fatningen/stikket i din arm for at den kan tage G-headshells. Hvis det er noget som du ikke har noget imod at bruge et par kroner på, så kan du med garanti få f. eks. det skotske firma, Audio Origami til at modificere din arm som det behager. Jeg overvejer selv kraftigt at sende min Ortofon arm over til dem for at få modificeret de meget primitive lejer, samt at få sat en fornuftig termineret ledning på. Lige nu stikker der kun nogle korte stumper ud af bunden på armen. Men som sagt ville det jo være dejligt hvis der var nogle her som sidder inde med den nødvendige viden omkring mit fiksfakseri med forlængelsen af armen inden jeg selv kaster mig ud i den slags. Jeg er selv en alt for tal-sky matematisk tumling til at regne det ud. 
Det kan være at vi kan få lokket grammofon guruen Jan Nielsen på banen her? Jeg kunne forestille mig at han kunne sidde inde med noget viden omkring emnet. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov historie.
Delphonen ligner lidt den type, som Alfred E. Olsen brugte i Accord, men hans var vist lidt ældre og hammerlakeret - og kun wiret for mono, så vidt jeg husker. I hvert fald havde han kun én højttaler i forretningens ene hjørne (eller var det over døren til baglokalet? Det er snart mange årtier siden).
Desuden havde den Alfred'ske Delphon et sjovt stroboskop-arrangement og en lift, der vist sad noget længere tilbage mod armens lodrette akse.
Hvorfor bruger du ikke bare A-husene i den gamle tonearm, som vel reelt er bedst egnet til lidt stive monopickups til vinyl og lak - de ganske rigtigt noget primitive lejer taget i betragtning? Lejerne i mine arme lader dog til at køre rimeligt pænt (new old stock).
Det er netop monoafspilning, der umiddelbart er min hensigt, når jeg får fundet ud af, hvad der er op og ned på projektet - sådan matemageometrisk. Til stereo bruger jeg p.t. SME-arme og en nyere (men i den store sammenhæng stadig ældgammel) Ortofon-arm.
Min primære software er faktisk 78 rpm pladerne, selv om jeg da også ind imellem køber og spiller nyere musik på lp og cd, inspireret af de to sidste hjemmeboende børn, som ind imellem bringer de sjoveste ting hjem.

Vi må håbe, at nogle talnørder forbarmer sig over os, og at der dukker skriftligt materiale op. Jeg skal nok melde mig i dette forum, hvis jeg kommer nærmere sandheden om, hvad man kan og ikke kan med de gamle tonearme.
Er der i øvrigt en indlysende mulighed for at justere armens højde i forhold til pladetallerkenen på din 309-arm?
For mig ser det ud som om man justerer inde under monteringskraven, hvor lejerne sidder? Eller klodser man armen passende op på et mellemlæg?
På de formentlig nyere versioner i en Ortofon-reklame af ukendt dato ser lejerne lidt anderledes ud, og det ser ud til, at der er en "normal" højdejustering med sætskrue:

Mvh.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min plan er at bruge min RK 309 (nu RK 330 ) arm til at afspille "moderne" plader.
De to A-huse jeg har, er henholdsvis til lak og de gamle såkaldte Microgroove monoplader. De gamle Ortofon A-pickupper skal desuden med moderne øjne set køre med et vanvittigt højt nåletryk, og det er ikke noget jeg vil byde mine gamle jazz mono LP'er.
Når jeg får anskaffet en Ortofon APJ 1 adapter, så skal 78'er A-huset bruges på min Beogram 1000/Ortofon SMG 212 kombo, som jeg har modificeret til at være en dedikeret 78'er grammofon:

Og så kan jeg langt om længe slippe af med det kosmetisk upassende Technics headshell (inkl. de to 10-kroner som er nødvendige for at udbalancere armen). 
Min 309 arm kan desværre ikke justeres i højden, så det bliver noget med at bruge afstandsplader i forskellige tykkelser imellem pickup og headshell. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov, pæn og sikkert udmærket kombination, der rent teknisk minder mig om Teknicos Ortofon/HMV kombination fra først i 1960'erne, ekviperet i teaktræ og flot forarbejdning. Det var mit første møde med stereo og SPU-GT. Et møde der blev til et livslangt afhængighedsforhold, når der er jazz-lp'ere på grammofonen.
Men du skulle jo have en 9" arm til A-hoveder i stedet for adapteren.
Den SK-212 tonearm, jeg har siddende på et Delphonværk, er dog desværre delvist adskilt og i ukendt stand. Formentlig raslede kuglerne fra det vandrette leje ud under en tidligere ejers forsøg på at justere højden... Det kan man vist heller ikke på den type.
Delene ligger dog pakket ned i kabinettet på renoveringsprojektet, som jeg har overtaget fra en god ven, der købte spillen på et loppemarked.
Mjoh, A-pickupperne ligger da an i rillen, men så farlige er de vel heller ikke - hvis de og armen er i orden.
Mange af de gamle monoplader har set værre "søm" hen over årene, hvis vi snakker om plader fra 1950'erne og 60'erne. HMV og Toga med Ronette, rejsegrammo'er, diverse pladeskiftere...

De bedste "almindelige" pickups til mono var vel i 1960'erne netop Ortofons - samt hen ad vejen også B&O?
Til lak i fin form er de gamle A og C pickups fra Ortofon prima.
C'eren kan stadig fås ny i G-hus, men til en måske noget pebret pris og vist nu kun i én størrelse diamant fra fabrikken:
http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view =article&id=71&Itemid=112
Det ser ud til, at du bruger Grado til lak? Jeg bruger, foruden Ortofon A, et sammensurium af B&O, Stanton/Pickering, Shure og Ortofon OM/Concorde med alskens diamantstørrelser fra 110my og nedefter.

Held og lykke med projekterne - og "dåsemusikken", der jo er det vigtigste (i denne afdeling af livets mange tilbud og fravalg).
Lad os høres ved, hvis vi "ser lyset" med disse gamle tonearme, som jeg da synes det kunne være sjovt at bevare i brug.
Bedste hilsner Henrik.
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En læser på Lencoheaven har henledt opmærksomheden på denne anmeldelse af en lignende arm:
http://stereophile.com/artdudleylistening/listening_87/
Så noget kunne tyde på, at når protractoren siger ok, så ER geometrien faktisk i orden.
Nu mangler vi så bare at få vendt connectoren, så G-huse kan bruges med "sømmet" nedad...
|
Til top |
|
|
stiften Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu snakket med Per Windfeld, som bekræfter at det er gangbart blot at flytte armen længere bagud på værket, hvis vi ikke vil låses til A-husene.
Tilbage er så (for mig, der gerne vil bruge umodificerede G-huse) at finde én, der med passende præcision og forsigtighed kan skære en styrerille i toppen af connectoren, som er prespasset i armrøret.
Connectoren kan altså teoretisk hives ud og vendes, men for en køkkenbordsfusker som jeg skal der nok tages mere end ét tilløb på en gammel broklet arm, før jeg prøver med en af de ubrugte! Windfeld foreslog en urmager med erfaring udi selv at lave tandhjul og den slags.
Mvh. Henrik.
|
Til top |
|
|
analogflash Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 22 September 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi there,
I have got a Ortofon RK 309 without counterweight. A friend will make it for me. So I need the measure, the inner diameter and heaviness of this. Also I need some pictures of the screw and the measure. It would be fine if you can help me. Thank you.
Regards from Munich/Germany Jörg
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|