Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Component/VGA/Skalering/Pan. vs. Samsung (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Reply with quote Edit/Delete this post Delete this post View IP address of poster
Jeg har lige fået Samsungs 50" plasma PS-50C7H, som kører 1366 x 768 opløsning.

Konen & jeg er dog blevet enige om at det ryger tilbage til fordel for 42" udgaven af samme model da det er lidt for stort visuelt, og analog TV (som vi jo unægteligt vil have noget tid endnu) i den størrelse simpelthen forstørre fejlene uproportionalt meget.

42" har identiske specifikationer med undtagelse af opløsningen, som så er 1024 x 768.

Fra min kommende Xbox 360 skal jeg enten køre VGA i TV'et eller også skal jeg køre component. Jeg ved ikke hvad som er bedst i dette tilfælde. Umiddelbart ville jeg gætte på VGA, men jeg er bestemt ikke sikker, da andre faktorer kan gøre sig gældende end de gængse.

Anyway så er jeg i tvivl om om indstillingsmulighederne i Xboxen mht. opløsning både når det gælder VGA og component out.

A) Hvis man vælger VGA bør man så forsøge at matche skærmens opløsning, dvs. 1024 x 768?
B) Hvis man vælger component (som også er analog) bør man så igen forsøge at matche skærmens opløsning, dvs .1024x768

På den måde vil Xboxens indbyggede (software/hardware?) scaler nedskalere signalet fra intern 720p (1280 x 720) til 1024 x 768 før det når tv'et.

Alternativt skal man så vælge højeste opløsning ud af Xboxen, dvs. 1280 x 720 og så lade TV'et skalere til sit eget native 1024 x 768?

1) I hvilken løsningen kunne man forvente højeste kvalitet?
2) I hvilken løsning kunne man forvente højeste hastighed?

Der vil givet være en hastighedsforskel i den latency der opstår når tv'et og Xboxen skalerer. Hastigheden er vigtig i forbindelse med Xbox spil.

Sidst men ikke mindst...

Erfaringer med Panasonic TH-42PV600 kontra Samsung PS-42C7H?

Det skal bruges til:
-DVD afspilning
-Xbox 360 spil
-TV

Der faldt jeg for Samsung bl.a. pga. DNIe, SMD og Game Mode (optimeret i hastighed).

Jeg er frisk på at vælge Panasonic hvis det billedmæssigt er bedre, selvom designet jo er enormt utiltalende kontra Samsung og Pioneer.

Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Panaen er et bedre TV. Bedre billede og flere tilslutningsmuligheder (så der er HDMI til både DVD-afspilleren og PS3'en).
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

A) Hvis man vælger VGA bør man så forsøge at matche skærmens opløsning, dvs. 1024 x 768?
B) Hvis man vælger component (som også er analog) bør man så igen forsøge at matche skærmens opløsning, dvs .1024x768

1) I hvilken løsningen kunne man forvente højeste kvalitet?
2) I hvilken løsning kunne man forvente højeste hastighed?

Under alle omstændigheder mener jeg VGA bør være bedre. Det giver generelt et pænere billede og du har flere opløsninger at vælge imellem, hvor du med component kun vil have 480p, 720p og 1080i.

Løsning A vil som sagt kunne forventes at give 'højeste kvalitet'. Jeg er temmelig sikker på at der ingen hastighedsforskel skulle være. Det kan jeg ikke se hvordan skulle kunne ske.

Den Game Mode du snakker om som Samsungen har, har jeg udelukkende hørt skidt om. Man bør generelt undgå alle disse 'billedoptimerings'-teknikker så vidt muligt.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Xbox 360 har ikke HDMI men component og VGA, så det er ikke interessant for mig med Panasonics indgange, umiddelbart i hvert fald. Min DVD kører component.

Når du siger Panasonic'en har bedre billede, har du så set netop denne model hjemme, og sammenlignet med Samsung 42C7H?

Spørgsmålet er om man via VGA opnår fordel af DNIe m.m. eller disse ting er slået fra.

Jeg er enig i at mange optimeringsprocesser kan være mere skadelige end gavnlige, men synes Samsungs virker relativt godt efter hensigten, f.eks. smooth motion driver.

Især hvis man tager hastighedsforøgelsen i Game Mode i betragtning, som jeg ikke har hørt om på Panasonic. Har Panasonic en Game Mode med hastighedsforøgelse?

Mht. til hastighedsforøgelsen i forhold til skalering i Xboxen eller Samsungen, så kan den bestemt være tilstede. Det vil jo afhænge ganske af processeringshastigheden i forb. m. skaleringen, og evt. også en kvalitetsforskel.

Det må vel komme an på en prøve, hvad som er bedste og hvad som er hurtigst. Vi er jo nede i millisekunder, men allerede 1,5 ms forsinkelse er jo meget irriterende når man spiller.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Xbox 360 har ikke HDMI men component og VGA, så det er ikke interessant for mig med Panasonics indgange, umiddelbart i hvert fald. Min DVD kører component.

Jeg ved udmærket godt hvad Xbox 360 kan spytte ud, men har du ikke tænkt dig at fremtidssikre dit fjernsyn en smule? Skal du ikke have Blu-Ray eller HD-DVD afspiller engang? De skal jo bruge HDMI. Ligeledes får du sikkert også en form for ekstern HDTV boks en dag, som sandsynligvis også gerne vil sættes til dit TV med HDMI.

Ligeledes skal du også bruge HDMI til din DVD-afspiller. Du skal altså have en ny, hvis du vil have det bedste ud af skærmen, vel at mærke. Det er meget fjollet at konvertere fra digital til analog, og så tilbage til digital igen. Det går virkelig ud over billedkvaliteten, og med HDMI (eller DVI->HDMI) holder du det hele digitalt.

lagerfeldt skrev:
Når du siger Panasonic'en har bedre billede, har du så set netop denne model hjemme, og sammenlignet med Samsung 42C7H?

Jeg har ikke set plasma TV fra Samsung, men jeg har aldrig læst andet end at de er Panasonic (og Pioneer) underlegen mht. billedkvalitet. Jeg har set TH42PV60E (og Pioneer 427XD) og var imponeret. Uden at være alt for grov, så er det lige før jeg kan tillade mig at sige, at de eneste der mener at Samsung er 'godt nok' i forhold til Panasonic, er folk med plasma TV fra Samsung. Disse personer plejer også at gå meget op i TV'ets design, og nærmest prioritere det på linje med billedkvaliteten, hvilket jeg personligt mener er en fejl. Men det må de jo selv om

lagerfeldt skrev:

Spørgsmålet er om man via VGA opnår fordel af DNIe m.m. eller disse ting er slået fra.

Jeg synes ærligt talt ikke du burde gå så meget op i disse ting. Jeg kender ikke noget specifikt til DNIe, men den slags 'billedoptimerings'-funktioner firmaerne laver så meget larm omkring plejer at fungere bedst når de er slået fra!

lagerfeldt skrev:

Især hvis man tager hastighedsforøgelsen i Game Mode i betragtning, som jeg ikke har hørt om på Panasonic. Har Panasonic en Game Mode med hastighedsforøgelse?

Nej, ikke noget jeg har hørt om. Men igen mener jeg at man bør holde sig fra alle disse modes. Især denne Game Mode, som jeg altså har læst om, skulle være decideret forfærdelig.

lagerfeldt skrev:

Mht. til hastighedsforøgelsen i forhold til skalering i Xboxen eller Samsungen, så kan den bestemt være tilstede. Det vil jo afhænge ganske af processeringshastigheden i forb. m. skaleringen, og evt. også en kvalitetsforskel.

Alt foregår i 720p internt i Xbox 360'eren, og skaleres så op eller ned derfra. Du har intet at frygte med hensyn til skalering internt i maskinen, så længe du smider opløsninger ud der matcher de her omtalte plasma TV.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Merci beaucoup.

Jeg har lige et sidste spørgsmål vedr. Panasonic TH-42PV600 (eller lign. modeller?):

Kan det lige som Samsung huske indstillinger (f.eks. contrast/birghtness/color m.v.) for hver indgang? Dvs. at man kan se fjernsyn med én indstilling og så skifte til DVD eller andet Ext. indgang hvor fjernsynet automatisk husker en ny indstilling man har lavet tidligere?

Det er nemlig noget jeg er meget glad for på Samsung og som mit gamle Sony fjernsyn ikke havde.

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvis skal have Panasonicen skal du købe PV60E modellen eller PV62E. der er vist ikke foreskel på dem. Men det er 2006 modellen...

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

Jeg er enig i at mange optimeringsprocesser kan være mere skadelige end gavnlige, men synes Samsungs virker relativt godt efter hensigten, f.eks. smooth motion driver.

Det er ikke alle der er dårlige. Det kommer an på om de er ordentligt udviklet. Jeg tror ikke lige at der smides milliarder efter optimering, bare for at sælge. F. eks. Philips pixel plus, som nogen ikke er begejstrede for, er efter min vurdering rigtig rigtig god feature! Specielt deres nye Pixel Plus 3 HD. Kig evt efter Philips nyere modeller... De har et rigtig godt billede.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke du siger at jeg skal købe PV60E eller PV62E?

Den nyeste model - og den model jeg nævner i min tråd - er jo PV600.

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Jeg forstår ikke du siger at jeg skal købe PV60E eller PV62E?

Den nyeste model - og den model jeg nævner i min tråd - er jo PV600.

Den nye model hedder PV60E og PV62E

PV600E er 2005 modellen

pocoloco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2006
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Øhhh PV60E og PV62E er jo også forskellig fra PV600E idet at sidstnævnte har bedre lyd og efter min mening flottere design.

Jeg så selv PV60E og Xbox 360 via component i 720p er som at se gennem et blankpoleret vindue......sindsygt detaljeret og unbelievable :-) så gør ligesom jeg hvis design er knap så vigtig, invister i et PV60-62E og spar pengene til en Oppo DVD eller lignende upscale DVD

Til top Vis pocoloco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pocoloco

kgpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2005
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

pv600e er ikke 2005 udgaven. pv60e, pv62e og pv600e er alle samme generation. pv60e og pv62e er samme fjernsyn, 62 er blot el-mutanten's udgave så de undgår pris garanti. Pv600e er storebroderen med flere features og tilslutningsmuligheder, men samme billede kvalitet.

Til top Vis kgpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kgpedersen

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

kgpedersen skrev:

pv600e er ikke 2005 udgaven. pv60e, pv62e og pv600e er alle samme generation. pv60e og pv62e er samme fjernsyn, 62 er blot el-mutanten's udgave så de undgår pris garanti. Pv600e er storebroderen med flere features og tilslutningsmuligheder, men samme billede kvalitet.

Enig.. PV62 er El-gigantens paralel importerede udgave. men ellers er der ikke den store forskel på PV60 og PV600, andet end kortlæser på fronten, lidt bedre højttalere og små ændringer i designet

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

kgpedersen skrev:
PV600 er storebroderen med flere features og tilslutningsmuligheder, men samme billede kvalitet.

Det passer ikke helt, selvom vi selvfølgelig kan have forskellige opfattelser af hvad en tilslutningsmulighed er. Der er lige mange Scart, HDMI osv. indgange på PV60E og PV600, men sidstnævnte tilføjer så SD-kort læser, bedre lyd (selvom det til enhver tid vil være bedre med den mest grundlæggende eksterne lyd) og et andet design.

lagerfeldt skrev:

Kan det lige som Samsung huske indstillinger (f.eks. contrast/birghtness/color m.v.) for hver indgang? Dvs. at man kan se fjernsyn med én indstilling og så skifte til DVD eller andet Ext. indgang hvor fjernsynet automatisk husker en ny indstilling man har lavet tidligere?

Jeg mener ikke det har den feature, men det er vist heller ikke særligt smart at have den, eftersom det f.eks. nærmest (kunne jeg tænke mig til) umuliggør en ISF-kalibrering. Pioneers nye har, så vidt jeg husker, heller ikke en seperat indstillig til hver indgang, men en Dag- og Nat-indstilling. Jeg er sikker på det er muligt at konfigurere sig frem til et acceptabelt kompromis. Personligt ville jeg give DVD/HD/BR højeste prioriteret og så tage den der fra.

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

I har sikkert ret i forskellen mellem 60 og 62 med prisgaranti.

Sorry, 600E er også 2006. Fik lige set forkert på papiret.

Men ja, kortlæser og lyd tilforskel (60E->600E). Men det gør den ikke mindre interessant.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

lagerfeldt skrev:

Jeg mener ikke det har den feature, men det er vist heller ikke særligt smart at have den, eftersom det f.eks. nærmest (kunne jeg tænke mig til) umuliggør en ISF-kalibrering. Pioneers nye har, så vidt jeg husker, heller ikke en seperat indstillig til hver indgang, men en Dag- og Nat-indstilling. Jeg er sikker på det er muligt at konfigurere sig frem til et acceptabelt kompromis. Personligt ville jeg give DVD/HD/BR højeste prioriteret og så tage den der fra.

Det er da mega smart med den feature, da man ellers skal indstille forfra hver gang man skifter fra TV til f.eks. Xbox.

Der er jo ikke én indstilling som er godt til begge, hvis man er feinsmecker.

Så tror jeg at jeg holder mig til Samsung, da denne feature er meget vigtig for mig og Samsung ellers ser ganske fint ud.

Tak for al hjælpen og kommentarene.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:

Det er da mega smart med den feature, da man ellers skal indstille forfra hver gang man skifter fra TV til f.eks. Xbox.

Der er jo ikke én indstilling som er godt til begge, hvis man er feinsmecker.

En feinsmecker får sit TV ISF-kalibreret, og det tvivler jeg på at kalibratøren gider gøre på hvert eneste input du har på dit TV.

Men jeg er ikke sikker; Det kan da godt være at alle omtalte TV har featuren. Jeg ville undersøge det før jeg holdte mig til et TV med dårligere billedkvalitet.

2jur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Merci beaucoup.

Det er nemlig noget jeg er meget glad for på Samsung og som mit gamle Sony fjernsyn ikke havde.

Ja det kan den heldigvis, en god detalje til at få billedet fra tuneren og fx Selector, til at være tæt til hinanden.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Nå, men det lyder da fint. Jeg mindes bare vagt at have læst noget andet. Men siden mit tidligere, meget billige, og dårlige, LCD TV kunne huske indstillinger for hver indgang, så er det nok ikke så underligt at de dyre TV også kan 

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Ok lækkert.

Hvad er oplevelsen af latency med audio out? Jeg oplever en lille bitt smule latency fra audio out (og over i surround receiveren) fra Samsung kontra hvis jeg bruger audio i selve fjernsynet.

Jeg har løst problemet ved at justere i receiveren mht. afstand til højttalere, men optimalt set undrer jeg mig over dette latency, når TV'ets egen lyd ikke har latency. Den burde hard-bypasse lydkredsløbet så det ikke kørte gennem DSP'en når man trods alt faktisk KAN slå al intern lyd fra.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes