Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 16:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1080p signal til 1080p/720 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadsL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har set eller kan beskrive kvaliteten af et 1080p signal f.eks. fra en Blue ray afspiller, på et 1080p panel i forhold til et panel med 768p?

Der må vil være nogle fordele ved den højere opløsning ud over den øgede skarphed.

Jeg forudsætter, at begge paneler acceptere et 1080p 24 Hz indgangs signal.

Vh

Mads

Til top Vis MadsL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsL
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Med mindre vi snakker 50" eller mere får du svært ved at se forskel, såfremt begge skærme er enten LCD eller plasma. (og så skal alt andet jo også være lige, men det er jo nok svært!)

Det er nok et ret umuligt spørgsmål du stiller...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2359
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Naiera ret i at forskellen mellem 1080p og 720p på et "normalt" størrelse tv (42" eller derunder) ikke vil være ret stor ved almindelig betragtningsafstand (3-5 meter ).

Det er klart at hvis du har et 1080p tv og et 720p tv side om side og står og kigger på dem på 50 cm's afstand, så kan og skal der være en forskel. Men hvor mange gør lige det til daglig..?

Personligt mener jeg først at 1080p displays har en virkelig berettigelse ved egentlige hjemmebiograf setups med projektor og lærred på 100" eller mere.

Dermed ikke være sagt at jeg ville takke nej hvis nogen forærede mig et 1080p tv i morgen..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg vil give Naiera ret i at forskellen mellem 1080p og 720p på et "normalt" størrelse tv (42" eller derunder) ikke vil være ret stor ved almindelig betragtningsafstand (3-5 meter ).

Det er klart at hvis du har et 1080p tv og et 720p tv side om side og står og kigger på dem på 50 cm's afstand, så kan og skal der være en forskel. Men hvor mange gør lige det til daglig..?

Personligt mener jeg først at 1080p displays har en virkelig berettigelse ved egentlige hjemmebiograf setups med projektor og lærred på 100" eller mere.

Dermed ikke være sagt at jeg ville takke nej hvis nogen forærede mig et 1080p tv i morgen..!

Helt enig - Kloge ord

Nicolai



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1071
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Dermed ikke være sagt at jeg ville takke nej hvis nogen forærede mig et 1080p tv i morgen..!


Det ville jeg, med mindre der var tale om Pioneers nye

Nå nej, man kunne jo bare sælge LCD TV'et og købe et plasma TV
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

MadsL skrev:

Er der nogen som har set eller kan beskrive kvaliteten af et 1080p signal f.eks. fra en Blue ray afspiller, på et 1080p panel i forhold til et panel med 768p?

Der må vil være nogle fordele ved den højere opløsning ud over den øgede skarphed.

Det er der ikke. Tværtimod, faktisk. Den _eneste_ fordel du har ved et 1080P panel er øget detaljering (som jeg er lidt ked af at kalde skarphed, men det er en anden snak). Der er _ikke_ andre fordele. I praksis er der en række ulemper: Der stilles større krav til signalbehandlingen, hvilket i praksis betyder at et 1080P display enten er dyrt eller ringe. I praksis kan det også være vanskeligt at opnå den samme kontrast, responstid osv. på 1080P displayet. Bemærk f.eks. at mange producenter har lanceret 100Hz versioner af deres 768P LCD-paneler, men ikke af deres 1080P paneler. Det lidt pudsige resultat af alt dette er at det bedste display til gengivelse af 1080P materiale sagtens kan vise sig at være et 768P panel.

Hele LCD vs. Plasma-diskussionen kommer så oveni, men den springer vi lige over i denne omgang...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes