| Sendt: 16 April 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis alt går efter planen, så investerer konen og jeg engang i begyndelsen af juni i en projektor og et lærred til stuen. Sagen
er imidlertid den at vi er helt på bar bund i forhold til hvad vi skal kigge efter, så derfor skriver jeg her i håb om at modtage
råd og vejledning fra nogle af dette forums kyndige brugere.
Bevæggrunden for at ville have projektor og lærred i stuen er først og fremmest at kunne smide vores gamle tv ud og
således skabe plads til en ekstra bogreol. Vi bruger udelukkende fjernsynet til at se film på, og det er ikke engang særlig
ofte (stereoanlægget bruges langt oftere). Derfor ønsker vi heller ikke surround, kun stereo. Vi har en gammel dvd-afspiller
af forholdsvis ringe kvalitet (Nevir), som dog ikke desto mindre har været god nok i vores øjne. Men, for at komme tilbage til
det vi gerne vil købe, så drejer det sig om en projektor som vil blive placeret oven på nogle vægskabe ca. tre-fire meter fra
lærredet. Lærredet skal helst være af en sådan type der kan rulles op og ned automatisk, og vil placeres foran nogle vinduer
(ca. en-to meter foran), der dog næsten kan mørklægges fuldstændig pga. nogle tætsiddende persienner.
Vore krav går mest på at projektoren skal være så lydsvag, stabil og levedygtig som mulig, foruden naturligvis en
acceptabel billedkvalitet - HD om muligt, uden at det bliver for dyrt. Vi vil helst bruge mindst muligt på projektet, men kan
måske svinge os op på 7-8.000 DKK alt inklusiv.
Er der nogen der på baggrund af disse oplysninger kan komme med nogle anbefalinger til hvilke projektorer vi bør kigge på?
Jeg forestiller mig umiddelbart at slutte projektoren til vores gamle dvd-afspiller, og så lade lyden komme ud gennem vores
Musical Fidelity T-100 forstærker og Dali monitor højtalere, men for at være helt ærlig så har jeg ingen anelse om det kan
lade sig gøre, og hvordan det i så fald skal gøres. Har man eksempelvis brug for en receiver eller andet for at få skidtet til at
virke? Og hvilke udgange/indgange og kabler kan anbefales?
Inspireret af en anden tråd herinde er jeg iøvrigt blevet ret lun på Oppo BDP 95 som jeg har fundet et rigtig godt tilbud på,
og som gør at jeg ville være villig til at udvide budgettet lidt, fordi den også kan afspille SACD og HDCD og derfor måske
oven i købet ville være bedre til at afspille musik på end min nuværende Musical Fidelity X-Ray... Måske der også er nogen
her der kan vurdere dette?
|