Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 16:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD vs. PLASMA, 13000kr., & digitaltuner? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:
Exxtreme skrev:

Caraedoc skrev:
Men high definition fås pt i DK kun via satellit.

Forkert... Som skrevet tilbyder både Stofa og TDC, HD-TV gennem deres bokse... Og har gjort det i et stykke tid nu...

Hvis su så lige læste den næste sætning jeg skrev!!!!

Den har jeg læst!!!!! Du skriver at det pt. kun fåes via satellit, hvilket er forkert, og så skriver du at du ikke skal kunne sige om det fåes over kabel-tv... Det ved du så nu er tilfældet... Men du skriver 2 modsigende ting...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville UDEN TVIVL vælge pv60e - var lige forbi El-mutanten et smut.

Hold da helt k.... hvor står billedet godt på Panasonic. Det er jo helt vildt. Den stod ved siden af nogle LG, Amoi-LCD, osv - og de fik baghjul hele bundtet.

Den sorte farve var rigtig dyb sort, billedet stod elegant (så både Tv-signal og DVD)

Eneste minus er at den har et hæsligt design

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ja, så har du jo blot oplevet hvad jeg også så da jeg kiggede PV60 i sin tid. LCD har bare ikke en chance.

Jeg kan dog sagtens leve med designet. Det skal utroligt meget til før det er grimmere end mit Sony CRT
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk godt det kan leve op til Pioneer i billedekvalitet...

Ved godt jeg fornærmer en masse, men jeg var seriøst imponeret idag!!

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Det Fantastic Four klip jeg så nede i TC var også pænere end da jeg tog min egen DVD med i SCALA Hi-Fi og så samme scene på 427'eren. Jeg ved ikke hvordan afspilleren i SCALA var forbundet, eller om deres HTPC nede i TC gav dem en fordel, men førstnævnte husker jeg altså som bedre. Pioneeren i SCALA var dog ikke kalibreret, eftersom det var helt nyt og stadig i indkøringsperioden.

Blandt andet derfor har jeg ikke så ondt i røven over, at det nok ikke bliver til et Pioneer i denne omgang.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hvad hvis der er meget lys i den stue hvor TV'et skal hænge?  Det er ikke muligt at mørklægge stuen og er LCD ikke langt at foretrække så frem for PV60?

__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Der er forskel, men jeg mener personligt ikke det skal være det der gør forskellen om du vælger det ene eller det andet.

Man skal jo også vurdere hvornår man ser mest TV - når det er mørkt eller når det er lyst...

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7545
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Men hvad formål har den digitale tuner så? Bliver billedet ikke bedre når DR stopper med at sende analogt - og skifter til digitalt?

Er det et krav at man har en digital tuner for at kunne fange signalet til den tid?

Hvornår forventes der at blive sendt HD signaler fra de store danske tv-stationer? Jeg troede egentligt det var det samme som det den digitale tuner skulle medvirke til.

DVB-T delen har ikke noget at gøre med om DR stopper med at sende analogt. Det gør de ikke foreløbigt - DVB-T delen er bare en slags "udbygning" hvor kanalerne ligger digitalt forstærket, og det kan bl.a. være en fordel hvis man bor i udkantsområder hvor f.eks. TV2 ikke går særligt godt igennem.

HD-delen er et helt andet kapitel, og det er her mange folk går helt galt i byen og forveksler de to ting, nøjagtigt som folk forveksler HD med HDMI, dvs. med en HDMI-indgang så har man HD. Heller ikke her, hænger tingene helt sådan sammen, nøjagtigt som med den digitale tunerdel kontra HD-tv. 



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Hvad hvis der er meget lys i den stue hvor TV'et skal hænge?  Det er ikke muligt at mørklægge stuen og er LCD ikke langt at foretrække så frem for PV60?

Jo det er netop endnu en af fordelene ved LCD, men du bør ikke kun vælge efter det punkt...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 
beeingmyself
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Haj

Har funder TH42PV62 på Elgigantens HP og under specifikationer er der et rødt kryds ud for "DVI"
Nr.1: Hvad står "DVI" for?
Nr.2: måske affødt af nr 1, men hvad bruges det til?

*BM*
Til top Vis beeingmyself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beeingmyself
 
troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

DVI (Digital Visual Interface) er en digital tilslutning - dog uden lyd.



Så længe den har HDMI er det mindst lige så godt da HDMI har lyd med i stikket.

Man ser sjældent nyere TV med DVI-indgang - det er mere brugt i PC monitorer

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Der er 2x HDMI og en enkelt VGA-indgang. Der er ikke meget at bruge DVI til  Jow jow, flere tilslutninger ville da være fint, men det ville bare gøre fjernsynet dyrere end det behøver være.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
beeingmyself
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Haj
Naiera skrev:
Der er 2x HDMI og en enkelt VGA-indgang. Der er ikke meget at bruge DVI til  Jow jow, flere tilslutninger ville da være fint, men det ville bare gøre fjernsynet dyrere end det behøver være.

Well jeg er newbie, så bær over med mig...

Disse HDMI stik, hvad bruges de til?

*BM*
Til top Vis beeingmyself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beeingmyself
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

De bruges f.eks. til at slutte en PS3, DVD-afspiller, Blu-Ray-afspiller, HD-DVD-afspiller, HDTV-boks eller lignende til fjernsynet. Det er en digital forbindelse så man f.eks. helt undgår konvertering til og fra analog når man ser DVD, hvilket er en meget vigtig faktor i at give et godt billede.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Et forsøg på at rydde op i forvirringen:

  • DR1, DR2 og TV2 sendes idag digitalt og kan modtages af et TV med digital tuner eller med en separat modtager tilsluttet TV'et.
  • Ingen af ovenstående sender HD - og gør det formentlig ikke før tidligst 2009
  • Analog sending stopper 2009
  • Digital modtagelse giver mulighed for bedre billedkvalitet, automatisk skift til 16:9 (udnytter hele skærmen automatisk - uden forvrængning (bevarer proportioner)) og Dolby Digitial (sendes vist pt. ikke)
  • Enkelt kanaler kan idag modtages i HD via satellit eller kabel - men fælles er, at de kræver en separat boks - og den er ligeglad om TV'et har digital tuner eller ej, da tuneren slet ikke benyttes her.
  • PS3 (når den engang kommer), blue-ray, HD-DVD, Xbox 360 er også HD - men igen uafhængig af TV'ets tuner.

Plasma vs. LCD er der talrige øvrige tråde om - den diskussion gider jeg ikke at tage her. Personligt har jeg valgt LCD - men ifht. lys i rummet, synes jeg ikke at det har været et problem på de plasma, jeg har set. Eneste problem mht. lys kan være reflekser fra den blanke skærm, men det afhænger også af, hvorfra du har lyset i rummet og om du har mulighed for at vinkle skærmen lidt. I min stue, hvor vinduerne er lige overfor mit TV, ville det være et problem, men det afhænger jo af din indretning.

 

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
Madman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
De bruges f.eks. til at slutte en PS3, DVD-afspiller, Blu-Ray-afspiller, HD-DVD-afspiller, HDTV-boks eller lignende til fjernsynet. Det er en digital forbindelse så man f.eks. helt undgår konvertering til og fra analog når man ser DVD, hvilket er en meget vigtig faktor i at give et godt billede.

Du kan også bruge det at forbinde det til en PC, til de fleste pc'er skal du bruge et kabel der går fra DVI - HDMI, da de færeste pc'er har HDMI, men det kommer.

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman
 
Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Caraedoc skrev:
Exxtreme skrev:

Caraedoc skrev:
Men high definition fås pt i DK kun via satellit.

Forkert... Som skrevet tilbyder både Stofa og TDC, HD-TV gennem deres bokse... Og har gjort det i et stykke tid nu...

Hvis su så lige læste den næste sætning jeg skrev!!!!

Den har jeg læst!!!!! Du skriver at det pt. kun fåes via satellit, hvilket er forkert, og så skriver du at du ikke skal kunne sige om det fåes over kabel-tv... Det ved du så nu er tilfældet... Men du skriver 2 modsigende ting...

Hvis vi så lige skrev pænt til hinanden istedet for bare at SABLE ned!



__________________
Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
Til top Vis Caraedoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caraedoc
 
Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1694
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:
Exxtreme skrev:
Caraedoc skrev:
Exxtreme skrev:

Caraedoc skrev:
Men high definition fås pt i DK kun via satellit.

Forkert... Som skrevet tilbyder både Stofa og TDC, HD-TV gennem deres bokse... Og har gjort det i et stykke tid nu...

Hvis su så lige læste den næste sætning jeg skrev!!!!

Den har jeg læst!!!!! Du skriver at det pt. kun fåes via satellit, hvilket er forkert, og så skriver du at du ikke skal kunne sige om det fåes over kabel-tv... Det ved du så nu er tilfældet... Men du skriver 2 modsigende ting...

Hvis vi så lige skrev pænt til hinanden istedet for bare at SABLE ned!

Hvad i mine indlæg hentyder du til når du siger jeg ikke skriver pænt og sabler ned?

Jeg rettede dig fordi du tog fejl... Simple as that!

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes