Forfatter |
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg er kommet i den heldige situation at være faldet over et par spolebåndoptagere.
Den ene, en Akai M-8, købte jeg alene med det formål at slagte den for de to, efter sigende, ganske gode rørforstærkere der sidder i den.
Men nu står den jo så fint på gulvet ved siden af mig og spiller, jeg er begyndt at synes det vil være synd at gøre andet end pudse den lidt op og gemme den, men hvad siger I?
Umiddelbart er den mint i standen, kassen er i perfekt stand med låget der hører til, alt virker, på nær båndtælleren og lidt knas fra potmetrene..
Hvad ville I gøre?

|
Til top |
|
|
cvo2010 Forum Bruger

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puds den op og stil den til pynt, den er da sej at have stående.
Hilsen cvo2010
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gøre ca. det samme - pudse den flot op - og så ville jeg prøve at gå skridtet videre og faktisk bruge den i ny og næ, så den bliver holdt i gang. Den er oversej - og dem tror jeg ikke, at der findes mange af tilbage.
Det kunne også være den skulle smøres lidt på de rigtige steder og tilmed have checket de to røramps inde i den - osv osv - den er godtnok flot sådan én.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen tak for rådene, det er klart værd at overveje.
Det er nok rigtigt som du skriver Freddy, at der er få tilbage af dem. De steder jeg har læst om den, har det udelukkende været de 2 rør amps der har været fokus på, så selvom det måske ikke er verdens mest spændende maskine, så er der alligevel et eller andet over den.
Jeg tænker lige lidt over sagen, jeg har ikke selv mulighed for andet end at rense potmetrene og pudse den lidt op. Skal der mere til kommer jeg nok til kort.
Det er godt nok godt at man har en forstående kone, hvis den skulle ende inde i stuen i rotation med noget af alt det andet.
Mvh Lars
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 30 September 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ikke sikkert, at der skal "mere til" - man kan jo sige, at hvis den spiller rigtig godt og lyder "lige" og med fuldt frekvensområde og alt det der, så er den sikkert i god stand og hvorfor fifle med noget, som virker fint?
Man kunne fristes til at bekymre sig en smule om gummitrykrullen er blevet for hård (gammel og mør) - disse plejer at være kandidater til udskiftning.
Det at maskinen er i så fin og flot stand kunne indikere, at den måske ike er belver brugt voldsomt meget og og dette kunne nære håb om, at hoveder og båndstyr stadig er gode.
Jeg synes, at det er en vildt imponerende maskine - og nu når jeg tænker mig om, så ved jeg et sted, hvor der står noget lignende og sygner hen - måske skulle man.....
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg starter med en forsigtig rensning af potmetrene, og tager den derfra.
Trykrullen er i fin form, lyden virker også ok. Jeg skal lige afprøve med et par bånd jeg selv har indspillet.
Begge maskiner kommer iøvrigt fra samme sted som det Marantz grej du ved nok, så umiddelbart meget velholdt og i fin form.
Kan du så få hentet den der sygner hen, du har jo pladsen til det.
Mvh Lars
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zakken , såddan et par maskiner gad jeg også godt eje - er det ikke en gx 625 du har i baggrunden ??...
tilykke med dem de super.
mvh.thomas __________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zakken skrev:
Jeg tænker lige lidt over sagen, jeg har ikke selv mulighed for andet end at rense potmetrene og pudse den lidt op. Skal der mere til kommer jeg nok til kort.
|
|
|
Mon ikke du også kan få båndtælleren til at køre når du alligevel har den adskilt. Det problem skyldes næsten altid en defekt rem. En original kan jo nok ikke skaffes, men den er ikke så kritisk så hvis du kan finde noget der ligner er det sikkert ok.
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal skrev:
Hej Zakken , såddan et par maskiner gad jeg også godt eje - er det ikke en gx 625 du har i baggrunden ??...
tilykke med dem de super.
mvh.thomas
|
|
|
Hej Thomas.
Godt spottet, det er en 625. Den spiller ganske godt, men føles lidt "flimsy" i forhold til den Pioneer RT-909 jeg har i stuen, så den er på vej videre til, forhåbentligt, et godt hjem sydpå.
Mvh Lars
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke du også kan få båndtælleren til at køre når du alligevel har den adskilt. Det problem skyldes næsten altid en defekt rem. En original kan jo nok ikke skaffes, men den er ikke så kritisk så hvis du kan finde noget der ligner er det sikkert ok.
[/QUOTE]
Remmen er godt nok intakt og rullen kører fint med rundt, så der er vist noget internt i tælleren der ikke er helt ok.
Lige nu er maskinen fuldstændig adskilt og forstærkerne taget ud. Jeg regner bare med at samle bånddelen igen og gemme den til en gang hvor jeg har mere tid til at nusse med sådan noget.
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også give den en overhaling, og indrullere den i samlingen, i stedet for at skille den ad :-). Den er saftsusemig sej..... min AKAI-GX 4000D sygner jo fuldstændigt hen i sammenligning
|
Til top |
|
|