Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EL 34 rør?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jamen er det bare for at prøve? Jeg ved godt at hvis man ikke prøver finder man aldrig ud af noget.

Det ser ud til at ECC85 er meget tæt 6n1p, men ville meget gerne have diagram af din spille så jeg kan se hvad der sker. Jeg har ikke set nogen steder om de har samme forspænding (katodemodstand) men jeg kan smide et i rørtesteren og undersøge det. Nu er der nok nogen som farer op og siger det ikke er et lydrør. Det er ligegyldigt for hvis det matcher i data skal det nok spille godt. Allerede i 1953 blev det anset for at være et fint LF rør selvom det er et FM front end HF rør.

Nå jeg glemte at ecc88 jo heller ikke er et lyd-rør, men et UHF forstærker rør. Jeg må tilstå jeg ikke er glad for det i LF sammenhæng. Har haft meget bøvl med selvsving og andet.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jamen er det bare for at prøve? Jeg ved godt at hvis man ikke prøver finder man aldrig ud af noget.

Det ser ud til at ECC85 er meget tæt 6n1p, men ville meget gerne have diagram af din spille så jeg kan se hvad der sker. Jeg har ikke set nogen steder om de har samme forspænding (katodemodstand) men jeg kan smide et i rørtesteren og undersøge det. Nu er der nok nogen som farer op og siger det ikke er et lydrør. Det er ligegyldigt for hvis det matcher i data skal det nok spille godt. Allerede i 1953 blev det anset for at være et fint LF rør selvom det er et FM front end HF rør.

Nå jeg glemte at ecc88 jo heller ikke er et lyd-rør, men et UHF forstærker rør. Jeg må tilstå jeg ikke er glad for det i LF sammenhæng. Har haft meget bøvl med selvsving og andet.

ok... men får nok svært ved at skaffe et diagram over den amplifon der..

Hvis jeg sendte et rør til dig ville det fortælle dig om jeg kunne bruge det i min forstærker??

Du mener ECC85 er bedre end ECC88??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har både 6n1p og 6n2p og ecc85 og ecc88 og 800 andre rør. ECC85 bedre end ECC88? Ja det er min mening, men det er ikke det som betyder noget .

Det jeg gerne vil er at alle skal forstå man ikke bare ukritisk skifter rørtyper. Man skal sammenlige data og det er det jeg har gjort. Her kommer ECC85 megt tæt på 6n1p og vil sandsynligvis kunne virke efter hensigten hvorimod datamæssig ligger ECC88 så langt væk at det ikke kan fungere.

Nu er rør jo nogle taknemlige bæster så der kommer næsten altid lyd igennem uanset hvomeget man dummer sig.

Men at beskylde et rør for at lyde godt og et andet skidt i samme opstilling men med forskellige data på rørene er gallimatias!!

Nu er jeg træt...god nat og sov godt.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg har både 6n1p og 6n2p og ecc85 og ecc88 og 800 andre rør. ECC85 bedre end ECC88? Ja det er min mening, men det er ikke det som betyder noget .

Det jeg gerne vil er at alle skal forstå man ikke bare ukritisk skiftrt rørtyper. Man skal sammenlige data og det er det jeg har gjort. Her kommer ECC85 megt tæt på 6n1p og vil sandsynligvis kunne virke efter hensigten hvorimod datamæssig ligger ECC88 så langt væk at det ikke kan fungere.

Nu er rør jo nogle taknemlige bæster så der kommer næsten altid lyd igennem uanset hvomeget man dummer sig.

Men at beskylde et rør for at lyde godt og et andet skidt i samme opstilling men med forskellige data på rørene er gallimatias!!

Nu er jeg træt...god nat og sov godt.

ah..

ok... men så vidt jeg kan forstå så sku et 6n1p og et 6n1p-ev være en del forskelligt??? har du nogen EV typer også?? ligge ev også tæt på ECC85??

Tak for hjælpen

Sov godt mania:-)

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

EV eller ej! Ingen betydning for rørets (electrical design) data...kun levetid og antal knubs.

Jeg tror du må nøjes med russerrør´...ingen europæisk pendant. Der skal små konstruktionsændringer til for at få et andet rør til at fungere optimalt. Jeg har set at man siger de erstatter så bredt som ecc81 og 88, men det er en voldsom tilsnigelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/6N1P og de nævner ikke engang hele forskellen!

6n2p er dog så tæt på et ecc83 at det kan bruges. Altså ikke i din sammenhæng kun som en info.

mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

EV eller ej! Ingen betydning for rørets (electrical design) data...kun levetid og antal knubs.

Jeg tror du må nøjes med russerrør´...ingen europæisk pendant. Der skal små konstruktionsændringer til for at få et andet rør til at fungere optimalt. Jeg har set at man siger de erstatter så bredt som ecc81 og 88, men det er en voldsom tilsnigelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/6N1P og de nævner ikke engang hele forskellen!

6n2p er dog så tæt på et ecc83 at det kan bruges. Altså ikke i din sammenhæng kun som en info.

mvh

Ok..

jamen jeg må jo så bare fortsætte med de russere der:-)

Men hva de gør det nu også meget fint..

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det er ik helt samme data (6n1p og 6n1p-ev) men de små forskelle spiller ikk nogen vigtigt rolle??

http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n1pev.html

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

NEJ!

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

I stedet for at se meget på om det er EV eller ej så ville det være en del mere nyttig at sammenlige data med det rør man ønsker at erstatte med. Så ville man se at der er stor forskel.

Eksempel: ecc88  ri=indre modstand= 2,60Kohm= optimal anode modstand på 13,0Kohm

Eksempel: 6n1p  ri=indre modstand= 4,4Kohm= optimal anode modstand på 22,0Kohm

Det vil betyde at de heller ikke kan køre på samme spænding. 6n1p ville kræve ca 100V mere for at komme i omdrejninger. Gad vide hvor mange rør rundt omkring der ikke får de rette betingelser.

mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

I stedet for at se meget på om det er EV eller ej så ville det være en del mere nyttig at sammenlige data med det rør man ønsker at erstatte med. Så ville man se at der er stor forskel.

Eksempel: ecc88  ri=indre modstand= 2,60Kohm= optimal anode modstand på 13,0Kohm

Eksempel: 6n1p  ri=indre modstand= 4,4Kohm= optimal anode modstand på 22,0Kohm

Det vil betyde at de heller ikke kan køre på samme spænding. 6n1p ville kræve ca 100V mere for at komme i omdrejninger. Gad vide hvor mange rør rundt omkring der ikke får de rette betingelser.

mvh

Ja der kan jeg jo kun give dig ret... begge steder næsten en fordobling!!

ja der kører jo nok nogle rør som ikk får de rette betingelser..

dvs disse her ville være lige så gode som 6n1p-ev??
http://www.banzaitubes.com/6N1P-6DJ8-Svetlana-Winged-C-pr-15 622.html

De samligner 6n1p med 6dj8??

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

(De samligner 6n1p med 6dj8??=ecc88 )......Jeg giver op. Det må jo bare være for at sælge rør. Jeg gentager ;KIG på DATA og sig mig hvor disse rør passer sammen undtagen i hullet (soklen).

mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

(De samligner 6n1p med 6dj8??=ecc88 )......Jeg giver op. Det må jo bare være for at sælge rør. Jeg gentager ;KIG på DATA og sig mig hvor disse rør passer sammen undtagen i hullet (soklen).

mvh

Det var ikk for at sige dig imod.. er enig med dig... også derfor jeg ikk kan forstå hvordan et firma kan samligne de to???

men spørgsmålet så om de svetlana rør er et 6n1p eller 6dj8?? hvilket data det har.. kan jeg ikk se noget om på deres side..

Har kigget på nettet.. de to har forskellige dataer!!!

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jamen alle 6n1p har samme data uanset hvem der sælger dem og laver dem. Det samme med 6dj8/ecc88/6922 har alle samme (electrical design) data. ....så...den går ikke.

Nå...du ved måske ikke hvilket rør du får hjem her. Det har jeg set før. Man bestiller F.eks.ecc88 , men får 6n1p eller omvendt. Det kan de ikke være bekendt.

mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jamen alle 6n1p har samme data uanset hvem der sælger dem og laver dem. Det samme med 6dj8/ecc88/6922 har alle samme (electrical design) data. ....så...den går ikke.

Nå...du ved måske ikke hvilket rør du får hjem her. Det har jeg set før. Man bestiller F.eks.ecc88 , men får 6n1p eller omvendt. Det kan de ikke være bekendt.

mvh

Har ikk bestilt noget endnu ... folk sagde at jeg man sku købe EV versionen for det var noget bedre..

Det jeg mener er at det er mærkeligt at de skriver 6n1p/6dj8 ... som om at det er det samme rør.. så er mit spørgsmål så.. hvis jeg bestille det 6n1p får jeg så sådan et eller et 6dj8???

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det bliver du nok nødt til at spørge dem om.

mvh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Don Dario; lyt til Tube Mania; han er laaangt mere vidende om radio-rør end mig.

Mine 6N1P pre i min ydmyge MingDa kører 10hver10fald IKKE ved 250-300V. I så fald var mine ECC88/E88CC gået op i røg for lang tid siden. Ikke så meget som svagt glødende anoder har jeg været ude for. Og lyden?   

Mine 6N23P drivere burde være direkte udskiftelige med ECC85/ECC88/E88CC SÅRN CIRKUS, og ikke mere end det.

Omend det på ingen måde er teknisk korrekt, så har jeg altså opnået en nærmest "ubetalelig" lydopgradering ved at gå over til vesteuropæiske NOS-rør. Og lavere støjniveau tillige med!

Sårn har "svinet" kørt siden sommeren ´06, og er der een som har hørt 1000 CD´ere, så er det mig. Kort sagt: Var jeg ikke hoppet på NOS, så var den MingDa røget i skraldespanden for lang tid siden.

Effektrørene er også udskiftet fra de underlødige, dovne 6N5(P eller S) til de næsten ækvivalente 6AS7G/6080, så ALT burde være forkert, ALT!

Og jo (hr. Tube Mania); det kan helt sikkert blive langt bedre, såfremt man lige startede loddekolben op, og skiftede nogle modstande ud hist og her.

LF-rør eller UHF-ditto; det kommer vist i anden række hos os rør-begyndere. (E88CC er et dejligt rør!)

Faktisk har jeg så stor tillid til "opstillingen", at jeg tit forlader hjemmet i flere/mange timer med CD-afspilleren på repeat, også lige i dette øjeblik.  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Don Dario; lyt til Tube Mania; han er laaangt mere vidende om radio-rør end mig.

Mine 6N1P pre i min ydmyge MingDa kører 10hver10fald IKKE ved 250-300V. I så fald var mine ECC88/E88CC gået op i røg for lang tid siden. Ikke så meget som svagt glødende anoder har jeg været ude for. Og lyden?   

Mine 6N23P drivere burde være direkte udskiftelige med ECC85/ECC88/E88CC SÅRN CIRKUS, og ikke mere end det.

Omend det på ingen måde er teknisk korrekt, så har jeg altså opnået en nærmest "ubetalelig" lydopgradering ved at gå over til vesteuropæiske NOS-rør. Og lavere støjniveau tillige med!

Sårn har "svinet" kørt siden sommeren ´06, og er der een som har hørt 1000 CD´ere, så er det mig. Kort sagt: Var jeg ikke hoppet på NOS, så var den MingDa røget i skraldespanden for lang tid siden.

Effektrørene er også udskiftet fra de underlødige, dovne 6N5(P eller S) til de næsten ækvivalente 6AS7G/6080, så ALT burde være forkert, ALT!

Og jo (hr. Tube Mania); det kan helt sikkert blive langt bedre, såfremt man lige startede loddekolben op, og skiftede nogle modstande ud hist og her.

LF-rør eller UHF-ditto; det kommer vist i anden række hos os rør-begyndere. (E88CC er et dejligt rør!)

Faktisk har jeg så stor tillid til "opstillingen", at jeg tit forlader hjemmet i flere/mange timer med CD-afspilleren på repeat, også lige i dette øjeblik.  

hehe..

Når jeg engang nu bliver lidt mere hardcore rør "tekniker" så tror jeg at jeg tør lidt mere.. og så tror jeg at jeg prøver nogle NOS der... indtil da bestille jeg nogle nye 6n1p.ev rør:-)

hva mingda er det at du kører med?? har selv haft mingda!!

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er et fornuftigt valg og forklaringen kommer her. Du har en forstærker  med 6C33 udgangs-rør. Dem har jeg en del erfaring med og ved de skal have en negativ forspænding på ca100V lidt mere eller mindre afhængig af anodeforsyning og valg af tomgangs-strøm.

Denne spænding skal driver-trinnet kunne levere som signalspænding(musik) med et sving på +-100V=(200Vpp) gerne mere for at kunne udstyre dine effekt-rør. Det er det som dine 6n1p laver og det er en god opgave. Her er der kælet for strømme belastnings-modstande og arbejdspunkter ellers går det ad hekkenfelt til . Jeg har prøvet det mange gange. Enhver afvigelse i data på et rør her vil medføre forstærkeren ikke kan udstyres. Effekt forstærkere med mindre krævende udgangs-rør kan man måske være heldig at det går.

Men når talen falder DAC , PRE-amper og lignende småsignal apparater hvor der ikke afkræves mere end 1V signal ja så kan de nok klare det under selv voldsomme mistilpasninger. Så nogen gange kan man være heldig andre ikke. Håber du forstår.

Enhver uddannet tekniker med interesse for- rør ville give mig ret , men dem er der jo ikke så mange af mere. De er skræmt væk af bedre-vidende bessermackere.

mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg tror det er et fornuftigt valg og forklaringen kommer her. Du har en forstærker  med 6C33 udgangs-rør. Dem har jeg en del erfaring med og ved de skal have en negativ forspænding på ca100V lidt mere eller mindre afhængig af anodeforsyning og valg af tomgangs-strøm.

Denne spænding skal driver-trinnet kunne levere som signalspænding(musik) med et sving på +-100V=(200Vpp) gerne mere for at kunne udstyre dine effekt-rør. Det er det som dine 6n1p laver og det er en god opgave. Her er der kælet for strømme belastnings-modstande og arbejdspunkter ellers går det ad hekkenfelt til . Jeg har prøvet det mange gange. Enhver afvigelse i data på et rør her vil medføre forstærkeren ikke kan udstyres. Effekt forstærkere med mindre krævende udgangs-rør kan man måske være heldig at det går.

Men når talen falder DAC , PRE-amper og lignende småsignal apparater hvor der ikke afkræves mere end 1V signal ja så kan de nok klare det under selv voldsomme mistilpasninger. Så nogen gange kan man være heldig andre ikke. Håber du forstår.

Enhver uddannet tekniker med interesse for- rør ville give mig ret , men dem er der jo ikke så mange af mere. De er skræmt væk af bedre-vidende bessermackere.

mvh

Dejligt med noget kreativt snak:-)

jamen så forbilver de de russere der:-)

Kender du noget til min forstærker?? Amplifon WT40?? er det godt eller skidt det hele er selvjusterende?? plug and play ??

MVH
Don

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tror det er en rigtig god forstærker og så længe alt det dersens automatik ikke volder problemer  så skal du da bare læne dig tilbage og nyde musikken og automatikken.

Det er nu ikke så meget automatik for det er bare auto-biasering af udgangs-rørene og et avanceret(?) overvågnings-system. Det er der ikke noget nyt i. Jeg ved kun det  som jeg har læst mig til, men det ser da lovende ud. Og flot..det må man sige.

mvh

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum