Forfatter |
|
Hentrich Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg har for en kollega lovet at forsøge at overspille et spolebånd. Spolebåndoptageren jeg har er en AKAI GX-4000D. I følge en lille note på båndet, skulle det være indspillet på en Tandberg 2-spors båndoptager. Når jeg afspiller båndet så har jeg den "normale" lyd i den ene kanal, og "bagsiden" af båndet kan jeg så høre i den anden kanal - naturligvis spillet baglæns. Jeg har forsøgt med spor 1-4 indstillingen, men så er der kun lyd i den venstre kanal, og med indstillingen spor 2-3, er det så i den højre, men spillet baglæns. Kan jeg overhovedet gøre noget med den maskine jeg har, eller skal jeg på jagt efter en 2-spors maskine ??.
Mange hilsener Michael
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at spolen fungerer som et almindeligt kasettebånd med 2 spor i den ene retning og 2 spor i den anden. Din maskine kan så afspille alle 4 spor samtidigt, så den spiller "side A" normalt samtidigt med at den spiller "side B" baglæns.
Løsningen må være at sætte din maskine i spor 1-4 indstillingen, afspille båndet normalt fra venstre mod højre mens du optager "side A" over på et andet medie. Når båndet er løbet over på højre spole og venstre spole er tom, vender du "kasettebåndet", dvs. flytter venstre spole over på højre side og højre spole over til venstre med bagsiden udad i stedet for forsiden. Herefter kører du båndet igennem i spor 1-4 indstillingen endnu en gang og optager "side B" over på et andet medie.
__________________ Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis min hukommelse ikke tager helt fejl, så indspiller en 2-spors spolebåndoptager på hele båndet, dvs. det kan ikke vendes. En 4-spors kun på halvdelen af båndet hvorfor det kan indspilles i begge retninger. Jeg ved dog ikke om en 2 spors kan afspille 4 spors bånd... __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan ikke afspille et 2 spors bånd,på en 4 spors afspiller.!!!
carsten
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg har jo konstateret, at det ikke umiddelbart kan lade sig gøre. Men er der nogen af jer, der kan forklare, hvorfor at båndet afspilles, i stereo-mode, med den ene kanal i orden, og den anden kanal spillende baglæns ??. For er det et to spors bånd, så ville begge kanaler jo køre samme vej, eller ??. Altså i og med, man normalt kun kan indspille den ene vej på en to-spors optager. Har tidligere haft en beocord, to-spors maskine, så helt novice er jeg ikke inden for denne verden. Men jeg kan jo konstatere, at jeg må ud og investere i en to-spors maskine  . Takker for svarene :-)
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hentrich.
Jeg vil tro at båndet er optaget på en to spors MONO optager. På et to spors mono bånd er de to spor jo lige netop optaget i hver deres retning.
Hvis denne teori er rigtig (Det kan du jo let finde ud af ved at vende båndet, hvis den musik som spilles baglæns ikke er den samme som den som spilles rigtigt, så er der jo klart nok tale om to forskellige optagelser), så kan du sagtens overspille båndet til et andet medie. Det vil bare kræve en stereo/mono ledning. Sådan een kan du let lave ved at tage et streokabel, og så sørge for at forbinde begge kanaler til eet stik i den ene ende. Om du på denne måde får optimal teknisk kvalitet kan jo altid diskuteres, men eftersom de gamle Tandberg mono optagere ikke var SÅ fantastiske, går jeg ud fra at det drejer sig mere om at redde en vigtig optagelse end at få high-end lyd (Hvilket du under alle omstændigheder næppe vil få med det kildemateriale).
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 4 spor på en 4-spors optagelse ligger forskudt: 1 = Kanal A - side A 2 = Kanal B - side B (baglæns) 3 = Kanal B . side A 4 = Kanal A - side B (baglæns). Der vil ikke kunne være noget baglæns når du afspiller et 2 spors bånd på en 4 spors afspiller. Men det modsatte kan absolut være tilfældet. Du skal bare have en Technics RS-1500 som min .... den kan afspille både 4 og 2 spors!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på 1/4"tape og sammenlign 2 channel med 2 track-4 channel...så kan du se 4 channel maskinen kører i begge spor fra 2 channel maskinen. Det er helt sikkert et mono bånd og du kan så nøjes med at tappe lyden fra den kanal som lyder rigtig og derefter vende båndet og tappe igen. Så har du fået alt ud af det bånd...jeg skal ikke kunne sige om det lyder bedre på en rigtig 2 spors mono, men det gør det sikkert. Du spørger da bare Janils om du kan låne hans fine maskine...
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige prøvet at skifte på min Technics mellem 2 og 4 spors afspillehovedet (på en 2 spors optagelse). Ud over en let niveauforskel er der ikke nogen problemer.
__________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart hvis du har en 2 spors stereo-optagelse, men han har en 2 spors mono-optagelse...så opstår problemet...
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er naturligvis det, der er problemet, selvfølgelig, altså at det er en mono-optagelse. I følge oplysningerne fra min kollega, så skulle det have været stereo, men det kan det jo ikke være :-). Jeg takker for hjælpen til jer alle sammen
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også gamle 2 spors mono-bånd fra 70'erne - elendig kvalitet!
Men de kan afspilles, hvis du på båndoptageren vælge tape for den ene kanal og source for den anden. Herefter får du kun een kanal ud. På forstærkeren vælger du MONO og får signalet i begge højttalere. Skal du optage det må du lave et splitterkabel så du får 1 til 2 kanaler. __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at jeg hverken på forforstærkeren eller på effektforstærkeren har en mono-omskifter. Men jeg tror jeg har fået det løst ved at vælge mono-mix i Wavelab, som jeg bruger til indspilningen på computeren. Det splitter mono-signalet ud i begge kanaler.
|
Til top |
|
|
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
På AKAI DS 4000 er det en vender på tonehoveddekselet. Den setter du til 1-4. Da får du mono avspilling av spor 1, både ved
4-spors opptak og 2-sporsopptak.
Mvh
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jeg klar over :-). Men det hjælper ikke på, at jeg kun har lyd i den venstre kanal på båndoptageren, men som skrevet tidligere, det afhjælper wavelab
|
Til top |
|
|
Hentrich Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået båndet overspillet, og resultatet blev faktisk rigtigt okay. Uden nogen form for redigering, bortset fra mono-indstillingen, så lod det sig altså gøre :-).
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|

mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|